Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Referat fra Russlandstur

Legg inn av Ketil »

gsx750_80 skrev: 29 apr 2018, 00:30 Ikke sikkert det hjelper i dette tilfellet, men to ganger har jeg kurert lekkasje i gaffeltetting vha Seal Mate, et billig "verktøy" til noen 10ere. Det samme gjaldt en bekjent og hans Ducati Monster. Sjekk evt Seal Mate vha google/youtube.
Hei! Takk for tipset og sikkert kjekt å ha med seg på tur. Men i dette tilfellet tror jeg jeg skal få overhalt gaflene, etter 40000 er det greit å få skiftet olje.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av Ketil »

kjellv skrev: 29 apr 2018, 08:25 Ikke begynn med momentnøkkel og locktite på dette selv. Sykkelen har garanti, og dette skal forhandleren gjøre.
Så lenge man ikke vet hvorfor mutteren er løs, ikke begynn å skru selv. Sett den passe fast og kjør deg tur i dag, men hold øye med mutteren.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Har nok ikke garanti lenger på denne dessverre. Ikke har jeg så kraftig momentnøkkel heller, så har dratt den passe hardt til og blir helt klart å følge med denne fremover ja.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av Ketil »

cannon skrev: 29 apr 2018, 09:20 Svært viktig at boltene som klemmer styrekrona fast til gaffelbena løsnes før 130nm kronemutter strammes til. Ikke bruk locktight. Tørre gjenger.
Deretter rett moment på klemboltene til gaffelbena.
Har ikke sjekket andre bolter ennå. Men skal se på det i dag, tenker å demontere gaffelbena for overhaling av dempere. Hvorfor skal boltene til gaffelbena løsnes før kronemutter strammes? Skjønte ikke det helt :-k

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av cannon »

Ketil skrev: 29 apr 2018, 10:22
cannon skrev: 29 apr 2018, 09:20 Svært viktig at boltene som klemmer styrekrona fast til gaffelbena løsnes før 130nm kronemutter strammes til. Ikke bruk locktight. Tørre gjenger.
Deretter rett moment på klemboltene til gaffelbena.
Har ikke sjekket andre bolter ennå. Men skal se på det i dag, tenker å demontere gaffelbena for overhaling av dempere. Hvorfor skal boltene til gaffelbena løsnes før kronemutter strammes? Skjønte ikke det helt :-k
Fordi 130 nm på sentermutter vil sette toppkrona og gaffelbeina i spenn hvis krona ikke glir på gaffelbeina når du trekker til. Dette er beskrevet i alle servicemanualer.
Råder deg til å justere og evt smøre styrelager når du allikevel skal ha ut beina.
Setter du dette korrekt sammen så har du "ny" forstilling med superfeeling.
Og toppmutter med 130nm tildratt løsner ikke av seg selv hvis dette er korrekt satt sammen. Akkurat her skal man være nøye.
Lykke til🏍🏍🏍👍😎

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av Ketil »

cannon skrev: 29 apr 2018, 12:16
Ketil skrev: 29 apr 2018, 10:22
cannon skrev: 29 apr 2018, 09:20 Svært viktig at boltene som klemmer styrekrona fast til gaffelbena løsnes før 130nm kronemutter strammes til. Ikke bruk locktight. Tørre gjenger.
Deretter rett moment på klemboltene til gaffelbena.
Har ikke sjekket andre bolter ennå. Men skal se på det i dag, tenker å demontere gaffelbena for overhaling av dempere. Hvorfor skal boltene til gaffelbena løsnes før kronemutter strammes? Skjønte ikke det helt :-k
Fordi 130 nm på sentermutter vil sette toppkrona og gaffelbeina i spenn hvis krona ikke glir på gaffelbeina når du trekker til. Dette er beskrevet i alle servicemanualer.
Råder deg til å justere og evt smøre styrelager når du allikevel skal ha ut beina.
Setter du dette korrekt sammen så har du "ny" forstilling med superfeeling.
Og toppmutter med 130nm tildratt løsner ikke av seg selv hvis dette er korrekt satt sammen. Akkurat her skal man være nøye.
Lykke til🏍🏍🏍👍😎
Tusen takk for raskt og godt svar her :thumleft
Har aldri gjort en slik jobb før, med å justere lager og har heller ikke vært opp med styrekrona før. Er dette vanskelig og kreves det noe spesialverktøy?
På min forrige mc, en gammel Suzuki Vstrom demonterte jeg gaffel og skiftet simmeringer og fjærer. Det gikk greit, men følte meg ikke 100% stødig underveis. På Teneren tenker jeg å levere inn gaffelbeina og få de overhalt på et verksted av en mc-mekaniker. Eventuelt sende de til Maartens Mager Import som jeg har hørt mye bra om.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av cannon »

Smart å gi beina en skikkelig overhaling. Enkelt oljeskift holder ikke når bunnen av gaffelbeina med shims og ventiler er halvtette av slammet som samler seg der over tid.
For å justere styrelager kreves det ofte en hakenøkkel. Trolig kan du bruke en fra Bt. Selve styrelagret (alstå strammingen under øvre krone) skal som regel justeres basert på tiltrekningsmoment.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av Ketil »

Da har jeg tatt av gaffelbeina og skrudd av øvre styrekrone. Skal se om jeg får tak i en hakenøkkel slik at jeg får ut nedre styrekrone og smurt opp lagrene. Regner med lagrene er OK, har ikke kjent noe slakke.

Bilde

Bilde

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av cannon »

Ser bra ut. Et lite tips: lurt å løsne topp-capen på begge gaffelbeina før de skrus løs fra krona.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av Ketil »

Ble mye mas fra meg nå, men ble litt gira på å finne ut mer av hvordan styrekrona er satt i hop. Etter litt googling og titting på YouTube fant jeg ut at jeg kunne tappe av justeringsmutteren til lagrene. Jeg brukte enden av en liten gummiert skralle og satte mot mutteren, mens jeg banket forsiktig med hammeren. Det gikk overraskende greit. Skal få tak i en hakenøkkel til monteringen. Det nederste lageret sitter fast på nedre styrekrone, mens det øvre gitt greit å ta ut fra rammen med fingrene. Har tørket de rene nå og begge lagrene ser helt fine ut. Så det store spørsmålet som jeg håper noen kyndige kan svare på, er om det er nødvendig å ta bryet og kostnaden med å skifte disse? Holder det å smøre de opp? Hva er levetiden på slike lager egentlig?

Bilde

Bilde



Sent from my iPhone using Tapatalk

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av mekkern »

Levetiden er til du får "slakk" eller merker det ikke går mykt og fint med styret.
holdes rust unna (rent nytt fett og ikke bruke høytrykkspyler mot tetningene) så holder det nesten "evig" spesielt ved slike koniske lagere.
Hvis en plukker det opp,rengjør og fetter det opp skikkelig som en service år om annet(samme med svingarmslagring og lenkearmer)
har en lite problemer med disse delene. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av Ketil »

mekkern skrev:Levetiden er til du får "slakk" eller merker det ikke går mykt og fint med styret.
holdes rust unna (rent nytt fett og ikke bruke høytrykkspyler mot tetningene) så holder det nesten "evig" spesielt ved slike koniske lagere.
Hvis en plukker det opp,rengjør og fetter det opp skikkelig som en service år om annet(samme med svingarmslagring og lenkearmer)
har en lite problemer med disse delene. :thumleft
Flott MekkernBilde Da satser jeg på rengjøring og nytt fett.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av Ketil »

cannon skrev:Ser bra ut. Et lite tips: lurt å løsne topp-capen på begge gaffelbeina før de skrus løs fra krona.
Tusen takk for gode tips her Cannon!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av Ketil »

cannon skrev:Smart å gi beina en skikkelig overhaling. Enkelt oljeskift holder ikke når bunnen av gaffelbeina med shims og ventiler er halvtette av slammet som samler seg der over tid.
For å justere styrelager kreves det ofte en hakenøkkel. Trolig kan du bruke en fra Bt. Selve styrelagret (alstå strammingen under øvre krone) skal som regel justeres basert på tiltrekningsmoment.
Gjorde et søk på hakenøkkel Yamaha oppgir som sitt spesialverktøy. Originalt kom seg på 6-700 kr, litt stivt for et rimelig enkelt verktøy. Men så fant jeg på eBay et tyrkisk firma som lager tilsvarende verktøy. Med frakt kom den seg på 240 kr, bestilte sist mandag ettermiddag og nå fredag ble den levert på døra her i Finnmark. Utrolig kort og billig levering.

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv

Legg inn av Ketil »

Kjøpte i vinter ny vindskjerm til Super Teneren, en touringskjerm fra Puig. Den er 5 cm høyere enn den originale og litt bredere. Har kjørt litt med den nå og den fungerer rimelig bra synes jeg. Mye mindre turbulens enn den gamle i alle fall, men å påstå at det er helt fritt for blafring vil være å ta iBilde
Skal prøve ut flere posisjoner med den før endelig dom felles.
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Ketils mc-liv

Legg inn av Elruts84 »

Fantastisk at du fikser å smører selv. Det sparer du jo mye penger på. Så er det sikkert kjekt også så lenge en kan og forstår det... :D

Men begynnte å tenkte på min egen Yamaha 1998 mod. Den har jeg ikke verken smørt inn styret eller slike ting på men merker ikke noe ulyd eller slerk heller da. Men det er kanskje en tanke å begynne å tenke på det.... :-k

Flott sykkel du har :D

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Svar