Ett Skogstroll på MC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

AJ skrev: 25 aug 2019, 08:05 Mener å huske du lagde et langt og fyldig referat fra whiskyturen du og din søster gjorde i Scotland for noen år siden... ;) .
Så hjemme hos deg regner jeg med at du har et godt utvalg til å fylle skogslerken med... :crazy: .
Det var faktisk mor min og jeg som var på vandringstur i fjor sommer :P Byen vi bodde i hadde selvfølgelig destillerier, så da ble de jo besøk på et av dem :knegg
Men joda, jeg er veldig glad i whisky, og det står mange flasker her hjemme... :D Nyter faktisk av Highland Park 'Voyage of the Raven' akkurat nå, hvilket jeg synes passende etter helgens tur :roll


Dansekris skrev: 25 aug 2019, 17:45 Jeg møtte deg da du var på vei ned mot Dovre!
Så du var på tur i området du og! :thumleft

Virker som det var store ut-på-tur-helgen for motorsyklister denne helgen, tror aldri jeg sett så mange motorsykler ute på veiene på så kort tid før...


Sitter her og innser at jeg ikke rekker å få gått igjennom alle bildene i kameraet i kveld, så her kommer et par sjappe mobilbiler igjen. Det var en utrolig flott tur langs Jotunheimsveien, og Jotunheimen befester sin stilling som nummer 1 over de plasser jeg liker best i Norge. Kan ikke helt sette ord på det, men mulig det bunner i at Jotunheimen var mitt første ordentlige møte med den norske fjellheimen...

Uansett, flott helg, flott tur og flotte folk :thumleft

Bilde

Bilde

Bilde

Bedre referat, men flere bilder, fra helgen kommer i løpet av uken ;)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Det har vært noen hektiske dager på jobb denne uken, og jeg har ennå ikke klart å få nok søvn etter helgen (to helt til hverandre urelaterte ting), så bilderedigeringen har jeg ikke klart å bli ferdig med ennå. Fikk kommet igjennom lørdagens bilder sent igår kveld, håper å få tatt bildene fra søndagen i kveld - hvis jeg ikke sovner fra dem :roll Men, jeg tenkte å få postet litt bilder fra første dagen ihvertfall :)

Første stopp på turen ble Imsdalen, og det var deilig å få kjørt litt på en morsom grusvei etter noen mil på rett så kjedelig asfalt. Hadde kjørt E6 retning Hamar, med kun en kort avstikker ned på en litt mindre vei nærmre vannet ved Mjøsa, før jeg kjørte av på Rv3 mot Elverum og videre nordover.
Trodde først grusveien opp Imsdalen kom til å bli en bred, hardpakken historie, men etter jeg passerte byggingen til Ringnes der, så gikk veien brått over til å være min favoritt-type av grusvei: preg av å være sparsomt brukt, men gress i midten :twothumbs: Her gikk det unna! :knegg frem til jeg nådde sjøene, da det brått ble flere biler både på og parkert ved siden veien - som også ble litt humpete. Veldig populært friditsområde visstnok, og de fleste som kom hit virket å kjøre inn fra nord.

Fant meg et greit sted med utsikt over Nordre Imssjøen for å spise litt, og nyte av utsikten - noen rengdråper til tross.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Kjørte så den lille biten som var igjen av veien, og kom opp på østsiden om Ringebufjellet. Her ble det (selvfølgelig :roll ) et kort fotostopp før jeg kjørte videre.

Bilde


Kjørte så videre opp Atndalen på betydelig mere sparsomt trafikerte veier. Her var det ikke noen lange rekker med biler som sneilet seg frem! Ved Atnsjøen så jeg skilt om utsiktsplass, og tenkte at det kan jo være flott. Dessverre ikke en plass som egner seg for å ta bilder med motorsyklen i forgrunden, men helt grei vy over Rondane var det ;)

Bilde


Her møtte jeg også som nevnt gjengen fra MC-Avisa som var ute og testet motorsykler. Det ble en velidg hyggleig mc-prat før de måtte farta videre, og også jeg fortsatte ferden.


Det tok ikke lang tid å nå Grimsdalen derifra, og som seg bør ble det et par fotostopp langs med veien der og ;)

Første stopp ble ikke langt etter bommen:

Bilde

Bilde


Andre stopp ble litt lengre inn i dalen:

Bilde

Bilde


Tredje stoppet ble ved Grimsdalshytta, som kun hadde én sengeplass igjen i sovesalen, med 14 andre besøkere... Jeg sover relativt lett, så det hadde nok ikke blitt mye søvn på meg den natten da, så jeg valgte å kjøre videre for å sjekke rundt Dovre istedet.

Fjerde stoppet ble etter å ha kjørt opp på høyden ved Grimsdalsmyrene:

Bilde

Bilde


Deretter ble det å kjøre ned til Dovre, eller nærmre bestemt Toftemo Turiststasjon på Toftemo. De hadde det litt travelt, da de måtte servere middag til et bryllupsselskap, men fikk med etterhvert en liten campinghytte og kunne slappe av for kvelden. Spiste litt, og slo meg til sist til ro for å nyte av litt whisky og en god bok - en helt grei avslutning på dagen :thumleft
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av kjellv »

Herlige Grimsdalen :thumleft

Her har jeg trasket og gått mye midt på 1980-tallet. Var fast på rypejakt der ei uke hver høst noen år. Den tiden var det lirype i overflod, store flokker kunne man treffe på overalt. Det var også en del fjellrype på de høyeste toppene, ikke så mange og de var svært sky. De fløy ikke så mye, men kunne løpe fort og gjemme seg blant hvite steiner og reinlav.
Hadde som regel med hjem 30 - 70 ryper etter ei uke i Grimsdalen. Det ble det mange festmåltid av gjennom vinteren :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av AJ »

Har i år kjørt en god del veier jeg tidligere ikke har kjørt.
Men Gimsdalen rakk jeg ikke.
Så det området har førstepri neste sesong :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Da har jeg klart å fått gå igjennom bildene fra søndagen og :thumleft

Våknet i god tid på søndagen, og tenkte at jeg skulle få kommet meg avgårde tidlig - men når jeg åpnet døren til hytten så oppdaget jeg at det regnet godt... Javel, da kan jeg spise frukost i ro og ikke stresse med pakking da :)
Ikke helt sikker på hva tiden var når jeg kjørte avgårde, men det var til en helt grei tid ihvertfall. Nesten ikke noen trafikk på den delvis regnvåte veien, og det var flott å kunne nyte av omgivelsene der jeg kjørte nedover E6 mot Vinstra. Det var først når jeg kom til Otta det begynte å bli litt trafikk, og noen rekker med biler som samlet seg opp bak camping-turister.

Ved Vinstra ble det å kjøre av opp mot Skåbu, og deretter var det Jotunheimvegen som var målet. Veien opp mot Skåbu var... interessant. Det var samtidig herlig å kjøre opp langs fjellsiden, og litt vel kaldt i vinden - for vind var det der!
Tenkte at dette kunne kanskje bli kaldt, så ved rasteplassen rett før Jotunheumveien stoppet jeg for å ta på meg et ekstra lag under kjørejakken. Kjørte så videre mot Jotunheimen...

Første stopp blev ved en liten rasteplass relativt tidlig langs med veien. Her møtte jeg også en svensk kar med Kim-dress, Touratech hjelm og støvler og med en fulllastet GS. Han hadde prøvd sev på den norske strekningen av TET, men gitt opp nå han innså at den ikke helt var like lettkjørt som den svenske delen han kom fra... :roll

Bilde


Kjørte så videre, og det tok ikke lang tid for den dere følelsen jeg får av Jotunheimen å komme over meg. Det er et sted jeg gjerne hadde besøkt oftere! Det er absolutt noe spesielt med akkurat disse fjellene som gjør et jeg føler meg veldig hjemme der.

Så det ble et par fotostopp til - på vei oppover åsen:

Bilde

Bilde

Bilde

...og på vei nedover mot Vinstre:

Bilde

Bilde

Bilde


Jeg tror jeg stoppet flere ganger på vei nedover der, for å ta inn omgivelsene ordentlig. Gikk ikke av sykkelen en gang, bare satt der og nøt utsikten.


Og akkurat etter jeg kjørt igang etter siste bilde der, så så jeg noe som så ut som en veldig rød GS komme kjørende motsatt vei... Joda, det var xyvind, ute på eventyr han og :D Så da ble det nytt stopp, en hyggelig prat og noen flere bilder tatt :twothumbs:

Bilde

Bilde


Hadde opprinnelig tenkt å stoppe ved Beitostølen for å sjekke hva for rute jeg skulle ta hjem, men kom meg helt til Heggenes før jeg ble så varm at jeg måtte stoppe for å få av de ekstra laget jeg tatt på meg tidligere. Passet også på å få spist litt, før jeg fortsatte nedover.
Jeg var veldig klar over at E16 hele veien hjem var uaktuelt, så ved Bjørgo kjørte jeg av på 33/Tonsåslinna retning Dokka - lite ante jeg at veien var stengt grunnet veiarbeid, og det var om kjøring via en mindre vei. Kunne vært verre da :P

Alt ettersom jeg nærmet meg Dokka, skjønte jeg at temperaturen steget godt oppover - nå var det varmt på alvor! Måtte stoppe igjen for å kvitte meg med enda et lag (jo, jeg blir lett kald og hadde kledd meg godt!), og valgte en rasteplass ved Etna. Her fant jeg også en liten grusvei som gikk langs motsatt side av elven, så selvsagt ble det den ruten siste biten til Dokka - med resultat at jeg bommet på helleristningene litt lengre ned i veien :sk?

Javel, kunne vært verre... nå var det langs med Randsfjorden mot Brandbu og derifra mot Rv4 og hjem til Oslo. Jeg klarte å havne bak en rekke biler som kjørte litt tregere enn jeg ønsket, og den passive kjøringen likte ikke ryggen min. Jeg måtte etterhvert finne meg en rasteplass der jeg kunne strekke på meg ordentlig igjen, og endte opp med lett stretching, etterfølget av å ligge på rygg i gresset for å stirre opp i det blå et par minutter. Etter det var jeg klar for siste etappe - trafikk til tross!

Trafikk ja... tror aldri jeg har sett en så lang rekke biler langs med Rv4 før, føltes som hele Oslo var på samme vei hjemover :O Kom meg til slutt hjem, uansett - og jeg er godt fornøyd med turen :prf
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av AJ »

Hey!

Nok en fin turrapport, Skogstrollet :thumleft !

Og bildene fra Jotunheimveien må vel være blant de beste du har lagt ut her på forumet. Veldig, veldig gode :twothumbs: !!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Stian87 »

Herlige bilder som alltid, skikkelig gøy å se!
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av kjellv »

Fantastiske bilder. Til og med en asfaltturist som jeg blir fristet til å kjøre denne ruta :thumleft

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Ketil »

Tusen takk igjen for fine referat og utrolig flotte bilder :thumleft Artig å lese dine turreferat fra skog og fjell, og bildene dine er i en egen klasse med tanke på komposisjon og teknisk kvalitet :thumleft De inspirerer til å komme seg ut på nye mc-eventyr og å dra med seg speilreflekskameraet :D

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av xyvind »

Veldig bra bilder og turreferat, som alltid!
Jeg ble veldig fristet til å kjøre Grimsdalen, også kunne jeg tenkt meg en tur opp på Jotunheimvegen igjen det var så fint der oppe. Vi får se, neste helg kanskje

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av WikingTnT »

Disse bildene kan gå rett inn i salgs-brosjyrene til Yamaha :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av kjellv »

WikingTnT skrev: 31 aug 2019, 09:38 Disse bildene kan gå rett inn i salgs-brosjyrene til Yamaha :thumleft
:banansplit :bananas :\m/:

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Tusen takk dere! :D
Tilbakemeldingene deres gjør at jeg definitivt ønsker å bedre meg når det gjelder bloggen her :redface ;)


xyvind skrev: 31 aug 2019, 09:14 Veldig bra bilder og turreferat, som alltid!
Jeg ble veldig fristet til å kjøre Grimsdalen, også kunne jeg tenkt meg en tur opp på Jotunheimvegen igjen Bilde det var så fint der oppe. Vi får se, neste helg kanskje Bilde
Jotunheimen her fantastisk. Jeg er glad i fjellheimen generelt, men akkurat Jotunheimen er for meg ekstra spesiell :)


WikingTnT skrev: 31 aug 2019, 09:38 Disse bildene kan gå rett inn i salgs-brosjyrene til Yamaha :thumleft
Haha, vet ikke hvis de ønsker at XSR'en stjeler salg fra Tenere 700 da :P
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Bjerknez »

Jo mer jeg ser den XSR'en jo mer liker jeg den. Merker at det fort kan bli en XSR ved neste korsvei... hvis det blir bytte. :)

Jeg synes Yamaha har truffet blink med denne med tanke på utseende. Akkurat plasse klassisk til å ikke bli for gammeldags og akkurat så moderne at ungdoman lika han.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Bjerknez skrev: 06 sep 2019, 01:28 Jo mer jeg ser den XSR'en jo mer liker jeg den. Merker at det fort kan bli en XSR ved neste korsvei... hvis det blir bytte. :)

Jeg synes Yamaha har truffet blink med denne med tanke på utseende. Akkurat plasse klassisk til å ikke bli for gammeldags og akkurat så moderne at ungdoman lika han.
Yep, og må innrømme at jeg synes XSR900 ser enda bedre ut enn XSR700, litt mer enhetlig på en måte.

Foreløpig ikke noen sjanse for at jeg bytter ut den lille XSR'en min dog, selv om jeg ble fryktelig fristet av Tenere 700 når jeg var innom forhandleren igår... :roll
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Svar