Subsea`s (b)logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Olav K »

StorTigern min hadde en del turbulens med den orginale vindskjermen.
Byttet ut med en fra britiske Powerbronze, modellnavnet var "Flip" tror jeg.
Det blei helt perfekt, stille og herlig bak skjermen. Kunne fint kjøre med visiret oppe i 100+.

Så Bjerkiz sin ralling om vindskjermer er bare svada, for det er YTTERST skjelden den orginale er særlig god.
Derfor finnes det en skog av ettermarkeds-vindskjermer, Puig, Powerbronze, Madstad... er bare tre jeg kommer på i farten.

I tillegg til VFR 800, har du Tiger Sprint 1050, som jeg vil anbefale.
I tester har denne parkert VFRen i skyggen. Litt mer eksotisk, men fryktelig god å kjøre, med en veldig solid og god motor.
En kamerat har klokket inn 150 000km på sin, foreløpig :-)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

Olav K skrev: 30 sep 2019, 16:35 StorTigern min hadde en del turbulens med den orginale vindskjermen.
Byttet ut med en fra britiske Powerbronze, modellnavnet var "Flip" tror jeg.
Det blei helt perfekt, stille og herlig bak skjermen. Kunne fint kjøre med visiret oppe i 100+.

Så Bjerkiz sin ralling om vindskjermer er bare svada, for det er YTTERST skjelden den orginale er særlig god.
Derfor finnes det en skog av ettermarkeds-vindskjermer, Puig, Powerbronze, Madstad... er bare tre jeg kommer på i farten.

I tillegg til VFR 800, har du Tiger Sprint 1050, som jeg vil anbefale.
I tester har denne parkert VFRen i skyggen. Litt mer eksotisk, men fryktelig god å kjøre, med en veldig solid og god motor.
En kamerat har klokket inn 150 000km på sin, foreløpig :-)
Er jo ikke svada hvis du leser det jeg skriver. Jeg sier at uten modifikasjoner så er den medfølgende vindskjermen ganske ubrukelig på de syklene jeg har kjørt. Jeg har juster dem opp og ned i mente, men til ingen nytte.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser nå at jeg var ganske så bastant i uttallelsen i tidligere innlegg. Det er mulig den blir bedre med tredjeparts vindskjerm, men Traceren til xyvind her inne hadde dette tror jeg, og denne ble vel ikke spesielt bedre? Men fullt mulig din sykkel er helt perfekt med vindskjerm olav. Det vet jeg ikke noe om. Men det er nå vel heller ingen Tracer :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av kjellv »

Bjerknez er allergisk mot alt som har vindskjermer. Punktum. Det vet vi jo fra før. Han har også prøvekjørt en generasjon 1 Tracer 900 for noen år siden, den falt ikke i hans smak. Det vet vi, for han har fortalt det også mange ganger før.
Tracer 900, både gen 1 og gen 2 som kom i 2018 har solgt i hopetall. De aller fleste er veldig fornøyd med dem.
Dette er sykler som ikke er best til noe, men innmari bra til det aller meste på asfaltert vei. Utstyrt med grovere dekk takler de også grusveier veldig bra.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av biker7 »

Bjerknez skrev: 30 sep 2019, 10:30
Rha skrev: 30 sep 2019, 09:57 Hvis en har så mye i mot en skjerm så sett på en bitteliten søt racing dings og det problemet er borte. Jeg selv elsker vindskjermen min og det er ikke bufring for min del enda jeg er 187cm. satt på puig skjerm pluss en liten givi shield på toppen. Den orginale bufret det så ille med, at jeg tror jeg kjente det mens støtta var nede også... skjermen min er justert omtrentlig i munnhøyde på meg.
I think i rest my case :knegg

Å rive av vindskjermen på en slik sykkel gjør ikek akkurat noe positivt med utseende...
Trenger som nevnt ikke rive den helt av, men sette på en "mini" :thumleft

Med min kappede "kina-skjerm" er turbulens et ikke-tema, og den GJØR noe positivt med utseende i mine øyne ihvertfall ;)

Bilde20180713_155338. by biker7, on Flickr
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 30 sep 2019, 19:03 Bjerknez er allergisk mot alt som har vindskjermer. Punktum. Det vet vi jo fra før. Han har også prøvekjørt en generasjon 1 Tracer 900 for noen år siden, den falt ikke i hans smak. Det vet vi, for han har fortalt det også mange ganger før.
Tracer 900, både gen 1 og gen 2 som kom i 2018 har solgt i hopetall. De aller fleste er veldig fornøyd med dem.
Dette er sykler som ikke er best til noe, men innmari bra til det aller meste på asfaltert vei. Utstyrt med grovere dekk takler de også grusveier veldig bra.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Det virker nesten som om du tar dette litt personlig kjellv... ?

Det er ikke noe galt med Tracer 900. Jeg har flere ganger sagt at dette er en veldig god sykkel, men allikevel så får svaret ditt til å virke som om jeg tråkket deg på tærne. Vindskjerm problematikken kan muligens løses, men jeg har ikke fått til dette med de justerngsmulighetene jeg har hatt på de syklene jeg har prøvekjørt med vindskjerm. (Tiger Explorer 1200, Africa Twin, BMW R1200RS, Tracer 900 etc) jeg justerte så jeg fikk gnagsår på knokene, men turbulensen var til å bli syk av. Man merker dog ikke dette før man kommer opp i høyere hastigheter.

Jeg tror altså vi kan venne oss til det meste. Man kan bli så vant til vindskjerm at man ikke bryr seg om turbulensen. Man har bare slått seg til ro med at sånn er det bare. Men man ser jo titt og ofte poster rundt dette med turbulens problemer enkelte opplever.

På sportstourere som den du har vil jeg tro vindbeskyttelsen fungerer langt bedre? Det er vel fordi sykkelen er bygget rundt denne kåpen. Den er liksom ikke bare "klistret" på.

At noen synes disse vindskermene fungerer optimalt er jo veldig bra for dem. Jeg gir bare mine egne erfaringer. Bare spør xyvind som eide en Tracer hva han mente om turbulensen på denne når vi kjørte mot Eidsvoll. Jeg ble uten å overdrive kvalm når jeg kjørte Traceren. Altså ikke av sykkelen, men av turbulensen.

Hver gang noen nye her inne spør om noe som relaterer til dette, så vil jeg svare det samme og dermed gjenta meg selv. Mine opplevelser endrer seg ikke fordi andre ikke liker det. Det er det som er så fint med slike forum. Man får mange meninger fra andre. Så stør man selv igjen med jobben av å luke ut det som blir sagt.

Så det er nok ikke den siste gangen du hører meg nevne dette kjellv :knegg

Så fremt jeg ikke en dag prøvekjører en Tracer eller en annen sykkel som har fikset dette med turbulens. Men kjører man stort sett i 80km/t eller under dette er nok ikke problemet like stort tror jeg. Vertfall ikke det intrykket jeg fikk, å jeg har kjørt tre Tracere, hvorav den ene hadde en ettermarkeds sort vindskjerm. Var en lånesykkel jeg fikk på Yamaha Vinterbro når Cruiseren var på service. Vindskjermen funket fint, helt til jeg rundet rundt 80km/t. Kjørte ut på E6 ved avkjøringen til Nesodden på vei tilbake igjen og da brøt helvete løs. Følte at øyene danset polka rundt hjernen i 120-130km/t.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

biker7 skrev: 30 sep 2019, 20:02
Bjerknez skrev: 30 sep 2019, 10:30
Rha skrev: 30 sep 2019, 09:57 Hvis en har så mye i mot en skjerm så sett på en bitteliten søt racing dings og det problemet er borte. Jeg selv elsker vindskjermen min og det er ikke bufring for min del enda jeg er 187cm. satt på puig skjerm pluss en liten givi shield på toppen. Den orginale bufret det så ille med, at jeg tror jeg kjente det mens støtta var nede også... skjermen min er justert omtrentlig i munnhøyde på meg.
I think i rest my case :knegg

Å rive av vindskjermen på en slik sykkel gjør ikek akkurat noe positivt med utseende...
Trenger som nevnt ikke rive den helt av, men sette på en "mini" :thumleft

Med min kappede "kina-skjerm" er turbulens et ikke-tema, og den GJØR noe positivt med utseende i mine øyne ihvertfall ;)

Bilde20180713_155338. by biker7, on Flickr
Mulig denne fungerer langt bedre ja. Men helt ærlig synes jeg en slik type sykkel ser bedre ut med litt større vindskjerm. :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av simpson »

På mange R sykler er vinskjermen suveren og skaper ikke turbulens, men på diverse ADV og ADV kloner kan det skape ekstremt mye turbulens. Jeg har hatt Transalp og BMW f800gs, disse var ikke behagelige over 120 kmt, selv med annerkjente ettermarkedsvarianter.
Mens Multistradaen er merkbart bedre enn de 2 andre. Ikke plagsomt på noen måte, ikke skaper den unødvendig støy, og effekten av den mot vær og vind er så bra at det lille ubehag den eventuelt måtte føre med seg kan ikke måles mot fodelen den gir.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 01 okt 2019, 07:51 På mange R sykler er vinskjermen suveren og skaper ikke turbulens, men på diverse ADV og ADV kloner kan det skape ekstremt mye turbulens. Jeg har hatt Transalp og BMW f800gs, disse var ikke behagelige over 120 kmt, selv med annerkjente ettermarkedsvarianter.
Mens Multistradaen er merkbart bedre enn de 2 andre. Ikke plagsomt på noen måte, ikke skaper den unødvendig støy, og effekten av den mot vær og vind er så bra at det lille ubehag den eventuelt måtte føre med seg kan ikke måles mot fodelen den gir.
Holder med deg der.

Kjører man stort sett på kosetur i hastigheter under 80km/t eller der omkring fungerer vindskjermen helt ok. Men runder man 100km/t så begynner det rett og slett bli ubehagelig og i 120km/t + uutholdelig.

Jeg har jo en slags vindskjerm på min også (selv om den sikkert bare er der for pynt) men jeg liker nå uansett å få vinden javnt fordelt på overkroppen. Det blir på en måte mer forutsigbart.

Jeg kan uten problemer slippe styret og riste litt på armene mens jeg ligger i 130km/t på E6. Jeg kjenner selvsagt vinden, men som nevnt er den forutsigbar og jevnt fordelt på overkroppen. Med Traceren kunne jeg ikke slippe styret følte jeg. Føler den gikk til alle kanter og vindskjermen fungerte mer som et seil som ødela hele aerodynamikken.

Men nå kjører sikkert jeg mer på motorvei enn folk flest også. Med den sykkelen jeg har tror jeg det nettopp er lettere og kose seg på motorveien i høyere hastigheter. Jeg er nok en av de ytterst få som enkelte ganger foretrekker motorveien. Spesielt når jeg skal fort frem og tilbake.

På sommerturen min så holder jeg meg dog unna motorveien, for da er jeg i feriemodus. Det er jeg ikke ellers... :redface

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Subsea79 »

Først og fremst takk for alle meninger rundt dette.
Alt er kjærkommen informasjon for meg uansett :thumleft

Jeg heller nok mer og mer mot at en Tracer er det fornuftige valget, og med den miniskjermen på bilde som Biker7 la ut, ble den jo rett og slett knalltøff!

Jeg får se, men det tyder ihvertfall på at jeg holder meg til Yamaha, så får jeg se om det blir fornuften (Tracer) eller hjerte (XSR900) som blir å ta det siste stikket. BMW R9T blir for dyrt i denne omgang.

Ser meg om etter en løsning jeg kan sette på sidevesker og en vindskjerm (om det er behov) på XSR som med enkelhet kan fjernes når det blir tur. Utgangspunktet mitt er at jeg i tilfelle skal holde den så "ren" desigmessig som jeg kan.
Ser SW motech har en heritage løsning som ikke var så værst. Kombinert med en mulig touringskjerm så kan det være et alternativ de få gangene jeg er på tur. Kanskje kan jeg nesten få en "ja takk, begge deler" løsning, selv om XSR`en aldri vil bli så god som en Tracer på tur.

Tross alt vil 90% av bruken være korte turer fra 10 minutt til 2 timer, og jeg digger virkelig XSR look`en.


Jeg er virkelig i villrede.....kanskje blir det noe helt annet. :crazy:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har kjørt opp mot 300 mil med Bimmern (S1000R) i løpet av 2-3 uker og selv om mine ryggproblemer tilsier at detet kanskje ikek er dne rette sykkelen, så går det faktisk helt greit.

XSR900 har jeg prøvekjørt flere ganger og den er med tanke på sittestilling mer behagelig for min rygg da den er mer oppreist. På denne kunne jeg kjørt verden rundt uten problemer. Jeg tror ikke sittestillingen på en Tracer er så mye annerledes enn XSR, hvis jeg klarer å huske riktig. Jeg ville valgt XSR når som helst fremfor Tracer, både med tanke på utseende og det faktum at XSR'en ser bra ut uten vindskjerm. Man får også orginale sidevesker til XSR som kler sykkelen. Sleng på noen kriagavesker på toppen og en tankveske så kan du jammen meg ha med mye på denne også. :)

Men det er nå min mening, og den bør jo ikke ha så stor betydning for deg. :)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av biker7 »

Bjerknez skrev: 01 okt 2019, 05:50
biker7 skrev: 30 sep 2019, 20:02
Bjerknez skrev: 30 sep 2019, 10:30
Rha skrev: 30 sep 2019, 09:57 Hvis en har så mye i mot en skjerm så sett på en bitteliten søt racing dings og det problemet er borte. Jeg selv elsker vindskjermen min og det er ikke bufring for min del enda jeg er 187cm. satt på puig skjerm pluss en liten givi shield på toppen. Den orginale bufret det så ille med, at jeg tror jeg kjente det mens støtta var nede også... skjermen min er justert omtrentlig i munnhøyde på meg.
I think i rest my case :knegg

Å rive av vindskjermen på en slik sykkel gjør ikek akkurat noe positivt med utseende...
Trenger som nevnt ikke rive den helt av, men sette på en "mini" :thumleft

Med min kappede "kina-skjerm" er turbulens et ikke-tema, og den GJØR noe positivt med utseende i mine øyne ihvertfall ;)

Bilde20180713_155338. by biker7, on Flickr
Mulig denne fungerer langt bedre ja. Men helt ærlig synes jeg en slik type sykkel ser bedre ut med litt større vindskjerm. :)
Hvis du mener Tracern ser bedre ut på dette bildet, så vet ikke jeg men.. :scratch :knegg :

Bilde20171007_155950 by biker7, on Flickr
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

Det kommer nok litt ann på hvordan man velger å vise bildene også :roll

Jeg symes i hovedsak at det blir litt "rart" når man kjøper seg en adventure light sykkel for og fjerne det som i utgangspunktet skal være en fordel med sykkelen.

Blir på en måte litt som å sette spoiler bak på en Volvo 240. Men nå er ikke Traceren den sykkelen som bør skamme seg mest over utseendet i den kategorien synes jeg. :thumleft

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av biker7 »

Men er jo ingen fordel med sykkelen at den har en vindskjerm som lager masse turbulens og lyd, og da synes ihvertfall ikke jeg det er litt "rart" å fjerne hovedgrunnen med veldig enkle grep ;) Tracern er også kjent for at det kan oppleves "wobbling" ved skikkelig gasspådrag i høye hastigheter. Med "mini-skjermen" og uten håndbeskyttere (tror disse også kan påvirke dette litt) er også "wobblingen" helt borte :thumleft

Og "Adventure Light".. :-k Trodde vel kanskje litt dette jeg også ved kjøp. Men fant fort ut at dette er en reinspikka asfaltsykkel med litt oppreist sittestilling. Den har ikke noe med grus/offroad å gjøre ihvertfall ! Like mye asfaltsykkel som S1000R faktisk :knegg

Kjøpte meg derfor en F800GS i tillegg. Noen tror kanskje dette er en lignende sykkel som Tracern, men DA har de misforstått ! :lol
En god del slappere enn Tracern, men knakandes god på grus og lett offroad :thumleft
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

biker7 skrev: 01 okt 2019, 23:39 Men er jo ingen fordel med sykkelen at den har en vindskjerm som lager masse turbulens og lyd, og da synes ihvertfall ikke jeg det er litt "rart" å fjerne hovedgrunnen med veldig enkle grep ;) Tracern er også kjent for at det kan oppleves "wobbling" ved skikkelig gasspådrag i høye hastigheter. Med "mini-skjermen" og uten håndbeskyttere (tror disse også kan påvirke dette litt) er også "wobblingen" helt borte :thumleft

Og "Adventure Light".. :-k Trodde vel kanskje litt dette jeg også ved kjøp. Men fant fort ut at dette er en reinspikka asfaltsykkel med litt oppreist sittestilling. Den har ikke noe med grus/offroad å gjøre ihvertfall ! Like mye asfaltsykkel som S1000R faktisk :knegg

Kjøpte meg derfor en F800GS i tillegg. Noen tror kanskje dette er en lignende sykkel som Tracern, men DA har de misforstått ! :lol
En god del slappere enn Tracern, men knakandes god på grus og lett offroad :thumleft
Selvsagt er det forståelig at man fjerner årsaker man ikke ønsker på sykkelen. Men i dette tillfellet så har man kanskje valgt feil type sykkel i utgangspunktet, soden man fjerner noe som i utgangspunktet skal være en fordel med en slik sykkel.

GS har jeg faktisk til gode å kjøre. Merkelig nok. Men at denne er mer egnet på grus tviler jeg ikke på. Dem er vel knapt sammenlignbare vil jeg tro?

Skulle jeg en dag i fremtiden få dilla på gruskjøring så vet jeg hva jeg ville kjøpt. Da ville det blitt en lettere sykkel som feks. KTM SMC690 eller noe med grusdekk. En meget lett og smal samt høyreist sykkel som jeg også har testkjørt en kort etappe. Jeg er ikke noe grusmenneske, men når jeg satt meg på denne fikk jeg med en gang lyst til å finne meg en skogssti.

En GS800/1200 ser jeg for meg blir for tung til slikt. Spesielt sistnevnte.

Svar