Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - På tur til service

Legg inn av Ketil »

Da er jeg tilbake fra det som nok ble siste langtur denne sesongen. Det ble en firedagers tur og vel 1700 km tilbakelagt på asfalt og grus i Nord-Finland. Finsk veinett og topografi er som kjent ikke helt topp for inspirerende mc-kjøring, men det finnes noen svingete landeveier og enormt mange grusveier av ymse kvalitet. På tur sørover til Oulu valgte jeg derfor å kjøre en del av de mindre trafikkerte veiene enn E75 og E8, selv om det ble litt flere km så ble litt mer variasjon.

Ankom Oulu sent på torsdag ettermiddag og valgte å ta natten under tak. Etter ei natt i telt og en lang kjøredag var det helt greit med en varm dusj og ei god seng.

Bilde

Møtte som avtalt kl. 09 til service hos EMC, som er den største mc-forhandleren i Nord-Finland. I tillegg til BMW selger de også Harley Davidson, Kawasaki, Suzuki og Honda. Det er et imponerende salgsanlegg de har, jeg har i alle fall ikke vært hos en så stor mc-forhandler. Det var artig å se den nye Pan America til HD. Veldig bra at også HD prøver seg på en adventure mc, men tror ikke den blir aktuell for meg. De er også veldig serviceinnstilt på EMC og som utenlandsk kunde blir du tatt godt i mot. Når det kommer til pris på service så er det vel rimelig likt norsk nivå, 20 000 km service kostet meg ca. 8000 kr.

Bilde

Bilde

Jeg startet hjemturen straks BMW`n var servet ferdig og fikk med meg litt av ettermiddagstrafikken på E8 ut av Oulu. Planen var å komme seg så langt nord som mulig før det ble mørkt. Stoppet i Rovaniemi for middag og i Sodankyle for tanking. Med mat i magen og nok bensin på tanken svingte jeg inn på et strekke av TET Finland. Det var helt mørkt da jeg tok av fra E75 og bega meg inn på grusvei av ukjent standard. Hadde bestemt meg for å stoppe ved første og beste teltplass jeg fant, men det var ikke helt enkelt. Å kjøre på en skogsbilvei i mørke gir bokstavelig talt tunellsyn, det var ikke bare bare å se hvordan terrenget så ut på siden av veien. Jeg stoppet to-tre plasser og lyste med hodelykta, før jeg fant en høvelig teltplass. Det var blitt seint, så det var bare å få opp teltet og krype i posen.

Bilde


Det fine med å sove ute på tur er at man står opp når det begynner å lysne, ble tidlig frokost og i dagslyset fikk jeg sett mer av teltplassen jeg hadde valgt. Det som også var litt komisk at jeg oppdaget en bil med kombicamp som sto 200 meter fra der jeg hadde slått opp teltet. Trodde virkelig jeg var helt alene i villmarken, men da jeg satt med frokostkaffen kom naboen kjørende forbi. En hyggelig finne som var på høstjakt, vi utvekslet noen ord og ønsker hverandre god tur. Han lurte nok fælt på hvordan jeg hadde rotet meg så langt inn i skogen, og hadde nok neppe hørt om TET.

Pakket og klar startet jeg videre nordvest på skogsbilveien og stolte blindt på gpx filen jeg hadde lagt inn på gps`n. Jeg hadde sett på noen filmer på YouTube fra denne TET-etappen og jeg hadde fått inntrykk av at det skulle være farbart med en GSA også. Det stemte i stor grad, for det meste helt grei grusvei og noen strekninger av så bra kvalitet at det var mulig å holde god marsjfart. Men det var en strekning på 4-5 km med bløtt underlag, sleipt og dype hjulspor hvor det ble litt utfordrende. Her hadde mer egnet dekk enn Tourance Next gjort utfordringen mindre. Jeg var ikke så gira på å snu og lot det stå til. Det gjalt å holde jevn fart og styre unna dypeste hjulsporene. GSA`n er stor og tung, men det lave tyngdepunktet gjør den manøvrerbar. Etter dette partiet var det heldigvis grei gruskjøring til jeg kom inn på vei med fast dekke igjen. Resten av turen hjem gikk helt fint, på grensen inn i Norge var det en kort stopp for å vise vaksinepasset til en HV-soldat.

Bilde

Bilde

Bilde
Her begynte jeg å tvile på hvor lurt det var å fortsette.

Bilde


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Ketil`s MC-logg - Service og hjemtur langs TET

Legg inn av Olav K »

Herlige bilder, du er bra dedikert når du drar på 3-4 dagers turer for å få servet GSAen :thumleft

Ang dekk:
Som gode kjørbare kombidekk må jeg få anbefale Motoz Tractionator GPS til GSA.
Dekket gir masse glede både på fast og løst underlag, men dyp gjørme og vått gress gir større utfordringer en det er produsert for 😊
De jeg har på sykkelen har gått rundt 8000km til nå, og det er enda 11-12 mm igjen på midten av bakhjulet.

Og f.eks TKC80 som er et fint knastedekk, har 12mm mønster når det er nytt.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ketil`s MC-logg - Service og hjemtur langs TET

Legg inn av dypen »

Flott tur og Bumot koffertene funker bra vil jeg tro … Imponerende tur for å ta service, har tenkt noen ganger når jeg kjører 45 - 50 minutter til service på Mysen at jeg kanskje skulle valgt Oslo i stedet 10 - 15 minutter men nå ser jeg hvor privilegierte mange av oss faktisk er :) Lykke til med det lille som er igjen av mc sesongen!
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ketil`s MC-logg - Service og hjemtur langs TET

Legg inn av cannon »

Takk for fint reiseskildring. Er det bjørn i området der du kjørte?

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Service og hjemtur langs TET

Legg inn av Ketil »

Olav K skrev: 19 sep 2021, 23:17 Herlige bilder, du er bra dedikert når du drar på 3-4 dagers turer for å få servet GSAen :thumleft

Ang dekk:
Som gode kjørbare kombidekk må jeg få anbefale Motoz Tractionator GPS til GSA.
Dekket gir masse glede både på fast og løst underlag, men dyp gjørme og vått gress gir større utfordringer en det er produsert for 😊
De jeg har på sykkelen har gått rundt 8000km til nå, og det er enda 11-12 mm igjen på midten av bakhjulet.

Og f.eks TKC80 som er et fint knastedekk, har 12mm mønster når det er nytt.
Takk, takk Olav :thumleft Når turen til service legges opp som et lite eventyr så betyr ikke antal km så mye. Jeg har hatt en noen flotte høstdager på motorsykkel, gode minner jeg skal ta med meg inn i vinteren.

Har lest at mange er svært fornøyde med dekk fra Motoz, men disse er vel ikke vanlig hyllevare hos dekkforhandlere i Norge? Jeg skal uansatt ha dekk med grovere mønster til neste sesong, og er disse å få tak i så skal jeg teste de.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Service og hjemtur langs TET

Legg inn av Ketil »

dypen skrev: 19 sep 2021, 23:30 Flott tur og Bumot koffertene funker bra vil jeg tro … Imponerende tur for å ta service, har tenkt noen ganger når jeg kjører 45 - 50 minutter til service på Mysen at jeg kanskje skulle valgt Oslo i stedet 10 - 15 minutter men nå ser jeg hvor privilegierte mange av oss faktisk er :) Lykke til med det lille som er igjen av mc sesongen!
Ja, Bumot koffertene er jeg fortsatt veldig fornøyde med. Solide, tette og heller ikke tunge sammenlignet med andre i samme størrelse. Jeg skal ærlig innrømme at jeg har tenkt over hvor lurt det egentlig var å kjøpe en splitter ny BMW, når du bor en drøy dagsreise fra nærmeste forhandler. Men så langt har det gått greit og jeg har ikke hatt behov for å besøke noe verksted utenom service. Etter 20 000 km har det ikke vært noe tull med noe som helst, det virker å være en solid sak denne BMW`n :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ketil`s MC-logg - Service og hjemtur langs TET

Legg inn av AJ »

Må bare si at jeg imponeres stadig av dine turer, også denne serviceturen til Finland!

Flotte bilder og godt og kort fortalte reiseskildringer.
Veldig bra!
Takk for at du deler dette her på MCsiden.no!
Til stor glede og inspirasjon for oss andre her inne :thumleft :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Service og hjemtur langs TET

Legg inn av Ketil »

cannon skrev: 20 sep 2021, 08:53 Takk for fint reiseskildring. Er det bjørn i området der du kjørte?
Godt å lese at min lille reiseskildring blir likt :thumleft Ja, i dette området er det både en del bjørn og ulv. For min del er vissheten om at det er noen store rovdyr også ute i skogen bare med å beriker naturopplevelsen. Min egen mc og egne kjøreferdigheter er en langt større fare for helsa mi enn noen bjørner som tusler rundt :D

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Service og hjemtur langs TET

Legg inn av Ketil »

AJ skrev: 20 sep 2021, 20:21 Må bare si at jeg imponeres stadig av dine turer, også denne serviceturen til Finland!

Flotte bilder og godt og kort fortalte reiseskildringer.
Veldig bra!
Takk for at du deler dette her på MCsiden.no!
Til stor glede og inspirasjon for oss andre her inne :thumleft :prf .
Tusen takk for hyggelig tilbakemelding AJ. Og nok en gang takk for at du opprettholder en plattform og et forum som gir mer rom for litt lengre innlegg og refleksjoner enn det sosiale medier innbyr til :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ketil`s MC-logg - Service og hjemtur langs TET

Legg inn av AJ »

Ketil skrev: 20 sep 2021, 20:36
AJ skrev: 20 sep 2021, 20:21 Må bare si at jeg imponeres stadig av dine turer, også denne serviceturen til Finland!

Flotte bilder og godt og kort fortalte reiseskildringer.
Veldig bra!
Takk for at du deler dette her på MCsiden.no!
Til stor glede og inspirasjon for oss andre her inne :thumleft :prf .
Tusen takk for hyggelig tilbakemelding AJ. Og nok en gang takk for at du opprettholder en plattform og et forum som gir mer rom for litt lengre innlegg og refleksjoner enn det sosiale medier innbyr til :thumleft
Her vil jeg gjøre det jeg kan for å fortsatt gi den muligheten til MCsiden brukerne så lenge jeg styrer denne skuta, både hva gjelder bilder og tekst. Uten at det skal koste noe eller bli forstyrret av plagsom reklame.
Så bare kjør på med flere bilder og turreportasjer :D !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xj6
Innlegg: 96
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Motorsykkelen din: -

Re: Ketil`s MC-logg - Service og hjemtur langs TET

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:49, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

KawaKjetil

Re: Ketil`s MC-logg - Service og hjemtur langs TET

Legg inn av KawaKjetil »

Må bare si meg enig med de andre her. Igjen, flott beskrevet og fine bilder :thumleft

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Ketil`s MC-logg - Service og hjemtur langs TET

Legg inn av xavi0n »

xj6 skrev: 20 sep 2021, 21:10 Ketil,
for meg er det direkte uvirkelig med en slik tur for å besøke forhandler, men du får jo en fin tur ut av det og deler det på en mesterlig måte.
Flott sykkel, men det som imponerer meg mest er at du har et godt øye for foto, flotte motiv(er), fine farger og etter boken komponering og beksjæring, samt beholdt naturtro farger uten overdreven redigering, nekter å tro det er bare flaks. Flott :thumleft
Det som er litt gøy er at nermeste bmw forhandler i norge er enda lengre unna, nermere bestemt bodø, blir ca 140mil en vei for han om jeg tenker rett
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ketil`s MC-logg - Service og hjemtur langs TET

Legg inn av Gammelsmurfen »

Veldig fint innlegg Ketil!

Tøft gjort å kjøre på litt ymse grusvei i mørke, spesielt nå i disse jakttider hvor dyr (spesielt elg) blir mer urolig.
Voldsomt stor forhandler som er merkeforhandler for unormalt mange merker.
Den gjørma der uten knastedekk så ikke helt grei ut med så tung sykkel, men som du sier så er det lave tyngdepunktet til god hjelp.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Service og hjemtur langs TET

Legg inn av Ketil »

xj6 skrev: 20 sep 2021, 21:10 Ketil,
for meg er det direkte uvirkelig med en slik tur for å besøke forhandler, men du får jo en fin tur ut av det og deler det på en mesterlig måte.
Flott sykkel, men det som imponerer meg mest er at du har et godt øye for foto, flotte motiv(er), fine farger og etter boken komponering og beksjæring, samt beholdt naturtro farger uten overdreven redigering, nekter å tro det er bare flaks. Flott :thumleft
Tusen takk for fin tilbakemelding :thumleft Fotografering er en hobby jeg har hatt med meg siden jeg kjøpte meg et speilreflekskamera for konfirmasjonspengene. Nå blir det mest å ta bilder med iPhone, men forsøker også å ta med meg kamera på turer hvor jeg tror det kan bli en del fotografering. Så mc-kjøring, friluftsliv og foto er for meg en flott kombo. De siste årene har jeg lagt mye vekt på å få til gode campbilder :D

Svar