Canutus logg (K1300R)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 455
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Canutus logg (K1300R)

Legg inn av Canutus »

Har vært medlem her på forumet siden i fjor vår, så det er vel på tide jeg får meg en liten logg her jeg óg.

Da er det september, det begynner å bli kjølig om nettene, uten at nattefrost har slått til helt enda, men det er vel ikke lenge før, her oppe i Vinje. Og for å sikre julemiddagen til folk fjærn som nær, så må jeg prioritere fjellskoene mye fremover, så må jo jeg bare innse at MC-sessongen er på hell for min del, men håper selvfølgelig jeg kan lure meg til en omveg hjem fra jobb, eller en liten ettermiddagstur iblandt :redface

Har vel alltid likt motorsykkel, og tok lappen på bil og mc parallelt i -91. Men gjorde meg avhengig av bil, og det skulle ta 25år(!) før jeg fikk ræven i gir og handlet meg MC. Da jeg begynte å sondere markede, så vurderte jeg mye rart på finn.no, men var kun å prøvekjørte en Tracer før jeg prøvde denne K1300R'en som jeg kjøpte på stedet. Da var jeg ikke i TVIL, og har aldri angret ett sekund! :crazy:
Det prates og menes mye om nybegynnersykkler..... Vet ikke helt jeg.... syns det har vært helt supert å begynne på en sykkel som jeg har såpass respekt for og som jeg vet jeg ikke klarer å utnytte til det fulle. Men opplever den som forutsigbar og trygg å kjøre på (så lenge jeg roer ned når :twisted hornene vokser inni hjelmen).

I fjor fikk jeg 11000km, og i år ligger det an til ca det samme. bortsett ifra én helgetur til et Rally-cross stevne i Sverige, har det kunn blitt dags- og ettermiddagsturer i området, men da er det jo veldig greit å bo så sentralt at det er like langt til Oslo, Bergen, Kristiansand og Stavanger og ikke minst midt i smørøyet av supre MC-veger. Som utvandret Bergenser gjør det jo ikke noe at det virker som det alltid er tørt (selv om det nå er meldt regn hele uken :sorry ).

Så får jeg bare håpe det blir noen fine kveldsturer utover høsten.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Toven

Re: Canutus logg (K1300R)

Legg inn av Toven »

Velkommen som blogger :vs

Litt misunnelig på boplassen din!
Som du sier, ganske i smørøyet når det gjelder flotte veier og natur :D

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 455
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Canutus logg (K1300R)

Legg inn av Canutus »

Forrige tur røk fjærnlyset mitt, så jeg tok handlet ny pære, uten at det ordnet problemet.
Har lest at bryterene på denne modellen har hatt svakheter, så da var det bare å bestille ny bryter. I går kunne jeg hente den på posten, og fikk skiftet den på kvelden.
Kan legge til at fløyte og nødblink ikke har virket på lenge, så jeg har bare utsatt skifting, men når en mister fjærnlyset i høstmørket er det ikke noe å vente med.

Nå har det tørket opp etter nesten to uker Bergensvær i Vinje, og i går kom første snøen på fjelltoppene, så nå er sessongen på hell her.
I dag var det tørre veger og +1grad så da ble det sykkel til jobb, så blir det vel en omvei hjem.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Canutus logg (K1300R)

Legg inn av FredrikE24 »

Ordna det seg med nye brytere? Enkel jobb? Bestilt på delenummer fra nett?

Velkommen som blogger! Jeg synes K1300R er helt rå! Jeg går og drømmer om den litt mer påkledde versjonen K1300S!
Når det gjelder dine betraktninger om førstesykkel, så kunne jeg egentlig ikke vært mer enig. Å gå for noe nybegynner-aktig går man fort lei. Sløsing med tid. Jeg liker å ha noe jeg kan vokse på som MC-fører.

Sjelden farge du har?

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 455
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Canutus logg (K1300R)

Legg inn av Canutus »

FredrikE24 skrev: 05 okt 2017, 09:43 Ordna det seg med nye brytere? Enkel jobb? Bestilt på delenummer fra nett?
--------
Sjelden farge du har?
Ringte å bestilte hos SpeedMC og fikk den i posten etter noen dager :twothumbs:
kjapt og enkelt å bytte, og nå virker alt.
Kjøpte jo ny lyspære på bensinstasjonen, så må bytte tilbake til "X-treme Vision" pæren jeg hadde, så blir det bra.

Har ikke vært så lenge i mc-miljøet, men tror nok det er andre farger som er mer vanlig ja. Eg syns jo gult e kult!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Canutus logg (K1300R)

Legg inn av FredrikE24 »

BMW er genialt når det kommer til handling av deler. Realoem.com er for meg gull verdt, så puncher jeg inn delenummeret rett i handlekurven hos Koed.no og venter spent :prf Har i tillegg rabatter derfra, så det hjelper på.
Nå er det primært bildeler de driver med, så ingen MC-deler er lagerført, men det kommer innen rimelig tid uansett :)

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 455
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Canutus logg (K1300R)

Legg inn av Canutus »

Har ettervert vendt meg til å måtte sette meg i bilen til jobb, men i dag når jeg åpnet ytterdøren, og blir møtt av en fønvind "DEN følesen". Fortsetter de få metrene det er til bilen og setter meg inn, før jeg kjenner på følesen av fønvind. Termometeret viser 5 grader, Yr viser sol hele dagen, sykkelen og kjøreutstyret er fremdeles lett tilgjengelig.... :yeyeye

Nå var det våte veier og det er alltid litt skummelt når tempen er i det lave røde området, men håper på en fin liten omvei hjem fra jobb :thumleft

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 455
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Canutus logg (K1300R)

Legg inn av Canutus »

Da ble sykkelen parkert for vinteren på fredag, og i natt kom det litt dryss av snø, så er det bare å glede seg til våren igjen.
Og ser no av bensinfylleloggen at sykkelen har vært i bruk nokså jevnlig ila året, selv om det ikke ble noen lengre tur i år så gjør ikke det så mye når en har fine landeveier fra en går ut døren og til en må fylle tanken igjen.
Ingen uhell, ingen nestenulykker, ingen sure MC-ister, og sorry til en og annen skremt bilist :redface .
Men alt i alt en veldig fin sesong.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 455
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Canutus logg (K1300R)

Legg inn av Canutus »

Var en tur opp i omr Gaustadtoppen i helgen og kan meddele at det nok tar en stund før veien kommer til syne over der....
Bilde

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 455
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Canutus logg (K1300R)

Legg inn av Canutus »

Da har jeg omsider somlet meg til å skifte ut de orginale høytalerne til PackTalk til Koss PortaPro.
Ble litt klarere og mer detaljert lyd, men ikke så mye bedre som kansje forventet. Volumet ble ørlite lavere, men så lite at det bare er synsing.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 455
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Canutus logg (K1300R)

Legg inn av Canutus »

Liker det ikke, men bare å se realitetene at det dessverre ikke har blitt kjørt så mye som jeg kunne ønsket denne sesongen. Nå er ikke sesongen over på noen måte enda, men på vei til jobb i dag så jeg tempen nedpå 2,5grad, og fra kontoret ser jeg ned på et lavere tak, der det er is på noen små vannpytter :O

Når det er sakt så syns jeg det er deilig å kjøre i kjølig vær. ingen innsekt, og deilig frisk luft rett i ansiktet. Og dagtemperaturene er jo fremdeles behagelige.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 455
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Canutus logg (K1300R)

Legg inn av Canutus »

Da fikk jeg startet sessongen 3.april :-) På en liten kveldstur fra Vinje óg opp til Vågslitunellen og tilbake. 0-4grader men herlig med kald luft i ansiktet uten innsekt.
Og nå på kvelden var det så lite trafikk at det ikke er noe stress å lukke det når en møter biler for å sikre seg mot ev. steinsprut. Oppi her strøes det vel mer med sand en salt, og er no egentlig glad for det.

Sent fra min E6653 via Tapatalk


Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 455
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Canutus logg (K1300R)

Legg inn av Canutus »

Tidenes seneste sessongstart 6/6-22 :O Men herregud hvor deilig det var :yeyeye
Og det var ikke feil å begynne på helt nytt bakdekk og framdekket ble byttet kort tid før sesongslutt i fjor.
Sykkelen startet og gikk som den skulle, og følesen av rust i kroppen var så godt som fraværende men litt respekt er vel innafor å innrømme, så kne-pads'ene er like fin (spørs om de noen gang blir brukt med mindre jeg kommer meg på bane en gang).

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Canutus logg (K1300R)

Legg inn av Bjerknez »

Canutus skrev: 07 jun 2022, 10:09 Tidenes seneste sessongstart 6/6-22 :O Men herregud hvor deilig det var :yeyeye
Og det var ikke feil å begynne på helt nytt bakdekk og framdekket ble byttet kort tid før sesongslutt i fjor.
Sykkelen startet og gikk som den skulle, og følesen av rust i kroppen var så godt som fraværende men litt respekt er vel innafor å innrømme, så kne-pads'ene er like fin (spørs om de noen gang blir brukt med mindre jeg kommer meg på bane en gang).
Tror jeg har sagt det før også, men må bare si det igjen. Jeg digger sykkelen din. Jeg synes BMW traff innertier med denne. Litt vanskelig å sette ord på hvorfor jeg liker den, men den ligner på en måte litt på Rocket med tanke på sykkeltype. En stor sportstourer uten kåpe som ser litt streetfighter aktig ut. Merkelig formulering, jeg vet, men jeg liker den nå uansett :twothumbs:

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 455
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Canutus logg (K1300R)

Legg inn av Canutus »

Ja, du har nok kommentert det før ja :thumleft
Det er mye å like med denne, og det var vel derfor jeg valgte nettopp denne selv om den lå langt over mitt "budsjett" for førstesykkel.
Sitter nokså oppreist, samtidig fremoverlent nok til å føle den er fremoverlent. Fjæringssystemer virker nesten som konstruert for Tele(hiv)mark.
Sykkelen går som et uvær, men ingen problem å kjøre den pent, og momentet er godt nok til å kunne gi på litt uten å måtte gire ned.
Kofferter som normalt kan stå på uten at det ser ut som en er på tur til andre kontinent (og topbokser er for skutere og bykjørere).
Rent utsendemessig er jo veldig indiviuelt, men personlig syns jeg den utstråler noe råskap, og skiller seg ut litt fra mengden.

Svar