BC45 BMW R1200RS logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 29 sep 2017, 18:04
En "tung" Yamaha Super Ténéré "traktor", kanskje...
Sorry, kunne bare ikke la være... ;)

:redface
[/quote]
Ser ikke bort fra at det kan bli aktuelt. Før eller siden må FJRen byttes ut til fordel for en romsligere sykkel. Jeg kjente veldig på dette på langtur i sommer, det permanent skadde kneet mitt liker ikke vinkelen det har på FJRen.. :redface

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av simpson »

kjellv skrev: 29 sep 2017, 23:26 Recall er å ta ansvar, utbedre feil før de oppstår. Ikke alle produsenter tar dette på alvor.
Tror de aller fleste merker har recall.
Ikke noe spesielt med det, og ikke hørt om noen merker som ikke har det.
Noen har kanskje mer enn andre, men det forandrer ikke det faktum at Yamaha bommet på en så utprøvd modell som R1 som også har hatt hitorie på girkasse.
Tror ikke Yamaha lager dårilge sykler, tvert i mot, men alle har sine ting.
At Yamaha er suveren i kvalitet kjøper jeg ikke.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av BC45 »

Etter å ha sjekket værmeldingen for Sandefjord i dag tidlig, pakket jeg bilen med kjøreutstyr og kaffe og satte kursen mot Speed Motorcenter. Jeg vurderte å ta mt-09`n, men jeg ville ha god tid hos forhandleren så i dag ble det bil og motorvei i det litt kjølige høstværet.

Vel fremme hos SM ( :P ) kunne jeg se at det var flere enn meg som ikke hadde lagt sesongen helt på hylla ennå. Det var ny-levering av MT-09 Tracer med masse ekstra-utstyr og det satt en del folk i kjøreutstyr som drakk kaffe på benker utenfor lokalene. Inne i butikken var det også godt med aktivitet, så jeg var nok ikke alene om å lete etter ny sykkel til neste sesong.
Planen for dagen var å få meg en god prøvetur med BMW R1200RS og endelig også få testet S1000R.

Etter å fremlagt gyldig førerkort og skrevet under på at jeg måtte betale en skyhøy egenandel dersom jeg ikke behandlet syklene pent (12000 kr), fikk jeg en grundig gjennomgang av menysystemet på RS`n med demperoppsett og kjøremoduser, før jeg forventningfullt entret sykkelen.
Jeg var spent på å ta fatt på ruten som selgeren hadde anbefalt. Den skulle gå gjennom skogsområder med fine svingete veier, rett-sletter med oversiktlige jorder på hver side og et stykke med motorvei.

Jeg startet opp boxeren og kunne raskt slå fast at lyden virket lovende. Den var ikke helt ulik lyden fra parallell-twin syklene jeg har hatt tidligere, så lyden var foreløpig godkjent. Da jeg ruset motoren litt, kjente jeg at motoren dro sykkelen en smule til siden, men det var ikke urovekkende på noen som helst måte.

Etter å ha kommet meg ut på veien merket jeg ingenting til denne sideveis-effekten, men jeg fant fort ut at denne sykkelen var høyere giret enn det jeg hadde erfaring med fra før.
Jeg kom meg inn på den svingete veien selgeren hadde anbefalt og jeg var klar for å teste sykkelen litt skikkelig. Til min store overraskelse kunne jeg ganske raskt konstatere at boxeren hadde mindre punch enn trippelen i mt-09. Den virket faktisk tregere i hele registeret. Forskjellen var såpass stor at RS`n virket litt daff i forhold. Det var ikke dette jeg hadde ventet meg, RS`n hadde jo 125 hk, hele 10 hk mer enn min. Dreiemomentet skulle også være en god del råere enn hos trippelen, så skuffelsen kom smygende.

Jeg konsentrerte meg så om kjørestillingen og ble etterhvert mer og mer bevisst på hvor godt jeg satt. Setet virket akkurat passe mykt og knevinkelen var behagelig. Avstanden til clipon-styret var helt perfekt, var passe bredt og godt å holde i. Hendlene var gode og alle bryterne var enkle å betjene. Jeg satt ørlitegrann foroverlent, men ikke mer enn at jeg kunne slappe av i mage og rygg. Jeg satt rett og slett veldig godt. Kjørestillingen var både avslappende og sportslig på samme tid. Perfekt!

Ruten var veldig godt egnet for prøvekjøring av mc og jeg fikk etterhvert testet svingegenskapene til RS`n i både lange og korte svinger.
Det var en lek å få sykkelen gjennom svingene og den var rett og slett utrolig morsom. Jeg kan ikke forstå at noen kan synes RS`n er tungstyrt, den var rask å legge ned og den holdt sporet godt gjennom svingene. Demperne gjorde en kjempejobb med å holde sykkelen godt plantet i bakken og den kunne virkelig by opp til dans. Rett og slett veldig bra!
Til denne type kjøring, på svingete landeveier, hadde motoren krefter nok i massevis. Det var egentlig først når jeg skulle kjenne de rå kreftene på rett-strekkene at jeg skulle ønske det var noe mer å hente.

På en av slettene bestemte jeg meg for å se hva bremsene var gode for. Fra rundt 100 km/t dro jeg til og og bremsene fikk vise hva de dugde til. Bare ved å bruke håndbremsen aktiverte jeg både forbrems og bakbrems med ca. 70/30 fordeling. Dette var svært effektivt og sykkelen stoppet raskt. Det var ingen antydninger til dykking og sykkelen føltes veldig trygg å bremse hardt med. Tror kanskje dette er de beste bremsene jeg har vært borti noen gang.

Siste del av turen gikk i 110 grense på motorveien. Jeg var veldig spent på stabilitet, vind, turbulens og akselerasjon i litt hastighet.
Det var full gass ut på motorveien. Tunnellsynet uteble, men den dro allikevel så godt at jeg måtte klemme meg fast i sykkelen. Nok en stor overraskelse- i 130 km/t kjente jeg nesten ikke fartsvind i det hele tatt på kroppen og hvor var turbulensen?? Jeg har aldri kjørt en sykkel med vindskjerm i den farten uten at jeg må stramme nakkemusklene for å holde hodet i rett posisjon! Vet ikke om det har med min høyde å gjøre, men jeg kunne cruise på motorveien så å si helt uten turbulens! Samtidig var sykkelen veldig stødig og retningsstabil, så denne kunne gjøre motorveikjøring til en lek (en kjedelig en :P )
Jeg ga full gass fra 130 og sykkelen hadde brukbar akselerasjon, men her kjente jeg et lite savn av mer krefter.

Noen minutter senere tok jeg av motorveien og kjørte tilbake til MT for å prøvekjøre neste sykkel, S1000R :D

Etter en stunds kjøring kjente jeg at jeg satt hardere og litt mer foroverlent enn på RS`n. Kjørestillingen var litt mer anstrengt og jeg fant ut at S1000R ikke er den perfekte sykkel for meg.
Det var uten tvil en heftig motor som jeg ikke på langt nær turte å teste fullt ut, men lyden og motorkarakteristikken falt ikke helt i smak hos meg. Den klarte dessverre ikke å slå ihjel mine fordommer mot rekke-firrere. Det ble for rent og pent og lyden ble for spiss med lite karakter.
Ellers var jo sykkelen veldig bra med gode dempere og bremser og en sinnsyk motor, og til banekjøring er nok denne mye bedre egnet enn RS`n. Skulle jeg gått for nakensykkel er Speed Triple fortsatt den sykkelen jeg sikler mest på.

Etter dagens prøvekjøringer er jeg nok kommet nærmere en beslutning for hva slags sykkel jeg ønsker til neste år. R1200RS passet meg perfekt mtp størrelse, sittestilling, komfort, lastekapasitet, kjøreegenskapet og i svart også mtp utseende. Det eneste jeg savnet var litt ekstra med krefter. Med kardang-drift slipper man å rense og smøre kjedet og oljesølet på bakfelgen kan bli en saga blått. Høres unektelig litt fristende ut.

Spørsmålet jeg må finne svaret på blir hvor mye jeg skal prioritere egenskaper som er viktige for banekjøring eller om jeg skal velge noe som er svært bra på det aller meste, men ikke har det siste lille ekstra med tanke på rå kraft.

Jeg tror jeg heller mot å velge det siste :P Jeg har dog litt tid å tenke meg om på. Bestiller jeg ny sykkel før jul, så får jeg med den lille ekstra høstrabatten og jeg får tidlig levering neste vår.

Liker den veldig godt i svart :P
R1200RS 4.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av Skogstrollet »

BMW R1200RS er uten tvil en pen sykkel da ;)
Eneste tingen er at jeg aldri helt klart å bli vant med måten motoren stikker ut på, uansett hvilken modell den sitter i :roll

Er veldig spent på hva du ender opp med!
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av BC45 »

Skogstrollet skrev: 30 sep 2017, 19:17 BMW R1200RS er uten tvil en pen sykkel da ;)
Eneste tingen er at jeg aldri helt klart å bli vant med måten motoren stikker ut på, uansett hvilken modell den sitter i :roll

Er veldig spent på hva du ender opp med!
Jeg er spent selv jeg :) Kjenner fortsatt at jeg har veldig lyst på r1200rs etter prøvekjøringen. Spørsmålet blir jo hva jeg skal bruke sykkelen til. Kommer jo garantert til å bruke den mest på vanlig vei, så det taler jo for :) Jeg likte faktisk at sylinderne stakk litt ut på sidene, det tar jo av for vinden også beskytter de beina hvis du skulle velte eller komme borti noe. Får jo litt voksen-sykkel følelse av det også og det passer jo bra til meg :P

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av Skogstrollet »

BC45 skrev: 30 sep 2017, 19:24
Skogstrollet skrev: 30 sep 2017, 19:17 BMW R1200RS er uten tvil en pen sykkel da ;)
Eneste tingen er at jeg aldri helt klart å bli vant med måten motoren stikker ut på, uansett hvilken modell den sitter i :roll

Er veldig spent på hva du ender opp med!
Jeg er spent selv jeg :) Kjenner fortsatt at jeg har veldig lyst på r1200rs etter prøvekjøringen. Spørsmålet blir jo hva jeg skal bruke sykkelen til. Kommer jo garantert til å bruke den mest på vanlig vei, så det taler jo for :) Jeg likte faktisk at sylinderne stakk litt ut på sidene, det tar jo av for vinden også beskytter de beina hvis du skulle velte eller komme borti noe. Får jo litt voksen-sykkel følelse av det også og det passer jo bra til meg :P
Ja, ser unektelig fordelene med den motoren. Den hadde absolutt ikke vært grunn til at jeg valgt bort sykkelen, selv om jeg synes det ser rart ut :roll
Virker jo unektelig som en utrolig god sykkel å kjøre :thumleft
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Synes dette hørtes kjent ut, og ikke minst positivt for din del. Jeg har litt det samme inntrykket som deg, at det tvers igjennom er en meget bra sykkel!
Kardang er bonus. Jeg har et oljeskift hver høst på min BMW. Noe mer enn det kreves ikke, ikke er det klinete heller.
Har demontert bakhjul og kjedegang på Jawaen idag. For noe klinete greier :P Glad Jawaen ikke er et primærkjøretøy.

At R1200RS har et ganske lineært drag fra start og helt til enden av registeret er nok også godt merkbart i forhold til trippærn i MT09 som nok er spissere i karakteren. Jeg vil si at dette er ganske typisk BMW, man venter litt på at det skal begynne å dra skikkelig, men faktum er at det drar kjempebra helt fra starten av, og man kanskje får en liten peak mot slutten.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av BC45 »

FredrikE24 skrev: 30 sep 2017, 19:55 At R1200RS har et ganske lineært drag fra start og helt til enden av registeret er nok også godt merkbart i forhold til trippærn i MT09 som nok er spissere i karakteren. Jeg vil si at dette er ganske typisk BMW, man venter litt på at det skal begynne å dra skikkelig, men faktum er at det drar kjempebra helt fra starten av, og man kanskje får en liten peak mot slutten.
Trippelen har også en veldig lineær effektkurve med bra og jevnt drag hele veien, faktisk drar den bedre enn boxeren over hele registeret. Den har også et mye lenger register. Det er nettopp det som er så genialt med den motoren, du får både i pose og sekk. Håper Yamaha putter den motoren i flere sykler, f. eks. i en liten sportstourer :)

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av JK95 »

Har lagt merke til at det er kun nysykkel som gjelder, men om du vil ha triple og sportstourer anbefaler jeg en titt på Triumph Sprint 1050 ST :-# :x I bunn og grunn en Speed Triple med kåpe, selv om det så klart er flere forskjeller :thumleft

Men, du virker(som flere her :-# :x ) kun gira på nybaik, så du kan forsåvidt se bort fra hele innlegget :crazy:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Vurderte selv både ST og GT 1050 selv. Men fant selv ut at jeg ville kjøre safe og kjøre BMW. Med det mener jeg deletilgang for en DIY-person som jeg er. Bestiller hver minste ting på delenummer fra BMW, alt tilgjengelig på nett.

https://www.youtube.com/watch?v=zQCVb7qYp00

En annen sykkel jeg stadig synes kunne vært en artig svingkjøringssykkel er Triumph Daytona 955i. Herlig tre-sylindret lyd, skikkelig turbin.
https://www.youtube.com/watch?v=tFZnnfoDCqA
Sist redigert av FredrikE24 den 30 sep 2017, 21:34, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av BC45 »

JK95 skrev: 30 sep 2017, 20:45 Har lagt merke til at det er kun nysykkel som gjelder, men om du vil ha triple og sportstourer anbefaler jeg en titt på Triumph Sprint 1050 ST :-# :x I bunn og grunn en Speed Triple med kåpe, selv om det så klart er flere forskjeller :thumleft

Men, du virker(som flere her :-# :x ) kun gira på nybaik, så du kan forsåvidt se bort fra hele innlegget :crazy:
Jeg må ikke nødvendigvis ha en helt ny sykkel, en nyere brukt kunne også ha vært aktuell. Tenker da maks 2-3 år gammel og det er fordi jeg ønsker en trygghet mtp eventuell reklamasjon. Triumph Sprint så veldig fin ut den.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Artig med prøvekjøring :)

Ser du sitter igjen med de samme erfaringene som meg (mer eller mindre) Motoren er ikke direkte "spennende" og mister fort pusten som jeg sa, men jeg følte kreftene var der man trenger dem. Men å forvente noen "eksplosjon" eller følelse av nirvana får man no ikke med denne sykkelen.

Men ja, den ser bra ut i sort (bildet over) og bremsene samt dempere mener jeg å huske var i det høyere sjiktet.

S1000R er nok en mer "sportslig" sykkel ja på alle måter. Motoren i S1000R klarer man nok ikke å teste ut skiikkelig ved en prøvekjøring. Til det er det for mye krefter. Firerlyden blir jo en smakssak. Jeg savner litt mer brumlig selv til tider, men når man virkelig drar på litt så elsker jeg lyden.

Jeg er nok også enig i at man sitter bedre på 1200RS, så hvis dette er det viktigste argumentet så er nok ikke S1000R noe å vurdere i ditt tillfelle. Men jeg kjører fint 50-60 mil på en dag med S1000R uten problemer også. Den lille forskjellen med tanke på noe dårligere sittekomfort er jeg villig til å svelge, siden alt det andre er så mye bedre enn på de fleste andre sykler jeg har kjørt.

Men som nevnt. En gaffateip over instrumentpanelet på 1200RS, en ny potte og litt mer power så hadde jeg kjøpt den. Men da hadde nok SuyperDuke GT 1290 vært et mer opplagt valg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av Bjerknez »

En liten ting til....

SPeed Triple er heller ikke en sykkel som går nevneverdig bedre enn denne RS'en. Men ellers er nok Speed Triple er tipp topp sykkel. Tøff er den også.

Jeg kjørte den gamle Speed Triple for et par år siden og det er en skikkelig flott sykkel, men motoren synes jeg virket litt under pari til å være en 1050 kubikk med 130-140 HK'er.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av BC45 »

Jeg synes Speed Triple`n var merkbart raskere enn mt-09`n og mye raskere en rs`n. Den har 140 hk så det er kanskje ikke så rart.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av Skogstrollet »

Det er intressant å se hvordan forskjellige preferanser (og ikke minst referanser), viser seg når man prøvekjører forskjellige sykler, og hvordan ulike personer kan oppleve samme sykkel forskjellig.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Svar