Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: Ankommet Kroatia [emoji965]

Legg inn av schnellfahrer »

Hei Kjetil! Hva gjorde du med penger nedover? Cash eller kort?
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ankommet Kroatia [emoji965]

Legg inn av Ketil »

schnellfahrer skrev: 05 aug 2019, 13:01 Hei Kjetil! Hva gjorde du med penger nedover? Cash eller kort?
Hei!
Jeg brukte for det meste kort hele veien, men hadde med noe euro i små sedler. Tok også ut noe lokal valuta i Romania og i Bosnia, fant ut det kunne være greit å ha noe kontanter hvis det skulle oppstå noe når jeg var ute på landsbygda. I byene var det lett å finne minibanker. Betalte all bensin i samtlige land med kort. I Bosnia ville de på hotell og på spisesteder ha betaling i cash. Var også på en restaurant i Slovenia hvor de ikke tok kort, men mitt klare inntrykk er ellers at du jevnt over i Øst-Europa klarer deg fint med kort.

Skal du på tur i år?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Ankommet Kroatia [emoji965]

Legg inn av Snikendeugle »

En klarer seg greit på kort i mellom- og østeuropa, men du sparer deg en del bry ved å bruke cash hovedsakelig (ikke for store sedler!).
Det er spesielt stort marked for å få kort "skimmet" (https://no.wikipedia.org/wiki/Skimming) om du bruker det ofte i minibanker eller gir kort over til en betjening hvor de går på bakrommet for å lese det av uten deg.

Jeg har alltid vært ekstra skeptisk til slikt, men har jammen likevel blitt skimmet to ganger uten å ha merket det før senere hvor banken har ringt meg og varslet om mistenksom aktivitet på konto.
Dette skjer også i Norge, men ikke i like stor grad har jeg inntrykk av.

Ikke for å dra det altfor langt offtopic:
Et greit tips jeg alltid bruker når jeg bruker kort i automater er å røske litt i ulike deler på minibank/bensinstasjon automat i tilfelle det er montert skimming-utstyr oppå minibanken som ikke synes, for eksempel inngangen til kortmateren. Jeg kjenner også på undersiden av "skjermingen" som sitter over PIN-keypaden om det er noe kamera e.l. som ikke burde være der.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: Ankommet Kroatia [emoji965]

Legg inn av schnellfahrer »

Ketil skrev: 05 aug 2019, 23:28 Skal du på tur i år?
Nei, vi har hatt 14 dager på MC i Norge i sommer.
Etter 6 sesonger innenlands vurderer vi noe nedover til neste år.
Kroatia har jeg hørt flere anbefaler :-)
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ankommet Kroatia [emoji965]

Legg inn av AJ »

schnellfahrer skrev: 06 aug 2019, 22:35
Ketil skrev: 05 aug 2019, 23:28 Skal du på tur i år?
Nei, vi har hatt 14 dager på MC i Norge i sommer.
Etter 6 sesonger innenlands vurderer vi noe nedover til neste år.
Kroatia har jeg hørt flere anbefaler :-)
Det må jeg si at jeg også har lyst til :D !
Så det blir nok litt turplanlegging i høst og vinter også ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Ny mc vurderes!

Legg inn av Ketil »

Er for tiden inne i seriøse diskusjoner med meg selv om å bytte ut min kjære Super Tenere til fordel for noe annet lekkert. Og ikke for at jeg på noen måte er misfornøyd med den jeg har, men rett og slett for at jeg har lyst til å prøve noe nytt. Fikk i sommer prøvekjørt en BMW 1250 GS og må si at det var en flott motorsykkel, og en tanke ble sådd. Å kjøpe en ny GS har lenge vært helt fjernt og urealistisk, har tenkt at det rett og slett er for mye penger å bruke på en hobby, men når interessen er vekket har hjernen begynt å kverne på at dette kanskje likevel kan være noe å teste ut :-k Så for noen uker siden ble Teneren lagt ut for salg på Finn, det har imidlertid vært liten respons. Å selge mc fra Finnmark er ikke det beste utgangspunkt, da mange kvier seg for å reise langt for å se på en mc de vurderer å kjøpe, har derfor lagt den lavt i pris. Nå sitter jeg her med to tilbud på ny 1250 GSA fra to forhandlere i Nord Norge, begge kan ta min mc i innbytte, men selvsagt til en smertelig lav innbyttepris. Jeg må innrømme at det er to svært fristende tilbud og selv om innbytteprisen er lavere enn det et privat salg kanskje ville gitt, så er det også greit å slippe hele salgsprosessen.

Det store spørsmålet er uansett om jeg i det hele tatt skal ta skrittet ut og bytte mc nå. Yamahaen har snart rullet 60 000 km og vil helt sikkert rulle det tredobbelte uten problemer, men det er også slik at hvis jeg skal selge den på et tidspunkt så blir det ikke noe lettere når den har fått mer km på seg. Har ikke vurdert en ny Supere Tenere da jeg synes en 2019 modell ikke skiller seg stort fra den jeg har, og jeg synes heller ikke Yamaha har klart å henge med konkurrentene i den tunge adv-klassen. Kommer Yamaha med en helt ny Super Tenere om noen år, så er det helt klart noe å vurdere. Den nye Tenere 700 ser jo veldig interessant ut. Kunne godt tenkt meg å hatt den til turer i nærområdet, men tror den blir noe ukomfortabel for langturer. En annen sak er jo at Yamaha ikke klarer å levere sykler nok når de endelig etter et par år med markedsføring har satt den i produksjon, min lokale forhandler kunne ikke si noe om når han kunne levere en Tenere 700.

Så det som eventuelt får meg til å bytte mc nå, er om lysten er stor nok til at jeg tar det store kvantespranget og river ut en splitter ny BMW 1250 GSA :scratch Klarer ikke å finne noen fornuftige og rasjonelle argument for å gjøre dette, men trenger man å være så veldig fornuftig da :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny mc vurderes!

Legg inn av AJ »

Foreslår Moto Guzzi V85 TT for deg også, jeg :crazy: .
Men innser samtidig at forslaget neppe er særlig realistisk. Ikke fordi jeg tror du ikke vil like sykkelen, men fordi det dessverre knapt er Moto Guzzi forhandlere her i landet...

Uproblematisk for meg, om jeg skulle gå for Guzzi siden jeg har landets største forhandler av merket med antakelig Norges beste Guzzimekaniker et kvarters kjøretur unna.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ny mc vurderes!

Legg inn av Ketil »

En slik Moto Guzzi kunne helt klart vært en aktuell kandidat, flott motorsykkel det også, men langt å kjøre på service Nå er jo ikke akkurat BMW forhandleren i nabolaget heller, vel 90 mil å kjøre. Men tenker at service kan gjøres i forbindelse med sommerturer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Ny mc vurderes!

Legg inn av Olav K »

Den nye 1250en er en fantastisk maskin, etter mange år som ivrig motorsyklist har jeg funnet en kjøreglede uten sidestykke i denne tyskeren.
Etter mitt skjønn er det kun 1290en fra Trunkenpolz som kan stille til noenlunde jevnbyrdig konkurranse.

Fornuft er en fin ting, den kan argumenteres mot, bøyes og bendes i den retning man ønsker...eller helt enkelt oversees. :crazy:
Hvilken model av GS har du sett deg ut?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ny mc vurderes!

Legg inn av Ketil »

Olav K skrev:Den nye 1250en er en fantastisk maskin, etter mange år som ivrig motorsyklist har jeg funnet en kjøreglede uten sidestykke i denne tyskeren.
Etter mitt skjønn er det kun 1290en fra Trunkenpolz som kan stille til noenlunde jevnbyrdig konkurranse.

Fornuft er en fin ting, den kan argumenteres mot, bøyes og bendes i den retning man ønsker...eller helt enkelt oversees. :crazy:
Hvilken model av GS har du sett deg ut?
Har jo lest hvor fornøyd du er med din GSA og det samstemmer godt med de fleste omtaler den nye 1250en har fått. Så lysten på å ta skrittet helt ut her er fristende, til tross for at det økonomisk er et større sprang enn det jeg hittil har tenkt kan brukes på noe som tross alt er hobby.

Jeg har vel landet på at hvis det blir bytte, så må det må bli GSA, blant annet for at mine nye Bumot kofferter passer inn i koffertracket, men mest for at den har stil og utrustning som appellerer til eventyr. Står litt mellom den grønne Kalamata og den hvite HP som du har.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ny mc vurderes!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg stemmer for R1250GS Adventure!
Noen mer komplett sykkel får man ikke tak i. Sjansen for at du beholder den i mange mange år er absolutt tilstede.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Siste tur med Teneren

Legg inn av Ketil »

Da er beslutningen tatt og i dag starter siste tur med min Super Tenere. Har vært mange runder med spekulering frem og tilbake, har jo en flott motorsykkel på alle måter, men etter jeg ble 50 har lysten på å prøve ut BMW GS dukket opp :lol Det blir trist å ta farvel med Teneren, den har vært en særdeles god turkompis og vil nok sikkert glede nye eiere like mye i mange år fremover. Ser ikke bort fra at det kan bli en slik Yamaha igjen. Våre veier skilles, men først skal vi ta turen til Tromsø hvor en ny R1250 GSA venter på meg. Det er nitrist værmelding for de kommende dagene her i nord, blå grader på natta og mye regn/sludd ventes. Drøye 80 mil til Tromsø, så starter etter jobb i dag og satser på å passere Kautokeino før teltet settes opp. Planen er å hentet ut nysykkelen hos forhandler i morgen før stengetid, og så bruke tiden frem til fredag på å kjøre inn nok km til første service (800-1200 km). Hjemturen starter da på fredag ettermiddag og er vel da hjemme innen lørdag ettermiddag. Dette blir jo noen km til sammen og med nevnte værvarsel ser jeg dette kan bli en frisk opplevelse, men de fleste km blir jo på en spiller ny GSA og det tenker jeg blir en herlig utfordring :D

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Siste tur med Teneren

Legg inn av Olav K »

Først og fremst GRATULERER med ny sykkel, denne kommer du til å kose deg med.
Så håper jeg du har gode kjøreklær :-D

Hvilken farge/utgave går du for?

Jeg tror ikke du kommer til å savne Tenere'en no særlig, jeg trodde at StorTigern min skulle bli med i tankene videre, men jeg har aldri savnet en sykkel mindre enn den.
Ikke pga at det var en dårlig sykkel, men GSAen er hinsides bra på alle vis.
Motor, del-integral bremser, paralever framme, så den er enormt stabil under harde nedbremsinger, balansen, TFT displayet, integrert GPS....
De andre er i beste fall et hestehode bak :prf
Sist redigert av Olav K den 17 sep 2019, 22:41, redigert 1 gang totalt.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Siste tur med Teneren

Legg inn av Jompa »

Gratulerer :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Siste tur med Teneren

Legg inn av Relax »

Gratulerer med ny sykkel!!

Spenstig plan for resten av uka!
Ypperlig pågangsmot!

Ride safe!!!
"Do the right thing"

Svar