Ett Skogstroll på MC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av kjellv »

Skogstrollet skrev: 05 jul 2019, 10:07
kjellv skrev: 04 jul 2019, 22:52 Hvor i all verden har Skogstrollet blitt av..?
En av de mest lesverdige blogger her inne ligger fortsatt i vinterdvale. Håper alt er bra med deg :-k
Jeg er her fortsatt jeg! :vs
Har derimot ikke fått tatt tak i bloggen min ennå i år... Har noen bilder fra turer og annet som må postes, referat blir det nok tynt med fra turene mine hittils, men skal prøve å bedre meg utover sommeren.

Utover det venter jeg på nye dekk til XSR'en, gått for Pirelli Scorpion Rally STR denne gang, bare for å teste :roll Honda'n min er nyservad og har fått nye dekk (TKC80) og ny kjede og drevpakke. Den gikk også igjennom kontrollen (i Sverige må motorsykler kontrolleres hvert 2.år) og er klar for nye eventyr.

Jeg har ikke noen sammenhengende sommerferie i år, og de ukene jeg har hatt/kommer å ha vil jeg til stor del være bortreist. Så jeg må være fornøyd meg de helgturer jeg klarer å få til. Har heller ikke blitt så mye kjøring i ukene, da jeg bor med gangavstand til jobb og været strengt tatt ikke har vært så fryktelig fristende for kveldsturer mange av ukedagene (ja, jeg savner varmen fra forrige sommer...). Det har mest blitt kjørt i helger og mange ganger har det vært retning Sverige. Håper at det tar seg opp i løpet av sommeren (både været og turfrekvensen) :)
Godt å se at du fortsatt er med oss, må innrømme at jeg har savnet oppdateringer og flotte bilder fra deg. Det er flere med deg som også har savnet sommer og finvær. Selv har jeg ikke kjørt mer enn litt over 1000 km så langt i år. Det har vært skillelig surt her på nordvestlandet. Denne siste uka har vært den verste siden Mars. Onsdag var det 6 grader og mye regn og vind da jeg sto opp. Når jeg var på vei hjem fra jobb var det bare 8 grader, og fortsatt regn. Fjellene rundt meg hadde snø ned mot 500 m over havet. Egentlig hadde jeg Novemberfølelse hele dagen, eneste forskjellen var at markene og skogen var grønne.

Håper du klarer å sette av tid til Gullvågtreffet sent i August. Det hadde vært skikkelig kjekt om du også kom :thumleft

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Snikendeugle »

Her inne var det mange finer bilder og skildringer, ja!
Herlig den Yamahaen din! :o
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

kjellv skrev: 05 jul 2019, 18:28 Godt å se at du fortsatt er med oss, må innrømme at jeg har savnet oppdateringer og flotte bilder fra deg. Det er flere med deg som også har savnet sommer og finvær. Selv har jeg ikke kjørt mer enn litt over 1000 km så langt i år. Det har vært skillelig surt her på nordvestlandet. Denne siste uka har vært den verste siden Mars. Onsdag var det 6 grader og mye regn og vind da jeg sto opp. Når jeg var på vei hjem fra jobb var det bare 8 grader, og fortsatt regn. Fjellene rundt meg hadde snø ned mot 500 m over havet. Egentlig hadde jeg Novemberfølelse hele dagen, eneste forskjellen var at markene og skogen var grønne.

Håper du klarer å sette av tid til Gullvågtreffet sent i August. Det hadde vært skikkelig kjekt om du også kom :thumleft
Jeg har blitt dårlig på å laste opp bildene mine, ja :sorry
Uff, jeg burde ikke klage på været i sammenligning... men kom hjem fra en liten tur etter jobb i dag og det tok dog litt tid å bli varm igjen må jeg innrømme.

Kan ikke love noe som helst når det gjelder treffet, ser ut som en utrolig flott tur, men er ikke sikkert det passer så bra med jobb. Skal passe på datoen ihvertfall :)

Snikendeugle skrev: 05 jul 2019, 21:40 Her inne var det mange finer bilder og skildringer, ja!
Herlig den Yamahaen din! :o
:twothumbs:
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Ok, jeg skal prøve med å begynne få bloggen min på beina igjen. Egentlig hadde jeg tenkt å først poste noen av de bildene jeg samlet på meg i år, men begynner i stedet med dagens tur. For den resulterte i at jeg nå sitter og har vondt i høyre ankel... :roll

Som jeg nevnt har jeg bestilt nye dekk til XSR'en min. Det har allerede gått over tida, og dekkene som nå sitter på begynner å bli rimelig slitt. Dette er fremdekket akkurat nå:
Bilde

Ikke mye igjen som gir noe grep å snakke om på grus ihvertfall :P

Men, klarer jeg å holde meg unna grus av den grunn? Neppe...
Så hva gjør jeg? Jeg tar meg friheten å dra litt tidlig fra jobb - mange har tatt sommerferie fra i dag og kontoret var skikkelig tomt - for å fått kjørt en tur. Det var jo sol og grei temperatur, selv om vinden var litt kjølig.
Kjører Gamle Hadelandsveg via 120 og Åsgreina, og bestemmer meg for å kjøre til en liten strand ved Våja som jeg synes er koselig (og der jeg liker å ta bilder :roll ). Det betyr å svinge inn på grusveien som begynner ved Skjervetråkket, og som vanlig tar jeg det veldig pent når jeg forlater asfalt og svinger inn på grus. Vel, å ta det pent var ikke nok denne gang. Vet ikke hvorfor egentlig, kanskje var det de slitte dekkene som ga opp, eller at kanten på asfalten ned mot grusveien var høyere og brattere enn jeg beregnet, eller at det var mere løs sand med større stein enn hva det så ut som... Hva det enn hva, så mista sykkelen alt grep, og uten noen egentlig dramatikk sklidde sykkelen ivei og endte i bakken - med beinet mitt under sykkelen. Følte hvordan foten ble vridd feil vei når sykkelen skled, og før jeg egentlig rukket å tenke så mye fikk jeg satt emot og vridd beinet riktig igjen - vilket resulterte i at foten ble fast under sykkelen med tå-partiet av skoen skikkelig 'pinned down' av fothvileren. Javel, tenkte jeg og skrudde av sykkelen, tok sats og klarte å dra loss beinet.
"Ikke så verst da" tenkte jeg i det jeg kom meg på føtter, og følte at det nok ikke var så ille med beinet mitt. Joda, ankelen gjorde litt vondt, men ikke verre enn at jeg kunne gå som normalt. Jeg fikk hjelp av et hyggelig par til å lyfte opp sykkelen, og fikk børstet av både meg og sykkelen før jeg fortsatte. Sykkelen var uskadd, og jeg er veldig glad jeg investert i mye beskyttelse til oss begge :twothumbs:
Disse er kjørestøvlene jeg bruker nå om dagen ( TCX Baja WP):
Bilde

Uten stabiliteten i et par ordentlige kjørestøvler hadde jeg nok ikke hatt en sjanse å stå emot hvordan foten min ble vridd. Tærne mine hadde nok ikke vært så fornøyde heller, da forsterkningen i tuppen av skoene var bolket og buet innover av fotpinnen. Heldigvis var det bare å ta av støvelen å presse det ut igjen, men regner med at akkurat den delen nå er det svakeste punktet på støvelen, da det nå allerede tatt en støt.

Vel, jeg kunne fortsatt stå opp på sykkelen uten at det gjorde altfor vondt, så det var bare å kjøre videre til min tenkte destinasjon, drikke litt te og ta noen bilder ;)

Bilde
Bilde
Bilde

Turen hjemover ble litt kjølig, da skyene kommet og de kalde vindene ble mere merkbare. Den humpete Oppdalslinna/Fv23 beviste at det nok ikke var så ille med ankelen min, da jeg sto mye når jeg kjørte over den ujevne veien uten at det gjorde så veldig vondt. Akkurat nå, som jeg sitter her og lar beinet vile litt, merker jeg det litt mere. Det er ikke noe særlig hovent, og jeg prøver å bevege ankelen jevnlig for å ikke bli stiv, men er litt spent på hvordan status kommer være imorgen :roll

Bilde
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av kjellv »

Godt det gikk så bra. Marginene er ofte små når slikt skjer.
Sørg i hvert fall for å ha mobiltelefonen i lomma når du kjører grusturene dine, ikke ha den i tankbagen. Uhell kan skje og du ligger hjelpeløs uten mulighet til å komme deg til sykkelen, på et sted der det ikke ferdes andre mennesker til vanlig :-k

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

kjellv skrev: 06 jul 2019, 10:06 Godt det gikk så bra. Marginene er ofte små når slikt skjer.
Sørg i hvert fall for å ha mobiltelefonen i lomma når du kjører grusturene dine, ikke ha den i tankbagen. Uhell kan skje og du ligger hjelpeløs uten mulighet til å komme deg til sykkelen, på et sted der det ikke ferdes andre mennesker til vanlig :-k
Absolutt, det er ikke mye forskjell som må til i slike tilfeller. Har en i vennekretsen til foreldrene mine som fikk beinbrudd ved stillestående velt, og det er ikke eneste tilfelle jeg hørt om.
Mobilen ligger dessverre ofte i tankvesken min, fordi det ikke er plass til den i kjøreutstyret mitt. Tror jeg har én jakke der den får plass i lommene, og i bukselommene går det ikke å ha den når jeg kjører. Får sørge for å skaffe meg en lårtaske eller noe slikt kanskje :-k
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Skulle tatt meg en tur i dag, hadde tenkte kjøre langs med Tyrifjorden og via Vikersund opp mot Krøderen og rundt litt i området der. Men det ble det ikke noe av... fordi jeg har fått punktering på bakdekket :sk?
Ettersom været ikke var noe særlig kjørevennlig igår (og jeg syntes det nok var greit å vile ankelen min litt), så tok jeg sjansen å rense og smøre kjedet. Oppdaget da at det så ut å være litt lite luft i bakdekket. Hm... Tok frem pumpen og begynte å fylle luft. Trodde først pumpen var ødelagt, da trykkmåleren først ikke ga utslag. Hm... Trykket litt på bakdekket med hendene og det ga etter mer enn jeg regnet med. Pumpet en god del til før nålen begynte å bevege seg - det var altså ikke noe luft igjen i det heletatt :O

Jeg er den som sjekker dekkene mer eller mindre jevnlig - i det miste tråkker leg på felgen og trykker litt på dekket før jeg kjører avgårde - og jeg prøver å sjekke ekstra nøye vær gang jeg smører kjedet, og eneste gangene jeg har trengt å fylle på med litt luft har kanskje vært når jeg tatt ut sykkelen etter vintern. At det nå ikke var noe luft igjen er jo ikke normalt...

Jeg fylte opp, sjekket dekket på nytt og kunne ikke se noen åpenbare hull noen sted. Derimot så ser jeg det sitter igjen en del metallspån i dekket, noe som garantert kommer fra byggjobbene som arbeidet der i en lang periode. Mulig noen av disse spist seg innover dekket etterhvert som det blitt slitt ned.

Når jeg kom ut idag så var dekket helt tomt for luft igjen. Tok frem pump og depotstøtte, fylte på med litt luft og satte sykkelen på støtten. Sjekket grundig, men utover metallspånen så fant jeg ikke noen synder annet en et mulig ørlite hull som kanskje kan ha vært etter en tynn nok spiker eller stift eller noe, men som ikke så ut å være noe som gått igjennom.

Javel, må bare tilbake til forhandleren i morgen for å mase om de nye dekkene mine (har tatt altfor lang tid allerede). Får jeg ikke bytt denne uken vet jeg ikke hva jeg gjør... :(
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av xyvind »

Jeg vet alt om å punktere, og det er skikkelig surt. Men hvis det kan plugges så kan du vel gjøre det til så lenge de nye dekkene kommer? Pluggesettet på Biltema kan jeg garantere virker

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

xyvind skrev: 07 jul 2019, 14:08 Jeg vet alt om å punktere, og det er skikkelig surt. Men hvis det kan plugges så kan du vel gjøre det til så lenge de nye dekkene kommer? Pluggesettet på Biltema kan jeg garantere virker Bilde
Jeg har pluggesett, problemet er at jeg ikke vet akkurat hvor luften kommer ut fra, og hvis det er mer enn ett sted (hvilket det kan være hvis det er metallspån som har skylda). Det blir en del styr å finne ut av, men hvis jeg ikke får byttet denne uken så blir jeg nok nødt til å prøve uansett :roll
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av xyvind »

Skogstrollet skrev:
xyvind skrev: 07 jul 2019, 14:08 Jeg vet alt om å punktere, og det er skikkelig surt. Men hvis det kan plugges så kan du vel gjøre det til så lenge de nye dekkene kommer? Pluggesettet på Biltema kan jeg garantere virker Bilde
Jeg har pluggesett, problemet er at jeg ikke vet akkurat hvor luften kommer ut fra, og hvis det er mer enn ett sted (hvilket det kan være hvis det er metallspån som har skylda). Det blir en del styr å finne ut av, men hvis jeg ikke får byttet denne uken så blir jeg nok nødt til å prøve uansett :roll
Jeg fant faktisk de dekkene jeg bruker på XLMOTO nå sist, og de ble levert på nøyaktig 6 dager, inkludert en helg i mellom. Kjedelig å gå sånn og vente på dekk. Sommeren er nå Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 640
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Nomade »

Skogstrollet skrev: 07 jul 2019, 14:39
xyvind skrev: 07 jul 2019, 14:08 Jeg vet alt om å punktere, og det er skikkelig surt. Men hvis det kan plugges så kan du vel gjøre det til så lenge de nye dekkene kommer? Pluggesettet på Biltema kan jeg garantere virker Bilde
Jeg har pluggesett, problemet er at jeg ikke vet akkurat hvor luften kommer ut fra, og hvis det er mer enn ett sted (hvilket det kan være hvis det er metallspån som har skylda). Det blir en del styr å finne ut av, men hvis jeg ikke får byttet denne uken så blir jeg nok nødt til å prøve uansett :roll
Prøv å lage til litt såpevann og spray på dekket, bør være mulig å se det da kanskje :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av kjellv »

Det må da vel være nok av oppegående forummedlemmmer som har pluggsett i din geografiske nærhet som kan ta seg en tur å plugge dekket ditt?

Våkne opp folkens, vi er jo en stor familie som hjelper hverandre..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

kjellv skrev: 07 jul 2019, 15:54 Det må da vel være nok av oppegående forummedlemmmer som har pluggsett i din geografiske nærhet som kan ta seg en tur å plugge dekket ditt?

Våkne opp folkens, vi er jo en stor familie som hjelper hverandre..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Takker for engasjementet :thumleft
Pluggsett har jeg, så den er grei. Får prøve såpevann-metoden til Nomade, og krysse fingrene for at det ikke er flere hull.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Kawagutten »

Har et nytt og et brukt Angel ST hvis du ikke får tak i noe på kort tid. Regner med du har sjekket ventilen også?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Kawagutten skrev: 07 jul 2019, 18:23 Har et nytt og et brukt Angel ST hvis du ikke får tak i noe på kort tid.
Takker for tilbudet! Håper at det ikke skal trenges dog ;)
Skal opp til forhandlere å mase igjen i morgen etter jobb hvis jeg ikke hører fra dem i løpet av arbeidsdagen. Hadde litt samme problemer i fjor, så jeg må se meg om etter alternativer til neste gang. Har hørt gode ting om Mr.Pitlane f.eks. :)

Såpemetoden fungerte forøvrig strålende, og jeg har funnet synderen:

Bilde


Og visst var det en av de irriterende små metallspånen som funnet seg godt tilrette i dekket mitt :sk?

Bilde


Som dere sikkert ser er det ikke det eneste av disse små irritasjonsmomentene som satt seg fast i dekket, og jeg føler jeg finner flere og flere av det for vær gang jeg sjekker. Avventer med å plugge til jeg får høre hva forhandleren har å si. Fyller jeg luft rett før så klarer jeg meg nok turen opp dit (er kun et par km fra der jeg bor). Virker det å ta lengre tid før jeg får byttet får jeg nok bruke pluggsettet mitt. Har en mistanke om at det sikkert kan være flere av spånen som leter seg inn i dekket etterhvert, så må nok ta det pent uansett.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Svar