Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Turprosjekt kysten rundt og de fire kapp

Legg inn av Ketil »

Noen utfordringer må man gi seg, også på mc-fronten. Planene om utenlandsferie er skrinlagt inntil videre, så da får vi heller «oppdage» Norge og kjøre eventyrreiser innenlands. Jeg har i vinter gått svanger med et lite turprosjekt som går ut på å kjøre langs hele kysten av Norge, fra Kirkenes i nordøst til til Halden i sørøst, og da tenker jeg å kjøre så lang ut mot kysten som mulig. Jeg har også tenkt å besøke de fire kapp og ytterpunkter i Norge; Østkapp, Nordkapp, Vestkapp og Sørkapp. Klarer jeg i tillegg å få med Norges dypeste vei (undersjøisk tunell) og Norges høyeste vei på samme tur, så blir jo prosjektet fullkomment. Jeg har satt av to uker til dette og innser at det blir ikke mye tid til å fordype seg i severdigheter underveis, men jeg er en type som liker å være i bevegelse. Dette er kun for å ha et litt hårete turmål for egen del, samtidig som jeg «oppdager» en del av Norge jeg ikke kjenner så godt til. Nord for Trondheim har jeg fartet en del, men videre sørvestover langs kysten har jeg nesten ikke vært i voksen alder. Så det er veldig fint å få noen tips her på veistrekninger som må kjøres og steder som må oppleves underveis. Jeg har ikke lagt opp noen nøyaktig rute ennå og det kommer jeg vel heller ikke til å lage. For meg er en del av reisen å planlegge underveis, jeg synes det er befriende å bare sette av gårde og ta valg litt på impuls. Jeg også forberedt på å ta noen avstikkere hvis det er steder jeg blir veldig nyskjerrig på og som blir anbefalt sterkt. Turen planlegges gjennomført i første del av juni, en god stund før veiene fylles helt opp av sommertrafikken. Jeg planlegger for det meste å bruke teltet, så anbefalinger på fine steder for villcamping og ordinære campingplasser, mottas med takk :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ketil`s MC-logg - Turprosjekt kysten rundt og de fire kapp

Legg inn av kjellv »

Ketil skrev:Noen utfordringer må man gi seg, også på mc-fronten. Planene om utenlandsferie er skrinlagt inntil videre, så da får vi heller «oppdage» Norge og kjøre eventyrreiser innenlands. Jeg har i vinter gått svanger med et lite turprosjekt som går ut på å kjøre langs hele kysten av Norge, fra Kirkenes i nordøst til til Halden i sørøst, og da tenker jeg å kjøre så lang ut mot kysten som mulig. Jeg har også tenkt å besøke de fire kapp og ytterpunkter i Norge; Østkapp, Nordkapp, Vestkapp og Sørkapp. Klarer jeg i tillegg å få med Norges dypeste vei (undersjøisk tunell) og Norges høyeste vei på samme tur, så blir jo prosjektet fullkomment. Jeg har satt av to uker til dette og innser at det blir ikke mye tid til å fordype seg i severdigheter underveis, men jeg er en type som liker å være i bevegelse. Dette er kun for å ha et litt hårete turmål for egen del, samtidig som jeg «oppdager» en del av Norge jeg ikke kjenner så godt til. Nord for Trondheim har jeg fartet en del, men videre sørvestover langs kysten har jeg nesten ikke vært i voksen alder. Så det er veldig fint å få noen tips her på veistrekninger som må kjøres og steder som må oppleves underveis. Jeg har ikke lagt opp noen nøyaktig rute ennå og det kommer jeg vel heller ikke til å lage. For meg er en del av reisen å planlegge underveis, jeg synes det er befriende å bare sette av gårde og ta valg litt på impuls. Jeg også forberedt på å ta noen avstikkere hvis det er steder jeg blir veldig nyskjerrig på og som blir anbefalt sterkt. Turen planlegges gjennomført i første del av juni, en god stund før veiene fylles helt opp av sommertrafikken. Jeg planlegger for det meste å bruke teltet, så anbefalinger på fine steder for villcamping og ordinære campingplasser, mottas med takk :thumleft
Det høres ut som en fantastisk plan. Men dette er utrolig langt. Jeg håper du er flink å oppdatere underveis, jeg gleder meg til å følge med på turen.
Vi må også prøve å få til et ørlite forumtreff på nordvestlandet når du passerer. Det hadde vært veldig hyggelig å treffe deg, og det antar jeg det er flere nordvestlendinger som kunne tenke seg.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Turprosjekt kysten rundt og de fire kapp!

Legg inn av Ketil »

Hei Kjellv! Ja, det er en lang tur og muligens alt for ambisiøs. Men kommer jeg ikke så langt som jeg hadde tenkt, så er det ingen krise og jeg er uansett helt sikker på at jeg får en fin tur. Norsk natur og landevei blir aldri feil. Det hadde vært veldig hyggelig å få hilse på deg Kjellv, så travelt har jeg det ikke at det ikke er tid til en kaffekopp :thumleft Regner med det blir noen oppdateringer underveis, så du får hanke meg inn når jeg nærmer med ditt område.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ketil`s MC-logg - Turprosjekt kysten rundt og de fire kapp!

Legg inn av rolf-arne »

2 uker... njo det går nok.. jeg brukte 2 uker på turen fra Nordkapp , til Vestkapp,Oslo,Lista, Stavanger, Ryfylket opp til Hardangerbrua. Da tok kjøretøyet fyr. Og det blei fly hjem .. hente bil , ned til Odda og på treff og så hjem, totalt tok hele turen 3 uker , med fratrekk for flytur og litt venting hjemme.

Så om du holder fast på å nå alle ytterpunkt, så blir det ikke mye stopp underveis på 14 daga. Har tenkt i disse baner selv og tenker 4 uker for å kunne kalle det TUR og ikke løp.

Starter min plan i år med alle ytterpunkt i Finnmark uten ferge og er foreløpig rundet 400 mil. Tenker i dine baner når det nærmer seg august, kanskje sørover i Europa om covid tillater.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Ketil`s MC-logg - Turprosjekt kysten rundt og de fire kapp!

Legg inn av niko »

For en tur du kan få dersom alt klaffer! Mine tips er i området ytre Søre-Sunnmøre. Solnedgang på Flø er flott, og Mulevika på Nerlandsøya egner seg utmerket for villcamping. Du bør svinge innom alpene også. F eks kjøre Hjørundfjorden inn fra Festøy, over Standaleidet til Ørsta. Det er mektig. Og Ålesund er en flott by du bør innom.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Turprosjekt kysten rundt og de fire kapp!

Legg inn av Ketil »

rolf-arne skrev: 13 mai 2021, 18:01 2 uker... njo det går nok.. jeg brukte 2 uker på turen fra Nordkapp , til Vestkapp,Oslo,Lista, Stavanger, Ryfylket opp til Hardangerbrua. Da tok kjøretøyet fyr. Og det blei fly hjem .. hente bil , ned til Odda og på treff og så hjem, totalt tok hele turen 3 uker , med fratrekk for flytur og litt venting hjemme.

Så om du holder fast på å nå alle ytterpunkt, så blir det ikke mye stopp underveis på 14 daga. Har tenkt i disse baner selv og tenker 4 uker for å kunne kalle det TUR og ikke løp.

Starter min plan i år med alle ytterpunkt i Finnmark uten ferge og er foreløpig rundet 400 mil. Tenker i dine baner når det nærmer seg august, kanskje sørover i Europa om covid tillater.
Hei Rolf-Arne! Jo, dette kan bli vel heftig, men tar det som en utfordring og er heller ikke redd for å endre planen underveis hvis jeg ser at dette blir for langt. Å reise rundt i Finnmark er heller aldri feil, fylket vårt har utrolig mye variert og vakkert å by på :thumleft Blåser nok forbi Honningsvåg i juni, men må vel stoppe å fylle tanken og ta en kaffekopp før jeg fortsetter med galskapen :lol

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Turprosjekt kysten rundt og de fire kapp!

Legg inn av Ketil »

niko skrev: 13 mai 2021, 18:09 For en tur du kan få dersom alt klaffer! Mine tips er i området ytre Søre-Sunnmøre. Solnedgang på Flø er flott, og Mulevika på Nerlandsøya egner seg utmerket for villcamping. Du bør svinge innom alpene også. F eks kjøre Hjørundfjorden inn fra Festøy, over Standaleidet til Ørsta. Det er mektig. Og Ålesund er en flott by du bør innom.
Hei Niko! Tusen takk for mange fine tips her, de noteres ned :thumleft

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - På tur sørover

Legg inn av Ketil »

Da har jeg feiret 1. juni og første sommernatt i Finnmark med 3 grader på Nordkapplatået. Nå starter turen sørover langs kysten så får vi se hvor langt jeg rekker før jeg må snu hjemover, men det hadde jo vært artig å nådd LindesnesBilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 640
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Ketil`s MC-logg - På tur sørover

Legg inn av Nomade »

Så definisjonen der nordpå er over 0 grader på natta så er det sommernatt :lol Det blir garantert varmere dess lenger sør du kommer :thumleft

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Ketil`s MC-logg - På tur sørover

Legg inn av niko »

Ketil skrev: 01 jun 2021, 08:26 Da har jeg feiret 1. juni og første sommernatt i Finnmark med 3 grader på Nordkapplatået. Nå starter turen sørover langs kysten så får vi se hvor langt jeg rekker før jeg må snu hjemover, men det hadde jo vært artig å nådd LindesnesBilde
Sent from my iPhone using Tapatalk
Gleder meg til rapporter!

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - På tur sørover

Legg inn av Ketil »

Nomade skrev:Så definisjonen der nordpå er over 0 grader på natta så er det sommernatt :lol Det blir garantert varmere dess lenger sør du kommer :thumleft
Det var kun datoen som minnet om sommerBilde Frokost på Senja nå, her skinner solaBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

mogs
Innlegg: 190
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Ketil`s MC-logg - På tur sørover

Legg inn av mogs »

Artig å følge med på hvor langt du kommer. :thumleft Ikke glem å oppdatere. :)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ketil`s MC-logg - På tur sørover

Legg inn av rolf-arne »

Ketil skrev: 01 jun 2021, 08:26 Da har jeg feiret 1. juni og første sommernatt i Finnmark med 3 grader på Nordkapplatået. Nå starter turen sørover langs kysten så får vi se hvor langt jeg rekker før jeg må snu hjemover, men det hadde jo vært artig å nådd LindesnesBilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hadde jeg hatt din plan så hadde jeg tatt få omveier på tur til Lindesnes - og så tråkla meg oppover - da skal du jo bare hjem igjen.
Skulle jo vært litt fornærma over at det ikke kom en PM om kaffe , men i går så satt æ opptatt i nettmøte hele dagen så det slipper du å ha på deg. God tur sørover - flott på Senja - nyt frokosten.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - På tur sørover

Legg inn av Ketil »

rolf-arne skrev:
Ketil skrev: 01 jun 2021, 08:26 Da har jeg feiret 1. juni og første sommernatt i Finnmark med 3 grader på Nordkapplatået. Nå starter turen sørover langs kysten så får vi se hvor langt jeg rekker før jeg må snu hjemover, men det hadde jo vært artig å nådd LindesnesBilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hadde jeg hatt din plan så hadde jeg tatt få omveier på tur til Lindesnes - og så tråkla meg oppover - da skal du jo bare hjem igjen.
Skulle jo vært litt fornærma over at det ikke kom en PM om kaffe , men i går så satt æ opptatt i nettmøte hele dagen så det slipper du å ha på deg. God tur sørover - flott på Senja - nyt frokosten.
Må beklage at jeg hadde det litt for travelt i Honningsvåg, det blir nok flere turer og da lover jeg å melde påBilde Men for en vind dere hadde i går, det var så vidt jeg ikke blåste over ende når jeg kjørte ned fra platået. Kunne godt gjort som du foreslå i forhold til rutevalg, men fristet ikke å starte turen med maraton langs E6Bilde

Du kjenner vel igjen teltplassen min?

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - På tur sørover

Legg inn av Ketil »

Sitter nå på ferja over fra Gryllefjord/Senja til Andenes/Andøya, og skal i dag gjennom Lofoten. Så i dag tar jeg indrefileten av det Nord-Norge har å by på. Sommerværet har også kommet. Startet med 5 grader og stormkast i Honningsvåg i går og endte opp med 20 grader ute på Senja. Veldig fin kjøredag i går, med lite trafikk på landeveien. Noen bilder fra i går:

På tur inn Porsangerfjorden
Bilde

Over Lyngenfjorden
Bilde

Sommarøy på kvaløya, ferje over til Senja
Bilde

Camp på Ersfjordstranda
Bilde

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar