Ung igjen på MC. Rolf-Arne 05.04.1960 - 26.01.2024: Hvil i fred.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av kjellv »

Men hvordan fester du dem? Bare til kåpene eller noe mer solid?
Jeg vet ikke hvordan kåpene er festet på denne, og om det er solid nok. Festene må jo tåle x antall kilo mens du kjører på vaskebrett.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

kjellv skrev: 25 jan 2021, 07:03 Men hvordan fester du dem? Bare til kåpene eller noe mer solid?
Jeg vet ikke hvordan kåpene er festet på denne, og om det er solid nok. Festene må jo tåle x antall kilo mens du kjører på vaskebrett.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Mekanikeren/sveiseren ( meg ) skal nok få det solid nok. Har et feste forlenget fra motorfestet og i bunnen er det motor beskyttelsen.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av AJ »

Hva med varmen fra sylindrene?
Motoren er jo væskekjølt, men likevel... :scratch
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av oivindg »

Det så innmari kult ut! Men du bør vel ha noen centimeter luft mellom motor/kåpe og sideveskene. Eventuelt gjøre plass til et brannslokningsapparat på hver side. :roll:
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Audi Mannen »

Tenkte det samme jeg også AJ, varmen fra motor. Personlig er jeg skeptisk til alt som har med endringer av kjøling slik produsentene lager de såfremt de ikke har kommentert en "fadese" de har gjort og som viser seg å ikke være bra.
Varmen må bort selv om det er vannavkjølt og kjenner vi produsenter godt nok så lager de ikke mere enn akkurat det som er nødvendig og nok for å spare kostnader. Kanskje vil man få en varmere motor som igjen gir varmere eksos....... som kanskje kan gi for mye varme til de bakre koffertene som ligger tett ved pottene? Noen her inne som har erfaring med dette kanskje? :roll
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Varme er jo et tema denne glunten er litt opptatt av, kanskje spesiellt siden sesongen i fjor blei brutalt kutta på grunn av at sykkelen tok fyr. :lol

Bygger om eksos og underside for å få til bedre kjøling ved bakhjul.

Og tidligere kofferter plassert i samme posisjon fungerte godt med tanke på varme...

Men joda ... tenker mye på akkurat kjøling og luftstrøm.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Jompa »

Det er litt rart at det tok fyr under kofferten og ikke i kåpa.
Grenrørene er normalt mye varmere enn eksospottene og på din sykkel er de godt pakket inn under sidedekslene i motsetning til de fleste rekke- og tverrstilte teinmotorer som har rørene foran i fartsvinden.

https://www.google.com/search?q=honda+s ... 3YXtN64TEM

Sånn ser det ut under klærne på en ST 1100 hvis dette er originalt eksosanlegg.
Løsninga di med kofferter fremme syntes jeg først var helt bak mål, men etter å ha sett mere på bildet du la ut syns jeg ikke det ser så dumt ut.
Da spørs det bare om ikke motor og grenrør blir varmere enn i dag ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av FredrikE24 »

Det beste her er vel å måle oljetemperatur med og uten koffertene montert. Kunne kanskje vært smart med en oljekjøler også.

Jeg tror ikke det blir blir noe problem. Rart hva bare litt luft gjør mellom kåpe og eksos gjør.
Keramisk coating på eksos kan kanskje også være en idé.

På min sykkel med langstilt motor og et grenrør på venstre side som går over i én potte er ikke varme noe big deal igrunn. Det som imidlertid har vært et problem på disse BMWene har vært dårlig luftstrøm over motoren på K75(RT, C), K100(RS, RT), K1, K100RS16V og K1100RS/LT grunnet en stor radiator plassert forran. Noe som har medført kokende bensin i fuelrail når man banker autobahn i 35+ grader. Dette ble løst på K1200 ved å sette to radiatorer på hver side istede og dra luftstrømmen over motoren.

Skal vel litt til at Pan’en tar fyr fordi man monterer kofferter forran. Tror man heller står ovenfor lignende scenarioer som med K100 i ytterste konsekvens.

Brannen i sidekofferten på Pan’en er litt merkelig. Skulle tro eksosen er litt tettere enn den burde.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Jompa skrev: 26 jan 2021, 22:39 Det er litt rart at det tok fyr under kofferten og ikke i kåpa.
Joda alt er orginalt som på bildet - men det er som Fredrik E24 sier det blir varmt selv her hos oss - så varmt at gjennomvåte handsker kan blir tørre på en liten kafferast, om man legger dem mellom styregaffel og kåpe. Men nå ser jeg at dette ikke er bare min Pan European som kan gi deformasjon på venstre koffert - delesykkelen har deformasjon pga. varme og 2 kofferter på Ebay har samme fenomen.


Så jeg har tenkt å sørge for mer luft inn til blokka og derved ned til orådet ved kofferten. Det tenker jeg å få til med å lede lufta inn med koffertene fremme.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Da er det bestillt rom i Flekkefjord 4-6 juni og deltagelse på Pan treff er dag spikra i time plan. Dette kan da taes som et varsko her - at denne mannen blir å se i østlandsområdet 2 uka i juni - hjem til sankthans.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

oivindg skrev: 25 jan 2021, 10:46 Det så innmari kult ut! Men du bør vel ha noen centimeter luft mellom motor/kåpe og sideveskene. Eventuelt gjøre plass til et brannslokningsapparat på hver side. :roll:
Har sikra meg en boks med skum - den skal innkorporeres
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Da begynne prosjektet å ta formBildeBilde

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Da er det vel på tide å skrive noen ord, spesielt siden formiddagen har gått i MC-prat, i lobbyen på UNN , universitetssykehuset Nord-Norge. Her blir det litt vente tid før man skal på benken i motta ,torsdag, da blir det ny hofteskål. Og faer det plutselig ikke Corona og sykkel som står i fokus , men når man klarer å sette seg på sykkelen igjen. Eller nærmest skal jeg vel tenke på når jeg kan gå i garasjen og skru, modifisere sykkelen. :lol :lol

Fikk jo koffertlokket like før jeg reiste til Tromsø, så da er alle deler på plass. Høyre kofferten mangler å sveise sargen ,
Så er det å finne god feste metodikk.

Og så er det tanker om kjøling som stadig kverner i mitt hode, her blir det litt prøving å feiling.

Men tilbake til lobby prat ,, sykkel prat her har det gått i oldies , siden klientellet her har vært 60++ og det flyt jo av historier. Nesten like artig som å være på treff. Ja det er jo et treff, sykehus treff :redface

Har etterlyst skilt hos biltilsynet , håper på svar og ei enkel løsning gjennom postforsendelse. prayer prayer prayer

Sitter å redigerer video, snart kommer den første snutten. Ganske enkel men håper at før sneen forsvinn her hos oss, så har jeg fått teken på dettan.

Nei nok no , ned i lobbyen og finne noen og prate sykkel med. Hei så lenge. :vs
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av oivindg »

Lykke til med hofta! Mitt inntrykk er at folk er overraskende fort på beina igjen, så det er ikke sikkert det drøyer lenge før du kan kjøre sykkel.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av niko »

Lykke til med hofta herfra også!

Låst