Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Grendel »

Det var trist det ikke gikk rette veien.
Med det kommer en ny vår! Plutselig står du der med lappen i hånden!

Selv endte jeg nok kanskje opp med noen timer mer enn strengt tatt nødvendig, men det var verd det. Jeg hadde gode turer med kjørelærer og det ble mye god drilling og ikke minst tips!Det er bedre med et par timer for mye!

Bruk læreren og lær fra han. All lærdom er positivt. Mengde og mengde, det er det som gjelder.

Jeg hadde aldri kjørelærer bakpå. En ting er også hvor mye vekt sykkelen kan ta. Med meg&kjøreutstyr på sykkelen så ville det ikke bli lovlig med en lærer også.

Det er mye gøy i tiden som kommer.
Lykke til!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av kjellv »

Franky skrev: 13 sep 2017, 13:08 ufff....både artig og skummelt å lese...jeg skal på oppkjøring imorgen torsdag :( Hjæææælppp
Lykke til med oppkjøringa :thumleft

ZZR-Erling

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av ZZR-Erling »

Hei!
Har ærlig talt ikke tid til å lese alt, så jeg leste til "dommen".
Jeg sitter med en følelse av at du tenker for mye, og dømmer deg selv for hardt.
Tror løsningen ligger i å rett og slett få testa en bike litt tøffere, da lærer du den og kjenne, og bygger selvtillit.
En runde med hard aks til si 150 kan kanskje være lurt, tror det, også må du få mengdetrening i trafikk.
Man bør ikke gå til en mc og være "livredd", da funker det ikke. Trene trene trene!

Lykke til ja!
:thumleft

Foggy
Innlegg: 21
Registrert: 08 sep 2017, 08:57
Motorsykkelen din: 95- Kawasaki ZZR600

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Foggy »

ZZR-Erling skrev: 14 sep 2017, 07:32 Hei!
Har ærlig talt ikke tid til å lese alt, så jeg leste til "dommen".
Jeg sitter med en følelse av at du tenker for mye, og dømmer deg selv for hardt.

Ja, det kan kanskje virke slik, og det er nok sikkert riktig. Likevel så er det viktig for meg å forstå hva som gikk galt under oppkjøring og hvorfor. Selvransakelse etter å ha fått sensors dom har, har gjort meg mer oppmerksom på hva eg må jobbe med. Som sagt tidligere så ga ikkje kjørelærer meg noen kritikk på det eg strøk på før oppkjøring..
Tror løsningen ligger i å rett og slett få testa en bike litt tøffere, da lærer du den og kjenne, og bygger selvtillit. En runde med hard aks til si 150 kan kanskje være lurt, tror det, også må du få mengdetrening i trafikk.
Mjaa.. tror nok kanskje kjørelærer hadde fått hetta om eg dro avgårde i 150 på skolesykkelen. :lol Men du kan nok ha mykje rett i det. Personlig tror eg at eg kan lære sykkelen å kjenne bedre med å innta en litt mer "offensiv" holdning gjennom svinger og landevei, uten å nødvendigvis kjøre styggfort. kjenne på grepet og vite sykkelens begrensninger, og samtidig slippe litt taket på mine egne begrensninger. Det tror eg vil løse mykje!
Man bør ikke gå til en mc og være "livredd", da funker det ikke. Trene trene trene!
Ville ikkje sagt at eg er livredd, men usikker. På min egen sykkel kjører eg ikkje slik som på skolesykkelen. Og grunnen til det, tror eg helt sikkert ligger i lite mengdetrening på ukjent sykkel og ukjente veier.
Lykke til ja!
:thumleft
Takk! :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er for det meste enig med ZZR Erling her, bortsett fra at jeg kanskje ikke ville ha rådet en fersk og usikker sjåfør til å hard akse til 150km/t etc. La det gå sin gang.

Jeg følte meg som bambi på glattisen de aller første turene jeg gjorde og det var så absolutt ikke hard aks og grisekjøring som gjorde at jeg gradvis ble sikrere. Man begynner i det små og på sikt vil du gradvis øke selvtillit og da kommer fart og mer aktiv kjøring som en konsekvens av det.

Man lærer også en del ved å kjøre bak andre erfarne MC førere på langturer etc. Men ikke prøv og heng deg på de "kule gutta". Da vil det trolig gå galt for en fersking. Been there done that.

Jeg startet på en dorsk cruiser og syntes den gikk noe inn i h*** sinnsykt i begynnelsen. Men etter en sesong så ble jeg vant til den og kreftene og vill ha noe mer "spennende". Da gikk jeg over til Street Triple R og etter en sesong med denne så klinte jeg til med en S1000R. Jeg har gått gradene pent og rolig og tilegnet meg erfaring over tid. jeg har også vært med på en del fellesturer og langturer hvor det har gått litt hardt for seg til tider. Jeg fraråder deg til å bli med på slike aktive fellesturer når du er helt fersk.

Det er uhyre fort gjort å prøve og henge seg på de mer erfarne og da skal det ikke mye til før det går galt.

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av fjs »

Du minner meg litt om meg selv egentlig :). Jeg strøk oppkjøringen 2 ganger, med egentlig samme grunn som deg. "Du virker usikker og ustødig". Jeg fikk til alle øvelsene fint under trening, men når sensor kom gikk det bare ikke. IKKE gi opp, fortsett å trene. Tredje gangen gikk det! Da hadde jeg litt mer erfaring under beltet, og jeg klarte å kontrollere nervene bedre. Legger ved tilbakemelding fra sensor:
Bilde
Jeg kjørte ikke noe dårligere under trening før første oppkjøring, men nervene tok knekken på meg og jeg ble stressa og usikker.
Jeg har trua på at dette går fint, og ser for meg at du klarer dette neste gang :)

ZZR-Erling

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av ZZR-Erling »

.... "henge med de kule"..... Ja, ikke lurt, muligens ikke for noen.. Å kjøre "grisefort" med marginene på sin side handler om å være rutinert, ha en god dag, ha godt veigrep og en deilig mc!
Statistikk viser at det er betydelig høyere risiko å kjøre flere sammen.... Kan det være mangel på selvdisiplin?
Vil absolutt anbefale deg å kjøre alene eller sammen med maks to. De to bør være motorsyklister som har gode sporvalg, god trafikkbildetolkning og rolig nok i hue til å tilpasse seg den som kjører saktest.

ZZR-Erling

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av ZZR-Erling »

... Og en ting til, vær nøye med dekkvalg!
På vei velger man sport/turingdekk.
Feks i tilfeldig rekkefølge:
Metzeler Z8, Metzeler Roadtec 01, Pirelli Angel GT eller Michelin Road 4.

Du har nok lappen snart!

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Ronning »

Trenger man å tenke så mye på alt i startfasen?

Jeg ville funnet en stor asfaltert plass og øvd på det tekniske. Gass, brems og svinger. Colaflasker er fine kjegler.

For min egen del kjørte jeg kjedelig og rolig både på trafikkskole og oppkjøring. Fokuset var å følge trafikk og holde trafikkreglene. Håndtering av tohjulingen gikk greit takket være mopedtida, så hadde vel en fordel der :)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Dansekris »

Jeg tror mange her overkompliserer dette en smule.

Du var trolig ikke god nok. Eneste måten å bli bedre er å trene mer. Jeg er helt sikker på at du klarer dette til våren. Ny kjørelærer og denne erfaringen friskt i minne.

Jeg tok en del flere kjøretimer enn det jeg trengte fordi kjørelærer ville være på den sikre siden, og det gjorde nok susen for meg.

Kos deg med sykkelvideoer på Youtube og prøvesitting av vidunderet i garasjen i vinter, så kommer våren plutselig!

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Grendel »

Jeg tror du jar rett der, @Dansekris.
Erfaring kommer fra trening. Ha det gøy med kjørelærer, hygg deg med eventuelle treningspartnere og sug til deg deres erfaringer.

Følg NMCU sine treningsvideoer.

Dette går fint!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Foggy
Innlegg: 21
Registrert: 08 sep 2017, 08:57
Motorsykkelen din: 95- Kawasaki ZZR600

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Foggy »

fjs skrev: 14 sep 2017, 11:19 Du minner meg litt om meg selv egentlig :). Jeg strøk oppkjøringen 2 ganger, med egentlig samme grunn som deg. "Du virker usikker og ustødig". Jeg fikk til alle øvelsene fint under trening, men når sensor kom gikk det bare ikke. IKKE gi opp, fortsett å trene. Tredje gangen gikk det! Da hadde jeg litt mer erfaring under beltet, og jeg klarte å kontrollere nervene bedre. Legger ved tilbakemelding fra sensor:
Bilde
Jeg kjørte ikke noe dårligere under trening før første oppkjøring, men nervene tok knekken på meg og jeg ble stressa og usikker.
Jeg har trua på at dette går fint, og ser for meg at du klarer dette neste gang :)
Skulle ønske min kritikk såg slik ut etter min oppkjøring! Der var det jo bare positivt. Bra! :prf

På mange måter syns eg det er greit å ha strøket og fått veldig konkret kritikk som eg kan ta til meg å trene på! Hadde eg møtt sensor igjen idag hadde eg sannsynligvis takket han for veldig nyttig kritikk.
Eg SKAL klare dette neste gang, og det er nå begynt å bli skikkelig surt at eg må vente helt til våren igjen med å prøve på nytt :knegg prøver å berolige meg med at sesongen snart er over uansett. Og nå har eg masse tid til å pleie og skru på sykkelen. :crazy:
Såh..
Lurer litt på om ventilene i motoren skulle hatt seg en overhaling.. og da må vel gasserene synkroniseres også.. :-k noen som har noen idé om hva en slik operasjon ligger på i pris på en gammel sliter av en zzr 600? Er jo glad i å skru selv, men frykter at eg kommer til kort akkurat her.. sykkelen har trilla i overkant av 40.000km og så vidt eg veit har dette bare vært gjort én gang for ca 10 år siden.. :O sykkelen er jo gammel, så det er litt begrenset hva eg gidder å øse ut av penger på den.
Sist redigert av Foggy den 14 sep 2017, 19:47, redigert 1 gang totalt.

chrise1991
Innlegg: 3
Registrert: 14 sep 2017, 18:52
Motorsykkelen din: Skal kjøpe suzuki gsx r 750

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, opp89kjøring og gammel sykkel.

Legg inn av chrise1991 »

Hehe blir spennende å høre :knegg

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Relax »

Du svarer på dine egne spørsmål selv lenger opp her...du er usikker. Usikker på ny sykkel..( eller usikker generelt ) ...
Snarvei..øv mye på samme typesykkel du skal kjøre opp på. ;)
Mer tidkrevende..og antagelig bedre...øv så mye på din sykkel at du ikke er usikker mer...generelt, så mye at du kan venne deg til en annen sykkel på 30 minutter.
Ikke gruble for mye ....smile and ride your bike ...enjoy life!
Lek!!! Mye !!!!!! :D
"Do the right thing"

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av niko »

Godt og ærlig skrevet. Kjenner igjen mye av det du skriver, men har vært mye heldigere med kjørelærer. Han har vært skikkelig streng og ikke sluppet meg videre i opplæringa før jeg har beherska det nivået jeg har vært på - ofte med ham bakpå (+ 100 kg minst). Dyrt, og veldig frustrerende. Jeg har ikke hatt noen å trene med, men har lett-lappen og fikk leie en lettsykkel av lærer et par helger. Mitt problem har ikke vært landevei, men krypkjøring, så jeg kjørte til kjøregården og trente, trente, trente.
Så, etter en sommer med tett mellom timene, mye kjeft (og mye moro), var jeg nesten sikker på å stå da jeg kjørte opp tidlig i august. Det gikk veldig greit. På meg høres det ut som du har hatt en ikke veldig bra lærer og en kronglete vei til oppkjøring. Bedre lykke neste gang!

Svar