Faradays tidsskrifter. MT'en solgt!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Faradays tidsskrifter. MT'en solgt!

Legg inn av Faraday »

Logg, blogg, journal, almanakk. Uansett. Tenkte kanskje jeg kunne prøve meg på noe som dette? Har vært litt usikker på om jeg skulle orke å skrive kjørelogg, da jeg ikke tror jeg blir å klare å skrive spennende for dere. Men det får jeg vurdere ut ifra responsen etter hvert! :)

Introduksjon

Undertegnede blir 22 ila slutten av sesongen, jobber for tiden som telemontør, og bosatt på Senja!

Karrieren på to hjul har vært noe ambivalent. Debuterte som 16åring på en moped jeg ble påtvunget. Hadde heller lyst å kjøre opp til A1, men da tilbud lokalt ikke stod til, ble det moped.. Jeg hadde null interesse, og null peiling på vedlikehold og hva som måtte gjøres de gangene ting gikk galt. Så da må man skjønne at en nesten sundrustet og blodtrimmet moped skulle by på hodebry.

Det var ikke før etter jeg tok billappen at sykkelinteressen begynte å blomstre. Og det tok da bare et år før jeg hadde "A2" stemplet i sertifikatet. Hadde en veldig kort sesong året etter, før den første sykkelen ble solgt av økonomiske grunner. Etter det hadde jeg pause fra sykkelkjøring i 2017, for utenom utvidelseskurs til A.

Og alt som har skjedd siden det er dokumentert i andre tråder her på forumet! Men til de uvitende, så endte jeg med å kjøpe en 2017 modell MT 09 tidligere i vinter. Som til nå allerede har vært på et par turer (på godt og vondt).

For det meste blir det kjøring til/fra jobb. Har ikke planlagt noen omfattende turer i sommer. Mulig det blir en helgetur til Nordkapp, men er ikke garantert at det blir på to hjul. Men skal prøve å holde tråden oppdatert.
Sist redigert av Faraday den 04 aug 2019, 00:16, redigert 3 ganger totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Faradays tidsskrifter

Legg inn av AJ »

En litt nølende og usikker start på MCsiden blogglivet der... :P .

Meeen... jeg tror dette blir bra, jeg!

Så velkommen som motorsykkelloggfører her på MCsiden.no :thumleft .
Gleder meg til fortsettelsen!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Faradays tidsskrifter

Legg inn av Faraday »

Som mye annet nytt, har jeg begynt å lukte på fotografi. Det er jo noe som går hånd i hånd med sykkelkjøring! Da man har noe fint og enkelt å ta bilde av i garasjen, samt at man har motivasjon til å kjøre rundt på leting etter motiver! Har sånn smått dokumentert dagens reise, og lekt meg litt med fargeredigering. Hadde vært supert om noen av dere som er litt mer rutinert innenfor bilderedigering kunne gitt innspill :)

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Faradays tidsskrifter

Legg inn av Bjerknez »

AAngående bilderedigering så er det nok ikke noe fasit der. Man velger jo og gi bildene det innrykket man føler gjenskaper situasjonen man var i på riktig måte. Å gjengi det man ser med det blotte øye i et fotografi er ikke enkelt da øynene våre har en langt bedre og mer dynamisk måte og takle lys på.

Men det beste rådet jeg kan gi er at man tar bilder i RAW format og bruker et anstendig kamera. Det absolutt beste kompaktkamera jeg har eid (å jeg har eid mange!) som ikke koster skjorta, er Sony RX100. Bruk Lightroom til å redigere RAW bildene så får du frem det intrykket du faktisk så med egne øyne. :)
bilde-1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Faradays tidsskrifter

Legg inn av Faraday »

Der er jo et kjempeeksempel! Bildet du har tatt har jo mye varmere farger enn de jeg la ut. Hvilke fordeler har Lightroom over Photoshop?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Faradays tidsskrifter

Legg inn av Bjerknez »

I Lightroom så er ikke endringene man gjør med bildet endelige. Man kan når som helst angre og forbedre bildene i etterkant uten å lagre/eksportere etc. Lightroom er også langt mer avansert når det kommer til redigering av RAW filer. Tar du bilder i raw format så kan du i praksis gjøre enkelte endringer på bildet i etterkant som ikke reduserer kvaliteten på bildet. man kan regelrett endre kamerainstillingene i etterkant. Altså instillinger som whitbalanske (som gjør bildene kaldere/varmere) etc.

Man kan også redigere vanlige jpg bileder i Lightroom, men da får man ikke de fordelene en RAW fil gir. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Faradays tidsskrifter

Legg inn av Bjerknez »

Her har du foresten bildet helt uredigert:
bilde-1-2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Faradays tidsskrifter

Legg inn av Faraday »

Da får vi gi andre utgave av tidsskriften et forsøk.

Onsdag og Kristi himmelfartsdag skulle bli kanondager her på Nordsiden av polarsirkelen! 20 grader på stokken i går, og 25 pluss moms i dag. På sykkelen målte jeg 31 grader i solveggen! Det er ikke feil.

Onsdagen endte ganske travelt, begynte å få dårlig tid på arbeidet, ønsket nemlig ikke at finværet skulle komme og gå uten at jeg fikk nyte litt av det. I tradisjon tro skyet det selvfølgelig over i 16-draget. Men tur ble det! Hadde først planer om å ta en rundtur rundt vår aller kjæreste Senja, men da jeg har tatt samme turen i jobbsammenheng omtrent 20 ganger de siste tre-fire årene droppet jeg det. Så jeg vendte nesen østover og tok heller en annen rundtur gjennom litt krattskog, kystvei, og en liten fjellovergang. Jeg har til nå tenkt at demperne og setet på MTen ikke var så ille som folk skulle ha det til. Etter denne turen har jeg lagt dette fra meg! For Nord-Norske kommunale veier designet for kulekjøring ble litt for mye for Yamaha sin budsjettmodell.

Noen bilder ble det! Men siden jeg for tiden prøver meg med Lightroom, skal jeg avvente med å publisere noe halvgjort.


Torsdag startet kl 10 på formiddagen med sykkelvask og kjedepussing. Hadde avtalt fremvisning av nyinvesteringen til en kamerat, og tidligere motorsyklist. Så gliset måtte være så gullende ren som overhodet mulig :D Ferden fortsatte videre den veien!

Det endte jo som det måtte gå, at han fikk litt kjørenø. Så da var jo turen til Mixkiosken lengst unna kort ( :S ) Jeg som aldri har kjørt med medpassasjer var pissnervøs for hvordan dette skulle gå. Og jeg merket fort at 100kg ekstra pluss moms gjorde en merkbar forskjell på både styring, akselerasjon, og demping. Ellers gikk det helt fint.

Alt i alt to godkjente dager. Det ble grovt regnet avlagt 30 mil, og 1,5 tank bensin ble brent.

Må forresten ha nytt framdekk! Oppdaget at jeg er farlig nærme indikatorene inni mønsteret.

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Faradays tidsskrifter

Legg inn av Faraday »

Okei bildet ble det likevel i kveld :P Tenkte jeg måtte bidra med noe ekstra når jeg kommer med et tillegsspørsmål

Har hatt litt ubehag i korsrygg og håndledd etter dagens turer. Er dette noe som vil gå seg til med litt tilvenning?

Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Faradays tidsskrifter

Legg inn av Dansekris »

Faraday skrev: 10 mai 2018, 23:10 Har hatt litt ubehag i korsrygg og håndledd etter dagens turer. Er dette noe som vil gå seg til med litt tilvenning?
Ja.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Faradays tidsskrifter

Legg inn av Stian87 »

Ja det er det, som alle fysiske aktiviteter må kroppen og musklaturen vende seg til nye stillinger, du sitter gjerne ganske statisk og på en måte kroppen ikke er vandt til. Kan ta litt tid, men vondt i ræva vender jeg meg sldri til f.eks.

Fine bilder og morsom logg forresten 😊
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Faradays tidsskrifter

Legg inn av Skogstrollet »

Faraday skrev: 10 mai 2018, 23:10 Okei bildet ble det likevel i kveld :P Tenkte jeg måtte bidra med noe ekstra når jeg kommer med et tillegsspørsmål

Har hatt litt ubehag i korsrygg og håndledd etter dagens turer. Er dette noe som vil gå seg til med litt tilvenning?

Bilde
Flott! :thumleft

Og ja, det er noe kroppen blir vant til etterhvert. Det finnes alltid tips på hvordan man sitter på sykkelen som kan gjøre ting bedre, men muskler og annet må bli trent opp til hvordan de brukes uansett ;)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Faradays tidsskrifter

Legg inn av Faraday »

Har gjort unna litt sommerforberedelser. Byttet ut de ufyselige blinklysene bak, fikset relé til ledblinklysene, slik at man ikke får epilepsi. Og det har blitt handlet vindskjerm og radiatorbeskyttelse fra Italien. For de som tilbys av Yamaha selv er så grim at jeg vil spy. I tillegg har jeg bestilt nytt framdekk.

Bilde av den nye fronten

Fortsetter der jeg slapp.
Tenkte jeg skulle slite av framdekket fra sykkelen i dag, jeg som nettopp fått meg MC-bukk og greier.. Det jeg ikke visste var at sykkelen må løftes opp bak før den kan løftes fremme =) Å jøss.. Første velt med sykkelen skjedde med andre ord i dag.

Det som er enda mer fantastisk, er at det eneste som tok skade var skiltet mitt. Men det var bare å bøye tilbake. Ingenting annet av sykkelen traff garasjegulvet engang.. Det landet oppå et hjul som tilfeldigvis var i veien.

Så over til to spørgesmål: begge caliperne mine hadde klemt seg igjen. Er det bare å presse de fra hverandre med makt?
Og: Sjekker dere kjedeslakk når sykkelen står på støtten, når bakhjulet er løftet over bakken, eller når dere sitter på?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Faradays tidsskrifter

Legg inn av AJ »

Faraday skrev: 13 mai 2019, 22:13 Sjekker dere kjedeslakk når sykkelen står på støtten, når bakhjulet er løftet over bakken, eller når dere sitter på?
Sjekker når sykkelen står på midtstøtta, slik det står beskrevet i brukermanualen til sykkelen jeg har.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Faradays tidsskrifter. Litt humpete sesongstart

Legg inn av Jompa »

Press bremseklossene forsiktig fra hverandre med et stort flatskrujern e.l. og vær forsiktig så du ikke skader klossene. Vær obs på at om du presser bremseklossene og dermed bremsestemplene for langt tilbake, vil bremsevæska flomme over i beholderen.
Og bremsevæske tærer på lakken.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar