@ojda: Jeg var selv "førstereisgutt" innen offroadkjøring, det samme var min bror og et par andre av deltagerne. Noen av deltagerne hadde vært på liknende utflukter tidligere. Tempo og kjøremønster var relativt ulikt i gruppen, totalt sett, men opplegget var tilpasset alle. De stilte med en instruktør/guide fremst i rekka og en "sweaper" bakerst. Imellom disse "rollene" fikk vi relativt fritt spillerom. Medførte at de som valgte å stramme wiren litt ekstra, lå "i hæla" på førstemann, de som ønsket å ha et litt roligere tempo og som ville få med seg litt mer av sceneriet underveis, ble fulgt opp av sweaper. Det var stopp ca hvert kvarter/20 min, hvor vi ble samlet alle sammen. Alle veikryss og avstikkere ble markert ved at det stod igjen en av deltagerne som anviste avkjøringen. Det var absolutt intet fokus på "først og sist" Dette var en ferie- og opplevelsestur for ale deltagerne, tempoet bestemte man selv. De hadde også et par alternative ruter for de som ikke ville "klatre" de største utfordringene.
Vi fikk et kjapt kjøreteknikkurs dag 1, dette gikk da ut på plassering på sykkelen, ståkjøring, gasskontroll, balansepunkt (bruk av ben) og bremseteknikker. I og ned regnvær dag1, ble det ikke mulighet for "banetrening" på Motorcrossbanen, men de ga oss mange gode kjøretips underveis da de observerte eventuelle kjørefeil og eller ekstremadferd (
)
Tør påstå at dette passer alle MC'ister som tenderer til interesse for gruskjøring og noe mer ulent terreng.
Storkoste meg hver dag, og det har jeg inntrykk svar alle andre i gruppen også gjorde.
Førerfeil fantes og "straffes", som ellers på 2 hjul