Ung igjen på MC. Rolf-Arne 05.04.1960 - 26.01.2024: Hvil i fred.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av kjellv »

Gratulerer så mye. Dette blir nok veldig bra.
Hva er planen nå? Tilbake å hente sykkelen om 10 dager for så å fortsette Europaturen?

ErikW
Innlegg: 695
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av ErikW »

Gratulerer med lekker BMW :twothumbs: Tipper du blir fornøyd med den der ja :D
Hatt RT selv

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Takk for gratulasjoner, håpe bare æ gjør mæ fortjent til en så fin sykkel.

Ellers blir det lite rapport i kveld, det tar nok litt på denne typen kjøring, ligge å daffe i 70-80 på autostradan blir for komisk når kan rase forbi så da havne man i den klassiske som ligg å variere mellom 100- 110...ja æ må bare innrømme det blir tungt.

Når man attpå har en temp som ligger på 27- 31 grader så blei det mer enn tungt.

Siste timen blei mørket, og med denne trafikken får man jo ikke brukt lysan .... løsninga ble å legge seg bak en trailer som holdt god fart... hjelp henter man der den finnes.

Ja en liten ting farta e oppgitt i miles, så dokker får regne om sjøl, gang med 1,6.

Æ orke ikke mer i kveld god natt

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

kjellv skrev:Gratulerer så mye. Dette blir nok veldig bra.
Hva er planen nå? Tilbake å hente sykkelen om 10 dager for så å fortsette Europaturen?
Har ikke tenkt så langt enda...

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Ketil »

Gratulerer med flott BMW, denne blir du nok svært fornøyd med. Ellers ser jeg frem til nye oppdateringer fra Europa-turen din :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Bjerknez »

Grattis med ny sykkel :)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av oivindg »

Gratulerer med fin sykkel!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Gårsdage skulle æ ha sagt når om men til det trenges mer ro enn hva jeg har i kroppen.

Akkurat kommet inn på rommet . Fått av kjørebukse og jakke...ganske så fuktig.

Nei da ikke regn . Men det som kommer fra kroppen....ja det er feil årstid for denne kroppen....minst 15 gr for varmt..

Som tidligere sagt så bor jeg ved stedet Etna, om det er rett eller litt feil så skylder jeg på div kart...og skilt...

Italia er et land man må bruke litt tid på å finne ut av...hver gang jeg tror jeg skjønner, så oppdager jeg at ok det gikk nok, men rett, nja heller tvilsomt.

Begynne med begynnelsen, som vanlig tidlig våken, uvanlig var at narre søvn var konstant fra ca 24 til 6 i morges. Var vist trøtt i går...

Etter frokost, bar detvoppover mot Etna...på småveier, på veier som ikke har vært i bruk siden det store utbruddet i tidlig 2000...

For en enkel mann er det ikke alltid lett å koble sammen det man ser , så det tok litt tid og gav noen overraskelser.

Sand/ grus i veibanen har vi diskutert i mc fora rundt om. Men dette var veldig anderledes, plutselig var veien veldig mye svartere en ny asfalt, i tillegg lå det i skygge av sola. Det kom brått på, rett nok hadde jeg sett askesand ved hotellet , men svarten heller æ hadde jo 40 minutt å kjøre til Etna..

Ja det var å gjøre som jeg har lært av noen gruskjørere la sykkelen ta over og bare rettlede...det gikk no både til høyre og venstre. Men kom igjennom og senka farta betraktelig.

Har man kjørt i et sandtak eller på ei laus strand skjønner man nesten hvordan jeg og sykkelen hadde det.

Da begynte sakte men sikkert det å demre alt jeg har lest og sett om Etna, vulkanen og Sicilia.. etterhvert ble det tydeligere hva jeg kjørte på.. jeg kom til erkjennelsen at jeg faktisk kjørte på en vulkan som er svært så aktiv.

Etter ei stund så tenkte jeg vel noe sånt som, ka i svarte gjør du her, hut dæ hjem....til stein som ligg i ro, og som alltid er stein hard, ikke flytende og som kommer rennende nedover åssiden.

Undring både kom og gikk, etterhvert var man ute av det bebodde området, ikke det bebygde...og nærværet av en vulkan ble tidligere, og oppover bar det..

Så plutselig ut av tregrensen. Og sanninga virkelig slår til..joda du kjøre på asfalt fin svingete vei, svingete fordi den bukter seg rundt størknet lava. Noe plasser har man hugget seg igjennom lavaen, og det gir inntrykk- du kan se inn i tunneler , hvor lavaen har størknet mens elva stadig har forsatt under.
Den som sveiser vil forstå om jeg sier at det var som slaget hadde løftet seg av sveisen, og svevde oppå.
Kom etterhvert inn på turistvegen og der var det meste av sand kjørt vekk.... jeg hadde tenkt å kjøre lett kledd, men fant ut at nei fullt utstyr, selv om det skulle bli drepende varmt..meldte om 37- 40 i dag... men heldigvis kom det inn et lavt skydekke... og tempen holdt seg på knappe 20....skydekket gikk opp til knappe 2000 meter, og jeg stoppa vel litt over det.
Parkerte sykkelen og traff en eldre herre som "passet" på parkeringen, en lapp om tips etter anvist plass , og tips ble det... sykkelen med hjelm og jakke på stod trygt.

Jeg opp gondolheisen , den ender på 2500 meter , derfra var det buss drøye 2 km .

Langt til toppen på 3300 ca , men man får nå for tiden bare gå til 2770 eller no sånt.. Etna er urolig og har vært det lenge.

Der vi stoppet raget lille toppen enda 6-700 meter over oss , vi ser ikke den høyeste fra vår side, syd.

En kort lett spasertur sa guiden, pøh sier jeg , så kom vi til den gamle kraterkanten. 1000 meter dyp, 6-7 km over .... det høres så lite ut , så enkelt men du kommer ikke til å fatte det før du står der på kanten.

Hadde æ vært av typen som gapa, så hadde vel haka kommet i kontakt med navlen.. men munnbind berga mæ vel litt.

Etna innfridde ei hver oppfatning jeg hadde hatt. Inntrykket er overveldende. Dokker får se på litt bilda mens æ skal gorføye og finne ut av om dere trenger flere påskudd for å ta en tur.BildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

For de som ikke har oppfattet det, så er jeg på jakt etter en Suzuki Madura , noen tips ?????


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av haakeik »


Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Har vært ved turens snupunkt , da hadde det blitt 6554 km...

Om Google og jeg har sånn passelig rett , så skal det bare bli 6060 km hjem igjen ... så får vi se om dekkan hold..BildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Da har man overnattet i Bada el Pink, like ved Arezzo. Hotel eieren klarte nesten til bli en dag ekstra her, fordi man i Arezzo holder et middelalder oppvisning i dag...

Men når jeg våknet og ser at jeg kan være på vei ca 7...så blir det Pisa i stedet ..da er man der til frokost tid..ca 9..

Det er så enkelt at det er på morran det er best å kjøre temperaturmessig ...

Det blei knappe 100 mil i går , transport etappe...mye fordi det regnet en del og fordi hårsnatta var urolig...

Men til gjengjeld har jeg klart å sove fra kl 21 til 6 ... DET er lenge det.

Konklusjon , joda det tar på å kjøre motorvei, det ER slitsomt...9 timer , 9 pauser inkl , gir vel gjennomsnitt fart på godt over 120.

En annen konklusjon fra gårsdagen er at denne fart får også fart på drivstofforbruket... og det verste er at man ikke tar seg tid til å kjøre av motorveien for å fylle. I går fyllte jeg på det dyreste for over 20 kr på automat.

Det vanlige utenfor veien har vært rundt 16 kr..

Vi skal ikke klage "så mye her hjemme....

Ellers så er det drøy 400 mil hjem om jeg tar ferga fra Fredrikshavn, noe jeg tror...det blir ...da er jeg i Oslo på morran, opplagt... 23 fra Danmark.

Ei overnatting mens man beveger seg i rett retning, perfekt.

1 minutt på 7, no må æ sette fart på...god morgen til alle.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

No kan æ si god morgen, æ har tatt frokost hvor , nei det kan dere finne ut sjøl... dette er en flott morgen.

Æ hadde ikke trudd at æ sku bli så betatt av et bygg , som i sin fiasko ble suksess...

Frokost lukter godt ...må nytes..BildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av AJ »

rolf-arne skrev: 05 sep 2021, 09:23 No kan æ si god morgen, æ har tatt frokost hvor , nei det kan dere finne ut sjøl... dette er en flott morgen.
Et av verdens mest kjente og ikke minst avfotograferte bygg i Pisa, Toscana i Italia :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev:
rolf-arne skrev: 05 sep 2021, 09:23 No kan æ si god morgen, æ har tatt frokost hvor , nei det kan dere finne ut sjøl... dette er en flott morgen.
Et av verdens mest kjente og ikke minst avfotograferte bygg i Pisa, Toscana i Italia :) .
Og med sykkel kan til og med jeg komme på gangavstand..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Låst