Langtur i Øst-Europa

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
BjarteM
Innlegg: 24
Registrert: 01 mai 2018, 21:37
Motorsykkelen din: 2018 Harley Davidson Breakout 114

Langtur i Øst-Europa

Legg inn av BjarteM »

I år har jeg vært på langtur, og tenkte at folk her kanskje vil ha interesse om å lese om turen. Jeg fatter meg i noenlunde korthet, så kan de som er interessert heller ta kontakt hvis det er noe spesielt de lurer på.

Idéen til turen kom faktisk på denne siden. Jeg leste om Transfargasan i Romania, og tenkte at det hadde vært kult å kjøre der. Mens denne tanken ramlet rundt i hodet en stund, bestemte jeg meg for å reise hovedsaklig i øst-europa. Først og fremst fordi jeg ikke har reist så mye der, og dernest fordi prisnivået er så mye lavere at det går an å bo og spise godt uten å bli ruinert.

Om planlegging. For å være helt ærlig så planla jeg ikke noe særlig i forkant. Det var usedvanlig travelt på jobb, og jeg kom hjem fra en annen tur natten før jeg skulle reise avgårde. Jeg hadde skissert en rute jeg ville følge sånn noenlunde, men ville også ha frihet til å omprioritere. Mao, ingenting var booket på forhånd. Jeg hadde mobiltelefon med google maps og kredittkort og tenkte at det fikk holde. Det gjorde det forsåvidt også, men jeg hold på å gå på en planleggingssmell halvveis i turen. Mer om det senere.

Om å reise alene. Jeg planla å være på tur i ca 5 uker, og flere lurte på om det ville bli ensomt. Det ble det ikke. Jeg er akkurat nok introvert til å trives i mitt eget selskap, og nok ekstrovert til å komme i kontakt med folk når jeg ønsker det. Å kjøre mens jeg lytter til lydbok lader mine batterier, for å si det sånn. Jeg var litt skeptisk mtp sikkeheten, og tilpasset turen etter det. Jeg kjørte aldri på kvelden eller natten, og jeg valgte overnatting der både jeg og sykkelen kunne hvile sikkert.

Om sykkelen. Å reise på langtur med en Harley Davidson Breakout er muligens ikke det mest vanlige. Den har ingen vindskjerm, så store hastigheter er egentlig utelukket. Den er derimot overraskende komfortabel så de lange etappene gikk helt utmerket. Regn er et problem fordi forskjermen ikke ser ut til å gjøre så mye fra eller til. Det spruter opp vann foran, så uten ordentlig regntøy blir man veldig veldig våt. Jeg dro avgårde uten ordentlige støvler, og måtte kjøpe meg et par underveis. Sykkelen fungerte helt supert, helt til den gikk til helvete.. mer om det til slutt.

Norge. Turen fra Lillehammer til Oslo (riksvei 4) skulle egentlig vært en kosetur. Og det var den, helt til jeg pauset på Lena og fant ut at jeg på det tidspunktet egentlig skulle vært i Oslo. Hadde sett feil på billetten, så det ble litt travelt. Fint for meg at UP var et annet sted...

Tyskland. Kjørte fra Kiel, og stoppet innom Lübeck og overnattet i Güstrow.

Polen. Lang etappe til Gdansk. Ble der et par dager, før jeg dro til Warszawa og neste dag til Lublin. Google maps tok meg noen ganger ut på landsbygda, og det er varierende veikvalitet utenfor motorveiene. Folk kjører stort sett greit i Polen, men er litt mer fremoverlente enn i Norge. Prisnivået i Polen er veldig behagelig, så du kan regne med å få en god middag med drikke for 100-200kr.

Ukraina. Det er ca 60 mil fra Lublin til Kiev, så jeg overnattet i Sarny. Veiene i Ukraina er ganske spesielle. Det er veldig flatt nord i Ukraina, og det er milevis med helt rette veier. Folk kjører svært aggressivt, og det skjedde mer enn én gang at jeg ble forbikjørt av en bil på venstre side, samtidig som en annen bil dundret forbi på veiskulderen på høyre side. I tillegg er veikvaliteten helt elendig, så store (!) hull i veien dukket plutselig opp. Trafikken inn til Kiev sentrum var særdeles utrivelig, og asfalten var om mulig enda verre der.
Kiev er imidlertid en ganske kul by og jeg reiser gjerne tilbake dit en annen gang. Jeg fikk anledning til å besøke Chernobyl og Pryopat også.. Utrolig spesielt.
Prisnivået er enda lavere enn i Polen. Etter en knapp uke dro jeg til Odessa. Veien til Odessa var enda dårligere og det regnet nesten hele veien. Byen er helt super, og jeg vil absolutt reise dit igjen.
Da jeg skulle reise videre kom den dårlige planleggingen til syne. Jeg ville dra til Romania, sør for Moldova. Hadde jeg sjekket kartet ordentlig, ville jeg ha sett at man må innom Moldova. Et ekstra land på listen altså 

Moldova. Det ble egentlig bare en svipptur innom. Passkontrollen tok evigheter, og veiene var helt jævlige.

Romania. Kjørte fra Odessa til Bucharest. Fant meg et hotell i sentrum, nær gamlebyen. Har vært i Bucharest noen ganger før, og det koker virkelig der. Dagen etter kjørte jeg over Transfargasan til Sibiu. Veien er svært trafikkert, og jeg hadde egentlig ikke noen god opplevelse av turen. For det første begynte det å regne på vei opp, så det ble både vått og kaldt. Veien er også svært svingete (krappe hårnålssvinger) og på min sykkel ble det litt masete. Utsikten fra toppen er spektakulær, så utelukker ikke at regnet ødela litt for meg den dagen.

Ungarn. Kjørte til Budapest og overnattet der.

Slovakia. Lunsj i Bratislava, men kjørte videre til

Tsjekkia. Overnattet i Brno.

Polen. Først til Wroclaw, så til Poznan. Ble der noen dager, før jeg startet hjemturen via Scszecin.

Tyskland. Kjørte til Rostock, og tok fergen til Gedser.

Danmark. Kjørte til København, og der raknet turen. 300m fra hotellet hørte jeg en ulyd i motoren og så oljelampen lyse. Stoppet umiddelbart, og så at all oljen rant ut fra under motoren. Det endte med at sykkelen står igjen hos en HD forhandler der, mens jeg tok danskebåten. Veldig irriterende, spesielt på en helt ny sykkel. Hvordan dette ender vet jeg ikke enda, men håper forsikringen får fraktet sykkelen hjem så raskt som mulig sånn at forhandleren her kan ordne opp.

Men alt i alt.. en utrolig begivenhetsrik tur. Gi en lyd hvis dere lurer på noe :D
IMG_2282.jpg
IMG_2283.jpg
IMG_2295.jpg
IMG_2298.jpg
IMG_2301.jpg
IMG_2304.jpg
IMG_2310.jpg
IMG_2311.jpg
IMG_2380.jpg
IMG_2393.jpg
IMG_2401.jpg
IMG_2406.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av BjarteM den 01 aug 2018, 22:32, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Langtur i Øst-Europa

Legg inn av Dansekris »

Veldig kult!

Var selv på en to ukers tur i alpene for noen uker tilbake og planen var å kjøre en del i øst-europa på turen hjem, men det ble dessverre ikke noe av.

Skulle gjerne sett noen bilder!

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: Langtur i Øst-Europa

Legg inn av schnellfahrer »

Takk for at du deler!
Jeg også håper at du tok noen bilder!


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Langtur i Øst-Europa

Legg inn av Jompa »

Bildene er da der ???
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Langtur i Øst-Europa

Legg inn av Dansekris »

Jompa skrev: 01 aug 2018, 17:15 Bildene er da der ???
"Sist redigert av BjarteM den 01 aug 2018, 16:43, redigert 1 gang totalt."

:thumleft

BjarteM
Innlegg: 24
Registrert: 01 mai 2018, 21:37
Motorsykkelen din: 2018 Harley Davidson Breakout 114

Re: Langtur i Øst-Europa

Legg inn av BjarteM »

Prøvde å legge til en del bilder, men det er visst en øvre grense på antall bilder?
Prøver å legge til flere her:
IMG_2009.jpg
IMG_2033.jpg
IMG_2061.jpg
IMG_2096.jpg
IMG_2109.jpg
IMG_2192.jpg
IMG_2209.jpg
IMG_2227.jpg
IMG_2233.jpg
IMG_2236.jpg
IMG_2253.jpg
IMG_2265.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

BjarteM
Innlegg: 24
Registrert: 01 mai 2018, 21:37
Motorsykkelen din: 2018 Harley Davidson Breakout 114

Re: Langtur i Øst-Europa

Legg inn av BjarteM »

IMG_1821.jpg
IMG_1852.jpg
IMG_1864.jpg
IMG_1887.jpg
IMG_1895.jpg
IMG_1896.jpg
IMG_1918.jpg
IMG_1956.jpg
IMG_2008.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Langtur i Øst-Europa

Legg inn av Dansekris »

Skikkelig kule bilder!

Fikk veldig lyst til å ta samme turen.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Langtur i Øst-Europa

Legg inn av Olav K »

:thumleft Magisk story :-)
Kult å gjøre en sånn tur aleine, på en Harley.
Jeg ville gjerne gjort noe tilsvarende, men med et par kompiser, og på en adventuresykkel som takler elendige veier på et bedre vis enn kanskje en Harley?
Setter stor pris på at du deler tekst og bilder :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Langtur i Øst-Europa

Legg inn av Bjerknez »

Mange flotte bilder her :)

Men hvordan gikk det med HD’en til slutt?

Motorhavari altså, med helt ny sykkel?

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Langtur i Øst-Europa

Legg inn av niko »

Kan jeg spørre om ca. budsjett (minus havariet med Harleyen som jeg håper blir en forsikringssak) ? Og forresten flotte og sterke bilder, særlig de jeg regner med er fra Tsjernobyl. Huttetu.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Langtur i Øst-Europa

Legg inn av Jompa »

Virkelig flott turbeskrivelse, mangler (så langt) bare en lykkelig slutt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

BjarteM
Innlegg: 24
Registrert: 01 mai 2018, 21:37
Motorsykkelen din: 2018 Harley Davidson Breakout 114

Re: Langtur i Øst-Europa

Legg inn av BjarteM »

Bjerknez skrev: 02 aug 2018, 18:32 Mange flotte bilder her :)

Men hvordan gikk det med HD’en til slutt?

Motorhavari altså, med helt ny sykkel?
Venter fremdeles på å få den fraktet hjem. Håper på en avklaring en av de første dagene.
Er spent på å høre hva som skjedde. Den var på førstegangsservice rett før jeg dro avgårde, og jeg kjørte ca 5000km før det skjedde.

BjarteM
Innlegg: 24
Registrert: 01 mai 2018, 21:37
Motorsykkelen din: 2018 Harley Davidson Breakout 114

Re: Langtur i Øst-Europa

Legg inn av BjarteM »

niko skrev: 02 aug 2018, 20:33 Kan jeg spørre om ca. budsjett (minus havariet med Harleyen som jeg håper blir en forsikringssak) ? Og forresten flotte og sterke bilder, særlig de jeg regner med er fra Tsjernobyl. Huttetu.
Jeg hadde ikke noe budsjett. Om du lurer på hva regnskapet kom på, så vet jeg ikke og gidder heller ikke regne på det ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Langtur i Øst-Europa

Legg inn av Bjerknez »

BjarteM skrev: 03 aug 2018, 00:11
Bjerknez skrev: 02 aug 2018, 18:32 Mange flotte bilder her :)

Men hvordan gikk det med HD’en til slutt?

Motorhavari altså, med helt ny sykkel?
Venter fremdeles på å få den fraktet hjem. Håper på en avklaring en av de første dagene.
Er spent på å høre hva som skjedde. Den var på førstegangsservice rett før jeg dro avgårde, og jeg kjørte ca 5000km før det skjedde.
AJ hadde vel noe av det samme problemet med sin KTM for litt siden tror jeg. Helt utrolig at slikt kan skje på en klin dundrandes ny sykkel. Jeg blir rett og slett forundret. Er jo ikke akkurat en gressklipper man har kjøpt på Svinesund...

Er spent på og høre årsaken her altså :-k

Uansett, så skal du ha for en dundranes flott fortelling og ikke minst en drøss fine biler :twothumbs:

Svar