Ung igjen på MC. Rolf-Arne 05.04.1960 - 26.01.2024: Hvil i fred.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Relax »

rolf-arne skrev: 21 sep 2021, 13:19 Da er litt mer statistikk klar, 15654 kr i drivstoff årets langtur, inklusive trefftour som alene kostet 3556 - .
På 3 uker er det blitt 51 fyllinger, det gir 2,2 fyllinger pr dag, i 23 dager...

Da har jeg fått noen flere tallnå budsjettere med til neste år...

Brutto ser det ut til at det går 10000 i uka alt inkludert....

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk


Bilde
Bra innlegg for de som eventuelt tenker på langtur! :thumleft

I grove trekk, drøye kr 5000 / uka i drivstoff.
5000 i uka til overnatting/ mat og øl :) ..
(Var det 9 kilo du hadde gått ned? :scratch )

En og annen ferge kan jo komme også, men ofte sparer man en annen overnatting ved å ta ferge, og man sparer antagelig en par besintanker også!

Uansett, gjenkjennelige tall !

Finnes ikke bedre måte å feriere på!!

:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Relax skrev:
rolf-arne skrev: 21 sep 2021, 13:19 Da er litt mer statistikk klar, 15654 kr i drivstoff årets langtur, inklusive trefftour som alene kostet 3556 - .
På 3 uker er det blitt 51 fyllinger, det gir 2,2 fyllinger pr dag, i 23 dager...

Da har jeg fått noen flere tallnå budsjettere med til neste år...

Brutto ser det ut til at det går 10000 i uka alt inkludert....

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk


Bilde
Bra innlegg for de som eventuelt tenker på langtur! :thumleft

I grove trekk, drøye kr 5000 / uka i drivstoff.
5000 i uka til overnatting/ mat og øl :) ..
(Var det 9 kilo du hadde gått ned? :scratch )

En og annen ferge kan jo komme også, men ofte sparer man en annen overnatting ved å ta ferge, og man sparer antagelig en par besintanker også!

Uansett, gjenkjennelige tall !

Finnes ikke bedre måte å feriere på!!

:)
Ferger i Norge er småpenger om man har fergekort. Men ferger er forøvrig medregnet i de 10000 i uka.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Relax »

rolf-arne skrev: 21 sep 2021, 16:47
Relax skrev:
rolf-arne skrev: 21 sep 2021, 13:19 Da er litt mer statistikk klar, 15654 kr i drivstoff årets langtur, inklusive trefftour som alene kostet 3556 - .
På 3 uker er det blitt 51 fyllinger, det gir 2,2 fyllinger pr dag, i 23 dager...

Da har jeg fått noen flere tallnå budsjettere med til neste år...

Brutto ser det ut til at det går 10000 i uka alt inkludert....

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk


Bilde
Bra innlegg for de som eventuelt tenker på langtur! :thumleft

I grove trekk, drøye kr 5000 / uka i drivstoff.
5000 i uka til overnatting/ mat og øl :) ..
(Var det 9 kilo du hadde gått ned? :scratch )

En og annen ferge kan jo komme også, men ofte sparer man en annen overnatting ved å ta ferge, og man sparer antagelig en par besintanker også!

Uansett, gjenkjennelige tall !

Finnes ikke bedre måte å feriere på!!

:)
Ferger i Norge er småpenger om man har fergekort. Men ferger er forøvrig medregnet i de 10000 i uka.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Ja, innelands ferger er småpenger.
Fergen til Sicilia er omrent det samme...
Jeg tenkte ferger til Danmark eller Tyskland , eller Croatia -Italia osv, da kan man seile flere mil inkl. overnatting, og spare bensin og hotell penger.

:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Relax skrev: 21 sep 2021, 17:17Ja, innelands ferger er småpenger.
Fergen til Sicilia er omrent det samme...
Jeg tenkte ferger til Danmark eller Tyskland , eller Croatia -Italia osv, da kan man seile flere mil inkl. overnatting, og spare bensin og hotell penger.
Ferga over Messinastredet koster 100 kr - et tips her er å ikke ta jerbaneferga - sabla glatt ombord og så har du jernbaneskinnene som skal manuvereres over - i tillegg er dekksfestene enorme.

Fredriksten- Oslo kr 1242,- trekker man fra 300 kr i bensin for den strekningen du slipper å kjøre og 210 kr i Øresundbroen blir overnattinga på 732 kr - egentlig ganske rimelig ferge..

Ystad (sydligst i Sverige) til Sassnitz , Tyskland koster 440 kr,- og tar 3 timer , godt opplegg for MC.

MEN på denne fergen må DU sikre godt --- kjør forhjulet helt i skutsiden og stopp begge sider og mot skutsiden... her hjelper ikke 1 -ei- stropp ... i dårlig vær som det var på min tur så slingrer det noe så inni ....... selv med god stropping så lurte jeg på hva man fikk se etter turen.

Så har jeg lært noe på denne turen også - som jeg trodde at jeg hadde med meg fra før - med svært så god tid i Ystad så skulle man ha fyllt opp tanken. Det SKAL jeg huske på heretter... det er lite innbydende å fylle i regn - og regn møtte meg i Tyskland i nesten et døgn...
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Relax »

rolf-arne skrev: 23 sep 2021, 09:56
Relax skrev: 21 sep 2021, 17:17Ja, innelands ferger er småpenger.
Fergen til Sicilia er omrent det samme...
Jeg tenkte ferger til Danmark eller Tyskland , eller Croatia -Italia osv, da kan man seile flere mil inkl. overnatting, og spare bensin og hotell penger.
Ferga over Messinastredet koster 100 kr - et tips her er å ikke ta jerbaneferga - sabla glatt ombord og så har du jernbaneskinnene som skal manuvereres over - i tillegg er dekksfestene enorme.

Fredriksten- Oslo kr 1242,- trekker man fra 300 kr i bensin for den strekningen du slipper å kjøre og 210 kr i Øresundbroen blir overnattinga på 732 kr - egentlig ganske rimelig ferge..

Ystad (sydligst i Sverige) til Sassnitz , Tyskland koster 440 kr,- og tar 3 timer , godt opplegg for MC.

MEN på denne fergen må DU sikre godt --- kjør forhjulet helt i skutsiden og stopp begge sider og mot skutsiden... her hjelper ikke 1 -ei- stropp ... i dårlig vær som det var på min tur så slingrer det noe så inni ....... selv med god stropping så lurte jeg på hva man fikk se etter turen.

Så har jeg lært noe på denne turen også - som jeg trodde at jeg hadde med meg fra før - med svært så god tid i Ystad så skulle man ha fyllt opp tanken. Det SKAL jeg huske på heretter... det er lite innbydende å fylle i regn - og regn møtte meg i Tyskland i nesten et døgn...
"Ikke utsett til i morgen det du lett kan gjøre i dag" ...kan være en god leveregel når man er på slik tur.
Med frokost i magen, full tank og annet i orden , kan 2-3 timer morgenkjøring gi mange mil og bedre tid resten av dagen.
Å sjekke og dobbelt sjekke at bike'n er tjoret GODT fast er også en god ide, synes jeg. Gjerne ha med egne remmer man vet å bruke!
Ikke uventet, kan det være italieske tilstander i Italia ved ombord kjøring og tjoring, og det kan bli stressende. Da er det greit å kjenne reimene og hvordan man spenner fast. (Lykten på sykkelen min er fremdeles prydet med "Korsika-bulken" :redface )
"Do the right thing"

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Relax skrev: 23 sep 2021, 14:39 Da er det greit å kjenne reimene og hvordan man spenner fast. (Lykten på sykkelen min er fremdeles prydet med "Korsika-bulken" :redface )
Holdt på å skrive gammelsykkelen, nja Pan European da, der kjenner jeg hvordan jeg stropper - blandt annet etter å ha lært litt på fergene over til Isle of Man.. dem hadde øving i å stroppe sykler... Ny sykkelen så har jeg bestillt veltebøyler - som jeg forøvrig hadde hatt bruk for i dag - da min første velt var et faktum. kostnad 707 kr for speil dekslet... velte bøylene vi i tillegg til å gi meg rimeligere kostnader også gi feste punkter som ikke tar på andre deler av sykkelen - men i tillegg har jeg med meg noen rundsling så man kan unngå å feste i lakken.

Velten i dag kjenner jeg enda i foten , den havna jo i et øyeblikk under et eller annet - og joda jeg kjenner det i stoltheta også - unnskyld sprøket men F... også... JA det er ergelig - men nytt deksel er på tur - det er en fordel med nytt - det ligger som regel i hylla.

Så har man lagt en delplan for ST1100 - den er nå nedgradert til kosesykkel og endelig er RTen blitt langtursykkel -- det blir en tøff neste sesong - alle 51 land i Europa kan man jo forsøke å besøke. Det må en tenke litt på -- klarte jo 5 land på en dag i år uten anstrengelse .... tenke litt mere på det .

Vi får hive europakartet opp på veggen og se litt nærmere på det.. :scratch

De som har fulgt med - har etterhvert skjønt at den ene ideèn tarden andre til uante steder.... Men nok om sykkel - nå skal jeg straks av gårde for å hente brensel.... den strømmen kan vist bli dyr i vinter... og da er jo tanken der at man kanskje skal erverve en syden billett..

Ja billetter til Oslo Motorshow er i boks så der er man fredags morgen og lørdags eftermiddag... ellers den langhelga blir det å gjøre "Tigerstaden" litt mer Nord-norsk - da gjerne på Dubliners.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av FredrikE24 »

Synd med velten, men tenker at alle har en liten jomfruvelt på ny sykkel, også blir det ikke noe mer velting. Jeg har velta BMWen 3 ganger på 5 år. Meget ergelig, men det blir bare lenger og lenger mellom hver gang, og det er jo positivt.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Da kom selvtilliten opp igjen, etter å ha vært gruble ned på et usikkert nivå.

Det gjelder Susuki Maduraen til kameraten ... etter mye om og men så fikk vi no til å starte og test tur var mulig.

Og stor var overraskelsen da alt fungerte...s nå har vi beviset på at man kan overhale clutch og slave... ja etterhvert mye rart....

Det var en god dag mandagen...

Så nå sitter jeg på hurtigruta Polarlys, på tur til Tromsø.

Og da har man tid til å planlegge nye turer og oppgradering av Pan European... godt med god tid.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk


Bilde
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Jompa »

Mestringsfølelsen er alltid en godfølelse :-)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Har sittet ei stund og vurdert frem og tilbake, mange muligheter.

Det handler om livet , helt enkelt,, og dagen så vanskelige valg å ta.

Æ vil være mobil - og da er det paradoksene kommer i fleng.

Det første er at nysykkelen og jeg ikke går helt over ens, fremdeles så er følelsen at Pan European er en suveren sykkel.

Så for øyeblikket så ligg det ann til at R1250 RTen selges neste sesong.

Pan European får ei ansiktsløftning og blir satt til original stand.

Så kommer neste vanskelige valg , bruke par hundre tusen på å bygge bo/mc bil....eller la de pengene gå til hotell fremover , det skulle bli mellom 200 og 400 døgn på hotell.

Eller 3 års turer....med frokost og rein sengetøy hver dag
...

Har tenkt i nån uke - og tenker atvalget byrde være gjort innen oktober er slutt

Hva tenker folk?

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Gammelsmurfen »

rolf-arne skrev: 12 okt 2021, 17:21 Så kommer neste vanskelige valg , bruke par hundre tusen på å bygge bo/mc bil....eller la de pengene gå til hotell fremover , det skulle bli mellom 200 og 400 døgn på hotell.
Det hørtes lite ut, men selvsagt mulig om man kjøper en brukt varebil, begrenser fasilitetene og gjør jobben selv.
Men uansett, om du så får bygget noe til den prisen så får du de løpende driftskostnadene som service, forsikring osv. i tillegg.
Det slipper man jo med hotell og du våkner kanskje mer uthvilt pga. god seng og til ferdig frokost :-)

Men det er klart at man stiller litt friere med overnattingssted på hjul og som en bonus mulighet til å dra med litt mer bagasje.
Friere i forhold til tilgang på overnatting, men samtidig så må du kjøre mc tilbake til bobilen...
Så det blir vel litt mer dagsturer fra samme utgangspunkt, enn å kjøre fra sted til sted hver dag med kun mc.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Audi Mannen »

Hvordan er det å overnatte i en slik "bobil" nede i europa om sommeren? Vil det ikke bli uanstendig varmt og problemer med lufting. Jeg vet det er mye man kan gjøre, men en god dusj og klima anlegg på natte etter lange dager med kjøring er vel ikke akkurat feil. Har en kollega som har bygget om en Crafter (den Høøøye og lange utgaven) til noe lignende som han reiser rundt på MX løp og treninger med. Han har det ikke komfortabelt, men for å holde kosten av hobby på en relativt spiselig nivå så var dette løsningen. Men noe luksus er det ikke. Men som han sier, "jeg kommer meg på treninger og løp", så han er happy.
Rundt på kontinentet hadde jeg ikke gjort dette. Skulle det vært noe som kan brukes så kan jo kanskje Mc være med i henger og bil kun er til boenhet.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av kjellv »

Klart en kombinert bobil med plass for mc ombord ville være god for deg. Du forlenger jo sesongen med minst en måned i hver ende siden du bor så langt nord.
Det er mye man kan få til med en lukket varebil og innredning delvis basert på deler fra ei kondemnert campingvogn uten at det trenger koste så mye. Du er jo nevenyttig og har tid til å bygge dette selv. Slik jeg kjenner deg er du heller ikke avhengig av så mye luksus, du klarer deg godt med spartanske løsninger. Har du ei god seng, en god stol, kjøkkenbenk, gassbluss og kjøleskap så har du jo stort sett det du trenger.
Utfordringen blir jo å få den tunge sykkelen inn og ut av bilen på en enkel og trygg måte. Jeg tror jeg heller hadde satset på en tilhenger til sykkelen..


Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Audi Mannen »

En slik som utgangspunkt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=230386079
Ikke at jeg anbefaler akkurat denne, men konseptet med heis bak er jo et alternativ for trygg av og på lasting av mc.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Tore L »

Høres ikke bra ut at du og RT'en ikke kommer bra overens Rolf Arne, men slik er det for deg nå. Hadde slått bort tanken om en kjøredoning / Bobil på 4 hjul til 150-200K, som skal bygges om. Det er ikke rare Bobilen du får for 150-200K, her blir det da som regel høy Km og fare for fuktighet i bo delen på et kjøretøy som er 20-25 år gammelt. Alt skal vedlikeholdes og ha EU godkjenning, tror dette blir en dyr og dårlig investering. Mulig prisene vil synke litt i disse grønne tider, når prisen for drivstoff er på full fart opp mot 25 kr/l.
For 200K, blir det sykkel + henger + Hotell :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Låst