Faradays tidsskrifter. MT'en solgt!
Faradays tidsskrifter. MT'en solgt!
Logg, blogg, journal, almanakk. Uansett. Tenkte kanskje jeg kunne prøve meg på noe som dette? Har vært litt usikker på om jeg skulle orke å skrive kjørelogg, da jeg ikke tror jeg blir å klare å skrive spennende for dere. Men det får jeg vurdere ut ifra responsen etter hvert! :)
Introduksjon
Undertegnede blir 22 ila slutten av sesongen, jobber for tiden som telemontør, og bosatt på Senja!
Karrieren på to hjul har vært noe ambivalent. Debuterte som 16åring på en moped jeg ble påtvunget. Hadde heller lyst å kjøre opp til A1, men da tilbud lokalt ikke stod til, ble det moped.. Jeg hadde null interesse, og null peiling på vedlikehold og hva som måtte gjøres de gangene ting gikk galt. Så da må man skjønne at en nesten sundrustet og blodtrimmet moped skulle by på hodebry.
Det var ikke før etter jeg tok billappen at sykkelinteressen begynte å blomstre. Og det tok da bare et år før jeg hadde "A2" stemplet i sertifikatet. Hadde en veldig kort sesong året etter, før den første sykkelen ble solgt av økonomiske grunner. Etter det hadde jeg pause fra sykkelkjøring i 2017, for utenom utvidelseskurs til A.
Og alt som har skjedd siden det er dokumentert i andre tråder her på forumet! Men til de uvitende, så endte jeg med å kjøpe en 2017 modell MT 09 tidligere i vinter. Som til nå allerede har vært på et par turer (på godt og vondt).
For det meste blir det kjøring til/fra jobb. Har ikke planlagt noen omfattende turer i sommer. Mulig det blir en helgetur til Nordkapp, men er ikke garantert at det blir på to hjul. Men skal prøve å holde tråden oppdatert.
Introduksjon
Undertegnede blir 22 ila slutten av sesongen, jobber for tiden som telemontør, og bosatt på Senja!
Karrieren på to hjul har vært noe ambivalent. Debuterte som 16åring på en moped jeg ble påtvunget. Hadde heller lyst å kjøre opp til A1, men da tilbud lokalt ikke stod til, ble det moped.. Jeg hadde null interesse, og null peiling på vedlikehold og hva som måtte gjøres de gangene ting gikk galt. Så da må man skjønne at en nesten sundrustet og blodtrimmet moped skulle by på hodebry.
Det var ikke før etter jeg tok billappen at sykkelinteressen begynte å blomstre. Og det tok da bare et år før jeg hadde "A2" stemplet i sertifikatet. Hadde en veldig kort sesong året etter, før den første sykkelen ble solgt av økonomiske grunner. Etter det hadde jeg pause fra sykkelkjøring i 2017, for utenom utvidelseskurs til A.
Og alt som har skjedd siden det er dokumentert i andre tråder her på forumet! Men til de uvitende, så endte jeg med å kjøpe en 2017 modell MT 09 tidligere i vinter. Som til nå allerede har vært på et par turer (på godt og vondt).
For det meste blir det kjøring til/fra jobb. Har ikke planlagt noen omfattende turer i sommer. Mulig det blir en helgetur til Nordkapp, men er ikke garantert at det blir på to hjul. Men skal prøve å holde tråden oppdatert.
Sist redigert av Faraday den 04 aug 2019, 00:16, redigert 3 ganger totalt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37878
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Faradays tidsskrifter
En litt nølende og usikker start på MCsiden blogglivet der... .
Meeen... jeg tror dette blir bra, jeg!
Så velkommen som motorsykkelloggfører her på MCsiden.no .
Gleder meg til fortsettelsen!
Meeen... jeg tror dette blir bra, jeg!
Så velkommen som motorsykkelloggfører her på MCsiden.no .
Gleder meg til fortsettelsen!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Faradays tidsskrifter
Som mye annet nytt, har jeg begynt å lukte på fotografi. Det er jo noe som går hånd i hånd med sykkelkjøring! Da man har noe fint og enkelt å ta bilde av i garasjen, samt at man har motivasjon til å kjøre rundt på leting etter motiver! Har sånn smått dokumentert dagens reise, og lekt meg litt med fargeredigering. Hadde vært supert om noen av dere som er litt mer rutinert innenfor bilderedigering kunne gitt innspill :)
- Bjerknez
- Innlegg: 22920
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Faradays tidsskrifter
AAngående bilderedigering så er det nok ikke noe fasit der. Man velger jo og gi bildene det innrykket man føler gjenskaper situasjonen man var i på riktig måte. Å gjengi det man ser med det blotte øye i et fotografi er ikke enkelt da øynene våre har en langt bedre og mer dynamisk måte og takle lys på.
Men det beste rådet jeg kan gi er at man tar bilder i RAW format og bruker et anstendig kamera. Det absolutt beste kompaktkamera jeg har eid (å jeg har eid mange!) som ikke koster skjorta, er Sony RX100. Bruk Lightroom til å redigere RAW bildene så får du frem det intrykket du faktisk så med egne øyne. :)
Men det beste rådet jeg kan gi er at man tar bilder i RAW format og bruker et anstendig kamera. Det absolutt beste kompaktkamera jeg har eid (å jeg har eid mange!) som ikke koster skjorta, er Sony RX100. Bruk Lightroom til å redigere RAW bildene så får du frem det intrykket du faktisk så med egne øyne. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Faradays tidsskrifter
Der er jo et kjempeeksempel! Bildet du har tatt har jo mye varmere farger enn de jeg la ut. Hvilke fordeler har Lightroom over Photoshop?
- Bjerknez
- Innlegg: 22920
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Faradays tidsskrifter
I Lightroom så er ikke endringene man gjør med bildet endelige. Man kan når som helst angre og forbedre bildene i etterkant uten å lagre/eksportere etc. Lightroom er også langt mer avansert når det kommer til redigering av RAW filer. Tar du bilder i raw format så kan du i praksis gjøre enkelte endringer på bildet i etterkant som ikke reduserer kvaliteten på bildet. man kan regelrett endre kamerainstillingene i etterkant. Altså instillinger som whitbalanske (som gjør bildene kaldere/varmere) etc.
Man kan også redigere vanlige jpg bileder i Lightroom, men da får man ikke de fordelene en RAW fil gir. :)
Man kan også redigere vanlige jpg bileder i Lightroom, men da får man ikke de fordelene en RAW fil gir. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 22920
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Faradays tidsskrifter
Her har du foresten bildet helt uredigert:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Faradays tidsskrifter
Da får vi gi andre utgave av tidsskriften et forsøk.
Onsdag og Kristi himmelfartsdag skulle bli kanondager her på Nordsiden av polarsirkelen! 20 grader på stokken i går, og 25 pluss moms i dag. På sykkelen målte jeg 31 grader i solveggen! Det er ikke feil.
Onsdagen endte ganske travelt, begynte å få dårlig tid på arbeidet, ønsket nemlig ikke at finværet skulle komme og gå uten at jeg fikk nyte litt av det. I tradisjon tro skyet det selvfølgelig over i 16-draget. Men tur ble det! Hadde først planer om å ta en rundtur rundt vår aller kjæreste Senja, men da jeg har tatt samme turen i jobbsammenheng omtrent 20 ganger de siste tre-fire årene droppet jeg det. Så jeg vendte nesen østover og tok heller en annen rundtur gjennom litt krattskog, kystvei, og en liten fjellovergang. Jeg har til nå tenkt at demperne og setet på MTen ikke var så ille som folk skulle ha det til. Etter denne turen har jeg lagt dette fra meg! For Nord-Norske kommunale veier designet for kulekjøring ble litt for mye for Yamaha sin budsjettmodell.
Noen bilder ble det! Men siden jeg for tiden prøver meg med Lightroom, skal jeg avvente med å publisere noe halvgjort.
Torsdag startet kl 10 på formiddagen med sykkelvask og kjedepussing. Hadde avtalt fremvisning av nyinvesteringen til en kamerat, og tidligere motorsyklist. Så gliset måtte være så gullende ren som overhodet mulig Ferden fortsatte videre den veien!
Det endte jo som det måtte gå, at han fikk litt kjørenø. Så da var jo turen til Mixkiosken lengst unna kort ( :S ) Jeg som aldri har kjørt med medpassasjer var pissnervøs for hvordan dette skulle gå. Og jeg merket fort at 100kg ekstra pluss moms gjorde en merkbar forskjell på både styring, akselerasjon, og demping. Ellers gikk det helt fint.
Alt i alt to godkjente dager. Det ble grovt regnet avlagt 30 mil, og 1,5 tank bensin ble brent.
Må forresten ha nytt framdekk! Oppdaget at jeg er farlig nærme indikatorene inni mønsteret.
Onsdag og Kristi himmelfartsdag skulle bli kanondager her på Nordsiden av polarsirkelen! 20 grader på stokken i går, og 25 pluss moms i dag. På sykkelen målte jeg 31 grader i solveggen! Det er ikke feil.
Onsdagen endte ganske travelt, begynte å få dårlig tid på arbeidet, ønsket nemlig ikke at finværet skulle komme og gå uten at jeg fikk nyte litt av det. I tradisjon tro skyet det selvfølgelig over i 16-draget. Men tur ble det! Hadde først planer om å ta en rundtur rundt vår aller kjæreste Senja, men da jeg har tatt samme turen i jobbsammenheng omtrent 20 ganger de siste tre-fire årene droppet jeg det. Så jeg vendte nesen østover og tok heller en annen rundtur gjennom litt krattskog, kystvei, og en liten fjellovergang. Jeg har til nå tenkt at demperne og setet på MTen ikke var så ille som folk skulle ha det til. Etter denne turen har jeg lagt dette fra meg! For Nord-Norske kommunale veier designet for kulekjøring ble litt for mye for Yamaha sin budsjettmodell.
Noen bilder ble det! Men siden jeg for tiden prøver meg med Lightroom, skal jeg avvente med å publisere noe halvgjort.
Torsdag startet kl 10 på formiddagen med sykkelvask og kjedepussing. Hadde avtalt fremvisning av nyinvesteringen til en kamerat, og tidligere motorsyklist. Så gliset måtte være så gullende ren som overhodet mulig Ferden fortsatte videre den veien!
Det endte jo som det måtte gå, at han fikk litt kjørenø. Så da var jo turen til Mixkiosken lengst unna kort ( :S ) Jeg som aldri har kjørt med medpassasjer var pissnervøs for hvordan dette skulle gå. Og jeg merket fort at 100kg ekstra pluss moms gjorde en merkbar forskjell på både styring, akselerasjon, og demping. Ellers gikk det helt fint.
Alt i alt to godkjente dager. Det ble grovt regnet avlagt 30 mil, og 1,5 tank bensin ble brent.
Må forresten ha nytt framdekk! Oppdaget at jeg er farlig nærme indikatorene inni mønsteret.
Re: Faradays tidsskrifter
Okei bildet ble det likevel i kveld Tenkte jeg måtte bidra med noe ekstra når jeg kommer med et tillegsspørsmål
Har hatt litt ubehag i korsrygg og håndledd etter dagens turer. Er dette noe som vil gå seg til med litt tilvenning?
Har hatt litt ubehag i korsrygg og håndledd etter dagens turer. Er dette noe som vil gå seg til med litt tilvenning?
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Sted: Ski
Re: Faradays tidsskrifter
Ja det er det, som alle fysiske aktiviteter må kroppen og musklaturen vende seg til nye stillinger, du sitter gjerne ganske statisk og på en måte kroppen ikke er vandt til. Kan ta litt tid, men vondt i ræva vender jeg meg sldri til f.eks.
Fine bilder og morsom logg forresten
Fine bilder og morsom logg forresten
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Sted: Oslo
Re: Faradays tidsskrifter
Flott!
Og ja, det er noe kroppen blir vant til etterhvert. Det finnes alltid tips på hvordan man sitter på sykkelen som kan gjøre ting bedre, men muskler og annet må bli trent opp til hvordan de brukes uansett
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
Re: Faradays tidsskrifter
Har gjort unna litt sommerforberedelser. Byttet ut de ufyselige blinklysene bak, fikset relé til ledblinklysene, slik at man ikke får epilepsi. Og det har blitt handlet vindskjerm og radiatorbeskyttelse fra Italien. For de som tilbys av Yamaha selv er så grim at jeg vil spy. I tillegg har jeg bestilt nytt framdekk.
Bilde av den nye fronten
Fortsetter der jeg slapp.
Tenkte jeg skulle slite av framdekket fra sykkelen i dag, jeg som nettopp fått meg MC-bukk og greier.. Det jeg ikke visste var at sykkelen må løftes opp bak før den kan løftes fremme =) Å jøss.. Første velt med sykkelen skjedde med andre ord i dag.
Det som er enda mer fantastisk, er at det eneste som tok skade var skiltet mitt. Men det var bare å bøye tilbake. Ingenting annet av sykkelen traff garasjegulvet engang.. Det landet oppå et hjul som tilfeldigvis var i veien.
Så over til to spørgesmål: begge caliperne mine hadde klemt seg igjen. Er det bare å presse de fra hverandre med makt?
Og: Sjekker dere kjedeslakk når sykkelen står på støtten, når bakhjulet er løftet over bakken, eller når dere sitter på?
Bilde av den nye fronten
Fortsetter der jeg slapp.
Tenkte jeg skulle slite av framdekket fra sykkelen i dag, jeg som nettopp fått meg MC-bukk og greier.. Det jeg ikke visste var at sykkelen må løftes opp bak før den kan løftes fremme =) Å jøss.. Første velt med sykkelen skjedde med andre ord i dag.
Det som er enda mer fantastisk, er at det eneste som tok skade var skiltet mitt. Men det var bare å bøye tilbake. Ingenting annet av sykkelen traff garasjegulvet engang.. Det landet oppå et hjul som tilfeldigvis var i veien.
Så over til to spørgesmål: begge caliperne mine hadde klemt seg igjen. Er det bare å presse de fra hverandre med makt?
Og: Sjekker dere kjedeslakk når sykkelen står på støtten, når bakhjulet er løftet over bakken, eller når dere sitter på?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37878
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Faradays tidsskrifter
Sjekker når sykkelen står på midtstøtta, slik det står beskrevet i brukermanualen til sykkelen jeg har.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6967
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Faradays tidsskrifter. Litt humpete sesongstart
Press bremseklossene forsiktig fra hverandre med et stort flatskrujern e.l. og vær forsiktig så du ikke skader klossene. Vær obs på at om du presser bremseklossene og dermed bremsestemplene for langt tilbake, vil bremsevæska flomme over i beholderen.
Og bremsevæske tærer på lakken.
Og bremsevæske tærer på lakken.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.