TGR - Återfallsgubbe

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 27 nov 2017, 22:09 Nå har du jo hatt R1150GS, og har nå R1200GS.

Jeg må si jeg får mer og mer lyst på en GS å flise oppover i fjellene med, krysse store bekker og mindre elvestryk 1000 meter over havet.. Jeg kan ikke tenke meg at en R1100GS eller R1150GS vil mette mitt lille behov for 150hk i K'en. Slik markdet er for litt eldre BMWer om dagen så er det jo sikkert noen kupp man kan få tatt ila. et års tid på en gammel GS. Da kan man jo beholde K'en en stund å se om GS er greia liksom. Det er jo ikke sikkert. Min største bekymring er om de er spreke nok.

Jeg liker best utseende på R1150GS, bedre enn noen andre GSer, gjerne i Adventure-utgave. Er det noe dugandes lang-langtursykkel både på asfalt og på grus? Tror jeg burde prøve en sånn en til våren. På hvilken måte er en R1200GS veldig mye bedre?
Min første GS var en 1100. Trur det var 98. Så kjøpte jeg en flett ny 1200 i 2005. Forskjellen er egentlig betydelig. 30 kg lettere, 15 hk mer, og en ny motor med mindre vibrasjoner og betydelig mindre støy.

Det var 1200'en som var referansen min når jeg ville tilbake til GS nå i sommer. Og så dukket det opp en ok 1150, så da knalla jeg til på den. Men det ble altså feil for meg, for det var liksom tilbake til 1100'en. Enig i at den er tøff å se på, med stor tank og eikehjul. Men som mc syntes jeg at 1200 er betydelig bedre.

Jeg trur du vil oppleve at en 1200 er mer enn sprek nok på norske veier. Det er klart at om du har skikkelig snurr på K'en din, så parkerer du en GS. Men for all practical purposes, så er det mer en nok omp i GSen. Det syntes i hvert fall jeg.

En annen sak er at det ikke er en "skogsmaskin". Grus, traktorveier og krøtterstier, ja. Men ikke terreng. Da ville jeg heller kjøpt en crosser, eller rein enduro, som veier 50 - 100 kg mindre. Men det er en fantastisk turmaskin. Lang fjæringsvei, utmerket komfort, og bøtter med bakkeklaring :thumleft

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

kjellv skrev: 27 nov 2017, 22:13 MC-markedet er relativt stille om dagen.. Det er nok ikke mange i kjøpemodus i denne årstida.
La annonsen går ut, så legger du den inn igjen i slutten av Februar med nye bilder :thumleft
Ja, no sånt. Går ikke lenger ned på pris.
Optimalt sett hadde jeg strukket den opp litt, ventet til våren, og satt prisen opp på riktig nivå. Får se hva jeg får til, skal bytte motor i seilbåten også ila vinteren. Har hopa seg opp litt på bruket her nå :crazy:

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av kjellv »

TGR skrev: 27 nov 2017, 22:53
kjellv skrev: 27 nov 2017, 22:13 MC-markedet er relativt stille om dagen.. Det er nok ikke mange i kjøpemodus i denne årstida.
La annonsen går ut, så legger du den inn igjen i slutten av Februar med nye bilder :thumleft
Ja, no sånt. Går ikke lenger ned på pris.
Optimalt sett hadde jeg strukket den opp litt, ventet til våren, og satt prisen opp på riktig nivå. Får se hva jeg får til, skal bytte motor i seilbåten også ila vinteren. Har hopa seg opp litt på bruket her nå :crazy:
Seilbåten lot jeg gå da jeg kjøpte sykkel.. Ikke tid til begge deler..
Skuta var ikke mi riktignok, men jeg sto for både bruk og vedlikehold i nesten ti år. Da den ble til salgs så kjøpte jeg heller MC :P
Hilmara.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Ser den kjellv. Hadde ei Risørskøyte på 34 fot i noen år. Bygd i 1923, eik på eik. Måtte gi opp til slutt pga av vedlikehold, familie og full jobb.

Men nå er jeg sånn semi-pansjonist. Jobber litt når det passer meg. Bestemmer sjøl om jeg skal ha 2, 3 eller 4 mnd sommerferie. Og så har jeg en "moderne" båt i glassfiber, med blykjøl, en Contrast 33. Så da satser jeg på både litt båt og litt mc, i tillegg til andre ting også :twothumbs:

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av kjellv »

TGR skrev: 27 nov 2017, 23:20 Ser den kjellv. Hadde ei Risørskøyte på 34 fot i noen år. Bygd i 1923, eik på eik. Måtte gi opp til slutt pga av vedlikehold, familie og full jobb.

Men nå er jeg sånn semi-pansjonist. Jobber litt når det passer meg. Bestemmer sjøl om jeg skal ha 2, 3 eller 4 mnd sommerferie. Og så har jeg en "moderne" båt i glassfiber, med blykjøl, en Contrast 33. Så da satser jeg på både litt båt og litt mc, i tillegg til andre ting også :twothumbs:
Det er livets glade dager altså :prf
Jeg ser ikke bort fra et det blir både båt og MC når jeg blir pensjonist også.. I så fall blir det nok tupperwarebåt på meg og..
100 timer vedlikehold hvert år frister ikke lenger!

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

kjellv skrev: 27 nov 2017, 23:28 Det er livets glade dager altså :prf
Jeg ser ikke bort fra et det blir både båt og MC når jeg blir pensjonist også.. I så fall blir det nok tupperwarebåt på meg og..
100 timer vedlikehold hvert år frister ikke lenger!
Lurt :thumleft Gammal treskute er for svært spesielt interesserte :lol
Kjøp deg en glassfiberbåt med blykjøl, så slipper du også rust. Er utrolig mye fin seilbåt å få for 100-200k :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Så R1200GS er en bedre motorsykkel, en mer finpusset GS. Det er jo tross alt 5. generasjon. Motoren er mer stillegående, og vibrerer mindre? Litt mer ork i R1200GS?

Litt utenfor alfarvei skulle man tro at en GS klarer fint. Ser ikke for meg skikkelig offroad med gjørme og stein overalt. En skogsmaskin må gjerne ha kjørt der før meg, eller at sletter eller hva det nå måtte være er litt åpent :)

Jeg ser for meg mye flott natur høyt til fjells. Jeg har hytte langt oppå fjellet midt i Norge. Et perfekt utgangspunkt. Mil på mil med grusveier og stier :) Jeg krysett mange myrer med moped som 12-13åring oppe i fjellene, akkurat der tror jeg GSen kommer litt ut av komfortsonen. Ser liksom for meg at en R1100 eller R1150 vil være mer enn sprekt nok på grusen oppe i den Norske fjellheimen eller på tur på Island.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 28 nov 2017, 18:26 Så R1200GS er en bedre motorsykkel, en mer finpusset GS. Det er jo tross alt 5. generasjon. Motoren er mer stillegående, og vibrerer mindre? Litt mer ork i R1200GS?
Ja, det er vel en grei oppsummering. Det er i hvert fall sånn jeg opplever det. En 1200 er litt mer snerten rett og slett :thumleft
Men det er klart, at folk brukte jo også tidligere GSer til akkurat det samme som 1200en. Og enkelte freser jo rundt i gjørma også med GSA, så jeg mener ikke at det ikke er mulig. Men nå kjører ikke jeg i terreng uansett, så det er liksom ikke så viktig for min del. Jeg bare liker 1200en bedre enn de tidligere GSer.

Jeg har sett flotte 1150er med massevis av utstyr til 70-80k. Men for sånne penger finner du også en ok 1200. Og så finner du 1100 og 1150 ned under 50k. Du vet hva jeg valgte :)

Du finner sikkert brukte GSer i sjapper i nærheten av deg som du får prøve. Og i motsatt fall, så skal få prøve min. :twothumbs:

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Nå går det rette veien. Har en del greier på gang med mc.... litt for mye antagelig, med 3 stk i stallen nå :crazy:
Så da passa det jo veldig bra å få en henvendelse fra en kompis da, som vet at jeg sikler på et lite HD-prosjekt ved siden av motorsykkelen...... :lol

1993 FLSTC Softail Heritage Custom, Evo....
Damn, den har jeg lyst til å sette kloa i altså...... :-k
93 FLSTC .jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Jompa »

Nå har du allerede adv og touringracer i samlinga, den blir ikke komplett uten en skikkelig tung cruiser.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: 29 jan 2018, 23:23 Nå har du allerede adv og touringracer i samlinga, den blir ikke komplett uten en skikkelig tung cruiser.
:lol Ha ha, ja du kan så si.... Jeg skulle jo bare ha meg en skarve mc igjen, i fjor på disse tider ... :crazy:

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Ble litt frem og tilbake her. Men nå har den fått på plass en framskjerm og bremser. Så da kommer den vel hitover etterhvert :)
Har lenge grublet på å sjekke ut HD. Har jo en haug av kompiser som har havnet på Harleyer etterhvert som de har roet seg med alderen. Og så ble jeg også ytterligere inspirert av Jompa, ikke til å legge skjul på det :crazy:

Ingen skjønnhet, er en del nicks og småfix, litt rustne felger osv. Men en rimelig intro til HD, og skal være i orden og funke. Blir spennende :thumleft
Skjermbilde 2018-02-04 kl. 22.22.40.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Jompa »

En falmet skjønnhet er også en skjønnhet.
Da er vel handelen så godt som i boks ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: 04 feb 2018, 23:10 En falmet skjønnhet er også en skjønnhet.
Da er vel handelen så godt som i boks ?
Noen mener at patina er tøft. Jeg ser det an når den kommer. :)
Jeg har gitt beskjed om at jeg vil ha den, og har fått bekreftet at det er i orden. Så da regner jeg med at det er i boks ja :thumleft

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av KåreDump »

:twothumbs: Enda en HD her inne!! :twothumbs:
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar