Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av FredrikE24 »

Etter min oppfatning trenger du nok å kjøre mer motorsykkel. Bare å kjøre i trafikk. Jeg hadde en far som tok meg med ut, og vi kjørte lange turer. For meg var det dette, samt at den tekniske biten tok kjørelærer seg av, samt at han satt på under opplæring og tok hånd om alt.

Følelsen jeg fikk for kjøregårdsøvelsene var etterhvert at dette var bare lek og moro. Det trafikale er kanskje det viktigste, og dette må bare øves på. Videre er typisk landeveiskjøring det jeg selv brukte lang tid på å lære meg. Min far sa alltid at han alltid måtte bremse fordi jeg ikke fløyt gjennom svingene skikkelig og at jeg ikke var flink nok til å hive meg på gassen ut av svingene.

Videre fortalte kjørelærer meg, at sensor liker en som viser at man tør å gi på, og å kutte over en vikelinje i motsatt kjørefelt på vei inn på en ny vei i et kryss, sålenge dette skaper samhandling i trafikken og unngår at du/andre må stanse.

En skal vise hva en er god for, ikke holde tilbake for å hindre at kjørelærer stryker deg.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av BC45 »

Alle de tingene sensoren bemerket er ting du raskt kan bli bedre på. Det er helt enkle ting å forbedre, så dette fikser du med litt mer trening :thumleft

Foggy
Innlegg: 21
Registrert: 08 sep 2017, 08:57
Motorsykkelen din: 95- Kawasaki ZZR600

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Foggy »

FredrikE24 skrev: 10 sep 2017, 16:38 Etter min oppfatning trenger du nok å kjøre mer motorsykkel. Bare å kjøre i trafikk...

.. En skal vise hva en er god for, ikke holde tilbake for å hindre at kjørelærer stryker deg.
Absolutt! Er helt enig. Greia er nok at eg er rett og slett for usikker på meg selv og sykkelen. er ikkje kommet til et nivå hvor eg tør å flyte fort nok.

Det er nok mengdetrening som skal til. Det er bare så synd at det måtte en oppkjøring og en sensor til før at eg skulle forstå dette. Stiller spørsmålstegn ved flere deler av min opplæring før førerprøven som eg skal skrive litt mer om etterhvert.
BC45 skrev: 10 sep 2017, 16:45 Alle de tingene sensoren bemerket er ting du raskt kan bli bedre på. Det er helt enkle ting å forbedre, så dette fikser du med litt mer trening :thumleft
Eg håper det. Men nå blir det antagelig ikkje mer kjøreskole før til våren igjen. ser lite poeng i å betale skolen for mer trening i år, når eg uansett ikkje får ny førerprøve før da.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av KevinmsR6 »

Jeg holdt meg hvertfall 5 over fartsgrensa ta jeg tok førerprøven:) dette ga en fin flyt fikk jeg beskjed om:)krypkjøringen går bra om du løfter blikket og låser det på ett stillestående objekt menst du kjører :) unnamanøver er jo engentlig bare og presse styre til venstre for og krenge venstre og høyre på motsatt :) dette kan du fint øve på på veien og bruke pilene i veibanen som "kjegler" :) dette klarer du fint neste gang :) er de sluttet med oppkjøringen i år da?
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Foggy
Innlegg: 21
Registrert: 08 sep 2017, 08:57
Motorsykkelen din: 95- Kawasaki ZZR600

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Foggy »

Egne tanker etter endt oppkjøring og opplæring.

Hva gikk galt og hvorfor? Ja si det. Resten av dagen etter at dommen falt, hadde eg mistet all lyst på å fortsette. Eg har nok litt lett for å rakke ned på meg sjøl. Følte meg igrunn helt ubrukelig på to hjul og og følte at eg har lært absolutt ingenting på kjøreskolen. :sorry
Kritikken fra sensor var slående og på mange måter kom det som en overraskelse at eg gjorde det såpass dårlig i både kjøregård og spesielt i trafikk.
Eg har kjørt bil i over 15år og er på ingen måte noen sinke der. Hvorfor i alle dager gikk det så sakte da? :scratch Videre har eg jo kjørt endel privat på min egen sykkel og da spesielt på landevei..! Min far som har vært med meg når eg kjører synes eg kjører greit på min egen sykkel og synes ikkje eg kjører spesielt sakte heller..
Svaret på det, trur eg, ligger i ett punkt som sensor nevnte:

"Du virker utrygg på sykkelen"

De neste dagene fram mot idag har eg tenkt mykje på akkurat dette. Det at eg er utrygg kan være nøkkelen til at som gikk galt. Opplæringa mi på kjøreskole har strekt seg over en lang periode. Fra mai der eg hadde første kjøretime til oppkjøring 5. September. I løpet av den perioden har eg kun hatt obligatoriske timer + en dobbeltime. Det har mao gått lang tid mellom hver kjøretime. Det er det flere grunner til. For det første må eg mase på lærer for å få time, for det andre så har to lærere blitt til én i løpet av sesongen på den skolen. Eg tror rett og slett han har for mange elever. I tillegg til mc opplæring driver han også med kjøretimer på klasse B. Mistenker han for å være litt utbrent..?
Når eg nå ser tilbake på opplæringa så har eg aldri blitt helt vant til skolesykkelen (kawa ER6). Den er TOTALT annerledes fra den eg har (kawa ZZR600) og det skiller 20 år mellom dem. For det første er skolesykkelen en 2 takter mot min 4 takter og motorbrems sammenlignet med min egen er jo helt vanvittig! Bare det å slippe gassen er jo nesten som å bremse på min egen. Og å gi gass i lave gir er jo som å få et solid spark i ryggen. Dette kan nok ha bidratt til at det gikk såpass sakte gjennom svinger...?
For det andre er kjørestillinga helt forskjellig. Fra lett framoverlent til nesten rett opp og ned på skolesykkelen. Men akkurat dette må nok sies å være en fordel ved krypkjøring og unnamanøver. Tror aldri eg hadde klart kjeglekjøringa med min egen sykkel :lol
Dette i tillegg til at det har gått omkring 2-3 uker mellom hver gang eg har hatt kjøretime har gjort at eg aldri har blitt helt komfortabel på sykkelen. Et intensivkurs fram mot førerprøven tror eg i mitt tilfelle kunne eliminert endel av det eg sliter med her. Da hadde det sittet bedre... trur eg.. :-k

Nå skal eg ikkje legge all skyld på skolesykkelen. Mye kunne nok ha vært løst i topplokket om eg hadde fått tenkt på dette før, og om kjørelærer hadde sagt at eg flyter dårlig. Det har han aldri nevnt nemlig og derfor har eg heller ikkje tenkt nevneverdig på det. Når eg tenker på det så kan eg ikkje huske at kjørelærer noen gang har rettet på meg under kjøring annet enn at eg har litt vide høyresvinger.. Eg har derfor vært litt forutinntatt at eg kjører godt nok under hele opplæringa. Nå sitter eg med en følelse av at kjørelærer ikkje følger med... eller ikkje bryr seg og bare ønsker å få elever fortest mulig på oppkjøring og ferdig med det.. synes ikkje eg kjørte noe spesielt annerledes på oppkjøring enn eg har gjort med kjørelærer. Eg forventer å få kritikk og kjeft om eg gjør noe feil. Det er slik eg lærer! :sk?

At kjørelærer aldri har sittet bakpå sykkelen med meg ser eg også på som svært kritikkverdig. Antagelig burde eg ha vært mer våken og bedt om dette selv. Men eg var av den oppfatning at det var slutt på at sensor sitter på under oppkjøring og at de nå alltid kjører bak. Det viste seg jo å være helt fullstendig feil og eg ble sjokka når eg såg at dette fortsatt forkommer. Nå ser eg jo flere fordeler med at lærer sitter på noen ganger. Trening med å ha noen bakpå er jo én ting, men lærer kunne antagelig ha rettledet meg bedre mtp håndtering av sykkelen når han sitter bak meg og "Kjenner" hvordan eg kjører i tillegg til hvordan det ser ut.
Når det er sagt, så er lærer absolutt en oppgående kar som kan sine ting. Han har over 30års erfaring som kjørelærer og eg kjenner mange som har tatt lappen med han. Både på bil og mc. Men nå tror eg han trenger en pause... :-)å
Eg har jo et ansvar for egen læring også, eg har helt klart tatt for lett på det å lære å kjøre sykkel. Og forventet at kjørelærer skal ta meg automatisk gjennom det eg trenger..

Med karenstiden på 4 uker fra oppkjøring ble dette min første og eneste mulighet til å ta oppkjøring i år. De slutter av for året med oppkjøring her den siste uka i september, altså blir eg akkurat for sein til å prøve på nytt. Tenker det kan være like greit. Vurderer sterkt å bytte skole til våren og se om eg får bedre og hyppigere opplæring til neste oppkjøring. Har allerede siktet meg ut en skole å spørre. Bakdelen er at de også har ER6 som skolesykkel.. :lol kanskje eg må investere i en slik privat også..? :lol
Jaja.. ca 20.000kr fattigere og så langt er eg kommet.
Noen som vet hvor lenge obligatorisk opplæring er gyldig? Hadde jo vært fint å kunne ta med meg kritikkskjemaet fra sensor til neste kjøretime og bare konsentrere seg om det.
Vet teoriprøva er gyldig i 3 år, så den vet eg er dekket.

Ble mye skriving det her, men det er litt Morro også å fortelle om dette. Håper på litt feedback fra dere nå. :-) Kanskje noen andre som har hatt interessante forløp på opplæring og oppkjøring? Tips til ting å øve på/forbedre? Noe Dere mener eg har misforstått underveis som eg bør ta tak i?

Takk for titten!
Det blir nok mer skriving etterhvert. :vs

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Relax »

Tøft av deg å skrive om alt! :thumleft
Kan være flere som skal ta lappen, og kjørelærere også, burde lese dette!

Man ser jo kanskje det ene og det andre bitte litt annerledes når det har godt litt tid
"Do the right thing"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av kjellv »

Du skriver som du selv sier mye, men du skriver også så levende og bra at det er en opplevelse å lese :thumleft Fortsett slik, det er veldig interessant å følge deg, det tror jeg nok flere tenker!

Det var virkelig synd at det ikke lykkes for deg på oppkjøringen. Ekstra ille fordi det er så sent i sesongen at du ikke får muligheten til å prøve en gang til i år. Personlig synes jeg det er unødvendig å ha 4 uker sperre for neste forsøk, spesielt for mc som har så kort sesong. Men dette får vi vel ikke gjort noe med.

Jeg tror kanskje du bør bytte kjørelærer/skole. Jeg tror også du bør gjøre det nå! Ny skole bør kunne sørge for at du er oppkjøringsklar i starten av april. Noen få kjøretimer nå på høsten så vet ny kjørelærer hvor du står. ER6 er en god skolesykkel. At du selv har en ZZR er ikke noe problem. Sykkel er sykkel, og du evner helt sikkert å hente ut det beste fra begge to. Jeg hadde også en helt annen sykkel enn skolesykkelen til privat kjøring under opplæring uten at det skapte noe som helst problem.

Privat øvelseskjøring er gull verdt, og det bør du prøve å få gjort så mye du kan. Om det er din far eller andre som er ledsager er ikke så viktig, det er du som trenger noen timer i salen. Du vet hvordan du skal kjøre, du trenger bare å trene på å gjøre ting slik du vet at det skal gjøres.

Lykke til videre, og fortsett å skrive her. Da satser vi alt på at du har lappen i lomma før april er ferdig!

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av barske »

Fin lesning selv om det ikke helt gikk veien for din del. Så ikke slutt med det :)

Ut i fra hvordan du beskriver er jeg helt enig i at opplæringen kunne vært bedre. I alle fall oppfølgning/intensitet. Det blir som om man leser til eksamen i ny og ne og når den skal avlegges har man glemt mye. Det gjenspeiler seg i usikkerhet og da gjør man som regel feil.

Trening er viktig, men her også kvalitet fremfor kvantitet. Det er fort gjort å venne seg til uvaner om man ikke får riktig veiledning (snakker her fra erfaring innen idrett siden jeg er relativ fersk mc-sjåfør selv).

Stå på, fortsett og forfølge mc-drømmen. Du har mye glede i vente :thumleft

Foggy
Innlegg: 21
Registrert: 08 sep 2017, 08:57
Motorsykkelen din: 95- Kawasaki ZZR600

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Foggy »

Takk for for fine tilbakemeldinger folkens! :thumleft gøy at dere leser og tenker over det eg skriver. Fersk som eg er, er alle kommentarer veldig velkomne!

Er mykje mer klar for å øve mer nå enn eg var bare for et par dager siden. Snakket litt med en ny skole idag. En kvinnelig kjørelærer denne gangen. :twothumbs: gikk gjennom kritikkskjemaet med henne og hun var jo veldig grei å ha med å gjøre. Litt betenkt var hun over å ta over opplæringa, da hun kjenner min gamle kjørelærer ganske godt, men trodde nok hun kunne få skikk på meg i løpet av kort tid. Desverre hadde hun ikkje ledig tid til å ta meg inn i år, men vi avtalte at eg skulle ta kontakt tidlig til våren så skulle hun få meg oppkjøringsklar tidlig neste år. Hun, som noen av dere, mente at dette var helt enkle ting å bli bedre på.
Så nå får eg bare trene litt på egenhånd i høst/vinter. Blir det en typisk vestlandsvinter i år også, så kan eg nok sikkert trene helt fram til våren :knegg

Foggy
Innlegg: 21
Registrert: 08 sep 2017, 08:57
Motorsykkelen din: 95- Kawasaki ZZR600

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Foggy »

Får legge ved et bilde av frøken fryd også da.
Hun begynner å dra på åra, men er så godt som strøken til tross for et noe utdatert fargevalg..!
:lol
20170714_225533.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av kjellv »

Foggy skrev: 12 sep 2017, 22:12 Får legge ved et bilde av frøken fryd også da.
Hun begynner å dra på åra, men er så godt som strøken til tross for et noe utdatert fargevalg..!
:lol 20170714_225533.jpg
Utdaterte farger finnes ikke. vakker dame ho frøken fryd :thumleft
Lærer du deg kjeglekjøringa med denne så klarer du det med hva som helst :crazy:

Men kjør på med ny kjørelærer. Egentrening resten av høsten, og fullt fokus på oppkjøring i april. Dette fixer du :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror nøkelen for å lykkes samt bli trygg på sykkelen er mengdetrening. Kjøreskole alene er ikke nok til å ta deg fra en sylfersk fører til en selvsikker motorsyklist på bare noen uker.

Selv så øvekjørte jeg ekstremt mye. Kjørte vel 20.000km. før oppkjøringen. Det kjøreskolen hjalp MEG med følte jeg var egentlig ikke veldig mye og strengt tatt ikke verdt pengene, men man får en liten kickstart og man føler seg tryggere med en kjøreskolelærer til å begynne med. Hovedmålet er jo og klare oppkjøringen og det er den kjørelærer til syvende og sist skal få deg igjennom.

Skolesykkelen jeg kjørte som var en Honda CB500 var alt for liten til meg, men man lærer seg å bruke det verktøyet man har så det gikk seg til.

Jeg fikk gode tilbakemeldinger gjennom hele opplæringen og selv om jeg var litt nervøs før oppkjøringen så besto jeg med glans. Kun positivt og bemerke og spesielt ble sensor imponert over at jeg brukte blinklys HELE tiden. I følge sensor så vitnet dette på at jeg var sikker på sykkelen. De aller fleste dropper blinklyset når dem føler seg stresset sa han.

Hadde jeg ikke øvekjørt en del selv, så hadde det nok ikke gått like bra.

Den beste opplæringen man får (synes jeg) er når man kjører bak en erfaren motorsyklist på litt svingete veier. Man legger merke til sporvalget og man er ikke like nervøs for å drite seg ut. Heng deg med på langturer med noen her inne som vil ta deg under sine vinger med gul vest så skal du se at du fort blir litt mer selvsikker.

Men ikke bli like selvsikker som meg. Det kan koste deg førerkortet for en god stund... :redface

Franky
Innlegg: 12
Registrert: 25 sep 2016, 01:22
Motorsykkelen din: Derbi 50R '13-16, Yam FZX 750 '16-->
Sted: Tiller, Trondheim

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Franky »

ufff....både artig og skummelt å lese...jeg skal på oppkjøring imorgen torsdag :( Hjæææælppp

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av barske »

Franky skrev: 13 sep 2017, 13:08 ufff....både artig og skummelt å lese...jeg skal på oppkjøring imorgen torsdag :( Hjæææælppp
Du ser hvor lista er lagt i forhold til egne betraktninger, så du får opprette en blogg du og :D

Foggy
Innlegg: 21
Registrert: 08 sep 2017, 08:57
Motorsykkelen din: 95- Kawasaki ZZR600

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Foggy »

Bjerknez skrev: 13 sep 2017, 02:25 Jeg tror nøkelen for å lykkes samt bli trygg på sykkelen er mengdetrening. Kjøreskole alene er ikke nok til å ta deg fra en sylfersk fører til en selvsikker motorsyklist på bare noen uker.

Selv så øvekjørte jeg ekstremt mye. Kjørte vel 20.000km. før oppkjøringen. Det kjøreskolen hjalp MEG med følte jeg var egentlig ikke veldig mye og strengt tatt ikke verdt pengene, men man får en liten kickstart og man føler seg tryggere med en kjøreskolelærer til å begynne med. Hovedmålet er jo og klare oppkjøringen og det er den kjørelærer til syvende og sist skal få deg igjennom.

Skolesykkelen jeg kjørte som var en Honda CB500 var alt for liten til meg, men man lærer seg å bruke det verktøyet man har så det gikk seg til.

Jeg fikk gode tilbakemeldinger gjennom hele opplæringen og selv om jeg var litt nervøs før oppkjøringen så besto jeg med glans. Kun positivt og bemerke og spesielt ble sensor imponert over at jeg brukte blinklys HELE tiden. I følge sensor så vitnet dette på at jeg var sikker på sykkelen. De aller fleste dropper blinklyset når dem føler seg stresset sa han.

Hadde jeg ikke øvekjørt en del selv, så hadde det nok ikke gått like bra.

Den beste opplæringen man får (synes jeg) er når man kjører bak en erfaren motorsyklist på litt svingete veier. Man legger merke til sporvalget og man er ikke like nervøs for å drite seg ut. Heng deg med på langturer med noen her inne som vil ta deg under sine vinger med gul vest så skal du se at du fort blir litt mer selvsikker.

Men ikke bli like selvsikker som meg. Det kan koste deg førerkortet for en god stund... :redface
Ja her øves det hver anledning eg får. Utfordringa ligger i å få min gamle far opp på sykkelen på dager uten sol og god temperatur. :lol
Har ikkje vært mange slike dager i år nei..

Å miste førerkortet har eg klart en gang selv, på bil vel og merke, og det er jo en stusselig affære. Men hvis du har lest tråden så har eg et stykke igjen før det er noen fare for det med det første på to hjul.. :lol
Franky skrev: 13 sep 2017, 13:08 ufff....både artig og skummelt å lese...jeg skal på oppkjøring imorgen torsdag :( Hjæææælppp
Bare ikkje gjør som meg, så går det nok bra! :lol
Viktig å ikkje bli stressa fordi Du nå har lest et skrekkeksempel! Du er nok sikkert mykje meir klar du enn det eg var. Ønsker deg masse lykke til! :thumleft

Svar