Ett Skogstroll på MC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av BC45 »

Høres ut som du fikk en veldig fin sesong-avslutning med xsr`n :D Det blir spennende å se om det blir sykkel-bytte til våren også. Å lete etter ny sykkel er jo veldig morsomt ;)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av kjellv »

Takk igjen Skogstrollet.
Jeg trodde ikke det var mulig å beskrive årets siste tur, altså veien til vinterlager, så vakkert :prf

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

BC45 skrev: 09 okt 2017, 19:28 Høres ut som du fikk en veldig fin sesong-avslutning med xsr`n :D Det blir spennende å se om det blir sykkel-bytte til våren også. Å lete etter ny sykkel er jo veldig morsomt ;)
Ja, det var en utrolig fin tur :) Hadde nok angret hvis jeg dratt sesongen lengre og måtte kjøre ned i kaldt regnvær...
Jeg er også spent på hva jeg bestemmer meg for å gjøre :P Er litt tanker om å kanskje kjøpe en eldre brukt sykkel å ha i tillegg til XSR'en, samtidig som jeg er nysgjerrig på hva som kommer av nye sykler til neste år :roll

kjellv skrev: 09 okt 2017, 19:35 Takk igjen Skogstrollet.
Jeg trodde ikke det var mulig å beskrive årets siste tur, altså veien til vinterlager, så vakkert :prf
Oj, takk for de ordene :D
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Her kommer som lovet noen bilder fra den korte turen jeg tok med Honda'n på søndag. Har nok lagt opp bilder fra de samme stedene fra før, i Dagens bilde-tråden, så beklager at det ikke er noen nye spennende omgivelser å vise her ;)

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Ser på bildene å føler mer og mer at jeg nok må ha en litt større 'grus-maskin' etterhvert... :roll
Sist redigert av Skogstrollet den 11 aug 2018, 18:45, redigert 1 gang totalt.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Sitter her, forkjølet, og kjeder meg litt... sa da begynte jeg å se på alternativer hvis jeg skal skaffe meg ny sykkel til våren. Vet ikke om det er så lurt nå som jeg nettopp satt XSR'en i vinterdvale, og føler det klør i gasshånda, men må jo tenke på hva som finnes der ute hvis jeg noen gang skal kunne bestemme meg :roll
Foreløpig så har jeg noen krav på setehøyde (jeg her 170cm høy, og kan bare nesten få begge føttene helt i bakken på XSR'en min) og vekt, da jeg ikke vil ha noen altfor svær og tung MC når jeg tenkt å kjøre mye på grus. Prisen er jo også noe å tenke på - jeg vil ikke måtte ta altfor mye av de oppsparte pengene mine (jeg blir fortalt at det er lurt å kjøpe leilighet i stedet for å leie, tross alt... ). Joda, jeg vet at det er mulig å kjøpe på avbetaling osv, men liker best å kunne betale alt der og da.

Hvis jeg skal kjøper ny eller nyere brukt sykkel, så må det være noe jeg kan ha litt pakking på, og som klarer svingete landevei, humpete småveier og skikkelige grusveier godt. Jeg føler at jeg ikke vil miste altfor mye av det gøye jeg har med XSR'ren på de svingete veiene jeg kjører (det er jo en utrolig lettkjørt sykkel!), men vil ha noe som ikke virker altfor plaget av lange strekninger med grus. Jeg er klar over at jeg ikke kan få alt, men kan jo prøve å få så mye som mulig ;)
Kjøper jeg eldre bruk, så er krefter og slik ikke like nøye. Da sjanser jeg på muligheten å ha to sykler parkert i bakgården i bygget jeg bor i, og kan da velge sykkel etter hvilken type tur jeg føler for å kjøre. Sykkelen blir kanskje ikke optimal hvis jeg ønsker meg en lengre tur, men vil mest sannsynlig fungere godt nok.

Har sett litt på sykler som BMW F800GS og Triumph Tiger 800 XR/XC, men foreløpig virker det som at BWM F700GS topper listen, basert på kriteriene jeg satt opp når det gjelder nye/nyere brukte sykler. Nå nærmer jo seg EICMA, og da kan det jo hende at noen produsenter avdekker nye modeller til neste år. Vi vet jo at Yamaha har en produksjonsversjon av T7 på gang, KTM utvikler 790 Adventure og BMW ser ut å ha noe nytt på gang de og. Kanskje er vi heldige å får se i hvert fall noen av de modellene i salg til neste år.

For eldre brukt står det foreløpig mellom Suzuki Freewind og BMW F650GS (den eldre modellen, som faktisk var på omtrent 650 kubikk), men en eldre Suzuki V-Strom 650 hadde sikkert ikke vært et dumt valg det heller. Freewind'en er vel ikke akkurat en vanlig sykkel her i landet, men de som ligger til salgs koster en relativt billig penge.

Nå aner jeg ikke hva jeg ender opp med å gjøre, og det er godt mulig at jeg fortsetter en sesong eller to på XSR'en min som "eneste" sykkel (vel, jeg har jo Honda'n min fortsatt, uansett), men jeg liker å drømme. Det er gøy å lese seg opp på de forskjellige modellene som finnes, og prøve å finne ut av hva som kan passe og ikke. Det blir nok noen prøvekjøringer til våren uansett, da jeg er svært nysgjerrig på hva andre typer sykler har å tilby :roll

Hvis noen av dere har tips, forslag, erfaringer, anbefalinger og/eller advarsler, så del dem gjerne! Både når det gjelder sykler jeg nevnt, men også andre som jeg kanskje ikke tenkt på eller vurdert selv :)

Hvem vet... kanskje jeg ender opp med å bygge om XSR'en til en scrambler? ;)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av BC45 »

Eneste grussykkelen jeg har hatt er Honda Transalp 700, så har ikke så mye erfaring å komme med. Men jeg synes BMW 700GS ser veldig spennende ut da :) Den har twin, den kan utstyres med fullt veskesett for touring, den har lav setehøyde og den kan også fås med elektronisk styrte dempere som enkelt tilpasses vei eller offroad.

Den kler hvit og rød synes jeg :)
BMW-F700GS.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Dansekris »

Skogstrollet skrev: 20 okt 2017, 23:26
For eldre brukt står det foreløpig mellom Suzuki Freewind og BMW F650GS (den eldre modellen, som faktisk var på omtrent 650 kubikk), men en eldre Suzuki V-Strom 650 hadde sikkert ikke vært et dumt valg det heller. Freewind'en er vel ikke akkurat en vanlig sykkel her i landet, men de som ligger til salgs koster en relativt billig penge.

Jeg i nesten samme båt som deg. Skal supplere min Honda CBR 600 F4i med en touring/adventure-sykkel. Jeg skal kjøre fryktelig langt, på primært asfalt, så da faller nok valget på en eldre V Strom.

Var grus utgangspunktet ville jeg ikke nølt med å kjøpe en eldre KTM 640 Adventure. Kanskje litt for høy for deg, men kanskje det går an å senke den?

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av LarsE »

Har en eldre F650GS, og jeg er vert fall veldig fornøyd! Har blitt over 6000km i år, eneste problemet har vert ett utslitt batteri og ett hjullager som rauk. Motoren er kjent for å gå flere hundre tusen uten noe særlig problem (eneste er vel vannpumpa som kan ryke etter 30-40k km) Er ikke så lang i beina selv, men kjører med litt tykkere sal og klarer greit å få ene foten nedi. Får vel tåballene nedi på begge føttene også hvis jeg vil.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av kvase »

BC45 skrev: 21 okt 2017, 10:18 Eneste grussykkelen jeg har hatt er Honda Transalp 700, så har ikke så mye erfaring å komme med. Men jeg synes BMW 700GS ser veldig spennende ut da :) Den har twin, den kan utstyres med fullt veskesett for touring, den har lav setehøyde og den kan også fås med elektronisk styrte dempere som enkelt tilpasses vei eller offroad.

Den kler hvit og rød synes jeg :)

BMW-F700GS.jpg
http://www.bmw-motorrad.no/no/no/index. ... &notrack=1
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

BC45 skrev: 21 okt 2017, 10:18 Eneste grussykkelen jeg har hatt er Honda Transalp 700, så har ikke så mye erfaring å komme med. Men jeg synes BMW 700GS ser veldig spennende ut da :) Den har twin, den kan utstyres med fullt veskesett for touring, den har lav setehøyde og den kan også fås med elektronisk styrte dempere som enkelt tilpasses vei eller offroad.

Den kler hvit og rød synes jeg :)

BMW-F700GS.jpg
Ja, det er god grunn til at den havnet på listen min - eller, flere gode grunner faktisk :) Hvis jeg ender opp med å bytte ut XSR'en, så er den (foreløpig) mitt førstevalg.
Er enig i at den fargekomboen der er pen, selv om jeg godt kan tenke meg den svarte og ;)

Dansekris skrev: 21 okt 2017, 15:10 Jeg i nesten samme båt som deg. Skal supplere min Honda CBR 600 F4i med en touring/adventure-sykkel. Jeg skal kjøre fryktelig langt, på primært asfalt, så da faller nok valget på en eldre V Strom.

Var grus utgangspunktet ville jeg ikke nølt med å kjøpe en eldre KTM 640 Adventure. Kanskje litt for høy for deg, men kanskje det går an å senke den?
Har hørt mye bra om V-Strom, så det er nok et godt valg :thumleft
KTM 640 Adventure er jo da sykt høy :O Man kan senke de fleste sykler, men det spørs jo hvor mye det er mulig og/eller lurt å senke dem... Virker unektelig som en gøy sykkel, så hvis det viser seg at det er mulig å senke den tilstrekkelig kan den komme å klatre oppover i listen min!

LarsE skrev: 21 okt 2017, 22:46 Har en eldre F650GS, og jeg er vert fall veldig fornøyd! Har blitt over 6000km i år, eneste problemet har vert ett utslitt batteri og ett hjullager som rauk. Motoren er kjent for å gå flere hundre tusen uten noe særlig problem (eneste er vel vannpumpa som kan ryke etter 30-40k km) Er ikke så lang i beina selv, men kjører med litt tykkere sal og klarer greit å få ene foten nedi. Får vel tåballene nedi på begge føttene også hvis jeg vil.
Må si at F650GS har en overraskende lav sal, med tanke på sykkeltypen. Men man skal jo ikke klage - betyr jo at man kan bruke en litt tykkere komfortsal uten å måtte 'stå på tå' :knegg
Godt å vite hva man skal passe ekstra på når man kjøper brukt :thumleft er jo leit hvis noe skjer allerede de første milene :roll

Joda, det frister...
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Det var en stund siden jeg skrev noe her. Har ikke vært så aktiv i det siste, mye på grunn av at jobben tar mye energi, men også da det jo ikke akkurat skjer så mye direkte MC-relatert i vinter :roll Men nå er det juleferie, og tid for å slappe av litt!

Kan jo nevne at jeg fra å ha vært nesten klar for å bytte XSR'en i en F700GS, har gått til å innse det å skilles fra Yamaha'n min er uaktuelt. Jeg er altfor glad i den helt enkelt. Det betyr at det mest sannsynlig blir en brukt F650GS til våren :thumleft

Har også tanker om å jobbe litt med XSR'en min. Liker den grønne fargen godt fortsatt, men etter å ha sett den nye røde fargen som kommet til 2018 modellen, så bestemte jeg med for å prøve med å få tanken foliert (ikke nødvendigvis akkurat slik, men rødt blir det). Betyr også å bytte ut framskjermen mot en sort/sotet fly-screen, og belly-pan blir nok byttet ut mot en sort en også - eller en litt mer tålig sump-guard. Og så skal det på et Akra-anlegg ;)
Kanskje går jeg i full scrambler-mode og setter på noen mere 'passende' dekk også, og endrer litt andre småting :P
Får se hva jeg bestemmer meg for, men temaet blir nok sort og rødt :)

Håper på å få gjort noen forbedringer på Honda'n min også. Bytte ut radiatordeksel og den dere plastiken under til noe litt mere robust. Må også få fikset på noen bulker/riper nederst på rammen (fra forrige eier :P ), og jeg har en ønske om å bytte potte - muligens til en litt lettere FMF-potte.

Det er gøy å drømme!


Dere må ha en riktig god jul! :D

Bilde
Sist redigert av Skogstrollet den 11 aug 2018, 18:45, redigert 1 gang totalt.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av kjellv »

Den XSRen din er utrolig flott som den er. Det blir spennende å se resultatet av denne ideen.
Se om du får tid til å legge inn en reportasje i forumkonkurransen i løpet av julen. Mange bra har kommet inn, men jeg er sikker på at du også kan hevde deg blant de beste.
Ha ei flott Jul Skogstrollet

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Kan ikke love noe tur-referat, men hvis jeg får litt tid til overs klarer jeg kanskje å få skrevet om den ene turen jeg hadde som fyller kriteriene 😜
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Jompa »

Jeg er etter hvert blitt vant til å se den grønne sykkelen din på bilder i det grønne, der den passer aldeles utmerket inn.
Har litt vanskelig for å se den for meg i rødt, men det skal jeg nok klare å venne meg til etter hvert.
Folie, derimot, ser jeg på som "jalla". Mulig jeg begynner å bli gammel.......
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av FredrikE24 »

Er kanskje bare meg som tenker Guzzi så fort jeg tenker rød XSR? Jeg er muligens litt ute og sykle?
Bilde
Det kan bli bra det altså! Folie har jo blitt veldig bra, og begynner å bli mange profesjonelle på området som "wrapper" omtrent hva som helst uten en skrukk eller boble. Selv har jeg "wrappet" en del Hifi-komponenter jeg har i stereoanlegget med godt resultat.

Jeg synes imidlertid at XSRen din er skikkelig tøff og flott slik den er! Kan ikke si at jeg har sett tilsvarende XSR i butikk som ser likedan ut, uten å ha studert XSR modellen. Jeg synes grønnfargen gjør seg, litt "british racing green" liksom med hvite striper og det hele.
Jeg vil påstå at det er bortimot perfekt, men alt kler jo den "smukke" ;)
Bilde

Svar