Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Min motorsykkel: YZF R1 2007

Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Blyraua »

Hei alle sammen
Forholdsvis fersk forum medlem, men tenkte en en logg/tråd var en fin mulighet til å dele både erfaring og nyttig/unyttig informasjon.

Født i herrens år 1969 og bor mellom Larvik og Sandefjord. Jeg syntes det er greit å skru så lenge jeg kan skru når det passer meg og ikke fordi jeg må. Har stor sett vedlikeholdt kjøretøy som har verdt i mitt eie selv, så en har opparbeidet seg en viss kompetanse.

Jeg tok mc lappen i 1994 og kjøpte året etter en GPZ 500S, denne hadde jeg kun et år. Deretter oppgraderte jeg til en GSX750R, en sykkel jeg hadde en god del år. Så kom den store "resesjon" og det ble det mange år uten sykkel, til jeg i 2016 kjøpte jeg en ny KTM 690 SMC.
Denne passet godt til mitt bruk som stort sett var til og fra jobb. I 2018 byttet jeg jobb og behovet for en annen type sykkel meldte seg, og i dag kjører jeg en 2007 YZF R1.
Denne kjøpte jeg våren 2018.
IMG_1499.JPG
Følgende ble gjort med denne i 2018:
Byttet fordekk
Skiftet bremsevæske
Byttet frostvæske
Byttet motorolje og filter
Montert db-killer
Byttet gaffelolje i forgaffel

kommer tilbake med mer senere
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Blyraua den 13 mar 2019, 20:23, redigert 1 gang totalt.
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32912
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 SA S, ('18), KTM 390 Duke ('21)
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av AJ »

Blyraua skrev: 12 mar 2019, 21:51 kommer tilbake med mer senere
Det ser i hvert fall jeg fram til!

God bloggstart, dette :thumleft .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6134
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Min motorsykkel: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av kjellv »

Velkommen med blogg. Dette gleder jeg meg til også.
Nydelig farge på denne sykkelen :yeyeye

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Min motorsykkel: .

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av xyvind »

Det var en veldig pen R1 :thumleft Har alltid likt de der :yeyeye

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 101
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Min motorsykkel: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Maschev »

Flott sykkel! Håper å eie en R1 en gang da jeg alltid har likt utseendet på det. I hvert fall de fra 03' og frem til 12'. Forøvrig litt artig å se at noen faktisk monterer lyddemping og ikke skal ha mest mulig lyd for en gangs skyld ;)

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Min motorsykkel: YZF R1 2007

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Blyraua »

kjellv skrev: 12 mar 2019, 22:03 Velkommen med blogg. Dette gleder jeg meg til også.
Nydelig farge på denne sykkelen :yeyeye
Tusen takk :)
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Min motorsykkel: YZF R1 2007

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Blyraua »

Maschev skrev: 12 mar 2019, 22:07 Flott sykkel! Håper å eie en R1 en gang da jeg alltid har likt utseendet på det. I hvert fall de fra 03' og frem til 12'. Forøvrig litt artig å se at noen faktisk monterer lyddemping og ikke skal ha mest mulig lyd for en gangs skyld ;)
Syntes det ble litt for mye lyd :O
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Min motorsykkel: YZF R1 2007

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Blyraua »

Tok ut sykkelen for første gang 1 mars, fikk en liten tur. Sol og 10 grader, det ble med den turen før kong vinter kom tilbake.
Det viste seg at olja på forgaffelen ville ut, simmeringene var nok fra sykkelen var ny og olja var nok litt tynnere (5W). Så i helga måtte de til pers. Kompresjonsverktøyet jeg sveiset i høst ble funnet frem.
IMG_0183.JPEG
Deretter ble gaffelen plukket i molekyler
IMG_0184.png
Montert sammen og strammet til med korrekt moment, veldig greit å ha service manual :)

Deretter nytt KN luftfilter, for det var på tide
IMG_0181.JPEG
IMG_0180.JPEG

Og nytt RK kjede og JT drev, så nå er det bare å vente på våren :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Min motorsykkel: YZF R1 2007

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Blyraua »

Har du sett, nytt bakdekk levert på døra i går😊. Veldig kjekt å ha et dekk i reserve, de varer dessverre ikke så mange milene. :O
image.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Min motorsykkel: YZF R1 2007

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Blyraua »

Hei igjen.

Som dere kanskje har forstått så skrur jeg litt selv. Det er flere grunner til det, jeg har nødvendig verktøy, servicemanual, nødvendig kunnskap, sted å stå, interesse, sparer penger, vet hva slags arbeids som blir utført på sykkelen. :scratch Slipper ikke hvem som helst til for å skru på bremsene mine. :[-X Så når jeg skrur så bruker jeg de smøremidlene som er beskrevet i manualen.

På min R1 er det 3 forskjellige typer grease som brukes: 1 Wheel-bearing, Lithium-soap- based, Molybdenum-disulfide grease, jeg har tenkt i noen dager at jeg skulle få tak i Lithium-soap- based grease.

I den forbindelse tenkte jeg skulle dele en sak jeg opplevde tidligere i dag. Jeg var på jobbreise i Østfold og kjørte tilfeldigvis forbi en Yamaha forhandler, jeg stoppet og gikk inn for å få tak i Lithium grease. Henvendte meg til mannen bak skranken og spurte etter Lithium grease. Nei det hadde han ikke hørt om før :scratch ,kunne hende de hadde det på verkstedet men ikke noe for salg over disk.

Syntes dette var noe pussig, både at han ikke hadde hørt om slik fett og at de ikke hadde foreskrevet smørefett til MC merket de selger. Resultatet ble at jeg kjørte innom Mekonomen og fikk tak i det der.

Er det slik at den gjennomsnittlige MC eieren ikke skrur selv?, eller bruker dere smøremidlene dere har for hånden? :crazy:
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32912
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 SA S, ('18), KTM 390 Duke ('21)
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av AJ »

Blyraua skrev: 19 mar 2019, 21:31 Er det slik at den gjennomsnittlige MC eieren ikke skrur selv?, eller bruker dere smøremidlene dere har for hånden? :crazy:
Kan kun snakke for meg selv; skrur veldig lite selv, men gjorde mer selvskruing i yngre dager. Men så begynte det å skje ting når jeg skrudde selv... Skruer knakk, gjenger gikk i oppløsning, verktøy glapp og lagde riper i plast, plast sprakk, skruer falt ned bak plastdeksler... ja, omtrent alt galt skjedde.
Dermed ble det mindre skruing utover det å bytte olje og filter og justere kjedeslakken...

Men! jeg greide faktisk fint å montere Tutoro kjedesmører på den forrige og min nye KTM. Uten å ødelegge noe :crazy: !
Ja, også fikset jeg å sette på tankringfeste til SW-Motech tankbag'en :thumleft .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 3500
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Min motorsykkel: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Nordre Follo

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av FredrikE24 »

Skrur på alt selv(ta gjerne en titt i bloggen). Bruker molybdenfettet til Biltema på ting som går under sterkt press og skal ha et vedvarende smørelag. Ellers benytter jeg biltemas universalfett til alt annet. Hver minste skrue får et dypp i fettboksen. Har en fettboks hvor litt møkk aksepteres, og en som skal være helt ren forbeholdt steder hvor lagre etc. Er i nærheten. Fett holder vann unna, og ting løsner lett igjen. Kobberfett er jeg litt i mot, da kobber og aluminium er en dårlig deal rent kjemisk..

Etter hva jeg har lest er Mos2 fettet til Biltema ganske likt «Honda-moly». Funker for meg.

Momentnøkkel er også helt avgjørende. Da BMW for min del typisk kan spesifisere at noe skal dras til med 140nm, løsnes og dras til med 25nm. Sånt tar man ikke på frihånd..

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1050
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Min motorsykkel: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av niko »

Har ambisjoner om å skru litt. Har for lite kunnskap til å prøve meg på de vanskelige tinga, men bør klare en del av det mekaniske. Har allerede skifta bakhjulslager og var nøye med å bruke anbefalt grease. Har to momentnøkler, en sværing og en for de mer ømfintlige skruene. Har skjønt at man bør være forsiktig når man drar til kaliperne f.eks. Vil gjerne lære meg nok om sykkelen til at jeg kan være i forkant og prøve å ta ting før de ryker.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Min motorsykkel: Din MC her

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Rune75 »

FredrikE24 skrev: 19 mar 2019, 22:51

Kobberfett er jeg litt i mot, da kobber og aluminium er en dårlig deal rent kjemisk..

Kobber og aluminium er en dårlig deal rent kjemisk hvis det er en elektrolytt til stede,(elektrolytt er et stoff som er elektrisk ledende feks saltvann). Når kobberet befinner seg i kobberfett er det derimot utilgjengelig for en evt elektrolytt. Jeg har selv brukt Kobberfett på bolter/skruer i aluminium i årevis og aldri sett noe tegn til forvitring.

cannon
Innlegg: 2043
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Min motorsykkel: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 19 mar 2019, 22:51 Skrur på alt selv(ta gjerne en titt i bloggen). Bruker molybdenfettet til Biltema på ting som går under sterkt press og skal ha et vedvarende smørelag. Ellers benytter jeg biltemas universalfett til alt annet. Hver minste skrue får et dypp i fettboksen. Har en fettboks hvor litt møkk aksepteres, og en som skal være helt ren forbeholdt steder hvor lagre etc. Er i nærheten. Fett holder vann unna, og ting løsner lett igjen. Kobberfett er jeg litt i mot, da kobber og aluminium er en dårlig deal rent kjemisk..

Etter hva jeg har lest er Mos2 fettet til Biltema ganske likt «Honda-moly». Funker for meg.

Momentnøkkel er også helt avgjørende. Da BMW for min del typisk kan spesifisere at noe skal dras til med 140nm, løsnes og dras til med 25nm. Sånt tar man ikke på frihånd..
Gammelt tema dette: fett på gjengene i kombinasjon med oppgitt moment blir feil, forutsatt at det ikke er oppgitt moment med smurt bolt. Det er det ikke på mine sykler. Det er understreket at moment gjelder for tørr bolt.

Svar