Mc drømmen er fortsatt der

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av Hounds »

kjellv skrev: 03 sep 2017, 21:31
Hounds skrev: 31 aug 2017, 22:00 Men faren min sier at abs gjør det mye tryggere for meg. Hvem vet no når du plutselig må stå på bremsen :O
Fra 2017 har alle nye motorsykler fra 125cc og opp ABS bremser som standard. Dette er bestemt fra EU, og gjennom EØS-avtalen er Norge også forpliktet til å etterkomme disse kravene.
Eventuelle sykler som er solgt nye i Norge i 2017 som er uten ABS er enten overliggere (f.eks 2016 modeller som ble importert i fjor og er søkt spesielt unntak for), eller noen svært få andre sykler som har fått innvilget søknad etter andre spesielle regler.
Er da Honda CB125F 2017 modellen med ABS? Står ikke noe om det :/
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=103468471

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av kjellv »

Hounds skrev: 03 sep 2017, 22:09
kjellv skrev: 03 sep 2017, 21:31
Hounds skrev: 31 aug 2017, 22:00 Men faren min sier at abs gjør det mye tryggere for meg. Hvem vet no når du plutselig må stå på bremsen :O
Fra 2017 har alle nye motorsykler fra 125cc og opp ABS bremser som standard. Dette er bestemt fra EU, og gjennom EØS-avtalen er Norge også forpliktet til å etterkomme disse kravene.
Eventuelle sykler som er solgt nye i Norge i 2017 som er uten ABS er enten overliggere (f.eks 2016 modeller som ble importert i fjor og er søkt spesielt unntak for), eller noen svært få andre sykler som har fått innvilget søknad etter andre spesielle regler.
Er da Honda CB125F 2017 modellen med ABS? Står ikke noe om det :/
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=103468471
En liten utdypning etter å ha lest meg litt opp:
http://www.bike.no/nyheter/nye-eu-regle ... odkjenning
Det er krav om enten ABS eller CBS på alle motorsykler fra 1. Januar 2017. CBS (Combined Brake System) er vel egentlig ikke blokkeringsfrie bremser slik som ABS, men fungerer slik ar når du klemmer inn forbremsen så bremses det også bak. Trykker du ned bremsepedalen bremser bare bakhjulet.

Jeg ser videre at Yamaha YS125 ikke har ABS, men Yamaha sitt UBS (Unified Brake System) som er det samme som CBS. Jeg antar at Honda sin billigmodell CB125F som er i samme kategori som Yamaha YS125 er utstyrt på noenlunde samme måte.

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av Hounds »

kjellv skrev: 03 sep 2017, 22:50
Hounds skrev: 03 sep 2017, 22:09
kjellv skrev: 03 sep 2017, 21:31
Hounds skrev: 31 aug 2017, 22:00 Men faren min sier at abs gjør det mye tryggere for meg. Hvem vet no når du plutselig må stå på bremsen :O
Fra 2017 har alle nye motorsykler fra 125cc og opp ABS bremser som standard. Dette er bestemt fra EU, og gjennom EØS-avtalen er Norge også forpliktet til å etterkomme disse kravene.
Eventuelle sykler som er solgt nye i Norge i 2017 som er uten ABS er enten overliggere (f.eks 2016 modeller som ble importert i fjor og er søkt spesielt unntak for), eller noen svært få andre sykler som har fått innvilget søknad etter andre spesielle regler.
Er da Honda CB125F 2017 modellen med ABS? Står ikke noe om det :/
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=103468471
En liten utdypning etter å ha lest meg litt opp:
http://www.bike.no/nyheter/nye-eu-regle ... odkjenning
Det er krav om enten ABS eller CBS på alle motorsykler fra 1. Januar 2017. CBS (Combined Brake System) er vel egentlig ikke blokkeringsfrie bremser slik som ABS, men fungerer slik ar når du klemmer inn forbremsen så bremses det også bak. Trykker du ned bremsepedalen bremser bare bakhjulet.

Jeg ser videre at Yamaha YS125 ikke har ABS, men Yamaha sitt UBS (Unified Brake System) som er det samme som CBS. Jeg antar at Honda sin billigmodell CB125F som er i samme kategori som Yamaha YS125 er utstyrt på noenlunde samme måte.
Åh dette var virkelig ikke nødvendig :twothumbs:
Jaja, får no se hva som dukker opp :) Lurer enda på den Suzukien, men den er så ny og det er faktisk INGEN video på youtube av noen som kjører den, annet en de dumme reklamene for den som egentlig bare skryter på mye greier :scratch
Bilde

Brukeravatar
JosteinBever
Innlegg: 87
Registrert: 19 jun 2016, 15:36
Motorsykkelen din: INGEN At The Moment

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av JosteinBever »

Kul den Suzukien. Ser ikke så mye gale med den. Den har ABS. Finner ingenting om den er på høyde med Duke og MT mtp effekt,men den er iaf lettere en de nevnte med 133kg.

Den er vannkjølt,den har 6 gir,den har innsprøyting og samme regla som de andre Naked syklene. Temmelig sikker på den har så og si samme effekt også (allså 15hk) Unikt at den har nøkkelløst design i denne klassen. Den har og girskiftelys. Dunlop dekk etc. Suzuki serverer jo sjelden noe dritt.

Eneste er at jeg synes den hadde usedvanlig tynt framhjul (90/80-17)

Den vil garantert og plante seg greit i pris under Yamaha MT som med sin (etter min mening BLODpris) Sikkert rundt Duken,eller gjerne lavere?!?

Tror denne kan bli en vinner blandt mange. Veiene er jo malt med bare Duke og MT nå med litt RC og YZF-R krydret innimellom. Spesiellt MT salget er jo eksplodert fullstendig.Må le litt når man ser 9 MTer på rekke å rad langs veien,der alle er helt like bortsett fra gjerne fargen.


Personlig savner jeg en WR/WRX med ABS eller tilsvarende motard / enduro. Trist de forsvandt da ABS reglene kom. Fineste lettsyklene som er.

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av Hounds »

JosteinBever skrev: 04 sep 2017, 08:58 Kul den Suzukien. Ser ikke så mye gale med den. Den har ABS. Finner ingenting om den er på høyde med Duke og MT mtp effekt,men den er iaf lettere en de nevnte med 133kg.

Den er vannkjølt,den har 6 gir,den har innsprøyting og samme regla som de andre Naked syklene. Temmelig sikker på den har så og si samme effekt også (allså 15hk) Unikt at den har nøkkelløst design i denne klassen. Den har og girskiftelys. Dunlop dekk etc. Suzuki serverer jo sjelden noe dritt.

Eneste er at jeg synes den hadde usedvanlig tynt framhjul (90/80-17)

Den vil garantert og plante seg greit i pris under Yamaha MT som med sin (etter min mening BLODpris) Sikkert rundt Duken,eller gjerne lavere?!?

Tror denne kan bli en vinner blandt mange. Veiene er jo malt med bare Duke og MT nå med litt RC og YZF-R krydret innimellom. Spesiellt MT salget er jo eksplodert fullstendig.Må le litt når man ser 9 MTer på rekke å rad langs veien,der alle er helt like bortsett fra gjerne fargen.


Personlig savner jeg en WR/WRX med ABS eller tilsvarende motard / enduro. Trist de forsvandt da ABS reglene kom. Fineste lettsyklene som er.
Hehe takk for langt svar.
Fant ut at denne sykkelen er naken versjonen av racer versjonen (se bilde). Tydeligvis har den akkurat samme effekt og hele greia, bare at styret og sittestillingen er annerledes. Vet dere om det går ann å skifte potte på denne sykkelen? Ser ingen som gjør det, men ingen grunn for at de ikke gjør det? Nå som så og si alle lett mc syklene som selges av forhandler er 10000kr billigere enn det de var før (pga mye avgifter er fjernet), er det virkelig gøyt å se at disse syklene er noe jeg kan få råd til.

Begge versjonene er akkurat like billig, 41000kr ca
Bilde

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av Hounds »

En liten oppdatering.

I går slo jeg hånden min gjennom en glassrute og kuttet det som så ut som pulsen. Blodet sto bokstavelig talt ut av hånden min både på oppsiden av håndleddet, og under siden av håndleddet, hvor deler av hånden min hang løst ut. Sykebilen var kjapt ved stedet og jeg hadde klart å holde igjen mye av blødningen ved å holde hardt på hullene. Da jeg hadde kommet inn i sykebilen hadde jeg blødd 1 liter blod, noe som hadde tatt bare 4 minutter. Ambulanse personellet klarte å stoppe mye av blødningen ved å binde bandasje rundt sårene flere ganger. Vi var kjapt på legevakten, men vi visste ikke hva i håndleddet som var kuttet, og om jeg fortsatt hadde bevegelses evner i hånden min etter at smertene ble så store. På legevakten fikk jeg bedøvelse. De sydde 22 sting.

Heldigvis ser det ut som om jeg har alle følelsene i hånden min igjen, untatt tommellen min etter at nervene der mest sansynlig er ødelagt, men fortsatt bevegelsesbar. Jeg hadde bare riftet en sene, og IKKE kuttet hovedpuls åren, men bare de mindre blodårene som var rundt. Hadde hovedpulsåren blitt kuttet hadde jeg mest sansynlig dauet før sykebilen hadde kommet til huset mitt. Heldigvis var sykebilen i området da vi ringte, og jeg kan enda kjøre motorsykkel, uten å være helt lam i høyre hånden.
Vil sende oppdateringsbilder, men akkurat nå kan jeg bare bruke venstre hånden.

Erfaring lært. Aldri aldri slå hånden din gjennom en rute som er laget av glass. Jeg var bare utrolig heldig i en uheldig situasjon

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av AJ »

:O
Jeg kjenner jeg får fysisk vondt når jeg leser det siste innlegget ditt!
Dette hørtes definitivt ikke særlig ut...

Men... eh... knyttneve gjennom glassrute... Hvorfor :scratch ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av Hounds »

AJ skrev: 06 sep 2017, 13:57 :O
Jeg kjenner jeg får fysisk vondt når jeg leser det siste innlegget ditt!
Dette hørtes definitivt ikke særlig ut...

Men... eh... knyttneve gjennom glassrute... Hvorfor :scratch ?
Min bror låste meg inne på et rom og jeg banke på vinduet og ble så sur at jeg slo knyttneven gjennom vinduet :sorry

Brukeravatar
JosteinBever
Innlegg: 87
Registrert: 19 jun 2016, 15:36
Motorsykkelen din: INGEN At The Moment

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av JosteinBever »

Viktigste er iaf at du fremdeles lever :P At du faktisk kan kjøre MC er jo en god bonus :D

Svar