Geso's skriblerier

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
MadMan
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2009, 22:15
Motorsykkelen din: Yamaha TDM900 2007

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av MadMan »

Kan anbefale Rain-X, Clear View ol for å holde regn borte fra visiret. Visiret blir glatt, så regnet seter seg ikke så lett på visiret, men visiret må behandles jevnlig :)

Gammelgutt

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av Gammelgutt »

Biltema har noe liknende, Rainoff, billigere og lettere og påføre.

Pollti

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av Pollti »

Har hørt stoffet ikke er bra for ripefrie visier. De er ikke ripefrie heller forresten :sk?

Ragnhild

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av Ragnhild »

Geso skrev:Leser ivrig i turbeskrivelsene til dere andre her på forumet, og innser at jeg har mye å lære.
Lurer i grunnen på hvordan andre mennesker er skrudd sammen. Det er tydelig at andre kan kjøre både 50 og 100 mil på dagen.
Visste ikke at vi var skrudd sammen :redface
Men egentlig er det bare å sette seg på sykkelen og legge inn et passe gir og la den tusle av gårde. Utrolig hvordan kilometrene ruller på.
Fin tur den opp langs Glomma, og det er ikke så dumt på vestsida heller.
Har ofte ei lita glipe nederst på visiret, hjelper mye på duggen.

MadMan
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2009, 22:15
Motorsykkelen din: Yamaha TDM900 2007

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av MadMan »

Fog City er jo et alternativ vist man er plaga me dug på innsia av visiret.

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av Geso »

Nå er ferien godt i gang, og vi koser oss i Pollti land ytterst på Tjøme.

Har hatt ett par småturer rundt i nærområdet, og nå starter vi straks på årets lengste tur:

Planlegger å reise Suleskarvegen, ned til Lysebotn, og deretter ett eller annet sted.
(Antageligvis via indre sørlandet tilbake, men det er ikke bestemt)

Avreise er foreløpig satt til fredagen 24 juli klokken 0800?!
(Litt avhengig av værmeldingen i det aktuelle området)

Mvh
Geir
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av AJ »

Geso skrev:Nå er ferien godt i gang, og vi koser oss i Pollti land ytterst på Tjøme.

Har hatt ett par småturer rundt i nærområdet, og nå starter vi straks på årets lengste tur:

Planlegger å reise Suleskarvegen, ned til Lysebotn, og deretter ett eller annet sted.
(Antageligvis via indre sørlandet tilbake, men det er ikke bestemt)

Avreise er foreløpig satt til fredagen 24 juli klokken 0800?!
(Litt avhengig av værmeldingen i det aktuelle området)

Mvh
Geir
Dere har absolutt noe å glede dere til. Vi var der i fjor og her er noe av bildene fra turen... :)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Pollti

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av Pollti »

Ragnhild skrev: Visste ikke at vi var skrudd sammen :redface


Men nå vet du det Ragnhild ! :prf

Ragnhild

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av Ragnhild »

Ja, men rød olje? :[-(

Pollti

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av Pollti »

Så så mor. Ro deg ned nå skal Sjonkel Pollti forklare dette med rød olje mens høggere armen ligger ømt rundt de Ragnhilske skuldre og de uskyldige lyseblå er rettet mot melketank kløften og den svarte lille sjelen tenker ut akrobatiske After Bar øvelser.
Ånkli flått rød olje er som regel cracket full syntetisk olje beregnet på automat gearkasser eller til bruk som 2 takts olje. Annen full syntetisk olje har annen farge avhengig av hvor de selges i verden, men er den ikke rød er den ikke crakket. Unntaket fra regelen er feks sagkjedeolje, den kan være rødlig i farven men den er ikke cracket.
Viskositeten på den er som vann. Det er klart for de fleste og at den ikke er brukandes som smøring av motorsykkelkjeder. Det er ånkli viteskapelig testet ut på Hadeland selv om det står svart på hvitt på beholderen at Hawkeåilærn skal ha SAE 80 til 90 olje. :notlistening

Ragnhild

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av Ragnhild »

Åja, men Crack?
Er ikke det farlig?
Er liksom snakk om Crack på minst annahver amerikansk detektime :sorry
Var litt godt med den armen :purr :redface

Pollti

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av Pollti »

Om cracket olje er farlig eller ikke strides de lærde om. Cracket olje er antagelig ille for naturen, den gir større miljøskader enn ucracket olje. Vanlig olje gir store skader i naturen ved oljesøl men små skader på lang sikt, om det blir noen skader i det hele tatt. Se på Torrey Canyon ulykken. 100 000 tonn råolje i havet ved et økologisk sensitivt område . Korttids skadene var enorme, men langtidsskadene viste seg nesten å være en berikelse for det marine livet. Etter Braemar ulykken så er det ikke registrert skader av betydning. Det var 100 000 tonn til i havet det og som kun gav korttids skader for fuglelivet og ikke var det særlig store skader heller.
Den naturlige oljeforurensingen er mange ganger større enn den menneskeskapte og det er i seg selv et tankekors.
Men nå må du pitle deg ut på kjøkkenet. Brosmenattmat hadde smakt. :prf

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av Geso »

Cracket olje, rød olje, brun olje, syntetisk olje, halvsyntetisk olje, mineralolje osv.

Spørsmålet er da: hvilken type olje skal Xj'n ha? (Må vist etterfylle noen dråper)

Geir
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av mekkern »

Såpass ny sykkel er det vel greit med syntetolje..kan nok bruke hva du vil av MC olje-10-40w opp til20-50w og allt i mellom....alt på markedet holder spec greit bare det er for MC pga våtklutch...
selv bruker jeg biltema syntetolja og den funker greit på klutchen og på oljeforbruk.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av Jalmar »

En av de tingene man skal være oppmerksom på når det gjelder overgang til syntetisk motorolje er at den syntetiske olja renser mye bedre enn "vanlig" olje.

I en motor som har vært brukt noen år på "gammeldags" olje vil det som regel ha samlet seg en god del avleiringer. Disse avleiringene vil løse seg opp og bli med oljestrømmen til oljefilteret når man begynner med en olje som har gode renseegenskaper. Det som i den forbindelse KAN skje, er at disse avleiringene ikke blir tilstrekkelig oppløst, og at de kan tette oljekanaler i motoren på sin vei mot filteret. Og da er man ganske nærme et havari.

Og Pollti: Racingolja fra Silkolene er rød som husholdningssaft når den er ny. Men den er sikkert cracket så det holder. :-
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Svar