Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Siste tur med Teneren

Legg inn av kjellv »

Gratulerer med ny sykkel Ketil. Tromsø Motor er jammen frampå med å få solgt gamlesykkelen også BildeAlt for billig selvfølgelig, men de vil vel gjerne få solgt den før vinteren.
https://www.finn.no/gallery.html?finnko ... 431#image1

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Siste tur med Teneren

Legg inn av Geiroe »

Gratulerer med ny sykkel. Imponerende at du kjører så mange mil nå på så kort tid, med de temperaturene dere har der oppe.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Siste tur med Teneren

Legg inn av Ketil »

VindR skrev:Gratulerer med ny sykkel!
Takk takk Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Siste tur med Teneren

Legg inn av Ketil »

tormodg skrev:Bærre lækkert, gratulerer med ny MC. Skal ut på langtur i morgen fra Oslo til Nordmøre men det er langtfra så mye høst her som du har.
Takk for hilsen, du får ha god tur til NordmøreBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Siste tur med Teneren

Legg inn av Ketil »

kjellv skrev:Gratulerer med ny sykkel Ketil. Tromsø Motor er jammen frampå med å få solgt gamlesykkelen også BildeAlt for billig selvfølgelig, men de vil vel gjerne få solgt den før vinteren.
https://www.finn.no/gallery.html?finnko ... 431#image1

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Takk for det KjellvBilde Ja, de var ivrige ser jeg og til samme pris som jeg forsøkte å selge privat. Synets at jeg la meg litt lavt i pris, men hadde likevel ingen respons på den. Ser at de xt1200z som har vært på Finn har ligget ei stund, virker som de kan være noe tungsolgt og det er jo egentlig veldig rart. Det er jo en veldig bra mc. Syntes det var litt vemodig å levere fra seg Teneren, den har vært veldig trofast og god. Når det kommer til ergonomi og ren komfort, så er den helt på høyde med BMW’n.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Siste tur med Teneren

Legg inn av Ketil »

Geiroe skrev:Gratulerer med ny sykkel. Imponerende at du kjører så mange mil nå på så kort tid, med de temperaturene dere har der oppe.
Takk for det GeiroeBilde Ja, det er friskt å være mc-turist i nord på høstenBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Siste tur med Teneren

Legg inn av kjellv »

Ketil skrev: 19 sep 2019, 22:05
kjellv skrev:Gratulerer med ny sykkel Ketil. Tromsø Motor er jammen frampå med å få solgt gamlesykkelen også BildeAlt for billig selvfølgelig, men de vil vel gjerne få solgt den før vinteren.
https://www.finn.no/gallery.html?finnko ... 431#image1

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Takk for det KjellvBilde Ja, de var ivrige ser jeg og til samme pris som jeg forsøkte å selge privat. Synets at jeg la meg litt lavt i pris, men hadde likevel ingen respons på den. Ser at de xt1200z som har vært på Finn har ligget ei stund, virker som de kan være noe tungsolgt og det er jo egentlig veldig rart. Det er jo en veldig bra mc. Syntes det var litt vemodig å levere fra seg Teneren, den har vært veldig trofast og god. Når det kommer til ergonomi og ren komfort, så er den helt på høyde med BMW’n.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja markedet er tregt nå på høsten, det kan denne Yamahaselgeren underskrive på. Salget flater ut på denne tiden av året :sorry

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Siste tur med Teneren

Legg inn av Ketil »

Har i dag kjørt 55 mil rundt om i Troms, under særdeles skiftende værforhold. Startet med fjellovergang og snø på veien. Den følelsen når du sitter på en helt ny mc til en drøy kvart million og prøver å holde deg i de snøfrie hjulsporene, samtidig som du møter brøytebilenBilde Kom meg ned helskinnet til Bjerkvik og holdt meg resten av dagen i lavlandet, ut og inn av fjorder. Kjørte over det nye Hålogalandsbrua og innom Narvik, før jeg snudde utover mot Lofoten. Været har altså vært friskt, men du store verden for en motorsykkel denne GSA’n er. En helt rå maskin, samtidig som den også kan være silkemyk. I ren kjøreglede har jeg ikke merket hverken regn eller surt værBilde I morgen er det inn til Tromsø igjen for å få tatt første service.

Bilde
Bilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Siste tur med Teneren

Legg inn av Relax »

Ketil skrev: 19 sep 2019, 22:22 Har i dag kjørt 55 mil rundt om i Troms, under særdeles skiftende værforhold. Startet med fjellovergang og snø på veien. Den følelsen når du sitter på en helt ny mc til en drøy kvart million og prøver å holde deg i de snøfrie hjulsporene, samtidig som du møter brøytebilenBilde Kom meg ned helskinnet til Bjerkvik og holdt meg resten av dagen i lavlandet, ut og inn av fjorder. Kjørte over det nye Hålogalandsbrua og innom Narvik, før jeg snudde utover mot Lofoten. Været har altså vært friskt, men du store verden for en motorsykkel denne GSA’n er. En helt rå maskin, samtidig som den også kan være silkemyk. I ren kjøreglede har jeg ikke merket hverken regn eller surt værBilde I morgen er det inn til Tromsø igjen for å få tatt første service.

Bilde



Sent from my iPhone using Tapatalk

Råflotte bilder og opplagt flott sykkel til slikt bruk!

Kjør forsiktig :[-X
"Do the right thing"

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Med ny turkompis på frisk høsttur i nord

Legg inn av Olav K »

God tur hjemover etter service idag.
Det jeg kan love deg er at du mest sannsynlig kommer til å bli mer og mer fornøyd med GSAen etterhvert som du blir mer kjent med den.

At den gamle sykkelen står lavt i pris, er bare en del av livets knallharde realiteter.
Selv prøvde jeg å "gi bort" StorTigern min, men det endte med innbytte.
Og den er priset veldig lavt hos Ride i Bergen også, men den står...og står.

Men det er ikke vårt problem lengre, nå er vi på toppen av næringskjeden, og livet er herlig :-D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Med ny turkompis på frisk høsttur i nord

Legg inn av FredrikE24 »

Det er ganske klart at BMWer generelt holder seg godt i pris. Ser det gamle greiene jeg kjører på i god stand uten voldsomme kilometer(typ 1998-2003 modeller med rundt 60kkm på telleren) ligger til rundt 60kkr og det virker å være noe som selger greit.

Jeg kan nok ikke forvente å få igjen altfor mye for min lenger. den magiske 100 000km-grensa er passert forlengst.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Med ny turkompis på frisk høsttur i nord

Legg inn av Olav K »

Godt du kom deg hel hjem, det er noen andre avstander vi snakker om der oppe i nord. :roll
og med årstiden tatt i betrakning, er det en imponerende innsatsvilje du viser :-D

Hvilke dekk er sykkelen levert med? Min kom med Anakee Adventure, som jeg har vært veldig fornøyd med.
Men nå har jeg satt på et sett Motoz Tractionator GPS på sykkelen som skal være ca 50/50 asfalt/grus, har hatt litt under 1000km på dem sålangt, hovedsaklig asfalt, men siden det bare blei rundt 70 mil i helga, tar jeg fri idag, og får testa dem litt ut på grus også :thumleft

Men inntrykket sålangt er meget bra, blir spennende på grustesting ila dagen :)

Bilde
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Med ny turkompis på frisk høsttur i nord

Legg inn av Ketil »

Olav K skrev:Godt du kom deg hel hjem, det er noen andre avstander vi snakker om der oppe i nord. :roll
og med årstiden tatt i betrakning, er det en imponerende innsatsvilje du viser :-D

Hvilke dekk er sykkelen levert med? Min kom med Anakee Adventure, som jeg har vært veldig fornøyd med.
Men nå har jeg satt på et sett Motoz Tractionator GPS på sykkelen som skal være ca 50/50 asfalt/grus, har hatt litt under 1000km på dem sålangt, hovedsaklig asfalt, men siden det bare blei rundt 70 mil i helga, tar jeg fri idag, og får testa dem litt ut på grus også :thumleft

Men inntrykket sålangt er meget bra, blir spennende på grustesting ila dagen :)

Bilde
Ja det ble vel 260 mil for å bytte sykkel og få kjørt på de første 100 mil på GSA`n, stort sett i regn og med temp ned mot 0 grader. Friskt var det, men med den gode kjøreopplevelsen GSA`n byr på blir været underordnetBilde Jeg er svært fornøyd så langt med nysykkelen, den har levd opp til forventningene, og vel så det. Gleder meg til mange fine turer med denne de neste årene. Jeg håper bare all high tech og sensorer holder, blir langt å kjøre til Tromsø for å nullstille eventuelle feilmeldinger på tft-skjermenBilde

Den er levert med Bridgestone Battlax adventure og det ser ut til å være dekk som er mest tilpasset asfalt, men med nok spor til lett gruskjøring. De dekkene du har satt på ser jo lovende ut, kan godt tenke meg grovere dekk ved neste bytte, så blir interessant å følge dine erfaringer med disse.


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Frisk grustur helt på grensen

Legg inn av Ketil »

Tok i går en tur nordover i kommunen til Jarfjordfjellet. Målet var å teste ut litt lett gruskjøring på den 3-4 mil lange grusveien som tyskerne fikk laget over fjellet, som en del av angrepet på Russland. Veien er i dag i grei forfatning og brukes stort sett av hyttefolk og Forsvaret. Det som er litt spesielt er at veien går helt frem til grensen ved Grense Jacobs elv og fortsetter videre inn på russisk side. Brobjelkene står fortsatt over elva, så det er ikke mye som skal til før broen blir operativ igjen, hvis det skulle bli aktuelt. Veien var viktig for tyskernes invasjonsplaner og for å sikre tilgang av forsyninger til Liza-fronten, men den ble også viktig for Russernes motoffensiv for 75 år siden. Det var harde kamper over Jarfjordfjellet og ned mot Kirkenes, med store tap på begge sider. Området veien går gjennom var, og er fortsatt, av stor geopolitisk interesse. Etter krigen var det flere hemmelige operasjoner som hadde sitt utgangspunkt fra Jarfjordfjellet, med agenter som krysset grensen og gikk langt inn på Kola-halvøya for å spionere. For de som er interessert i den kalde krigens hemmelige operasjoner i nord, anbefales boken «Døden på Kola» av Morten Jentoft. Det ble også bygget en stor lyttestasjon inne på fjellet, som i dag er i full drift og helt sikkert fortsatt viktig for NATO`s etterretning. Så dette er en fjellvei som er spennende på mange måter, og ikke bare for de med ny mc som skal få sin grusdåp :D

Her sees lyttestasjonen på Viksjøfjell over venstre speil, kom ikke lenger da veien videre opp dit var stengt med en bom.
Bilde

Det var litt kult å kunne svitsje over til Enduro-modus når jeg startet opp grusveien, slo også av ABS men beholdt antispinn da jeg ikke er helt stø på gassing på grus. Dette må jeg innrømme gikk overraskende godt og var veldig artig, spesielt når bakenden danset med gasspådrag i både andre og tredje gir. Tok det likevel pent, selv om det var fristende å gi på der det var oversiktlig. Dekkene jeg har nå er heller ikke egnet for noe heftig grusferd. I forhold til Teneren synes jeg BMW`n er mer håndterbar også på grus, men jeg bør nok anskaffe grovere dekk om jeg skal bedrive mye gruskjøring.

Bilde

Da de russiske styrkene kom over grensen i oktober 1944 malte de på denne store steinen en hyllest til sine styrker. For noen år siden ble steinen malt opp på nytt.
Bilde

Stort sett bra grusvei, men noen partier var det greit å ta det rolig :D
Bilde

Hit, men ikke lenger! Det som er igjen av broen over Grense Jacobs elv.
Bilde

Bilde

Soldatene i tårnet oppe på gamle Korpfjell grensestasjon fulgte meg nok godt i kikkertene sine.
Bilde

Bilde

Hadde også en stopp ved en av etterretningstjenestens gamle «hemmelige» hytter. Denne ble visstnok brukt som base da agenter ble sendt over grensen på 50-tallet.
Bilde

På hjemturen fikk jeg regnvær og temperaturen sank ned mot 3 grader. Friskt var det, men det er utrolig hvor mye værbeskyttelse vindskjermen og den store tanken på GSA`n gir. Dette var også en av grunnene til at jeg ville ha en GSA kontra en vanlig GS. Må samtidig også skryte av Rukka-dressen, selv om Goretex membranen er på innerjakka er den likevel varm og god. Har i høst brukt et par hansker innkjøpt hos MC Oslo i våres, de var i følge selgeren hansker de hadde fått produsert selv, i alle fall har de vært helt utmerket da de holder på varmen og blir heller ikke våte med en gang. Når kjøreutstyr først skal nevnes, så må jeg også få med at støvlene Toucan fra Alpinestars kan anbefales sterkt. De er 100 % vanntett og varme, i tillegg til at de med to spenner er veldig lette å ta på og av. Det skal dog nevnes at de var noe varme under sommerens sydentur.

Til tross for været ble dette en super kjøredag på tampen av sesongen :thumleft

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

I vinterhiet

Legg inn av Ketil »

La ut Bumot sidekoffertene jeg hadde på Yamahaen for salg med tanke om å kjøpe et par nye som passer til BMW sitt originale koffertstativ, men salget gikk dårlig. Bestemte meg like godt for å beholde disse og heller kjøpe et nytt stativ fra Bumot for BMW GS. Mottok dette i går med DHL fra Bulgaria og fikk da en trivelig kveld med montering i garasjen. Synes resultatet ble bra og at sidekoffertene passer fint sammen med BMW sin toppkoffert. Satser på at jeg med en liten modifisering også skal få montert verktøyboksen i stativet.

Bilde

Bilde

Svar