Hneve's MC blogg, tidligere "Hans sin påtvungne 40års krise"

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av hneve »

I dag har jeg da hatt oppsummeringen av sikkerhetskurs på vei, og vi har nå utsatt oppkjøringen fra tirsdag til nestkommende torsdag,, så jeg får litt flere timer å bli bedre på 90 graders svinger og sirkusøvelsen i kjøregården. Tror også jeg har litt generell eksamens angst.
Eneste han hadde å utsette på langkjøringen var at jeg måtte kjøre mer direkte inn i banen min i og rett etter sving, jeg må bli bedre på å håndtere sykkelen i lav krypfart.

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av hneve »

Da har det vært en hektisk tid med øvelseskjøring og kjøregård for alle penga, oppkjøring tidligere i dag.
Kjøregården gikk "greit" sa han, så vi satte ut. Og det gikk ikke så greit, et par vikeplikt situasjoner jeg oppfattet litt feil og det var det. Da er det visst ikke sjans før i mai neste år, men nå vet jeg litt mer hva jeg går til og fokuserer kanskje ikke for mye bare på kjøregården...

Er sikker en grunn til det men lurer på hvorfor de avslutter oppkjøringer på MC etter september?

Iallefall så blir det nok ikke noe nytt herifra før nyåret... #snufs#

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av niko »

Æsj. Synd at du røyk på veien, siden det var kjøregården du var mest engstelig for. Men da veit du at du takler kjeglene når våren kommer :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av kjellv »

Au.. det var da synd! Det har vært kjekt å følge deg i prosessen, men kjedelig at du ikke lykkes før sesongavslutning i år. Men det er bare å forberede seg godt på våren, det blir noen lange måneder med vinter uansett.
Mist ikke motet, til våren lykkes du skal du se :thumleft

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av hneve »

Ja, har vært igjennom en gang nå så tror jeg klarer å holde unna den største skjelven, håper allikevel på en tur eller to før kulda setter inn, vel kulde er ikke problem da for bare jeg ser på kjøre dressen så svetter jeg, tykk varm sak som virkelig har blitt mettet av svette i sommer. Mulig jeg må kikke på en litt tynnere en senere nå må jeg bare huske å sette av noen grunker til vårens oppkjøring...

Hadde håpet på en tur til vindfjelltunet før sesongen er over men får se om jeg får med meg noen. Alt håp er ikke ute enda, selv om jeg var rimelig nedfor og klar til å bare gi fasen tidligere i dag.
Fint å kunne dele litt her på forumet :)

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av Duke944 »

Stryk pga vikeplikt-feil? Sensor har sannsynligvis redda deg unna ulykkesstatistikken....
Likevel; det er mulig å kjøre opp lenger sør og vest i landet ut oktober måned. Kristiansand, Bergen, Stavanger..

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av hneve »

Ja det kan jeg være enig i Duke944! Har gått igjennom turen i hodet i etterkant og lurer fælt hva i Holmestrand jeg drev med...
Tror jeg var oppspilt og alt for fokusert på kjøring og plassering, har hatt en erfaring i det å bli alt for fokusert på en ting hvor andre minst; om ikke mer, viktig havna i glemmeboka.
Fikk med meg angående vestlandet men tror jeg skal bruke litt mer tid på å få noen flere timer bak styret så jeg kan møte i mai med større selvsikkerhet.

kasantix
Innlegg: 6
Registrert: 20 feb 2019, 11:56
Motorsykkelen din: Triumph

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av kasantix »

hneve skrev: 07 sep 2018, 22:30 Ja det kan jeg være enig i Duke944! Har gått igjennom turen i hodet i etterkant og lurer fælt hva i Holmestrand jeg drev med...
Tror jeg var oppspilt og alt for fokusert på kjøring og plassering, har hatt en erfaring i det å bli alt for fokusert på en ting hvor andre minst; om ikke mer, viktig havna i glemmeboka.
Fikk med meg angående vestlandet men tror jeg skal bruke litt mer tid på å få noen flere timer bak styret så jeg kan møte i mai med større selvsikkerhet.
Det her var en god tråd å følge for en småforvirret og engstelig midtlivskrisedame. I alder av 43 startet jeg forrige år på A-lapp med godt mot. Nå stresser jeg værre med både krypkjøring og unnamanøvre. Jeg synes det hele er til frustrasjon. Det er alt for gøy å gå glipp av lappen og jeg koser meg svært. Det er jo utrolig mye mer gøy enn å kjøre 4 hjul. Men det er ikke helt enkelt å forstå hvordan jeg skal få snodd 200 kg rundt disse kjeglene i gå-fart.....

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av Sakkle »

kasantix skrev: 20 feb 2019, 12:14
hneve skrev: 07 sep 2018, 22:30 Ja det kan jeg være enig i Duke944! Har gått igjennom turen i hodet i etterkant og lurer fælt hva i Holmestrand jeg drev med...
Tror jeg var oppspilt og alt for fokusert på kjøring og plassering, har hatt en erfaring i det å bli alt for fokusert på en ting hvor andre minst; om ikke mer, viktig havna i glemmeboka.
Fikk med meg angående vestlandet men tror jeg skal bruke litt mer tid på å få noen flere timer bak styret så jeg kan møte i mai med større selvsikkerhet.
Det her var en god tråd å følge for en småforvirret og engstelig midtlivskrisedame. I alder av 43 startet jeg forrige år på A-lapp med godt mot. Nå stresser jeg værre med både krypkjøring og unnamanøvre. Jeg synes det hele er til frustrasjon. Det er alt for gøy å gå glipp av lappen og jeg koser meg svært. Det er jo utrolig mye mer gøy enn å kjøre 4 hjul. Men det er ikke helt enkelt å forstå hvordan jeg skal få snodd 200 kg rundt disse kjeglene i gå-fart.....
Øvelse... og masse av det.

Jeg slet med krypkjøringa selv, men det løsnet til slutt. Et tips som jeg tok med meg fra en på jobb (men som kjørerlæreren ikke likte) var å holde bakbremsen forsiktig inne mens man krypkjører. Dette stabiliserer sykkelen på en måte, klarer ikke helt forklare hvorfor, men du kan jo prøve det å se om det funker for deg.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av Bjerknez »

kasantix skrev: 20 feb 2019, 12:14
hneve skrev: 07 sep 2018, 22:30 Ja det kan jeg være enig i Duke944! Har gått igjennom turen i hodet i etterkant og lurer fælt hva i Holmestrand jeg drev med...
Tror jeg var oppspilt og alt for fokusert på kjøring og plassering, har hatt en erfaring i det å bli alt for fokusert på en ting hvor andre minst; om ikke mer, viktig havna i glemmeboka.
Fikk med meg angående vestlandet men tror jeg skal bruke litt mer tid på å få noen flere timer bak styret så jeg kan møte i mai med større selvsikkerhet.
Det her var en god tråd å følge for en småforvirret og engstelig midtlivskrisedame. I alder av 43 startet jeg forrige år på A-lapp med godt mot. Nå stresser jeg værre med både krypkjøring og unnamanøvre. Jeg synes det hele er til frustrasjon. Det er alt for gøy å gå glipp av lappen og jeg koser meg svært. Det er jo utrolig mye mer gøy enn å kjøre 4 hjul. Men det er ikke helt enkelt å forstå hvordan jeg skal få snodd 200 kg rundt disse kjeglene i gå-fart.....
Det er en typisk gjenganger det der. Krypkjøringstesten er gjerne den det snakkes mest om rundt oppkjøring noe som er forståelig da denne kan virke uoverkommelig i starten.

Det eneste rådet jeg kan gi er å øvekjøre mye. Spesielt i bytrafikk. Da blir det mye krypkjøring. Etter hvert vil du bli vant til sykkelen samt blikkbruk og da vil krypkjøringen virke mer overkommelig.

Hvilken sykkel man bruker til krypkjøringen spiller også en vesentlig rolle. Det er vanskeligere å sno en cruiser eller en større sykkel med kanskje dårlig svingdiameter rundt kjeglene enn en liten og lett sykkel etc.

kasantix
Innlegg: 6
Registrert: 20 feb 2019, 11:56
Motorsykkelen din: Triumph

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av kasantix »

Ja det er veldig sant. Men tror det er forankringen min og som du sier blikket som er ute på tur. Jeg er ikke rolig nok inni så da blir det rot utenpå også.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av Bjerknez »

kasantix skrev: 20 feb 2019, 12:39 Ja det er veldig sant. Men tror det er forankringen min og som du sier blikket som er ute på tur. Jeg er ikke rolig nok inni så da blir det rot utenpå også.
Når man blir mer selvsikker og trygg på egen kjøring så vil nok mye av dette ramle på plass. Men man kommer nok ikke utenom å øve litt. Hvis du bor i Fredrikstad eller omegn så kan du øve så mye du orker på trafikkstasjonen på Hafslund. Der står kjeglene ute hele sesongen.

Du må vike for evt. kjøreskoler som dukker opp, men tar du det på kvelden så går det nok bra.

NeXtGeN
Innlegg: 82
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av NeXtGeN »

Mine tips til kjøregård etter å ha kjørt opp i høst:

- Senk skuldrene, manuelt, de går ikke ned av seg selv!
- Ikke se på speedometeret rett før du skal bremse på bremsetest osv, gi heller på til du ligger 4-6 km/t over og flytt hodet opp og fokuser blikket fremover.
- Senk skuldrene, det må gjøres mange ganger iløpet av disse testene!
- På krypkjøring så kan du godt henge litt på bakbrems, men husk at det er ikke om å gjøre å kjøre så sakte som mulig, men klare å komme seg igjennom hindrene. Jeg personlig drev konkurranse med meg selv om å kjøre så sakte jeg kunne, det funket dårlig, hver gang.
- Senk skuldrene!

Ellers så har det ikke noe å si om du ikke gjør alt i kjøregården perfekt, jeg satte ned en fot på krypkjøring, og jeg følte at svingene mine var i dårligste laget. Jeg misset også en avkjøring jeg skulle ta til høyre når vi var ute å kjørte, men sensor var fornøyd. De skjønner at man er nervøs osv, men de er ute etter å se om du er trygg i trafikken og håndterer sykkelen tilfredsstillende.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror at en sensor ser på helheten. Det er ganske lett å se om fullføringen av krypkjøringen besto av flaks eller kontroll. Man ser gjerne på hvordan man bruker kroppen etc.

Personlig var jeg ganske bekymret på krypkjøringstesten når jeg kjørte opp. Det var den eneste øvelsen jeg fryktet litt. Men jeg besto den faktisk med glans og fikk faktisk pluss i margen for god forankring. Jeg subbet borti den ene kjeglen med bakhjulet så den flyttet seg litt, men sensor sa at dette hadde ingen betydning. Han så at jeg hadde kontroll ellers og ga meg full pott.

På selve oppkjøringen var jeg dog sikker på at jeg dreit meg loddrett ut. Vi kom til et kryss med vanlig høyreregel og det kom en liten lastebil i som skulle ut på veien der jeg kjørte. Jeg valgte å gi gass og smette over krysset før han kom mens sensor som kjørte bak måtte stoppe. Da var jeg sikker på at det var kjørt.

Vel fremme så la jeg meg paddeflat hvor jeg fortalte at jeg så lastebilen men valgte og forte meg forbi krysset.

Det eneste sensor sa at dette hadde han ikke tenkt særlig over og at han trolig ville gjort det selv også. Han sa at det viste at jeg var "trygg" på situasjonen og tok en beslutning. Noe som var bra.

Jeg fikk også overhengende skryt for bruk av blinklys. Han kunne ikke se at jeg glemte blinklys en eneste gang. Dette er veldig unormalt sa han. Dermed ble helthetsinntrykket veldig bra.

Konklusjonen er at hvis sensor ser at du er trygg på deg selv så går det veldig bra. De som er nervøse og usikre glemmer veldig ofte slike ting som blinklys da det tar for mye av oppmerksomheten i en stresset situasjon. Dette er ting som kan dra ned helheten og sette deg i et dårligere lys.

Jeg fikk en bitteliten notis i margen om at jeg ikke burde bli alt for selvsikker med et smil.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 20 feb 2019, 14:57 Jeg tror at en sensor ser på helheten.
Helt klart...

Så vidt jeg forstår er kjøregården ment for å sikre at man har et vist minimum av kontroll. Dersom du er helt på trynet i kjøregården avbrytes oppkjøringen der, før man kjører ut i trafikken. Dersom man har noen små feil, men demonstrerer at man mestrer sykkelen i store trekk, vil man slippe til i trafikken. Det er her den "virkelige" oppkjøringen starter... :twothumbs:

Hun som kjørte opp rett før meg gjorde flere små feil i kjøregården, fot nedi osv. men bestod med glans. I følge sensoren (jeg overhørte samtalen hans med kjørelæreren hennes) kjørte hun praktfullt i trafikken og han dreit fullstendig i at hun ikke mestret krypkjøringa helt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar