Ung igjen på MC. Rolf-Arne 05.04.1960 - 26.01.2024: Hvil i fred.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 28 jan 2019, 20:12 ...Så er det nok heller ikke så veldig mange som passer til å kjøre tur sammen med meg, jeg kjører derfor helst alene...
Jeg tror ikke vi er så ulike som det virker som kjellv :)

Jeg kan ikke si at turene sammens med deg så langt har vært noen forskjell kontra turer sammens med andre. Vi har planlagt å kjøre til et visst punkt og kjører denne strekningen litt på måfå, ved hjelp av litt lokalkjentskap.

Her snakker jeg selvsagt om mindre dagsturer og ikke turer over flere dager. Bortsett fra at du nok er mindre kresen på været enn meg, så tror jeg nok helt fint jeg kunne klart en flere dagers tur samens med deg uten de store planleggingene.

Jeg har aldri vert på en MC tur som har vært spikret hele veien. Sommerturene mine som det nok virker som om jeg planlegger ned til minste detalj blir ofte avbrutt av noen krumspring.

Det er en hel rekke med mennesker jeg nok hadde passet dårligere på tur sammens med enn samens med deg vil jeg tro.

Når dte blir for mye kål med stoppesteder, planlegginger rundt spising, hvor man skal spise, tid på og feste kamera, legge inn rute på GPS etc. så blir jeg fort utolmodig. Tenker da spesielt på den turen vi hadde til fyret utenfor Ålesund. Ble fem stoppepauser innenfor en strekning på 2 mil for min del før vi i det hele tatt startet turen.

Så "tut å kjør" er litt mer meg. Men jada, du er nok ikke fullt så kresen på været. Jeg har selv kjørt i massive mengder med regnvær over flere timer og jeg gir ikke opp, men jeg klarer nok ikke å kose meg i lik grad som deg når himmelens sluser åpner seg for alvor. Men jeg overlever :knegg

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av KåreDump »

rolf-arne skrev: 27 jan 2019, 19:58 I høst passerte ønskeruta 25000 km og æ måtte øke tida med en mnd. Men det meste er i lause lufta inntil man er på vei.
Hei, og velkommen!!!
Høres ut som en fantastisk tur!!


Bjerknez skrev: 30 jan 2019, 06:42 Når dte blir for mye kål med stoppesteder, planlegginger rundt spising, hvor man skal spise, tid på og feste kamera, legge inn rute på GPS etc. så blir jeg fort utolmodig. Tenker da spesielt på den turen vi hadde til fyret utenfor Ålesund. Ble fem stoppepauser innenfor en strekning på 2 mil for min del før vi i det hele tatt startet turen.
Yuck!! Sånne folk får jeg også spader av!!
Liker godt å kjøre sammen med flere, men da må det være folk som har litt rutine rundt det å kjøre mange sammen.
Har kjørt dagsturer der vi var tre stykker som føltes som å gjete katter, men har også kjørt turer over flere dager der vi var 10 -15 stykker som kjørte sammen der alt fungerte supert.

Har heller ingen problemer med å kjøre alene, går helt fin det også!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Hei alle sammen og takk for innspill og kommentarer-- (e akkurat kommet meg ut av senga- en kraftig forkjølelse- slår ut en voksen kar med hjertesvikt) Når det gjelder dette med planlegging så liker jeg planlegging på den måten at jeg vet litt om det som er å velge mellom. Sittet en del å frisket opp geografien og lært masse av reise skildringer og videoer som finnes på nettet.

Har noen steder som jeg vil oppleve - noen steder jeg vil kjøre - noen fotografiske steder jeg må ha prøvd meg på - men uansett plan så har jeg tatt til meg et tips fra tidlig i planlegginga - legg planer men kjør dit sola er. Den har jeg tenkt å følge , med unntak av Isle of Man - det er sånt som må spikres du har liksom ikke noe valg- om man skal ha sykkelen med.

Ellers er jeg litt solo menneske - går litt mye opp i det jeg vil gjøre - har dykket mye og en god del har vært solo - fordi det var enklest sånn. Trengte da bare å komme til en vannkant og hoppe uti- ingen plan utover at man sjekka vær og strøm og at man kunne komme seg opp igjen (det siste glemte man en gang - og ikke flere).

Litt sånn e det med å hive sæ på tur også - om kroppen vil så starte man og turen blir som regel litt lengre enn kroppen vil...da e det godt å komme hjem - Akkurat DET blir det verre med no - men da får vi se om stoppen blir lengre eller kortere. Litt spennende med telt det er lenge siden jeg har gjort det - og aldri så mye som nå.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Ja da e det fredags kveld og på nytt har man handla til turen og fremtiden - no nettopp ble det 3 minnekort til Go-Proene som ligger foran meg..

Klarte å få en søndagskveld å skru på sykkel -- det begynne med demontering - og da kunne det vært brukt litt saftige uttrøkk - men som oppvokst Telemarking så skal æ holde mæ litt i skinnet- " det var det inni H..... te skruing " sånn litt forsiktig. Og resultutatet
20190210_200744b.jpg
-- småting som knekte plast fester og lause ledninger - ledninger som ikke går til noe -
20190210_200549b.jpg
og som den observante ser så e det en del igjen å demontere - men unnskyldninga var at man mangla litt verktøy … så no blir det å vente litt - bare ainna jobbing denne helga og på mandag bær det av sted til Oslo for mer jobbing ei uka---


Kosmetikken får være til neste vinter - men det elektriske får full overhaling nå - under skrivebordet ligger ekstra baklys - fancy-lys og straks nye "tusenmetringa" - ja skal man ikke synes i mørkna og ikke minst på lys dag.

Ja å så te det med handling til turen- COOP har medlemstilbud og - ja da skjer jo det som ikke sku skje - bålpanne ble med på lasset hjem - ja den blir vel "kanskje " med på en eller ainna tur ? Og koffør blei detta kjøpt- jo æ sku ha ei steikepanne - men det hadde dem ikke så det blei heller mange kilo og kubikk bålpanne ? tru om æ ikke fortjene tittelen "svake menneske"... æ skylde på Coop dem hadde jo for F. ikke det æ sku ha..

Ja og nå sett æ med enda mer utstyr rundt mæ - med nye mc-støvla på føten - dem må jo gåes inn? Av og til knaes dem så dem blir en tanke mykar - høyrefoten han hylt ette første halvtimen. Haue går det bedre med - har testa C4 litt no, no e det ikke sånn lenger at øran heng igjen på yttersida - når hjelmen e på. No føle æ at æ fremdeles e hel - når æ lukke igjen baugporten. ( huske tilbake til en romslig halvhjelm - snart 50 år sida) . nei ting må vel brukes før det går sæ te-

Akkurat som æ tenke på å ta - fabrikken tel kjøretrening før æ legg ut på langturen - for ellers så blir det å ta laus fra sne og null kjøring til å kjøre nesten hver eneste dag i 4 mnd... glede -grue -mest glede mæ... e optimist … men no e det senga for en som må jobbe i morra for å ha råd til mc-tur... peng må tel så det ikke blir med drømma.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Ja no er det endelig klart den 1 mai starter jeg fra Trondheim. Blir en tur med hurtigruta først - 3 daga og 1 time - 3 daga med finpuss av plana så ting kan kjøpes og ordnes - i Trondheim eller Oslo. Det blir ikke den avslappa turen ned til Frankrike - men dette går vel det også -- 3 daga på 233 mil - nesten 80 mil om dagen ---
26 daga til avreise - høres mye ut men det blir vel travelt likevel.. Etter messe tur sist helg så har ikke lysta blitt mindre - og når no det meste ser ut til å falle på plass så begynne godfølelsen å komme siganes. Selv om sneen kommer i bøtte og spann - ovenifra eller fra naboen. Kveldan går med å teste ut plassering av go-pro på hjelm og oppkobling mot telefon og PC - og så må æ begynne å trene/lære å beherske alle disse vidunder man har kjøpt. Kanskje man bare lar kameraene være igjen hjemme så man kan kose sæ på tur... begynne å lure... nei no e det god natt her og de som kan starte sykkel i morra - dokker får tenke litt over kor heldig dokker e når dokker vet at æ må måke sne førr å komme mæ te sykkeln i morra.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Da har både Pan og jeg fått "grencard" sykkeln fra forsikringa og jeg fra legen - men uten noen som helst garanti eller forsikring - legen likte tanken på lang ferie tur , men kom med sine vanlige forbehold - lytt til kroppen - hmm - æ har da bedre musikk å lytte til - i min hjelm travende nedover Europa tenkte jeg. Kroppen får no bare henge med - no må man sparke den i gang så sykkelen kan få greencard også på tilstand- får se om det er gjort innen helga er slutt..
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av KåreDump »

rolf-arne skrev: 02 apr 2019, 23:28 -- 3 daga på 233 mil - nesten 80 mil om dagen ---
Høres mye ut, en ting er å kjøre 80 mil på en dag, det blir noe helt annet å gjøre det to-tre dager på rad!
Håper du har et litt roligere program resten av turen. :thumleft
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

KåreDump skrev: 03 apr 2019, 11:47
rolf-arne skrev: 02 apr 2019, 23:28 -- 3 daga på 233 mil - nesten 80 mil om dagen ---
Høres mye ut, en ting er å kjøre 80 mil på en dag, det blir noe helt annet å gjøre det to-tre dager på rad!
Håper du har et litt roligere program resten av turen. :thumleft
Ja her ble det mer stress en det jeg hadde lyst til-grunnet være og tilgjengelighet på hurtigrute osv. -- men om jeg bruker en dag eller to mer så betyr det bare at en forhåndsbetalt ferge billett går vasken fra jeg starter i T-heim så har jeg 13 dager på å nå Scotland
:scratch
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Jompa »

Hvis været blir som nå de neste tre ukene, må du sørge for å ha en avtale med br@ytebilen, sånn at han kan kjøre foran deg til dampskipskaia.......
God tur :twothumbs:
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Jompa skrev: 10 apr 2019, 06:38 Hvis været blir som nå de neste tre ukene, må du sørge for å ha en avtale med br@ytebilen, sånn at han kan kjøre foran deg til dampskipskaia.......
God tur :twothumbs:
No har det sæ sånn at brøtebilan- og fresan står parkert i andre enden av garasjen - og jeg må nok se det ann og om mulig kjøre til ekspedisjonen dagen før da er det bare 10 meter til båten.

Men ellers så ser det no ut til at det kan bli noen turer på øya før det bær av sted.

God Påske
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Geiroe »

Reiste på påsketur til Østerike et år, dro på palmesøndag. Lørdagen måtte jeg på jobb (ja noen må ta jobben, når andre har fri noen ganger) da jeg dro på jobb om morgenen lå det 10 cm snø på veien. Heldigvis smeltet det i løpet av dagen :thumleft Vi reiste fra ca. fem mil nord for Oslo, da vi passerte Gøteborg var det tre varmegrader, det var litt kaldt på beina, knea, og fingrene, men motoren er fin å varme kalde fingre på.
Noen pauser må man jo ha, men det er timer på sykkelen som avgjør om du greier dagsetappene dine.
God tur! :thumleft
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Geiroe skrev: 12 apr 2019, 21:09 Noen pauser må man jo ha, men det er timer på sykkelen som avgjør om du greier dagsetappene dine.
God tur! :thumleft
Så sant så sant- kulda tenker jeg ikke så mye på- for en med termostat som ikke helt er som andre kan det fort bli for varmt. Og så har man jo en kropp - som helst ikke vil av og på - men finner seg godt til rette på.

Ellers tenker jeg nå at 1. mai må jo være en perfekt dag å starte på , siden det er midt i uka så regner jeg med lite? trafikk , håper er vel kanskje et bedre ord.

GOD tur , skal bli..
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Oisann DA var avreisedagen - PLUTSELIG mye nærmere - årsak - posten fikk frem eksosanlegg på rekordtid - ligger på posten nå. Da må det bli en lang dag /kveld og tur i morgen for å teste. Så må noe gjøres ferdig , før man kan dra og så - slenge med det man tror man får bruk for og så traske man av sted... Akkurat avbestilt hurtigrutebilletten, så om et par daga så kjøre man opp til Nordkapp for så å sette kursen sørover, mandag - tirsdag i Oslo - på MC-Oslo - hente en lader så ut i Europa. Ja NÅ begynner maven å bli urolig, steike kor det røre på sæ......
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

ENDELIG - årets første "tur" unnagjort - skrudde sammen det siste av plastikk i dag tidlig - litt små kjøring og så selv om kulingen var tilstede så blei det en tur til Skarsvåg - 7 mil t/r og sammens med småkjøringa så blei det 15 mil i dag - i tillegg til kaffeprat på hurtigruta.. Ja dagen gikk med til motor sykkel.

SÅÅ spent og ivrig var man at man helt glemte av medisin posen på Apoteket - så da blir Europa turen startet etter Apotekbesøk på mandag. Har fått streng beskjed av han doktor å ta all medisin - REGELMESSIG. Det er også noe - til en sånn skippertaks gutt som jeg er. Her går det i rykk og napp--- bortsett når man kjører noe med motor - da blir det som regel med et napp- i starten og et napp når motor stoppes. Det i mellom tåler ikke mer utførlig beskrivelse, punktum . Med det så får dere ha en god kveld - i morgen skal det pakkes ferdig-- og brukes litt bensin....fortsatt god helg.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av kjellv »

Det er sikkert flere enn jeg som lurer.. Er du i gang med langturen :-k

Låst