Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Re: Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Legg inn av Rotekoppen »

Erling skrev:Kjempe bra Rotekoppen.
Takk for at du vil dele din mc-historikk med oss :prf

Kanskje vi sees på veien i området?
Jeg er svært glad i retro sykler og skal på kommende søndag, supplere garasjen med, foruten min gamle GT750j , med også en mer moderne sykkel;

Suzuki GSX1400. ( "oppskremt" til 1550 ccm og 171nm på bakhjulet)
Bilde
WOW!!!!
Me like naked bikes ;)
Gratulerer så mye, den der var rett å slett utrolig flott!
Kjøre forsiktig nå da, husk at det er en viss forskjell mellom en aldrende 750 og en trimmet 1400 :)

Hyggelig å kunne dele min historie med andre, selv vet jeg at det er mer som har gått i glemmeboken.
Under en opptelling for noen år siden hadde jeg passert 50 stk to hjulinger.
Har rent en del vann i bekken siden den gang.

Vi hadde for noen år siden en hyggelig klubb som tok med seg alt og alle, de skilte ikke mellom unge gutter med RRRRR sykler og de pensjonistene som kjørte Jawa.
Utrolig hyggelig å kjøre sammen.
Å kjøre sykkel handler ikke om å kjøre fortest å kjøre fra onkel, det handler om kjøreglede.
En venn av meg kjørte Kawasaki ZX-9R i litt over lovlig fart ut av første tunnel etter Sætre, i retning Oslofjord tunnelen.
Han ble regelrett løftet opp fra bakken og havnet i en meget stygg ulykke.
Slikt skremmer meg.

Elsker slike snutter på youtube der folket har video av sine kjøreturer.
Jeg vet ikke om det er klubb på Hurum pr dags dato, om det ikke er det så kommer jeg til å sikte meg inn på områder i nærheten av der jeg bor, eller der kjerringa bor.
Pga visse omstendigheter bor jeg på Hurum mens hun bor i Aurskog Høland.
Neste år kommer jeg til å finne meg en eller annen klubb, kanskje to klubber også, om det passer seg slik.
For meg er det veldig stort å kunne kjøre i selskap med andre.
Tyrigrava kommer nok til å bli flittig besøkt av meg og kjerringa.
Hadde vært hyggelig å møte noen av dere som bruker forumet her også.
Sammen med kjerringa kommer det nok til å bli et MC-sosialt år neste år.

Dette året kommer jeg til å bruke mer eller mindre alene for å tilegne meg kjørekunnskaper og ta kontrollen over sykkelen.
Er en del jobb å gjøre med GSX også, den har ikke fått mye stell av de foregående eiere.
Begge er kjenninger av meg så jeg vet alt om historikken til sykkelen, helt tilbake til tidlig 90 tall.
Den har stått mer i garasje enn den har vært brukt.
64.000km på 22 år er ingen ting.

PS: du er lett å kjenne igjen med den farkosten der, Erling ;)
Ser du en på GSX som kommer for å hilse på, så er det sikkert meg.
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Re: Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Legg inn av Rotekoppen »

Min datter på 6 år er litt bedre i dag, så vi har fått gjort en del praktiske ting sammen.
Tidlig krøkes den som god krok skal bli ;)

Vi startet med en liten tur til stasjon for å hente litt remedier.
Hadde bestilt Turtle Wax Black Chrome jeg har hørt så mye godt om, den kan virkelig anbefales på det varmeste!
Tok også med meg en flaske Turtle Wax Extreme Nano-Tech Formula Wheel Cleaner, puff, de fant ikke på et lenger navn da???
Kort sagt er det felgrens til alu felger.
Tok også med meg Turtle Wax Color Back.

Vel hjemme begynte jeg å montere lyspærer i de nødvendigste lampene, jeg mangler 2 små pærer ingen klarer å skaffe.
Under monteringen brukte jeg TW Black Chrome og jeg ble virkelig imponert over hvor bra resultatet ble.
Noe plast er det ikke håp for, ingen som har tatt seg bryet med å vaske sykkel så ofte og solen har gjort sitt.
Får se om jeg finner en form for rubbing som kan hjelpe meg å få vekk et lag grå plast.
Tips mottas med takk.

Alle skruer med maskin gjenger fikk en omgang olje, det var nok første gang de hadde fått smaken av den sorten.
Det er ganske mange deler som skal monteres for å komme til instrument panelet, så det tok sin tid.

Kåpeglasset trodde jeg var originalt, for det så ikke ut!
Full av riper og stygge merker var min første tanke.
Etter 2 runder med TW Color Back ser det nesten nytt ut!
En runde med TW Color Back på kåpe og tank fikk den til å se litt bedre ut.
AutoGlym står på listen over rengjørings middel jeg kommer til å satse på, selv om dette er en gammel sykkel.
Under all shiten er det faktisk en sykkel ;e

Så var det produktet med det korte navnet da, TW felg rens.
Sprayet på og ventet par minutter med å tørke av, men filla var nesten like ren :sorry
"Rengjør alle typer felger. Fjerner inngrodd bremsestøv, olje, salt, tjære, og smuss.
Ved hjelp av nanoteknologi med ekstremt små partikler, får man en mer effektiv behandling av flaten."
Og felgene VAR virkelig sorte av skitt!
Ved første øyekast så det ut som sorte felger, så middelet hadde en real jobb foran seg, det skal sies.
Men dette er bare skryt, følte meg nesten svindlet for 100 lappen den halve literen kostet meg.

TW Black Chrome ble flittig brukt på alle sorte deler jeg kunne komme til, så selv pottene ser nesten ut som nye.
Lot det være noen partier på bagasje og par andre steder, slik at jeg ser forskjellen om noen uker.
Skal ta en skikkelig vask på hele sykkelen når jeg får anledning.
Håper bare TW Black Chrome vedvarer og holder noen vask før det må ny behandling til.

Hele tiden var min datter til stede og var behjelpelig med rengjøring, hun alene sto for 4 møkkete filler.
Hun er som en hauk og får med seg selv små detaljer, gjør akkurat det samme som meg.
Nesten litt frustrerende, for jeg vil gjerne ha kontrollen, men hun vil kopiere alt jeg gjør.
Så jeg må bli flinkere til å stole på henne og la henne få lov til å gjøre det på sin måte.
Kan si det slik at jeg er meget stolt av gullet mitt :buddies:

En liten pause og kveldsmat på oss.
Det var ei stolt jente som gikk å la seg i kveld, og en minst like stolt far :thumleft

Vel i seng med den stolte prinsessen, var det frem med sterkere skytts på felgene.
Sun oppvaskmiddel har en artig egenskap og løser opp en del skitt her å der, har egen flaske med oppløst Sun klar til aksjon til enhver tid.
Men filla ble ikke mer skitten av Sun, enn med TW Wheel Cleaner.
Okay, her har jeg ingen andre valg enn å finne frem skrubb og avfettings middel.
Sykkel står pent parkert på veranda og jeg har belysning inne og ute som gjør at jeg kan jobbe døgnet rundt.
Etter 3 lange timer gir jeg opp, nå kan jeg se at felgene har naturlig alu farge, men det er "klumper" som tilsvarer 15-20% jeg ikke får av.
Dette er kun forfelgen.
Det er så ille at jeg skal ta bilder av bakfelg og forfelg, så kan dere selv se hvor ille det er.

Siden jeg måtte skrubbe med avfetting i 3 samfulle timer, kan det hende at jeg har vært litt brutal i min bedømming av TW felg rens.
Skal gi den en ny sjanse i morgen til å vise seg fra sin beste side.

Bremsekalipper foran så ut til å være sorte de også, men etter litt vask med avfetting og oppvask kost, ser jeg de er gullfargede.
I kriker og kroker er det enda mer skitt, når jeg står å ser på elendigheten får jeg mest lyst til å demontere alt som er å gi det stell og omsorg.
Men MC er ikke bare til pynt, det må også brukes!
Så jeg tror det bare blir en liten vask av forfelg i morgen og satse på at det blir noen fine dager man kan nyte sykkelen.
Og selvfølgelig må jeg huske på å ta bilder av felgene.
Det har faktisk vært deilig å være ute i kveld og natt, temperaturen er over gjennomsnitt for slutten av august.
Nesten litt juli-drag over temperaturen og det må man ikke kaste bort.
Kanskje blir det en vakker dag med sol og varme når man står opp?

Nå som avkastningen av rengjøring kommer frem i lyset, angrer jeg litt på at jeg ikke startet med bilder av sykkelen før og etter.
Rengjøringen har vært sjokkartet siden jeg finner en vakker sykkel under lagene med gammel moro.
Var nødt til å finne frem kamera og ta noen bilder selv om det er svarte natta.
Ser på bildene som ligger på kamera at det ikke er noen problem å se forskjellene mellom de stedene som har fått oppmerksomhet og de stedene jeg ikke har gjort noe enda.
Tar kun bilder i RAW format og konverterer til GIF, så det er en liten jobb jeg har før jeg kan publisere bildene.
Etter konvertering tar jeg turen innom SnagIt og Picasa for å pynte litt på bildene.

Har en drøm om at JPG snart er en saga blott og formater som ikke ødelegger bildene kommer mer frem i lyset.
JPG var et bra format den gangen vi betalte 1000 kroner gigabyten, men i dag som du får 1 terabyte for samme prisen, samt hastigheten på nett har vandret fra 33.6 kbps til 16.000 kbps, er det en skam å se at JPG formatet lever i beste velgående og det formatet folket generelt bruker.
Godt å få ut litt frustrasjon i de sene nattetimene ;)

Nå er det :nattinatti på meg, skal opp kl 08 med prinsessen.
Hva gjør man ikke for det man har kjær.
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Legg inn av Erling »

Ja jeg håper vi sees!
Og ja, ..jeg skal og må være forsiktig på min nye sykkel. Den er ett ekte beist med 145hk/171nm på bakhjulet.
GSX'n min blir en skikkelig "håndfull" å mestre. Og jeg må gjøre som deg, ...bruke tiden og ikke minst "haue", til å lære å mestre beistet.
Selv om jeg har kjørt mc i noen år nå, blir dette som å lære å kjøre mc på nytt igjen dette a'...frydefullt grøss... ;e :punch
Takk for omtanken Rotekoppen, og vær forsiktig du og kona med!
:thumleft

Jeg har også ett behov for å kjøre med andre.
Etter drøye 30 år i "landflyktighet", kom jeg hjem til Drammen i vinter.
Så der er naturlig nok ikke mange i mc-miljøeet her i området, jeg kjenner lengre.
Derfor vil jeg også med tiden, søke medlemskap i en klubb her i distriktet.
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Svar