Subsea`s (b)logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29126
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av AJ » 21 okt 2019, 10:32

Subsea79 skrev:
21 okt 2019, 09:32

Er det noen her som har erfaringer fra nyere Moto Guzzi? Spesielt om noen har prøvekjørt V9 bobber?
Er spesielt ute etter dette med motoreffekt, som i hvert fall på papiret ser stusselig ut. Den sykkelen er så råtøff og ekstremt behagelig, men er redd den er litt vèl kjedelig. Regner med det er pålitelige/driftssikre sykler dette, selv om det har litt frynsete rykte.
Den lokale forhandleren har ikke demo sykkel tilgjengelig.

Alt av meninger og tanker rundt dette er velkommen....
Jeg har kjørt Moto Guzzisykler med alle motoralternativene siden 2012. Eide selv en Stelvio V8 1200, som egentlig var en 1150 med sine 1151 kubikk... ;) .
Kun 105 HK på papiret, men potent nok så det holdt i forhold til bl.a. Triumph Tiger Explorer 1200 og Ducati Multistrada 1200, som jeg kjørte sammen med på flere turer. Tror førerne av disse syklene ble mer enn en liten smule overrasket over hva Stelvio'en var god for...
Var også på tur til Italia med konemor bakpå og fullt bagasjesett. Funket som bare det på denne langturen. Og ingen problemer med den luftkjølte motoren i brennhet sommertemp. i Milanoområdet og videre sørover derfra.

Så har jeg hatt mulighet for testkjøre Moto Guzzi 1400, som går som et uvær! Skikkelig artig å frese forbi H-D'er med denne og se de forsvinne i bakspeilet :crazy: .

Så til klassikeren V7 med sin 750 kubikks motor på beskjedne 48, senere oppgradert til 52 HK.
Kvikk motor, men selvfølgelig uten de kraftressursene man trenger om man skal lesse ned sykkelen med passasjer og bagasje for to til langturer.
Men som f.eks. pendlersykkel mener jeg denne er et svært godt alternativ. Det samme hvis sykkelen skal brukes mest til småturer og to-tre dagers aleneturer.

V9 er nok den mest spesielle av det modellutvalget Moto Guzzi har i dag.
Men en god sykkel å kjøre dette også. Selv synes jeg ikke at jeg merker den store forskjellen motormessig på denne og V7. Skiller kun 3 HK - 52 i V7 og 55 i V9'ern.
Litt tynt stoppet sal i de første V9'erne, men likevel overraskende komfortabel bare man flytter litt på seg under kjøringen. Bedre sal på de nye modellene.

V85 TT, Moto Guzzis nye adventurealibi, er en historie for seg selv. Har like stor motor, 850 kubikk, som V9, men med 25 HK økt effekt fra 55 til 80 HK. Og det merkes, helt klart.
Den tildels betydelig oppgraderte motoren er den mest turtallsvillige standardmotoren fra Moto Guzzi noengang. Overraskende sprek med en følelse av mer krefter enn oppgitte 80 HK.
Denne sykkelen har en meget behagelig sal og liten vindskjerm, noe V7 og V9 ikke har.
V85 oppleves også som godt bygd.

Alle Guzzi'ene jeg har kjørt kjører godt. Men velger man Guzzi må man samtidig tåle litt vibrasjoner. Eller "Guzzipuls", som jeg pleier å kalle det...

Kvaliteten på Moto Guzzi har bedret seg mye de siste 10 årene, så den biten tror jeg ikke det lenger er noen grunn til å bekymre seg for.
Litt verre er det med forhandlernettet... Kun fire forhandlere med tilhørende verksteder her i landet er ikke mye å skryte av.
Når det er nevnt skal det også påpekes at Guzzisyklene har svært servicevennlige motorer og bunnsolid kardangdrift som betyr rimelige service- og vedlikeholdsutgifter.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

olela
Innlegg: 114
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
MC: N/A
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av olela » 21 okt 2019, 11:04

Ryktene sier vel også at Guzzi jobber med å putte V85 motoren inn i en eller flere nye modeller. Hadde de fått til dette i en V7, V9 eller lignende hadde dette vært knall....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29126
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av AJ » 21 okt 2019, 11:14

olela skrev:
21 okt 2019, 11:04
Ryktene sier vel også at Guzzi jobber med å putte V85 motoren inn i en eller flere nye modeller. Hadde de fått til dette i en V7, V9 eller lignende hadde dette vært knall....
V85 motoren vil nok bli brukt i andre modeller også, ja. Det er det all grunn til å tro.
Men i klassikeren V7, tror jeg de vil beholde 750 kubikkeren, men at de forhåpentligvis oppgraderer den på samme måte som 850 kubikkeren med bl.a. titan toventilerstoppen og det nye forbedrede oljespylings- og interne oljekjølingssystemet.
En slik oppgradering bør kunne bidra til å øke effekten fra 52 til kanskje opp mot 70 HK, noe som ville vært veldig bra på dnene modellen.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 96
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
MC: Yamaha MT-07

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Subsea79 » 21 okt 2019, 11:15

Hei.
Takker for godt svar.
Det blir nok mest aleneturer og småturer på meg, da fruen ikke vil være med.
Det er den nyeste V9`en jeg ser på som har oppdatert sal. Den føles i hvert fall veldig komfortabel når jeg sitter på den.
Samtidig er sittestillingen "spot-on" for meg, forhandler er nærmeste nabo til jobben og så er den fantastisk og se på. Jeg ser jo også på XSR`en som nok er et sikrere alternativ, men jeg syns V9`en har noe over seg som ikke XSR`en kan stille med. Og så er det jo bare metaller på Guzzi`n, og det liker jeg.

Det som spriker mest i testene jeg har lest er:
Kraft - noen skriver det er plenty, andre mener det er alt for lite. Jeg forstår at jeg ikke blir kastet av sykkelen, så dette er selvfølgelig relativt.
Gir - noe skriver den er veldig fin, andre mener den er upresis og gammeldags.
Vibrasjoner - noen skriver det er mye, andre skriver den er silkemyk (ikke på tomgang altså).
Blir liksom ikke helt klok på dette.

Når det gjelder pålitelighet og kvalitet så har jeg inntrykk av at den har blitt veldig bra etter Piaggio Group tok over, men leser man forum, får man ikke akkurat det inntrykket.

Jeg må få se til å testet en slik på et vis....


Bare se på den :yeyeye
20191019_082911348_iOS.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29126
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av AJ » 21 okt 2019, 11:36

Du må nok prøvekjøre og gjøre deg opp en mening på egenhånd ;) .
Jeg tror du blir overrasket :) .
Ang. girkasse så er det jo slik at Guzzisyklene er annerledes enn alle andre nye sykler ved at den har samme girsystem som på en bil, nemlig tørrklutchplate og ikke flerplate våtklutch, som de aller, aller fleste (alle?) andre sykler har.
Derfor oppleves girkassa på en Guzzi litt annerledes enn andre sykler. Kanskje litt tregere, men ikke mye.
Guzzi leveres ikke med quickshifter som standard eller tilleggsutstyr og grunnen til dette er, så vidt jeg kan skjønne, nettopp tørrklutchsystemet.

Ang. vibrasjoner:
Stelvio'en jeg hadde var spesielt ømfintlig og leverte mer vibrasjoner i spesielt høyre fotpinne om ventilene var ujustert og det samme om spjeldhusene (throttle bodies) ikke var synkronisert godt nok.
Tror ikke V7, 9 og V85 har samme utfordringene, men den 90 graders V-motoren uten balanseaksler vil nok alltid forplante noe av motorvibrasjonene - Guzzipulsen ;) - videre til sykkelen og da antakelig spesielt fothvilerne.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 5561
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av mekkern » 21 okt 2019, 16:14

BMW sine R modeller (bokser) har også tørrclutch og tilsvarende løsning..så burde være mulig med quickshift der også?

men nødvendig? tjaaaa...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 2123
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Gjersjøen

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av FredrikE24 » 21 okt 2019, 22:25

Gamle K-modeller også. Jeg mener nå tørrclutch er fine greier om man ikke bedriver burnouts og er glad i å gi clutch og mye gass når det går sakte. Da går lamellen fort.
Ellers er det mye snakk om kjøremoduser og quickshift og den slags. For min del helt unødvendig.

Når det gjelder girkasse så vil jeg påstå at man kan lage vel så tighte girkasser bak en tørrclutch som en mer japansk tradisjonell konfigurasjon. Jeg liker godt at girene glir inn uten klunk og smell på kald olje feks. Ulempen med tørrclutch er dersom girolja er kald og treg, så må man gjerne hjelpe til litt med clutchen når man skal treffe 1. Gir når man står helt stille.

Synes Guzziene er fine, dessverre litt slapt.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester