Ung igjen på MC. Rolf-Arne 05.04.1960 - 26.01.2024: Hvil i fred.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Ung igjen på MC. Rolf-Arne 05.04.1960 - 26.01.2024: Hvil i fred.

Legg inn av rolf-arne »

Ja vel ,endelig etter 30 år så blei det sykkel på meg i fjor høst. 6 september 2018 ble ST1100 henta i Bodø. Og etter småturer rundt om på Løp - så bar det hjemover dagen etter. Hjem betyr Nordvågen ved Nordkapp - første kjøretur var 101 mil, trudde jeg.. det blei 26 mil hvorav 7 av dem i et.... regnvær …

Slakka opp på tur inn til Ballangen(rett sør om Narvik) og da kom lyden tikk tikk tikk-- tenkte mitt og lurte på hva man skulle gjøre. Sjekka forhjul og kunne ikke finne slakk - men viste jo at lyden tilsa at noe var galt der nede ved gaffeln`.

De av dere som blir så "uheldig" å treffe på undertegnede finner fort ut at prate det kan vedkommende- og no e det godt å si at no kom en positiv effekt av dette. På tur ned over så hadde man sittet noen timer å prata med buss sjåføren og fått vite at Harley Nord holdt til i Ballangen - fant telefon nr- ringte og 10 min etter trillet jeg inn til Harley Nord. Feil ble konstantert - hjullager bestillt og heldigvis kunne jeg hoppe på bussen nordover etter en halvtime. Denne dagen var det mye flaks som gikk min vei!
Etter å ha fått sønnen til å kjøre 50 mil for å møte bussen som ikke gikk helt frem så var vi fremme litt etter midnatt.
Så ble det venting - delene kom på 5te dagen og sykkelen var klar en time etterpå. Men hente turen kunne først bli 14 daga etter den ufrivillige stoppen.

Turen fra Ballangen og hjem er jo et kapittel for seg selv - over bruene rundt Narvik i sidevind på 20m/s av og til i et forrykende regn - som sjelden kom ovenfra - men like gjerne nedenfra og med start kl 2200 fra Ballangen - uten visir på hjelmen - så måtte man gi seg litt nord om Bjerkvik - når det regna som verst så svingte jeg inn på en gammel vegvesen stasjon - porten til sandlagret var ødelagt så jeg kjørte likegodt inn.

Mens jeg stod der og bare hørte trailerne dundre forbi på 20 meters hold men uten å se dem så var valget enkelt- bak i hengeren(for jeg har henger på sykkelen) ut med telt og sovepose- sov til det begynte å lysne. Starta i regn som heldigvis avtok og det blei en ganske så fin tur de resterende mil hjem.

Etter denne turen i et S..... vær så sitter jeg igjen med en fin opplevelse - og ganske god visshet at sykkellivet er noe for meg.

Vel kommet hjem
St1100 at Northcape.jpg
så begynte en plan å forme seg - en tanke - en spire av en tanke - som nå når jeg skriver dette har formalisert seg til at fergebilletter- plass er bestilt og betalt til TT og reise kassa begynner å fylles - her jeg sitter å skriver er det fullt med MC utstyr- og det er vel 70 dager til start på Europatour…. gleder meg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av rolf-arne den 29 jan 2019, 22:10, redigert 1 gang totalt.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av AJ »

Se der, ja!
Ny bikerlogg, som vil bli interessant å følge videre :thumleft
Velkommen som bikerlogger her på MCsiden.no, rolf-arne :vs !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av ZZR-Erling »

IOMTT?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av kjellv »

Gratulerer med blogg, herlig :thumleft
Er det ikke rart, uansett hvilket uvær vi kan råke ut for, i ettertid er det de positive øyeblikkene vi husker best :knegg

Jeg hadde selv min aller beste sesong værmessig i sommer. To langturer ble det, en sørover og en nordover. Fantastisk sommervær på begge turer, 4 tropedøgn på rad til og med i Lofoten, Vesterålen og Andøya. Men langs kystriksveien sørover igjen var det slutt på sommeren. Den var det noen som skrudde av brått og plutselig omtrent ved Fauske. Men likevel, en kjempefin tur i dårlig vær hjem igjen.

Gleder meg til fortsettelsen av denne bloggen :prf

Brukeravatar
FondilMabols
Innlegg: 33
Registrert: 18 jan 2019, 22:00
Motorsykkelen din: Honda XRV 650 Africa Twin 1988
Sted: Sunnmøre

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av FondilMabols »

Artig historie! :thumleft Hvordan er det å kjøre med hengeren?

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Ja da er det vel bare å fortsette blogg-en--
Her sitter man med 20-30 cm sne på utsiden - kaldt som - et eller annet på utsiden- for oss som bor ved Nordkapp så betyr det 15 kalde grader-- vi er vant med 3-4. SÅ da finnes det en medisin for å glemme - det på utsiden- fordype seg i nettet - og legge planer. Og som dere forsto i forrige post så begynte planlegginga i september - og joda det har bailla på sæ- og det noe så inni granskauen mye - at æ lure på om æ kommer mæ hjem igjen?

Starten var jo - et ønske om å besøke folk en kjenne som man ikke har sett på år og dag (til og med mange år) - og på den ruta er jo både Trollstigen og andre flotte veia - titta litt på Y-tube og datt selvfølgelig videre på andre videoer og plutselig var jeg i Pyreneene - ja faen heller - det går fort på Google maps.


Så skjer jo det som ikke skulle skje - kjørte litt sykkel frem til det rett og slett blei vanskelig og se om det var holke eller våt asfalt i svingan og da jeg måtte snu i sneen på tur tel jobb var det nok - inn med sykkelen. Men dokker lure sikket på ka som ikke skulle skje - jo æ trudde jo at æ, etter de første 1000 km skulle være en sindig kar som kjørt etter fartsgrenser og sånt, men neida farta gav mer smak. Og æ kan ikke påstå at æ e den som kjørte bil saakte, så det var vel egentlig ikke forventa, kompissen har en nyinnkjøpt Haiabusa? og på svingate veia så blei han et stykke bak.


Men som sagt - HEKTA - og så, så man litt mer på YT - og havna in på TT eller IOMTT - og det endte med bestilling av fergebilletter og mere til.. Så nå skal man etter plan ta laus 6 april- sne eller ikke, fra Nordkapp og turen går til Europa. Det er bare 69 dager igjen!


I høst passerte ønskeruta 25000 km og æ måtte øke tida med en mnd. Men det meste er i lause lufta inntil man er på vei.


Det som fastlagt er ferge over Engelske kanalen den 3 mai fra Frankrike - tur innom mc verksted i Liverpool for å avtale service - frega går til Irland den 13 mai og turen til North West 200 - gate løp i Nord-Irland ei uka der så er det ferga avgang til Ilse of Man den 24 mai .


På Isle of Man har man bestilt og betalt for camping i 21 døgn - lengden ble bestemt av ferge avgangene(var ikke noe ledig senere eller før) og den 12 juni skal sykkelen på service i Liverpool og æ tar fri fra sykkel i 2-3 døgn, bo på hotell og kjøre kollektivt.

SÅ LANGT er ting spikra - med store nagla - dem e det ingen som får ut igjen!

Så no sett æ her med MC -foto og annet turutstyr rundt mæ (over hau med ting og tang)- og lure på om æ glede eller grue mæ - skitt samme på tur skal æ
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Begynne å lengte etter vår/sommer - var en tur innom sykkeln -- fant at det tar ei stund til før man kan begynne å jobbe på den - så det blir å trø tel å jobbe inn pæng tel turen i stedet - e vel godt det og....
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av AJ »

Ambisiøs tur du skal ut på.
Blir veldig spennende å følge deg videre i planleggingen og ikke minst når turen endelig er i gang :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

FondilMabols skrev: 26 jan 2019, 12:31 Artig historie! :thumleft Hvordan er det å kjøre med hengeren?
Henger e fint - når jeg begynnte hadde jeg jo ikke kjørt uten - men merka ikke forskjell når æ hekta den av. (joda litt- var ikke så redd for å ta borti noe, blir jo litt ekstra bredde)

Ellers så lurte jeg litt på kula om ho hadde sving rom nok til et fullt nedlegg - og fikk det prøvd da man blei litt vel modig og var borti med fotvileren i en sving - , men merka ikke noe til hengeren.

Har hengeren i nerkant av begge speil - så du har full kontroll -- må tenke litt når man skal parkere osv. det er 100 kg + å flytte på (lasta)
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev: 28 jan 2019, 20:00 Ambisiøs tur du skal ut på.
Blir veldig spennende å følge deg videre i planleggingen og ikke minst når turen endelig er i gang :thumleft .
Ja om du e spent - så e ikke æ mindre undrende til hvordan dette skal gå - alt æ no skal gjøre er en "first of" - optimist jo det e æ vel ?
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av kjellv »

Jeg har tenkt det samme som AJ. Meget ambisiøs tur :-k
Det skal mye reiseerfaring til for å få dette til å henge sammen i lengden. Men for alt jeg vet, dette kan det godt hende du har. Selv bruker jeg jo en helt annen strategi, og planlegger nesten ikke i det hele tatt når jeg skal på tur. Jeg kan sitte med en kaffekopp og kartet med planlegging for neste dag når jeg har overblikk over værmeldingen, men når sykkelen er ferdig pakket kan turen likevel replanlegges og gå i en helt annen retning. Men min måte å kjører tur på fungerer nok ikke for så veldig mange.. :-k Så er det nok heller ikke så veldig mange som passer til å kjøre tur sammen med meg, jeg kjører derfor helst alene.
Men jeg gleder meg til å følge deg underveis. Dette skal bli spennende :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av AJ »

rolf-arne skrev: 28 jan 2019, 20:04 alt æ no skal gjøre er en "first of" - optimist jo det e æ vel ?
Flere av oss og ikke minst for egen del skulle jeg ønske jeg hadde samme pågangsmotet, for å si det slik... :confused .
Å tråkke over terskelen til kunsten å bare "hoppe i det" er ikke bare-bare for alle.
Men burde selvfølgelig være det. Ellers utelukker man seg selv fra stor opplevelser, selv om det også innebærer risker. Med rimelig god planlegging unngår man det meste av denslags.
Så det er jo egentlig bare å sette i gang :) - også for oss hvor det sitter et stykke inne å gå til det skrittet du er i ferd med å gjøre.. :-k ... :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av WikingTnT »

Kult opplegg :thumleft , husker tilbake til 2008 da jeg kjøpte en italiensk nakensykkel som "alle" var skeptiske til. Jeg hadde ruslet meg i gang med en SV650 etter 25 år uten sykkel og den hadde jeg i 5mnd før jeg slo til på min nåværende sykkel og dro til med planlegging av tur alene ned til Alicante samme sommer. Fikk nok av advarsler men var fast bestemt på gjennomføring og fruen skulle fly nedover uka etter til en leilighet vi leide i La Manga.
Det gikk helt fint og etter den turen ble det 8 turer på rad ned til Alpene med kompiser med samme sykkel :D

Et lite råd på veien er å ikke ta med for mye stasj - det er mye bra og rimelig å få kjøpt underveis og jeg var kraftig overlesset første turen med ditto begrenset plass hjemover til ev nyinnkjøpte prylar. De neste turene var med halvfull bagasje og første stopp var Louis Kiel elr Hamburg avhengig av ferge og innkjøp av div hansker,regntøy,mc-truser,strømper,sko,hjelm :roll ,lastestropper etc etc..

Vi har aldri lagt opp til ambisiøse etapper på vei ned , men fokus på småveier ( B-roads ) og opplevelser i stedet for å pumpe ned autobahn hvor jeg mistrives hver meter. Så vi en fin Dorf så legger vi oss til et døgn og parkerer sykkel for å rusle i shortsen i gatene eller gå en liten fjelltur - oppsøker også kjente historiske steder men det blir nok 90% kjøring etter oppsummeringen allikevel :twothumbs:

Blir artig å følge med og masse lykke til - planlegging er moro :thumleft

Brukeravatar
FondilMabols
Innlegg: 33
Registrert: 18 jan 2019, 22:00
Motorsykkelen din: Honda XRV 650 Africa Twin 1988
Sted: Sunnmøre

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av FondilMabols »

rolf-arne skrev: 28 jan 2019, 20:03
FondilMabols skrev: 26 jan 2019, 12:31 Artig historie! :thumleft Hvordan er det å kjøre med hengeren?
Henger e fint - når jeg begynnte hadde jeg jo ikke kjørt uten - men merka ikke forskjell når æ hekta den av. (joda litt- var ikke så redd for å ta borti noe, blir jo litt ekstra bredde)

Ellers så lurte jeg litt på kula om ho hadde sving rom nok til et fullt nedlegg - og fikk det prøvd da man blei litt vel modig og var borti med fotvileren i en sving - , men merka ikke noe til hengeren.

Har hengeren i nerkant av begge speil - så du har full kontroll -- må tenke litt når man skal parkere osv. det er 100 kg + å flytte på (lasta)
Spenstig å gå rett på sykkel med henger! Legg gjerne ut bilde av både sykkel og henger. :thumleft

Ellers er det jo litt av en tur, men det går selvsagt fint så lenge du har pass og visakort. Man kommer ingen vei med å være mørkeredd.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Ja dette er vidunderet - 30 minutt etter at jeg hadde overtatt maskinen, og gjort unna bykjøring i Bodø og kommet meg ut på landet , Løp litt nord om byen.
ST1100+H.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Låst