Joffes MC-eventyr

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Joffe
Innlegg: 63
Registrert: 03 mai 2018, 13:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Night Rod

Joffes MC-eventyr

Legg inn av Joffe »

C2DB5730-92E2-4A2E-B08A-41D542FCB75B.jpg
:vs Hei folkens, og hyggelig at du leser :D

Litt historie:
I starten av Mai-2018 bestemte jeg meg for å gjøre noe med èn av guttedrømmene mine, jeg har hatt lyst i så mange år, men det har alltid vært mer fornuftig å prioritere andre ting. Men nå var 30-års dagen rett rundt hjørnet og jeg fant ikke lenger gode nok argumenter for å utsette det lenger. Jeg meldte meg på et MC-kurs en sen Mandag kveld og allerede Tirsdag kveld kjøpte jeg min første motorsykkel, en 2008 Harley Davidson Night Rod Special :twisted Nå 1,5-mnd senere tenkte jeg at jeg skulle lage en liten «Min-vei-til-lappen» og oversikt over hvilke modifikasjoner jeg har gjort på sykkelen min. Fremover blir det oppdateringer på hva jeg gjør på sykkelen og kjøreopplevelser jeg får. Forumet`s "Bikers Logg" passet jo fint til dette, så hvor skal jeg begynne?
IMG_2380.JPG
Førerkortet: Jeg synes at veien til førerkortet har gått overaskende raskt, med sykkelen i garasjen som frister meg hver dag trodde jeg at det ville komme til å føles som en evighet til førerprøven, men nå er den rett rundt hjørnet! Jeg kjørte mye moped i barndommen, så jeg startet ikke helt på scratch den første kjøretimen, men det er jo ganske lenge siden nå og det er jo ganske anderledes å kjøre en 320kilos-1250cc vs. en 90kilos-50cc. Jeg følte egentlig etter den første kvelden med obligatorisk sikkerhetskurs(teori) at det var veldig mye å sette seg inn i, huske på og ta hensyn til. Men kjørelæreren min har vært enestående og jeg har lært utrolig mye på de få timene jeg har hatt. Teoriprøven tok jeg allerede før den første timen, jeg kjøpte boka, leste en kveld, tok noen tester på nett og bestod med bare 1 feil morgenen etter :prf Litt flaks hadde jeg nok med prøven jeg fikk, men jeg dro også nytte av 12-år bak bilrattet.
IMG_0015.jpg
Første kjøretime gikk bare sånn passe, denne timen var for at læreren skulle kunne plassere meg på ferdighets-stigen og legge opp en plan med timer før oppkjøring. Jeg ruset sykkelen når jeg skulle kjøre igang, kvelte den i kryss, glemte stadig å skru av blinklysene ettersom de ikke skrudde seg av automatisk, kjørte feil i rundkjøringer og slet med å holde stabil normalplassering. Hjelp, hvordan skal dette gå? :-k Ikke veldig mye selvtillit etter denne timen, jeg trodde jeg skulle fikse dette bedre en jeg gjorde, jeg begynte jo å kjøre moped ulovlig som 14-åring og herjet rundt i bygda helt til jeg var 18, men nå følte jeg meg som en klovn på stylter. :redface

(Rundkjøring: Jeg har aldri lært eller jeg har glemt at det er skiltingen som bestemmer om det er vei til venstre i rundkjøringen eller ikke. Jeg har alltid bare «lest» rundkjøringene og størelsene på veiene ut av rundkjøringen og tenkt at hvis det går vei til venstre skal jeg ligge til høyre når jeg skal rett frem bortsett fra når veien til venstre er liten eller til p-plass eller lignende, men neida :[-X det kan være like stor og fin vei til venstre til f.eks stort boligfelt, hvis det ikke står skilt med pil til venstre skal man plassere seg som om det ikke går vei til venstre i det heletatt) Nå har jeg ihvertfall lært det, selv om jeg ser i trafikken at veldig mange plasserer seg som jeg har gjort fordi det er mest naturlig og ikke iht. skiltingen.
Kjørelæreren min forteller at det ble fokus på at skiltingen bestemmer plassering i rundkjøring for bare 6-7 år siden, så det var ikke utenkelig at jeg aldri hadde lært det. Kanskje lærte du noe nytt nå også?)

Etter den første timen var neste time i kjøregården, her slet jeg også i starten. Men etterhvert fikk jeg meg noen åpenbaringer om hvor avgjørende det var med riktig blikkbruk og forankring. Og så fort jeg aksepterte at dette ikke bare var tullprat fikk jeg til slutt til riktig teknikk og øvelsene som unnamanøver, krypkjøring osv. gikk straks mye bedre.

Etter denne hadde jeg trinnvureringstime 2, igjen på veien. Denne gangen gikk det så mye bedre, men fortsatt var følte jeg at jeg var usikker på plasseringer i forskjellige svinger, høyre/venstre på bred/smal vei, bakketopp og møtende lastebiler. Det er så mange ting å ta hensyn til, og pga. mangel på ærfaring må jeg tenke så mye. Smal vei, bakketopp og skarp høyresving, hvor i alle dager skal jeg plassere meg? Jo, jeg la meg ca. midt i og tilpasset farten og det var riktig vurdering i denne situasjonen og jeg fikk litt bedre selvtillit.

Så var det sikkerhetskurs på bane, her var vi mange elever på en gang, og veldig ymse ferdighetsnivå.
Jeg syntes var vanskelig å utøve riktig teknikk når hastigheten ble høyere, unnamanøver, brems i sving osv var ikke så lett i høyere hastigheter. Men selvsagt var ikke det sykkelen sin feil, det var jo jeg som ikke brukte teknikkene jeg hadde lært riktig. Jeg viste godt hva jeg skulle gjøre og ikke gjøre, men jammen var det vanskelig å faktisk gjøre det og bruke f.eks blikket riktig. Alikevel gikk det bedre på slutten av dagen og refleksjon i etterkant har gitt meg mye utnytte av banekjørigen.

Trinnvurderingstime 3, ut på veien igjen. Denne gangen følte jeg meg tryggere på hvordan jeg skal plassere meg og jeg syntes timen gikk veldig fint. Læreren påpekte et par småting som litt høy fart i en 50-sone og litt nærme bilen foran i saktegående kø, enkle ting å fikse til neste time. Han sa at hvis dette hadde dette vært en oppkjøring ville jeg fått bestått. Enda litt bedre selvtillit.

Neste time var sikkerhetskurs på vei (langkjøring), her kjørte vi i 5 skoletimer og det ble en veldig fin og variert tur med by, landevei, veiarbeid og regn. Alt gikk fint og læreren sa det hadde vært en behagelig tur, ingen ting spesielt å påpeke på kjøringen min jeg hadde fint sporvalg og utøvd riktig handlingsberedskap når det var behov for det. Fjo, det var deilig for her hadde jeg jo hatt god tid til å gjøre mange feil. Vi kom i en situasjon hvor bil med henger hadde fått stans rundt en blind høyresving, så her fikk jeg virkelig bevist ovenfor meg selv og lærer at jeg hadde erstattet instinkt med riktig brems-i-sving teknikk. Heldigvis stivnet jeg ikke og klarte å bremse og svinge unna bilen som stod i svingen. Jeg fikk ros av læreren for hvordan jeg taklet situasjonen og bilfører fikk kjeft for å ikke ha satt ut varseltrekant.

Nå gjenstår bare en time i kjøregården for å sørge for at alt sitter 100% også er jeg allerede klar for oppkjøring! (Torsdag 21.Juni :O )

Mod`s: Ettersom jeg ikke har kunnet kjøre sykkelen enda har jeg jo hatt god tid til å fikle med ting jeg ønsket å endre på og gjøre sykkelen til «min». Mange av modifiseringene er «småting», så jeg har laget en liste istedenfor å gå i detalj på alt jeg har gjort også følger noen før/etter bilder under denne listen:

* Skiftet fothvilere og holker
* Montert sort netting i radiatordekselet
* Lakkert gitterene til kalliperne og andre deksler
* Montert mobilholder(brukes som gps) og lagt opp ladekabel til mobilen
* Montert ‘bullet style’ blinklys foran og bak
* Montert hurtigkobling til batterilader
* Montert sorte skruehodeskjulere
* Skiftet frontlykt til daymaker LED
* Byttet skiltlyspærer til LED
* Montert sissybar
* Montert effektanlegg (Supertrapp)
* Montert K&N filter
* Skiftet bremsevæske foran/bak og clutchvæske
* Montert powercommander (MAP`et til det nye eksosanlegget og K&N filter på dyno, 136hk på bakhjulet)
* Montert varmesjold på eksosanlegget
* Byttet ut det orginale styret
* Montert lomme til vognkort under sete (plastlomme festet med borrelås)
* Montert fremflyttere til fothvilerne
* Skiftet fotbremspedal(utflytter) og borret nytt hull på master-syllynderen slik at pedalen kommer lengre frem
* Pulverlakkert fotbremsen, gear-arm, gear-stag og begge hendlene
* Vasket og polert hele sykkelen
* Behandlet plast med Polytrol
* Behandlet salen med vinylrens
* Kjøpt ekstranøkkel og ekstrax FOB.
* Kjøpt verkstedshåndboken
* Kjøpt overtrekk
2CD030A9-A429-4318-A889-7EAFFA66D698.JPG
3CE68033-106C-474C-9D41-5DFA6E86650D.JPG
AA136B41-6385-4056-BC8A-98A2ACF76CF4.JPG
C165426B-8007-40C7-8797-AEF3A69F1031.JPG
DBD28CFD-42F8-4B0E-B02C-A67CB7AF22EF.JPG
IMG_2232.JPG
C836CF34-E83A-4345-9ADB-651BD0684CB7.JPG
Planlagte mod`s:
* Skifte LED-panel i speedometer (Dutch-custom-led)
IMG_2425.JPG
* Skifte bremselysbryter til bakbrems (defekt)
* Montere en liten veske på siden under ved salen(til verktøy etc.)

Av bekledning og sikkerhetsutstyr har jeg kjøpt meg følgende:

Hjelm (Shark Ridill og et ekstra sotet visir)
Intercom (Interphone Tour til både meg og fruen)
Feste til Go-Pro på hjelm
Harley Davidson skinnjakke
Skulder/albue-beskyttelse til skinnjakken
Kevlar-jeans x2
Hofte/kne-beskyttelse til buksene
Skinnhansker 2-sett sommer/høst
Ryggskinne (Alpinestars)
Gore-tex jakke og bukse (til bruk ved ustabilt vær)
Skinnstøvler
Lårveske
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Joffe den 28 jun 2018, 21:22, redigert 7 ganger totalt.
I haven`t been everywhere - but it`s on my list...

Brukeravatar
Joffe
Innlegg: 63
Registrert: 03 mai 2018, 13:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Night Rod

Re: Joffes MC-eventyr

Legg inn av Joffe »

Her er flere bilder av sykkelen:
IMG_2402.jpg
IMG_2403.jpg
IMG_2410.jpg
IMG_2409.jpg
IMG_2412.jpg
IMG_2411.jpg
IMG_2405.jpg
IMG_2413.jpg
IMG_2417.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I haven`t been everywhere - but it`s on my list...

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Joffes MC-eventyr

Legg inn av Skogstrollet »

Det er en flott sykkel det der👍

Lykke til på oppkjøringen!
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Joffe
Innlegg: 63
Registrert: 03 mai 2018, 13:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Night Rod

Re: Joffes MC-eventyr

Legg inn av Joffe »

Skogstrollet skrev: 15 jun 2018, 23:23 Det er en flott sykkel det der👍

Lykke til på oppkjøringen!

Takk for det! :D
I haven`t been everywhere - but it`s on my list...

Brukeravatar
Joffe
Innlegg: 63
Registrert: 03 mai 2018, 13:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Night Rod

Re: Joffes MC-eventyr

Legg inn av Joffe »

Kom over en annonse for slike sorte merker til skiltet som erstatter det blå, gjorde seg absolutt på den sorte sykkelen min :thumleft
phpThumb_generated_thumbnailpng1_900x.png
Så får vi bare la tiden vise om onkel synes det passer like fint som jeg synes, er vel ikke helt lovlig å trikse med skiltene... :[-X
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I haven`t been everywhere - but it`s on my list...

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Joffes MC-eventyr

Legg inn av gsx750_80 »

Skogstrollet skrev: 15 jun 2018, 23:23 Det er en flott sykkel det der👍

Lykke til på oppkjøringen!
Tiltredes!
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Joffes MC-eventyr

Legg inn av Stian87 »

Veldig kul sykkel :thumleft

Lykke til med oppkjøringen!
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Joffes MC-eventyr

Legg inn av mekkern »

Lykke til .
men svarte lapper på skilt?
https://www.nrk.no/vestfold/norge-i-rod ... 1.14002014
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Joffe
Innlegg: 63
Registrert: 03 mai 2018, 13:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Night Rod

Re: Joffes MC-eventyr

Legg inn av Joffe »

gsx750_80 skrev: 18 jun 2018, 23:16
Skogstrollet skrev: 15 jun 2018, 23:23 Det er en flott sykkel det der👍

Lykke til på oppkjøringen!
Tiltredes!
Takk for det :D
Stian87 skrev: 19 jun 2018, 11:36 Veldig kul sykkel :thumleft

Lykke til med oppkjøringen!
Takk for det :D

Nå teller jeg timer til oppkjøringen starter :prop:
I haven`t been everywhere - but it`s on my list...

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Joffes MC-eventyr

Legg inn av barske »

Meget tøff sykkel :thumleft

Kommer det en HD i garasjen min er jeg ganske sikker på at det blir en night rod!

Brukeravatar
Joffe
Innlegg: 63
Registrert: 03 mai 2018, 13:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Night Rod

Re: Joffes MC-eventyr

Legg inn av Joffe »

barske skrev: 19 jun 2018, 12:55 Meget tøff sykkel :thumleft

Kommer det en HD i garasjen min er jeg ganske sikker på at det blir en night rod!
Takk for det, ja det er kule sykler :thumleft
:biker:
I haven`t been everywhere - but it`s on my list...

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Joffes MC-eventyr

Legg inn av Relax »

Lykke til med alt!
Heftig sykkel og elegant utbedret av deg!
Ta det med ro de første milen med ny lapp og cool sykkel .... ;) Lett å bli revet med!!
"Do the right thing"

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Joffes MC-eventyr

Legg inn av Jompa »

Stilig sykkel :-)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Joffe
Innlegg: 63
Registrert: 03 mai 2018, 13:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Night Rod

Re: Joffes MC-eventyr

Legg inn av Joffe »

Relax skrev: 19 jun 2018, 14:42 Lykke til med alt!
Heftig sykkel og elegant utbedret av deg!
Ta det med ro de første milen med ny lapp og cool sykkel .... ;) Lett å bli revet med!!
Takk for det, ja jeg skal prøve å beholde førerkortet ut sessongen i år ihvertfall :lol
Jompa skrev: 19 jun 2018, 23:59 Stilig sykkel :-)
Takk :)
I haven`t been everywhere - but it`s on my list...

Brukeravatar
Joffe
Innlegg: 63
Registrert: 03 mai 2018, 13:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Night Rod

Re: Joffes MC-eventyr

Legg inn av Joffe »

DE1D856A-AD86-4962-9447-BD28E875D4E7.jpeg
Da var lappen i boks :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I haven`t been everywhere - but it`s on my list...

Svar