Ung igjen på MC. Rolf-Arne 05.04.1960 - 26.01.2024: Hvil i fred.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

xavi0n skrev:En ting du må huske på et at egenvekta på en mb sprinter som står i vognkort er i beste fall misvisende. Det er for en helt ribbet bil, har du noen plater på veggene bak og den største dieseltanken så er fort vekta 150-200kg feil etter mi erfaring
Skal ha 900 kg å gå på, men vil uansett kjøre på vekta , med sykkel i... men ser at jeg mister vel 500 kg på den ekstra 50 cm.



Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av xavi0n »

Ja det er utrolig hvor mye de lasser på de bilene over egenvekt, lengden legger også på svært mye.
Sier bare dette fordi jeg er midt i prosessen av å få meg ny arbeidsbil, har selgeren hos BoS på fornavn nå uheldigvis
If you gonna be dumb you gotta be tough

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av mekkern »

Har laget meg noe tilsvarende...
Dog ikke så voldsomt avansert..men funker på bushcamp også-med pressenningtak.
har holder til mc, fjærnstyrt winsj og buet rampe-dette er tilpasset alle mc jeg har-fra 450-1200ccm.
Kjøl/frys kompressorboks ekstra batterier portapotti og ekstra belysning.
seng på ene siden og dieselvarmer og aggregat.
matlaging med gassbluss på nedfellbare hyller og vann på kanner.
IMG_2725.JPG
IMG_5342.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Ketil »

rolf-arne skrev: 13 okt 2021, 22:09
Tore L skrev:Høres ikke bra ut at du og RT'en ikke kommer bra overens Rolf Arne, men slik er det for deg nå.
RTen er en flott sykkel, har alle de småting som jeg setter pris på.

Og i hvertfall en ting jeg ikke liker, det er bakkestarthjelpa, den kan plage vettet av en, når en bare skal trille sykkelen litt bakover.

Når jeg sier at jeg ikke helt får samme godfølelsen som med Pan, så er det mye fordi den føles ut som om det er en moped du har under deg. Jeg er jo vant til å ha et lite fjell under baken.

Men har bestemt meg for at avgjørelsen ikke blir tatt før juli.


Jeg tror du kommer til å bli veldig god venn med BMW`n hvis du bruker mer tid til å bli kjent. Hillholder / bakkestarthjelp kan kobles ut og den kan også settes slik at du aktiverer den når du klemmer inn frembremsen, så den bør ikke være avgjørende for ditt valg. Men dette er jo en hightech mc og da er det litt å sette seg inn i når man kommer fra en annen generasjons mc. Kjenner meg litt igjen i dine spekulasjoner her. Da jeg gikk fra en 2010 Super Tenere til en 2019 BMW var jeg veldig usikker på om dette var riktig vei å gå. Jeg ble fort veldig fornøyd med den nye, men savnet også den gamle. Spesielt dette med å kjøre en mc som nå måtte inn på service årlig og som jeg ikke kunne vedlikeholde selv. Et annet punkt som ga meg kvaler var det å bruke så mye penger på en motorsykkel. Men det har leg lagt bak meg og nyter nå hver km med BMW`n :thumleft Når det er sagt, så er det heller ikke utenkelig at det en dag kommer en Super Tenere tilbake i garasjen min, det er jo også en utrolig god motorsykkel :thumleft




Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »


mekkern skrev:Har laget meg noe tilsvarende...
Dog ikke så voldsomt avansert..

har holder til mc, fjærnstyrt winsj og buet rampe-dette er tilpasset alle mc
Har du et bilde på rampe, eventuelt lengde..

Har også tenkt tanken på vinsj , og lurer på hvordan du bruker den, når det gjelder tung sykkel.

Tenker litt på hva som tidligere var nevnt, om at alt tar dobbelt så lang tid...og tenker å ta det i etapper...

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Ketil skrev:
rolf-arne skrev: 13 okt 2021, 22:09
Tore L skrev:Høres ikke bra ut at du og RT'en ikke kommer bra overens Rolf Arne, men slik er det for deg nå.
RTen er en flott sykkel, har alle de småting som jeg setter pris på.

Og i hvertfall en ting jeg ikke liker, det er bakkestarthjelpa, den kan plage vettet av en, når en bare skal trille sykkelen litt bakover.

Når jeg sier at jeg ikke helt får samme godfølelsen som med Pan, så er det mye fordi den føles ut som om det er en moped du har under deg. Jeg er jo vant til å ha et lite fjell under baken.

Men har bestemt meg for at avgjørelsen ikke blir tatt før juli.


Jeg tror du kommer til å bli veldig god venn med BMW`n hvis du bruker mer tid til å bli kjent.

Kjenner meg litt igjen i dine spekulasjoner her. Da jeg gikk fra en 2010 Super Tenere til en 2019 BMW var jeg veldig usikker på om dette var riktig vei å gå. Jeg ble fort veldig fornøyd med den nye, men savnet også den gamle. Spesielt dette med å kjøre en mc som nå måtte inn på service årlig

Jo det krever innsats fra min side og jeg skal kjøre en sesong på RTen

Å måtte ta årlig eller mer service , passer meg fint ..da slipper jeg å tenke på det. Blir egentlig en lettelse.


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av ErikW »

Tenker på deg Rolf Arne når jeg slike sykler som denne her. Det er utrolig mye bra i Sverige og det er jo kun moms på slike over 20 år.

Ble feil link i dag. Retter opp senere,

Drar til Sverige neste fredag og henter meg en BMW til. Kun pga. pris og at jeg må shoppe litt innimellom for å selge igjen. Henter kanskje 2 stk,
Sist redigert av ErikW den 15 okt 2021, 23:55, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av mekkern »

rolf-arne skrev: 15 okt 2021, 09:54
mekkern skrev:Har laget meg noe tilsvarende...
Dog ikke så voldsomt avansert..

har holder til mc, fjærnstyrt winsj og buet rampe-dette er tilpasset alle mc
Har du et bilde på rampe, eventuelt lengde..

Har også tenkt tanken på vinsj , og lurer på hvordan du bruker den, når det gjelder tung sykkel.

Tenker litt på hva som tidligere var nevnt, om at alt tar dobbelt så lang tid...og tenker å ta det i etapper...

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
jeg har skrudd sammen begge rampene side om side med 5 bolter.da har jeg en bred stabil rampe.
https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fri ... -50242486/
IMG_54d31.jpg
vinsjen montert foran en "vippeforhjulsstøtte" fra biltema.
Bilde

vinsjen kobles mot en aksel gjennom foraksel på de som har gjennomgående hull i akselen og en "spreder" som gir plass til dekket..
IMG_542n9.png
og håndholdt styring, slik at jeg kan støtte sykkel inn/ut.
IMG_54m32.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Da ble det avtalt at denne ble det, kjøpet gjøres på mandag og hentes om 14 dager ganske så nøyaktig Bilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av xavi0n »

6,5m?
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

xavi0n skrev:6,5m?
Sånn ca 696

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Da har man sjekket ut de løsninger som skulle gjøre plast planen min enkel, men kostbar.... heldigvis må jeg jo si at det jeg ønsket meg ikke er hyllevare. Og da må man finne andre løsninger - det tok noen og 30 sekunder , og man blir jo litt forbandet på seg selv.

Den enkle løsningen er jo å bruke det man har rundt seg , her jeg bor er vi omgitt av plast i mangeformer og plast går ofte sundt i møte med en gaffeltruck. Så plutselig har jeg massevis av plast.

Problem to var at jeg ønsker en bunn som var som dørkplatemønstret - det finnes ikke i PE-plast.... so what har ekstruder og linjal - det lager man sjøl er tanken - og når jeg da i tillegg har flere farger kan dette bli fint.... og ikke minst tilpasset meg.

Penger spart - bare "litt" :scratch mer arbeide.

Da er det bare å leite opp innredning til bo deler - og da blir det en tur til Skarnes og Caravan og bobildeler
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av erik m »

Rolf-Arne, når du skal innrede bodelen er det et par ting å huske på - sjøl om du monterer møbler fast i vegg og gulv, bør de også ha feste i forkant. Skal du beholde skilleveggen bak forsetene bør alt ha en forbindelse mot denne, i det minste på den ene sida. Skal du fjerne den, er det setefestene mot gulvet som bør være ankeret. Du skal sikkert ikke ha flere seter bakover, altså ei sittegruppe underveis, da er det andre regler som gjelder for både innfesting og setebelter.
Om du stusser på hvorfor ikke bobiler sikrer møbler på den måten, kan du ta en kikk på youtube og se hva som skjer i crashtester. Særlig ADAC ( tyske Naf) og svenske Trafikkverket har gjort en del sånne.
https://www.youtube.com/watch?v=Or6_82bx_qc

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

erik m skrev: 19 okt 2021, 11:59 Om du stusser på hvorfor ikke bobiler sikrer møbler på den måten, kan du ta en kikk på youtube og se hva som skjer i crashtester. Særlig ADAC ( tyske Naf) og svenske Trafikkverket har gjort en del sånne.
https://www.youtube.com/watch?v=Or6_82bx_qc
her var det en del man kunne bli betenkt over..

Men som regel holder det jeg fester en mannsalder eller mye mer.

Nå er det bare litt over ei uka igjen til jeg henter bilen og skal sansynligvis til Stathelle tirsdag den 2 nov... har du tid tel en kaffe Tirsdag/ onsdag , se litt på bil og se på løsninger..
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av erik m »

rolf-arne skrev: 20 okt 2021, 14:40
erik m skrev: 19 okt 2021, 11:59 Om du stusser på hvorfor ikke bobiler sikrer møbler på den måten, kan du ta en kikk på youtube og se hva som skjer i crashtester. Særlig ADAC ( tyske Naf) og svenske Trafikkverket har gjort en del sånne.
https://www.youtube.com/watch?v=Or6_82bx_qc
her var det en del man kunne bli betenkt over..
Men som regel holder det jeg fester en mannsalder eller mye mer.
Nå er det bare litt over ei uka igjen til jeg henter bilen og skal sansynligvis til Stathelle tirsdag den 2 nov... har du tid tel en kaffe Tirsdag/ onsdag , se litt på bil og se på løsninger..
Var det spørsmålet til meg Rolf-Arne?

Låst