Maschev sin logg: BMW GS 1200

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Maschev sin logg: BMW GS 1200

Legg inn av Maschev »

Da var det på tide med en logg. Den er vel egentlig ett år på overtid men fant liksom aldri tiden til å skrive noe i fjor. Vet ikke om det var heten eller det faktum at det var første året med egen sykkel eller ingen av delene.

Uansett skal jeg nå forsøke å skrive litt her inne i ny og ne da jeg selv har satt pris på å lese dere andres logger her inne (ingen nevnt ingen glemt osv).

2018

Jeg begynte sesongen i fjor med å være på leting etter en sykkel. Tok lappen i 2016 så hadde vel egentlig gjort ganske mye forskning både før og etter oppkjøring. Har «landet» på en god del sykler etterhvert som inspirasjonen har kommet og gått. Det jeg etterhvert konkluderte med var at den første sykkelen burde være relativt billig og bra som førstegangssykkel.
Ettersom jeg hadde lyst å drive med litt turer ble også dette tatt med i vurderingen. Det var vel egentlig dette som gjorde at jeg startet en tråd her inne hvor jeg spurte om hva som var best av en TDM 850 og en VFR 750, da det sto mellom disse to. Kunne ikke helt bestemme meg så håpet at noen her inne kunne dytte meg den ene eller andre veien.

Endte uansett opp med med noe helt annet, nemlig en SV650S da jeg en solfylt dag kom over et etter min mening flott eksemplar i en fin blå farge.

Dro og kikket på den og bestemte meg etter noen timers drøfting frem og tilbake at jeg ville ha den. Det skal sies at jeg opptil flere ganger har vurdert en SV650, men har vært litt usikker på om den kanskje ble litt liten. Visningen fjernet alle tvil.

Var en veldig spesiell følelse å kjøre hjem sin egen sykkel. Gjorde ingenting at jeg hadde hentet sykkelen på Sørlandet og bodde på Østlandet :D Så ble en flott tur hjem.

Bilde
Bildet er av meg før avreise hjem

Sommeren i fjor var som dere vet helt ekstrem. Skulle gjerne ha sagt at jeg kjørte hele tiden hver dag, men faktum er at jeg ikke greide mer enn 3500 km i fjor :sorry . En kombinasjon av mye jobbing og diverse verv utenfor jobben gjorde at jeg hadde veldig lite tid til kjøring. Etter sesongen som endte i oktober for min del så hadde jeg en liten vurdering av hva jeg ville gjøre neste år da jeg var litt skuffet over at jeg ikke hadde kjørt mer.

2019

Når jeg begynte å planlegge denne sesongen så var jeg ganske klar på at jeg SKAL få kjørt mer og jeg SKAL få til en lengre tur. Ligger an til en tur til Tyskland, men er ikke helt avgjort enda.

Som jeg alltid gjør når jeg kjeder meg på jobb blir det mye surfing på Finn på diverse sykler samt lese litt på Reddit og naturligvis her inne om diverse ting relatert til motorsykkel.

Begynte etterhvert å danne seg en ide i mitt hode om at jeg kanskje burde oppgradere sykkelen til noe større. Mange gode argumenter for å ikke gjøre det, og kunne gjerne levd godt med en sesong til på SV’n. Men til syvende og sist så greier man gjerne å overbevise seg selv om at det er alltid gøy med ny sykkel. Enda lettere er det når man bor alene og har romslig økonomi som tillater det :thumleft

Så da begynte jakten på ny sykkel. Kategoriene denne gangen var egentlig å finne noe som var kraftigere enn det jeg hadde, var fint til turer, så bra ut, gjorde det bra på tester osv.

Budsjettet økte vel egentlig bare mer og mer som jeg kikket på diverse YT videoer av flotte sykler. Når jeg da til slutt sto igjen med Superduke, Tuono og S1000R skjønte jeg at nå hadde jeg virkelig fått «kubikksyken» hehe.

Endte opp med å stryke Superduken basert på pris og det faktum at den er litt røff i kantene for min smak. I hvertfall med min erfaring. Tuonoen måtte også dessverre til slutt fjernes fra listen da jeg synes det blir for mye penger å bruke på en sykkel. Utrolig flotte sykler med en av de beste motorlydene på markedet.

Så da gjensto egentlig bare S1000R. Pris kombinert med veldig gode tilbakemeldinger både her inne og andre steder på internett bidro til å gjøre valget ganske enkelt til slutt. Hadde ikke penger betydd noe som helst hadde jeg nok kanskje endt opp med en Tuono men prisforskjellen blir til slutt for stor.

Hentet den nye sykkelen i starten av mars og har rukket to korte turer i kulden i tillegg til når jeg prøvekjørte den.

Bilde Bilde Bilde
Noen bilder av sykkelen etter turen i går
Det mest imponerende med BMW’en hittil må nesten være hvor behagelig den er å kjøre. Ved rolig kjøring er den like lettkjørt som noe annet jeg har prøvd. Gir du på derimot så skjønner man at dette er seriøse greier. Ser fram til mange flotte kjøreturer i år.

Vil beklage til eventuelle norsklærere eller andre som måtte føle seg støtt over mine ferdigheter i setningsbygging og skille mellom fortid og nåtid for å nevne noe. Er noe rusten på skrivingen :redface

Skal også så godt det lar seg gjøre logge så mye av det som mulig.
Sist redigert av Maschev den 08 apr 2023, 13:40, redigert 6 ganger totalt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Maschev sin kjørelogg

Legg inn av kjellv »

Velkommen som blogger. Dette blir spennende :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Maschev sin kjørelogg

Legg inn av Bjerknez »

Ojoj.... Endelig en som har skjønt det og valgt riktig :thumleft :twothumbs:

Jeg har HELT lik sykkelen din. Kort sdkiltoppheng har du også klart å montere. Superb :)

Nå mangler du bare noen kule tank pads fra Techspec. Du ser mine her samt noen flere bilder:
Bilde-1-4.jpg
Bilde-1-3.jpg
Bilde-1-2.jpg
Bilde-1.jpg
Å helt til slutt... er dte bare meg, eller er min sykkel blankere enn din? :knegg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Maschev sin kjørelogg

Legg inn av Bjerknez »

En ting til.

Den BMW tankvesken passer perfekt til sykkelen og er 100% vanntett. Løp og kjøp, hvis du skal ha tankveske. Den er ikke billig... men den ser bra ut på sykkelen og den er formet slik at den ikke lager riper da den er hul under og ligger kun nedpå rundt kantene.

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Maschev sin kjørelogg

Legg inn av Maschev »

Velkommen som blogger. Dette blir spennende :thumleft
Takk for det :) Gleder meg mildt sagt til bittelit varmere dager så det går an med litt lengre turer enn 30-60 min
En ting til.

Den BMW tankvesken passer perfekt til sykkelen og er 100% vanntett. Løp og kjøp, hvis du skal ha tankveske. Den er ikke billig... men den ser bra ut på sykkelen og den er formet slik at den ikke lager riper da den er hul under og ligger kun nedpå rundt kantene.
Skal absolutt vurdere den tankveska. Har bare en universal en liggende nå. Har kjøpt litt forskjellige greier til sykkelen som jeg skal legge ut etterhvert som jeg får somla meg til å montere det. Men kort skiltoppheng sto omtrent øverst på lista :P

Nicolay
Innlegg: 51
Registrert: 31 aug 2018, 08:20
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Maschev sin kjørelogg

Legg inn av Nicolay »

Blir spennende å følge deg!
Er selv relativt fersk motorsyklist, og som kjenner at 1000cc syken gradvis bygger seg opp. S1000R'n er en jeg har kikket mye på. Kunne godt hatt en S1000XR også :P Men så faller det meg inn at det muligens blir litt for brutalt å hoppe fra en 650. Men kjører meget fornuftig, så tenker nok at det skulle latt seg gjøre og heller vokse litt med sykkelen. Hvem vet, dukker den riktige sykkelen opp på finn skal man aldri si aldri :P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Maschev sin kjørelogg

Legg inn av Bjerknez »

Nicolay skrev: 26 mar 2019, 15:07 Blir spennende å følge deg!
Er selv relativt fersk motorsyklist, og som kjenner at 1000cc syken gradvis bygger seg opp. S1000R'n er en jeg har kikket mye på. Kunne godt hatt en S1000XR også :P Men så faller det meg inn at det muligens blir litt for brutalt å hoppe fra en 650. Men kjører meget fornuftig, så tenker nok at det skulle latt seg gjøre og heller vokse litt med sykkelen. Hvem vet, dukker den riktige sykkelen opp på finn skal man aldri si aldri :P
Det er nok en del missforståelser ute å går når det gjelder sykkel i 600 klassen og 1000 klassen. Joda, en 1000 kubikk er generelt sett kreftigere saker med relativt god margin, avhengig am type motor etc.

En S1000R kan være veldig snill å kjøre hvis man holder seg i skinnet og på normale turtall. I motsetningen til en sykkel ale 1290 Superduke som er en twin med litt mer "rykk og napp". (ketchu effekt). Mitt inntrykk er at det normalt sett krever litt mer erfaring å kjøre en slik type sykkel kontra en 4 sylindret 600 kubikker.

Jeg gikk rett på en 1300 Cruiser med en vekt rett over 300 kg. som aller første sykkel. Et tungt dråg av en sykkel som ga meg noen utfordringer som rykende fersk, men man lærer seg jo til å bruke det man har.

Men med mye krefter under salen så øker også mulighetene for at man som fersk kanskje vil teste hva en slik sykkel er god for og DA kan det fort gå galt. Men de fleste med mer enn 40 i IQ skjønner nok at en gradvis tilvenning er det klokeste og ikke vri gummien av gassrulla ved første mulighet.

Men man kjenner jo seg selv best, så det er en avgjørelse man må ta.

Hopper du på en S1000R og starter pent samt ungår for høye turtall og for mye gasspådrag så merker du ikke at det er en 1000 kubikker du kjører. Den er ganske snill og forutsigbar.

Men girer du ned og gir litt gass så merker du fort at en 600 kubikker i samme klasse føles som moped i forhold. Litt overdrevet selvsagt, men ja, det ER stor forskjell :)

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Maschev sin kjørelogg

Legg inn av Maschev »

Nicolay skrev: 26 mar 2019, 15:07 Blir spennende å følge deg!
Er selv relativt fersk motorsyklist, og som kjenner at 1000cc syken gradvis bygger seg opp. S1000R'n er en jeg har kikket mye på. Kunne godt hatt en S1000XR også :P Men så faller det meg inn at det muligens blir litt for brutalt å hoppe fra en 650. Men kjører meget fornuftig, så tenker nok at det skulle latt seg gjøre og heller vokse litt med sykkelen. Hvem vet, dukker den riktige sykkelen opp på finn skal man aldri si aldri :P
Jeg tenkte selv at å hoppe fra 650 til 1000 kubikk var litt mye, men i bunn og grunn er det ditt hode som avgjør det hele. Du kan fint kjøre deg ihjel på en 600 eller en 650 for den saks skyld. Jeg tyna min SV650 ganske greit i fjor og kjente at den hadde mer enn nok krefter til å kjøre fortere enn det man bør på offentlig vei. S1000R'en er som Bjerknez sier veldig snill hvis du kjører den pent og ikke drar på. Siden jeg kom fra en V-twin var jeg vant til greit bånndrag fra før men ingenting sammenlignet med denne naturligvis. Jeg har fått kjørt noen turer med sykkelen allerede og har nesten bare kjørt i rainmode, litt pga klimaet og litt for å bli kjent med sykkelen.

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Maschev sin kjørelogg

Legg inn av Maschev »

Ganske kaldt å dra på Biltema i dag, men hadde veldig lyst å ta turen gjennom tunnelen (Oslofjordtunnelen that is) for å teste sykkelen litt oppover. Ble noe dempet da det var mye salt og støv der inne. Ellers har jeg truffet på relativt få sykler foreløpig. Merker jeg blir nødt å spyle over sykkelen etter hver tur nå pga det fortsatt er en del salt og sand på veiene. Håper feiebilene kommer snart.

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Maschev sin kjørelogg

Legg inn av Maschev »

En av konsekvensene av å kjøre så tidlig denne sesongen har vært at sykkelen fort blir innsauset med salt etc langs veiene. Selv om jeg har spylt den ofte så ser jeg at det må sterkere skyts til verks her. Derfor blir det investering i en høyttrykkspyler med skumkanon og noen diverse såper for å virkelig få sykkelen til å skinne. Ser en Karcher K3 burde holde til mitt bruk siden denne hovedsaklig skal brukes til å vaske kjøretøy. Ser de har en mindre modell også (K2) men den har fått mye negative tilbakemeldinger pga luftkjølt motor som tåler lite juling så det er uaktuelt. Har brukt en del tid på å lese meg opp på detailing og det er som med andre hobbyer behov for en tilsynelatende bunnløs lommebok :lol . Men la gå, en så flott sykkel fortjener all den kjærligheten den kan få :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Maschev sin kjørelogg: S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjører selv min andre S1000R og har god erfaring vedrørende vedlikehold av denne sykkelen. Men først til det generelle. Høytrykkspyleren.

Har selv en Karcher K7. Det er den største modellen som går på en vanlig 16 amp kurs med ca. 160 bar og over 600 liter i timen. Jeg mener at man bør satse så høyt lommeboken tåler. Det man derimot må legge mer vekt på når det kommer til høytrykkspyler er vannmengde pr. time. Jeg vil heller senke trykket og få mer vann enn omvendt.

Blir litt som sparedusj hjemme. Ikke noe galt med trykket, men har man kangt hår tar det jo evigheter og få skyldt ut sjampoen. Been there done that. Min mening er at K5 er absolutt det minste man bør kjøpe fra Karcher. Det er en god allrounder til en veldig god pris.

En ting du skal være obs på når det kommer til S1000R er den sorte plasten rundt lyktene forran samt radiatoren etc. Den blir fort stygg og "matt" og tåler IKKE sterke kjemikalier. Det er et rent mareritt og få bra igjen hvis du er uheldig. Been there done that.

En motorsykkel blir som oftest vasket ofte og den blir normalt sett ikke kjørt gjennom vinteren. Det er vel til og med sjelden den ser regn. Skitten man får på sykkelen er ikke den samme som skitten man får på biler.

Å husk.. ALDRI!!!!.... vask motorsykkelen eller påfør avfetting etc. når den er varm eller står i solen. Den sorte plasten på sykkelen tåler ikke dette i lengden.

Få tak i parafin å kjøp mye av det. Vanlig parafin som man får kjøpt på enkelte bensinstasjoner fra pumpe. Parafin løser effektivt opp olje og smuss. Brukes til å finvaske alle deler på motorsykkelen som er av metall. Felger, motor, potte, kjede etc. Det er mye olje i Parafinen og det du vasker blir også blankt.

Kjøp deg depotstøtte (forran og bak). Den på Biltema fungerer faktisk bra. Har du ikke brukt en slik før så er det best å være to de første gangene. Nå blir det lekende lett og vaske/smøre kjede samt vaske velger etc. Kjøp deg noen gode pensler, dypp dem i parafin og pensle steder det er vanskelig og komme til. Bruk noen billige mikrofiberkluter til å tørke stedene etterpå. Sørg også for å kjøp deg en kjedebørste. Den på Biltema duger.

Jeg har en slik lav stol med hjul som jeg sitter på mens jeg triller rundt sykkelen.

Personlig sverger jeg til Motul Road kjedesprayen. Den er flytende når den påføret og trenger inn der den skal. Etter noen minutter så "herder" den og blir hardere. Jeg har aldri fått noe klin på felgene etter å ha smurt kjede når jeg kjører.

Det du virkelig trenger er noe som tar vare på all sort plast. Så en plastfornyer er et absolutt must for å holde plasten sort. For denne blir fort grå og matt i solen. Det er ikke pent. Spesielt rundt lyktene forran og radiatoren. Men også plasten under salen (over bakhjulet) og skjermen bak samt kjedebeskytteren.

Vil du ta den helt ut og også rubbe sykkelen, så kjøp deg Rupes Nano med lang hals. Den kofferten inneholder alt du trenger. Den er perfekt til motorsykkel! Ja... jeg har den selv.

Så vil jeg anbefale deg å kjøpe Svisswax Shield (Hvis du har penger nok) eller Collinite 845 (Hvis du lever på budsjett). Begge er like gode når det kommer til funksjon og bruk, men førstnevnte lukter himmelsk godt, er naturlig og kan brukes trygt på absolutt alle flater. Dette er da beskyttelse (voks/forsegler) Bruker over alt på lakkerte flater, samt på blank plast. Speedometer glass, vindbeskytter forran etc.

Du trenger også en drøss med mikrofiberkluter. Du får ikke nok av disse. Du trenger mikrofiberkluter i forskjellige klasser. De tykke premiumklutene brukes til å buffe voks samt findetailing. Bilnerden.no har noen kluter som heter Edgeless ett eller annet i fargen grå. Disse er veldig rimelige og du får rabatt hvis du kjøper flere. Jeg har sikkert 200 stk. av disse. (kjekt og ha) :)

Så trenger du mikrofiberkluter til de mer skitne oppgavene. Bilpleiekongen har pleid å selge mikrofiber med kilopris til en billig penge. Dette er b-vare kluter som ikke koster så mye. Jeg pleier å bruke dem til dem ett par ganger for så og kaste dem. Så billige er dem. :)

Husk også å sett inn dekksidene (KUN dekksidene) med gummifornyer. Da blir dem sorte og fine. :)

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Maschev sin kjørelogg: S1000R

Legg inn av Maschev »

Bjerknez skrev: 04 apr 2019, 00:30 Jeg kjører selv min andre S1000R og har god erfaring vedrørende vedlikehold av denne sykkelen. Men først til det generelle. Høytrykkspyleren.

Har selv en Karcher K7. Det er den største modellen som går på en vanlig 16 amp kurs med ca. 160 bar og over 600 liter i timen. Jeg mener at man bør satse så høyt lommeboken tåler. Det man derimot må legge mer vekt på når det kommer til høytrykkspyler er vannmengde pr. time. Jeg vil heller senke trykket og få mer vann enn omvendt.

Blir litt som sparedusj hjemme. Ikke noe galt med trykket, men har man kangt hår tar det jo evigheter og få skyldt ut sjampoen. Been there done that. Min mening er at K5 er absolutt det minste man bør kjøpe fra Karcher. Det er en god allrounder til en veldig god pris.

En ting du skal være obs på når det kommer til S1000R er den sorte plasten rundt lyktene forran samt radiatoren etc. Den blir fort stygg og "matt" og tåler IKKE sterke kjemikalier. Det er et rent mareritt og få bra igjen hvis du er uheldig. Been there done that.

En motorsykkel blir som oftest vasket ofte og den blir normalt sett ikke kjørt gjennom vinteren. Det er vel til og med sjelden den ser regn. Skitten man får på sykkelen er ikke den samme som skitten man får på biler.

Å husk.. ALDRI!!!!.... vask motorsykkelen eller påfør avfetting etc. når den er varm eller står i solen. Den sorte plasten på sykkelen tåler ikke dette i lengden.

Få tak i parafin å kjøp mye av det. Vanlig parafin som man får kjøpt på enkelte bensinstasjoner fra pumpe. Parafin løser effektivt opp olje og smuss. Brukes til å finvaske alle deler på motorsykkelen som er av metall. Felger, motor, potte, kjede etc. Det er mye olje i Parafinen og det du vasker blir også blankt.

Kjøp deg depotstøtte (forran og bak). Den på Biltema fungerer faktisk bra. Har du ikke brukt en slik før så er det best å være to de første gangene. Nå blir det lekende lett og vaske/smøre kjede samt vaske velger etc. Kjøp deg noen gode pensler, dypp dem i parafin og pensle steder det er vanskelig og komme til. Bruk noen billige mikrofiberkluter til å tørke stedene etterpå. Sørg også for å kjøp deg en kjedebørste. Den på Biltema duger.

Jeg har en slik lav stol med hjul som jeg sitter på mens jeg triller rundt sykkelen.

Personlig sverger jeg til Motul Road kjedesprayen. Den er flytende når den påføret og trenger inn der den skal. Etter noen minutter så "herder" den og blir hardere. Jeg har aldri fått noe klin på felgene etter å ha smurt kjede når jeg kjører.

Det du virkelig trenger er noe som tar vare på all sort plast. Så en plastfornyer er et absolutt must for å holde plasten sort. For denne blir fort grå og matt i solen. Det er ikke pent. Spesielt rundt lyktene forran og radiatoren. Men også plasten under salen (over bakhjulet) og skjermen bak samt kjedebeskytteren.

Vil du ta den helt ut og også rubbe sykkelen, så kjøp deg Rupes Nano med lang hals. Den kofferten inneholder alt du trenger. Den er perfekt til motorsykkel! Ja... jeg har den selv.

Så vil jeg anbefale deg å kjøpe Svisswax Shield (Hvis du har penger nok) eller Collinite 845 (Hvis du lever på budsjett). Begge er like gode når det kommer til funksjon og bruk, men førstnevnte lukter himmelsk godt, er naturlig og kan brukes trygt på absolutt alle flater. Dette er da beskyttelse (voks/forsegler) Bruker over alt på lakkerte flater, samt på blank plast. Speedometer glass, vindbeskytter forran etc.

Du trenger også en drøss med mikrofiberkluter. Du får ikke nok av disse. Du trenger mikrofiberkluter i forskjellige klasser. De tykke premiumklutene brukes til å buffe voks samt findetailing. Bilnerden.no har noen kluter som heter Edgeless ett eller annet i fargen grå. Disse er veldig rimelige og du får rabatt hvis du kjøper flere. Jeg har sikkert 200 stk. av disse. (kjekt og ha) :)

Så trenger du mikrofiberkluter til de mer skitne oppgavene. Bilpleiekongen har pleid å selge mikrofiber med kilopris til en billig penge. Dette er b-vare kluter som ikke koster så mye. Jeg pleier å bruke dem til dem ett par ganger for så og kaste dem. Så billige er dem. :)

Husk også å sett inn dekksidene (KUN dekksidene) med gummifornyer. Da blir dem sorte og fine. :)
Hjertelig takk for tips Bjerknez! Har etter å ha lest en del på siden her skjønt at du har god erfaring med detailing så skal notere ned de varene du nevnte her. Så får vi se hvor mye penger det blir til slutt :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Maschev sin kjørelogg: S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Det viktige er hva du gjør med sykkelen ETTER håndvask og avspyling. De fleste tørker ikke sykkelen og de som gjør det stopper der. Det er etter tørking av sykkel at kosejobben starter. Alle klarer og spyle av samt håndvaskensykkelen. For å sette prikken over i’en må du også vaske der folk ikke ser :)

Er du god på og skru (noe jeg ikke er) så skru gjerne av deksler og deler for å komme til. Fantasien og tiden er det eneste som setter grenser. Detailing er ikke dyrt i det hele tatt. Jeg har testet det meste av produkter og du trenger sjelden å sprenge lommeboken for å få noe bra. Vokser til flere tusen kroner er bare svada.

Men vær så snill å ligg unna Turtlewax. At dem i det hele tatt for solgt den guffa er meg en gåte. Når jeg ser noen vokse/polere bilen med turtlewax og polergarn så må jeg lukke øynene. Jeg blir faktisk regelrett irritert. :[-X

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Maschev sin kjørelogg: S1000R

Legg inn av Maschev »

Den bloggen/loggen med jevnlige oppdateringer jeg drømte om å følge opp ble ikke noe av ser det ut til. Her er allikevel mine tanker rundt de to siste sesongene på to hjul :)

Sesongen 2019

Her er bilde fra en av de første dagsturene jeg hadde på sykkelen. Tinnsjå rundt med en svipptur innom Rjukan og Vemork. Flott tur på den "rette sida" av Tinnsjå. Den motsatte siden var preget av meget dårlig vei.

Bilde

Det ble mye dagsturer rundt på søndre Buskerud det første året jeg hadde sykkelen. Jeg har et par kompiser som også har nakensykler i 750-1000cc klassen. For dere som er kjent i området så kan jeg nevne Kleiver, Tyrifjorden rundt, Hurum rundt blant annet. Min første langtur gikk til Flåm. Flott sted på alle måter. Her vil jeg dog trekke frem klisjeen om at selve reisen var det beste med turen. Makan til flott natur hele veien fra Hønefoss og frem til Flåm skal man lete lenge etter. Man kan bli Senterpartivelger av mindre.
Bilde
Bilde

Etter den nasjonalromantiske turen til Flåm var det dags for tur til Trøndelag. Stedet hvor Olav den hellige møtte sin overmann, stedet hvor Rosenborg Ballklub skrev seg inn i Europeisk fotballhistorie og sist men ikke minst mitt fødested. Nærmere bestemt Trondheim.

Jeg valgte Østerdalen som min rute både opp og ned. Ikke en spesielt spennende rute verken med vei eller natur tatt i betraktning. Derimot er den svært så effektiv!

Dette summerer ganske godt min første sesong med sykkelen. Det ble riktignok flere dagsturer etter turen til Trøndelag men ingen som skilte seg mer ut enn andre. Jeg satte sykkelen på vinterlagring med et spørsmål som gnagde på meg: Hadde jeg kjøpt riktig sykkel for meg?

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Maschev sin kjørelogg: S1000R

Legg inn av Maschev »

Sesongen 2020

Jeg begynte i ny jobb i Stavanger på senhøsten i 2019. Dette gjorde at sesongen startet riktig så tidlig her nede i vakre Rogaland. For en som har vokst opp langs Oslofjorden er dette stedet som ett “Disneyeventyr”. Flotte veier med fantastiske fjorder og fjell som prikken over I'en. Det å kunne sette seg på sykkelen og kjøre en kort tur ned til Lysebotn fremstår til tider som uvirkelig.
Bilde
Bilde

Årets langtur var av det genuine slaget. Dette var som de fleste er kjent med et år preget av Covid-19.

I utgangspunktet hadde jeg planlagt en tur rundt Østersjøen med det kreative navnet “Østersjøen rundt”.

I det lengste ønsket jeg at denne turen skulle være mulig å gjennomføre, men jeg skjønte fort at slik smitten utviklet seg var jeg, i likhet med mange andre i Norge låst til en ferie i vårt vakre fedreland.

Jeg hadde allerede avtalt med familie at jeg skulle være noen dager sammen med de i Vesterålen. Siden det ikke ble noe av en tur til våre vakre naboland bestemte jeg meg for at jeg skulle heller benytte tiden til å ta en reise til Lofoten etter min nevnte tur til Vesterålen.

Turen til nord var preget av mye regn. Det var kontinuerlig regn fra Stavanger til jeg ankom fergen over til Vesterålen.

Heldigvis var jeg veldig heldig med været etter dette. Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg hadde sol de tre neste ukene. Regnet kom ikke før jeg skulle begynne på hjemreisen hvilket var typisk nok. Dermed ble Saltfjellet kun opplevd i regn denne gang. Når det er sagt var det vanvittig flott natur uavhengig av været. De fleste nordmenn er vel kjent med at det er flott natur i den nordre delen av landet vårt så jeg velger å ikke gå for mye inn på detaljer her.

Høydepunkt fra nord var en dagstur rundt Andøya. Rett og slett en fantastisk natur og utrolig flott tur😊

Hjemreisen var preget av rene transportetapper. Kjørte i strekk fra Fauske til Trondheim, Tr.heim - Oslo og Oslo – Stavanger.

Når jeg kom hjem til Stavanger hadde jeg stadig et spørsmål som lå og kvernet i hodet mitt. Er dette rette sykkelen for meg?

Og med det vil jeg benytte anledningen til trekke frem det som for meg har vært negativt med å bruke en såkalt “supernaked” eller nakensykkel om du vil til langtur.

Den originale salen på en S1000R er ikke bra nok. Etter å ha byttet til komfortsete fra BMW ble det riktignok bedre. Den største utfordringen ble allikevel vinkelen på knærne. Jeg kjenner at det svir litt på stoltheten at jeg må klage på vondt i mine knær i en alder av 30 men faktum er at slik var det faktisk.

Etter mye drøfting med meg selv innså jeg at livet med en supernaken sykkel rett og slett ikke er for meg. Jeg kjøpte BMW’n fordi jeg ønsket en hybrid av en sportssykkel og en tursykkel. Jeg tenkte at S1000R ville være det men det postitive endte opp med å ikke veie opp for det negative for min del. Dessuten må jeg ærlig innrømme at en rekkefirer rett og slett er en kjedelig motor! For all del, det går meget bra, men lyden når ikke v-twin eller v4 til knærne en gang etter min mening.

Sesongen 2020 endte med at jeg solgte min kjære S1000R til en som forhåpentligvis vet å kjøre sykkelen slik den er ment til; hardt på bane 😊

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å benytte den kommende tiden inn mot neste sesong for å finne en ny sykkel. Det som derimot skjedde var at jeg solgte min S1000R og kjøpte en R1200GSA på under en uke! Så i skrivende stund venter jeg på å få levert min nye sykkel hjem her i Stavanger. Forhåpentligvis blir det en tur til utlandet neste sesong :)

Svar