Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: På tur mot sør og varme

Legg inn av schnellfahrer »

Håper du oppdaterer bloggen underveis!
God tur :-)
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: På tur mot sør og varme

Legg inn av Ketil »

Første etappe unnagjort og har fortøyd i Oulu etter 790 km gjennom finsk skau. Planen var egentlig å ta tog fra Rovaniemi til Helsinki, men det finske VY bestemte seg for å gjøre linjearbeid akkurat denne uka, så da ble det landeveien til HelsinkiBilde

Dagen i dag gikk greit, men de første 50 mila gikk i regnvær, fikk da testet regnjakka fra Biltema og den fungerte som den skulle. Ble en etappe på vel 40 km grusvei også. De nye Dunlop Trailmax har taklet både våt asfalt og etterhvert tørre grusveier, stillegående er de også. Tror de blir fine å kjøre med nedover Europa.

I morgen blir det ca 600 km til Helsinki, har ferje til Tallinn kl 21, så skal ha god klaring for å rekke den.

Pitstop utenfor Rovaniemi i dag, polarsirkelen
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: På tur mot sør og varme

Legg inn av Ketil »

Da har jeg kommet meg til Polen og har tatt inn på et hotell i Bialystok. Torsdag kjørte jeg til Helsinki og tok kveldsferje over til Tallin. Turen gjennom Finland gikk greit, men Finland er Finland, det er ikke akkurat veldig spennendeBilde
Bilde
Bilde

Fikk et par timer i Helsinki før ferja gikk, en fin by er det og mye å se på hvis man tar seg tid.
Bilde

Ferjeturen over til Tallin tar ikke mer enn drøye to timer, og båten har alle mulige fasiliteter. For meg ble det en middag og ei flaske cognac i taxfreenBilde
Bilde

Natten ble tilbragt på et litt slitent hotell i utkanten av Tallin, men helt greit. Kjøreturen i dag har vært i skiftende vær, med heftige skybrudd, solskinn og med strek vind som til tider var noe utfordende på motorveiene gjennom Baltikum.

Bilde
pitstop i Parnu i estland, på med regntøy her.

Bilde
På stranden i Latvia, bading fristet ikke.

Bilde

Jeg må innrømme at landskapet gjennom Baltikum ble noe ensformig, det var flatt og mange jorder. Men med en gang jeg kom inn i Polen ble det både mer kupert og mer variert kulturlandskap. Kvaliteten på veiene virker også å være mye bedre her i Polen.
Bilde
Bilde

Morgendagens mål er å komme seg til Kosice i Slovakia og inn i Romania på søndag. Jeg har store forventninger til de kommende dageneBilde Mandag Transfagerasan! Det kan bli et høydepunktBilde


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: På tur mot sør og varme

Legg inn av Ketil »

Da er jeg klar for Transfagarasan Ser fjellene er dekt av mørke skyer og det meldes heftig regnvær, så regnjakka fra Biltema får den store testen i dag Har likevel store forventinger til overfarten



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Transfagarasan neste[emoji965]

Legg inn av Ketil »

Transfagarasan ble gjennomført og berget meg faktisk unna regnvær, men det var mye tåke på nordsiden av passet så sikten var til tider dårlig. Uansett var dette en helt utrolig opplevelse og for en veistrekning! Transfagarasan er en ekstrem fjellvei bygd på 70-tallet etter ordre fra Ceaușescu. Minst 40 og sannsynligvis flere miste livet i veibyggingen. I dag regnes dette som kanskje det mest heftige fjellpasset, Topgear kåret Transfagarasan som verdens beste kjørevei! Det var derfor en smule forventning til denne dag, og den innfridde og vel så det. Selv om det var gråvær og tåke var turen over en flott opplevelse.

På sørsiden av fjellpasset var været bedre. På tur ned fra fjellet går det over i granskog som omslynger veien, tankene gikk på det jeg hadde sett av vei og natur. Så når du tror det ikke kan bli mer spektakulært, så ser jeg 20 meter foran meg en stor bjørn i veikanten. Jeg har hørt snakk om bjørn og ulv i Romania, men trodde virkelig ikke de dukket opp på en turistvei som dette. Bilene foran meg stopper opp for å ta bilder av bjørnen, selv spekulerer jeg på høytrykk om jeg også skal fiske opp kameraet, men med tanke på at jeg sitter på en motorsykkel som må passere i sneglefart på grunn av trafikk velger jeg å lure meg forbi på utsiden av bilene. Det gikk helt fint, men pulsen slo noen slag med en bjørn noen meter på siden av degBilde

Dagen videre gikk til å frakte seg vestover og ut av Romania. Grensen til Serbia ble krysset ovner en kraftstasjon i Donau . Kjøreturen langs Donau i kveldssol var rett og slett magisk. Har sjekket inn på et hotell i Serbia, noen mil sør for Beograd

Bilde!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Gjeterhunder

Bilde
Langs Donau


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Transfagarasan neste[emoji965]

Legg inn av gsx750_80 »

Fine bilder, og artig å lese!
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Transfagarasan neste[emoji965]

Legg inn av Relax »

En stor glede å følge bloggen din her! :twothumbs:
Du forteller med både bilder og ord veldig godt om MC turer i spennende områder utenom det vanlige :thumleft
"Do the right thing"

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ankommet Kroatia [emoji965]

Legg inn av Ketil »

Da har jeg ankommet Kroatia og skal feriere her et par uker før hjemturen nordover starter. En liten oppdatering av de siste etappene av turen så langt:

Etter Romania overnattet jeg i Pozarevac, en liten by rett sør for Beograd. Ingen annen grunn til at jeg overnattet her enn at det var blitt kveld og at det passet å stoppe der. Veldig kjekt med tjenester som Booking.com som på et øyeblikk finner høvelige overnattingssteder for en landeveisfarende. Valgte falt på et lite hotell midt i byen som tilbød parkering bak en port i bakgården. Her fikk jeg et fint rom og selv om jeg ankom etter kl 22 så svingte kjøkkenet opp med den middagen til meg, og det lokale ølet smakte fortreffelig. Frokosten var også helt topp, med egg og bacon, og et fat av lokale pølser og oster. Omregnet til n.kr. kom overnatting med måltider og et par øl på vel 340 kroner, og på kjøpet fikk jeg en helt utrolig gjestfrihet.

Fra Pozarevac fortsatte turen rett vestover. Første etappe gikk på motorvei, ellers ble det landeveier gjennom et utall landsbyer gjennom Serbia. Veikvaliteten var høyst varierende, grusveier og asfaltveier som var rene lappetepper. Tok det veldig forsiktig gjennom svinger jeg ikke så utgangen av, da det både kunne være stein/grus i kurvene og du kunne møte på hest og kjerre bak svingen. Jeg lot for det meste fru Google lose meg frem og det var mange ganger jeg virkelig lurte på om hun tulla med meg når jeg svingte inn på landeveier som var uskiltet og smale. Men det gikk helt fint og jeg fikk en flott kjøretur gjennom et variert og vakkert landskap.

Bilde

Bilde

Bilde

Grensen til Bosnia ble krysset over elva Drina ved byen Brautnac. Det er helt uproblematisk å krysse grensene fra Romania og gjennom landene på Balkan, så lenge du har pass og papirer i orden. På tur inn i Serbia måtte jeg legge frem både vognkort og førerkort i tillegg til pass, inn i Bosnia ville de i tillegg se grønt forsikringskort. Politifolkene jeg traff på var hyggelige og de snakket greit engelsk.

Bilde
Broen over Drina, sett fra Bosnia

Bilde
Bosnisk sjekkpunkt

Før jeg fortsatte mot Sarajevo, som var dagens etappemål, tok jeg avstikkeren sørover ned til Srebrenica. Jeg stoppet ved den store grav- og minnelunden som er anlagt for de over 8000 som ble massakrert her i juli 1995. Serberne rensket bokstavelig Srebrenica for alle menn i stridførende alder, fra 15 år og oppover. Her ble gutter skilt fra sine mødre, menn fra sine koner, og ført bort for å henrettes i skogene rundt Srebrenica. Dette regnes som den verste krigsforbrytelsen i Europa etter andre verdenskrig. Jeg må innrømme det var sterkt å gå rundt på gravlunden og forsøke å ta innover seg det grusomme som skjedde her for bare 24 år siden.

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg kjørte videre en tur gjennom landsbyen Srebrenica, fortsatt var mange hus i landsbyen ikke renovert etter krigen og hadde synlige spor etter skyting.

Bilde

Bilde

Fra Srebrenica fortsatte jeg vestover mot Sarajevo. Trafikkbildet i Bosnia er en smule mer heftig enn det jeg har opplevd så langt på turen, jeg var vitne til flere forbikjøringer som var millimetere fra katastrofe. Jeg valgte derfor å legge meg i kø og være defensiv, det føltes tryggere.

Bilde
Liten pause på tur mot Sarajevo

Ankom Sarajevo i lavt skydekke og regnvær, i tillegg bestemte fru Google å være vanskelig med meg og fortalte meg at jeg var ankommet hotellet når jeg sto midt i et lyskryss. Da var det å få liv i den gamle Tomtomen, men på den var det ikke lagt inn noe Hotel Herc. Heldigvis hadde jeg studert kartet litt på forhånd og hadde en rimelig peil på hvor hotellet lå, så etter noen runder i byen fant jeg et skilt som veiledet meg frem til hotellet. Etter å ha installert meg gikk jeg en tur ned i byen og skjønte raskt hvorfor Sarajevo omtales som Europas Jerusalem. Her ligger kirker og moskeer side om side, og byen bærer preg av å være en etnisk smeltedigel. Skulle gjerne vært her noen dager ekstra for å oppleve byen, som har mye spennende historie ved seg.

Bilde

Bilde
Broen hvor skuddene i Sarajevo falt i 1914, som ble inngangen til 1. Verdenskrig

Bilde
Skuddskader i sentrum av Sarajevo, etter beleiringen 1992-96

Det var fortsatt regnbyger da jeg forlot Sarajevo, så regnjakka fra Biltema ble tatt på. Dette var min siste kjøredag på tur mot Kroatia. Jeg vurderte å ta straka veien mot Split, men valgte å holde meg til planen om å kjøre via Mostar, i håp om at regnet ville avta. Kjøringen til Mostar gikk greit, men det var tett trafikk hele veien. Det var litt synd skydekket var såpass lavt, for det var et kupert og mektig landskap med utsikt mot store fjell. I Mostar havnet jeg i en skikkelig turistfelle og ble geleidet inn mot betalt parkering. Egentlig helt greit da de lovte å passe godt på både sykkel og kjøreutstyr for meg, og det var deilig å kunne innta byen i bare shorts og sandaler. Mostar er en gammel by rik på historie, mest kjent er nok broen fra 1500-tallet som ble sprengt under krigen på 1990-tallet. Nå er broen bygd opp igjen og stuperne er tilbake til stor forlystelse for de mange turistene.

Bilde

Bilde

Bilde

Fra Sarajevo tok jeg løs på de siste milene mot kysten og Kroatia. Første del på svingete landevei og siste del på motorveien som følger kysten. Grenseovergangen til Kroatia var fort gjort, kun å vise frem passet. Så var det å trekke billett på bomstasjonen for å kjøre på motorveien. Det er nok langt mer å se ved å følge landeveien langs kysten, men jeg var rimelig mettet på kjøring og mange inntrykk, så det å holde motorveien for å få tatt noen effektive km fristet mest. Tok av motorveien ved Trogir og betalte avgift ved avkjøringen. De siste km ned mot kysten og Trogir, hvor jeg skulle møte kona, var litt spesielle. Det som hadde vært en morsom ide om å kjøre fra Finnmark til «Syden» var nå en realitet, og her var jeg på plass, kun en uke etter flyet:-) og med 4970 km på telleren og svært mange opplevelser rikere.

Bilde
Utsikt mot Trogir og Adriaterhavet

Så er det jo også slik at jeg skal hjem igjen, men først noen dager under solen, som også skal brukes til å tenke ut kjørerute hjem.


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Ankommet Kroatia [emoji965]

Legg inn av Olav K »

Fantastisk lesning. Tusen takk for at du deler.

Jeg planlegger et eventyr på Balkan neste sommer, så all info og erfaring jeg finner fra turer der nede absorberes som vann i en ørken :-D

Ekstra kult at du har tatt turen aleine, heilt fra Finnmark.
:prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ankommet Kroatia [emoji965]

Legg inn av Ketil »

Tusen takk Olav K :thumleft Bare hyggelig at mitt reisereferat er av interesse. Min erfaring med å reise gjennom Øst-Europa og på Balkan er udelt positiv, og kan absolutt anbefales for de som er eventyrlystne og åpne for nye erfaringer, mye å se og oppleve :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ankommet Kroatia [emoji965]

Legg inn av FredrikE24 »

Hvor utbredt det er nå om dagen er jeg usikker på, men Bosnia har et litt rufsete rykte når det kommer til kriminalitet på motorveinettet i form av arrangerte ulykker. Ved grensepassering med grønt kort og hele greiene så er man et typisk bytte for å komme utfor arrangerte ulykker(grensevakt kan feks. Være med på det og gi beskjed). Hvorvidt dette er utbredt med motorsyklister vet jeg ingenting om, men med bil må man være forsiktig.

Ellers er Balkan-området fantastisk. Masse historie, billig, hyggelige folk.

Jeg reiser til Vodice om ikke lenge, dog ikke med motorsykkel. Det får bli neste år!

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ankommet Kroatia [emoji965]

Legg inn av Ketil »

FredrikE24 skrev: 13 jul 2019, 22:52 Hvor utbredt det er nå om dagen er jeg usikker på, men Bosnia har et litt rufsete rykte når det kommer til kriminalitet på motorveinettet i form av arrangerte ulykker. Ved grensepassering med grønt kort og hele greiene så er man et typisk bytte for å komme utfor arrangerte ulykker(grensevakt kan feks. Være med på det og gi beskjed). Hvorvidt dette er utbredt med motorsyklister vet jeg ingenting om, men med bil må man være forsiktig.

Ellers er Balkan-området fantastisk. Masse historie, billig, hyggelige folk.

Jeg reiser til Vodice om ikke lenge, dog ikke med motorsykkel. Det får bli neste år!
Hei Fredrik! Jeg har ikke hørt om slike tilfeller av overfall, men betviler ikke det du skriver. Jeg hadde i alle fall ingen slike erfaringer. Har en kompis som også kom ned til Kroatia nå, og han hadde kjørt via Banja Luca, nord i Bosnia, han kom seg trygt frem. Min filosofi er at det meste vi gjør er å utsette oss for fare av ulik grad, med en gang vi står opp av senga er vi i fare, så får man vurdere selv risikoen og ta sine forholdsregler deretter. For noen år siden ble hovedstaden vår regnet som en av de mest utsatte ransbyene i Nord-Europa, husker godt ennå da jeg kom nordfra med fly en sen kveld, og skulle gå fra Oslo S og opp til hotellet øverst på Carl Johan, var ikke mye høy i hatten da :-k Da jeg kjørte gjennom Bosnia var jeg mest på vakt for trafikken, den var noe heftig, folkene jeg møtte var derimot svært trivelige :thumleft Du får ha en fin tur til Vodice, det blir nok bra :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ankommet Kroatia [emoji965]

Legg inn av FredrikE24 »

Trolig er det annerledes med bil, jeg kjørte med bil i områdene der i 2014. Det de ønsker er forsikringspenger, hvor de gir deg skylda. Er nok mest å hente, og mindre liv å ta i bil enn MC. Å svippe inn i Bosnia og gjennom til Kroatia var da helt uaktuelt, det innebar en stor risiko for å havne utfor en arrangert ulykke. Dette vet Politiet i Østerrike og Tyskland, jeg kjørte en gammel sliten dieselbenz med sota vinduer natterstid og ble stoppet av væpna politi med tilhørende ransaking av bil. Jeg hadde imidlertid vært i Vodice, og en kompis hadde kjøpt en kjøleskapmagnet av alle ting i gips med Vodice-tekst, sol og greier på. Denne satt på bakluka. De roet seg litt ned da de skjønte at vi var norske turister på tur hjem fra ferie.
Forran oss sto det en rumensk bil og en bosnisk bil som ble demontert innvendig og folka satt inntil en murvegg iført jern..

Karl Johan kan virke skummel klokka 4 om natten, har selv valsa nedover der møkk dritings altfor mange ganger. Det er imidlertid ikke der hvor ran skjer så ofte. Grünerløkka og smågatene som går mot sentrum med lite folk i gatene som er belastet.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ankommet Kroatia [emoji965]

Legg inn av Jompa »

Er du enda i Østeuropa ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ankommet Kroatia [emoji965]

Legg inn av Ketil »

Jompa skrev: 04 aug 2019, 23:40 Er du enda i Østeuropa ?
hei :thumleft Nei, er kommet meg hjem nå. Men har ikke fått oppdatert hjemreisen ennå :D Det kommer nok et referat snart :roll

Svar