Maschev sin logg: BMW GS 1200

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Re:

Legg inn av Maschev »

xavi0n skrev: 14 mar 2021, 12:11
Maschev skrev: 07 feb 2021, 18:24

Andøya frister til gjentagelse så jeg vurderer sterkt å kjøre ut dit for å ta ferge over til Senja. Den delen av turen jeg er mest usikker på er nord for Tromsø. Har kun kjørt Tromsø - Finnsnes og er ellers rimelig blank på resten av veien nordover. Innspill taes i mot med takk :)
Ang veien nordover så har du ikke så mye å velge i, er egentlig kun e6 som tar deg nordover.
Men det er forsåvidt grei vei helt fra Tromsø til Kvænangsfjellet, fin utsikt og mange stikkveier man kan ta av e6 for å kjøre å se.
Når du kommer inn i langfjorden kommer du på det som må være den beste veien nord for saltfjellet.
Anbefaler å ta turen østover også, båtsfjord og fjordene rundt er fantastiske i midtnattsol på sommertid.
Ellers anbefales det å ta den turen litt tidlig, myggen i august kan være overveldene
Takker for innspill! :thumleft Det er såpass med distanser at jeg får bare håpe jeg rekker å se alt jeg ønsker på denne turen. Kjørte fra Vadsø til Kirkenes i fjor sommer (ikke på sykkel) og skulle gjerne fått ser av Varangerhalvøya. Mulig det blir der jeg snur og vender sydover igjen.

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Maschev sin logg

Legg inn av Maschev »

Kjøpte en ny batterlader da batteriet på BMW'n hadde såpass lav spenning at starteren ikke gikk rundt. Det var lite strøm når jeg fikk den levert så det var vel som forventet i grunn. Hadde ikke en batterilader liggende i Stavanger så da hadde jeg en unnskyldning til å kjøpe en ny en ;) Har siklet på en sånn automatisk lader lenge.

De hadde tilbud på Optimate 4 på MC Huset Nydal og det passet jo bra :) Kjøpte med en adapter slik at jeg kan lade sykkelen via "sigarett tenneren" på BMW'n. En billig lader fra Biltema hadde sikkert funket bra nok men det at man ikke trenger å ta ut så mye som en skrue ble for fristende. Vil benytte anledningen til å skryte av MC Huset Nydal og Post Nord. Bestilte søndag kveld og hadde laderen tirsdag ettermiddag. Det er slett ikke verst!

Laderen fungerte forøvrig ypperlig og jeg har forhåpentligvis en god lader i mange år fremover :)

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Maschev sin logg

Legg inn av Maschev »

Fikk min første langtur med BMW'n på fredagen! Hadde ærend hjemme på Østlandet så benyttet anledningen til å teste hvordan sykkelen gjør seg på en lengre tur. Ikke overraskende var det betraktelig bedre enn S1000R'n som ikke gjør seg helt bort til lengre turer bare så det er sagt. Været var så som så. Gjennom Rogaland var det 5 grader og delvis skyet og jeg kunne godt merke at det var i grenseland komfortmessig, varmeholker eller ei.

Når jeg kjørte inn i Agder begynte derimot temperaturen å stige og jeg hadde stort sett 10 grader og sol resten av turen :)
Brukte 7 timer fra Stavanger til Lier og det må jeg si meg relativt fornøyd med. Tror nok det blir noen oppgraderinger av sykkelen før sommerens langturer melder sin adkomst. Komfortsal og ny vindskjerm samt styrehever så tror jeg vi har prikken over I'en :)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Re:

Legg inn av rolf-arne »

Maschev skrev: 14 mar 2021, 18:02 Kjørte fra Vadsø til Kirkenes i fjor sommer (ikke på sykkel) og skulle gjerne fått ser av Varangerhalvøya. Mulig det blir der jeg snur og vender sydover igjen.
Men da har du kjørt FEIL vei -- det som er eksepsjonell fin MC vei i Finnmark er veien fra Vardø til Hamningberg - æ kjøre 50 mil for å få kjøre den veien - og det er fremdeles i Finnmark. Setter kursen dit i juli om dem får reparert veien i Tana - og det er fordi jeg vil kjøre over Ifjorfjellet - den nyeste og den fineste veien i Norge , enda . I tana gikk det et ras som tok 200 meter av veien og derved er det omkjøring på 55 mil om du skal til den andre siden.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Re:

Legg inn av Maschev »

rolf-arne skrev: 25 apr 2021, 11:42
Maschev skrev: 14 mar 2021, 18:02 Kjørte fra Vadsø til Kirkenes i fjor sommer (ikke på sykkel) og skulle gjerne fått ser av Varangerhalvøya. Mulig det blir der jeg snur og vender sydover igjen.
Men da har du kjørt FEIL vei -- det som er eksepsjonell fin MC vei i Finnmark er veien fra Vardø til Hamningberg - æ kjøre 50 mil for å få kjøre den veien - og det er fremdeles i Finnmark. Setter kursen dit i juli om dem får reparert veien i Tana - og det er fordi jeg vil kjøre over Ifjorfjellet - den nyeste og den fineste veien i Norge , enda . I tana gikk det et ras som tok 200 meter av veien og derved er det omkjøring på 55 mil om du skal til den andre siden.
Vel, det var minibuss for fly når jeg reiste den strekningen så det var ikke i mine hender :lol Men jeg noterer meg ditt tips for alternativ rute neste gang jeg skal kjøre der oppe :thumleft

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Maschev sin logg

Legg inn av Maschev »

Ute å kjørte litt på grusvei i dag. Fint vær og temperatur i Finnemarka, men det er noen steder som ligger i skyggen hvor isen fortsatt ligger igjen. Blir nok å ta et kurs for å lære bedre å kjøre utenfor vanlig veier. Spesielt hvis jeg ønsker å kjøre mer TET. Legger ved et bilde fra dagens tur:

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Maschev sin logg

Legg inn av Jompa »

Omtrent like mye sne som vi har.
Og med nattefrost ser det ut til å bli en sen vår, ikke så farlig for blir det varmt for tidlig er sommeren brukt opp før den har begynt.
Det gjelder ihvertfall i Finnmark.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Maschev sin logg

Legg inn av Maschev »

Jompa skrev: 27 apr 2021, 22:49 Omtrent like mye sne som vi har.
Og med nattefrost ser det ut til å bli en sen vår, ikke så farlig for blir det varmt for tidlig er sommeren brukt opp før den har begynt.
Det gjelder ihvertfall i Finnmark.
Heldigvis i høyden dette. Bare veier men frost om natta så kjører ikke så mye der enda. Nede i lavlandet er det mer akseptabelt heldigvis.

Vært fint vær hele uka men har ikke hatt tid til mer enn noen korte turer. I dag ble det derimot en fin tur. Kjørte hjemme fra Hurum og opp forbi Kongsberg og deretter rundt Tinnsjøen om Austbygdi før jeg returnerte hjem. Fantastisk flott tur som jeg sist kjørte med S1000R'n i 2019. Veien er så som så på østsida så det fristet ikke til gjentakelse med R-sykkelen. Med GS'n gikk det derimot som en lek :) Temperaturmåleren viste rundt 10 grader hele veien med unntak av noen strekninger i høyden. Så lenge jeg kjører går det fint siden det er varmeholker, men med en gang jeg tar en liten stopp kryper kulda inn.

Det ble ca 35 mil og det må man si seg fornøyd med på en ettermiddag :) Så får vi se hvor turen ender i morgen :-k

Legger ved noen bilder fra en rasteplass ved Tinnsjøen:
Bilde
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Maschev sin logg

Legg inn av Maschev »

Hadde lyst å ta en lengre tur denne flotte 1.mai dagen. Etter å ha studert kartet litt tenkte jeg at å kjøre opp til Gol via "Kustnerdalen for deretter å kjøre over fjellet til Valdres og nedover igjen måtte bli en ypperlig tur! Når jeg kom til Haglebu ble jeg derimot litt mer skeptisk. På 890 meter var det 1 grad (!) på det kaldeste. Det var tørt så gikk greit å kjøre men tenkte at jeg får heller fullføre neste fjellovergang når det er litt varmere i været. Så jeg vendte snuta hjemover når jeg kom ned til Bromma. Endte på 34 mil så ikke fullt så lang tur som jeg ønsket men alt i alt var det greit :)
Legger ved noen bilder fra den lille fjellturen jeg fikk:
Bilde
Bilde
Bilde
Selve ruta:
Bilde

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Maschev sin logg

Legg inn av Maschev »

Hadde som plan å kjøre ned til Stavanger i løpet av uka. Når jeg sjekka Yr på morgenen ble det brått bestemt at i dag (mandag) virket best værmessig.

Hadde knapt rukket å se synet av huset forsvinne fra speilet før jeg traff en skikkelig regnskur. Vel, litt regnvær må man tåle som motorsyklist. Derfor måtte jeg jaggu le når det begynte å sludde rett nord for Sandefjord. Kan ikke huske å ha opplevd lignende værskifte i lavlandet. Det gikk altså fra 11 grader og delvis skyet til 3 grader og sludd på under 30 sekunder.

For sikkerhets skyld har jeg ikke fått kjøpt nye støvler heller så det ble benyttet sko med kevlar. Disse ble jo naturligvis dyvåte ganske raskt. Kulde er motorsyklistens verste fiende og jeg kunne fort ane at det skulle bli vel røft å kjøre 6 timer med våte og kalde føtter. Så da fikk jeg en unnskyldning til å kjøre innom Larvik. Forøvrig en flott liten by. Stoppet på en Kiwi og kjøpte et trepakning med sokker samt to handleposer. Hele ut vannet av skoene og fikk på nye sokker. Deretter var det å pakke føttene inn i plastposene. Det gjorde jobben :thumleft
Bilde

Skal sies at været var betraktelig bedre når jeg kom ned til Sørlandet. Var faktisk 14 grader og strålende sol i Kristiansand :)
Bilde

Etter en kort rast i Sørlandsbyen kjørte jeg strake vegen til Stavanger uten stopp.

ErikW
Innlegg: 683
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Maschev sin logg

Legg inn av ErikW »

Flotte turer du her :thumleft anbefaler deg å se på BMW sine Gore Tex støvler. De er skikkelig bra saker :twothumbs:

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Maschev sin logg

Legg inn av Maschev »

ErikW skrev: 03 mai 2021, 22:34 Flotte turer du her :thumleft anbefaler deg å se på BMW sine Gore Tex støvler. De er skikkelig bra saker :twothumbs:
Sykkelen inspirerer meg mer enn landskapet for å være ærlig :D

Angående støvlene så ser jeg at det er mye å velge i prisklassen +- 2k. Det viktigste er at de holder lenge. Mye blandet erfaring med dyre sko både til motorsykkel og annet. Men takk for tilbakemelding :thumleft

ErikW
Innlegg: 683
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Maschev sin logg

Legg inn av ErikW »

Maschev skrev: 04 mai 2021, 11:30
ErikW skrev: 03 mai 2021, 22:34 Flotte turer du her :thumleft anbefaler deg å se på BMW sine Gore Tex støvler. De er skikkelig bra saker :twothumbs:
Sykkelen inspirerer meg mer enn landskapet for å være ærlig :D

Angående støvlene så ser jeg at det er mye å velge i prisklassen +- 2k. Det viktigste er at de holder lenge. Mye blandet erfaring med dyre sko både til motorsykkel og annet. Men takk for tilbakemelding :thumleft
Jeg ga 2.190,- for mine BMW Gore Tex i 2020, så normalt ikke dyre de

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Maschev sin logg: Første sesong med BMW GS

Legg inn av FredrikE24 »

BMW-støvlene er da rimelige de for noen kvalitetsstøvler som varer lenge. Jeg kjøpte Alpinestars med stålspenner og sydd såle for det dobbelte ifjor. De er vannvittig gode synes jeg. Litt for høy såle til min sykkel, men det går akkurat. Litt krøkkete var det å gire i starten, men alt er en vanesak.. De ble også mykere med tiden. På en R1200GS bør det passe ypperlig. Vanntette og puster fint. Sitter godt på både foten og langt opp på beinet.

https://www.agmshop.no/kjøreutstyr/moto ... 0000014342

Mitt problem er at sålene løsner fra støvelen. Når de er sydd er det ikke noe problem. Et annet problem er at innerforet på høyre støvel går i oppløsning. Har litt mongo-bein sikkert.. Disse har imidlertid holdt svært bra enn sålenge. De forrige støvlene holdt i en sesong og en halv vinter. Så var de fillete og sålene var begge limt med Tec7.

Om det har noe å si, så er det nok noe av det sikreste å få tak i der ute til veibruk. Er også overraskende gode å spasere i.

Dette kommer jo ann på hvor mye man kjører. For min del føler jeg at gode støvler er viktig, og at det å svette på beina er noe dritt samtidig som at man kan bli både våt og kald. Foreløpig har det bare vært en fryd. Hadde en ordentlig langtur på Fredag. Beina var det eneste stedet hvor jeg ikke frøs.

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Maschev sin logg: Første sesong med BMW GS

Legg inn av Maschev »

FredrikE24 skrev: 04 mai 2021, 21:47 BMW-støvlene er da rimelige de for noen kvalitetsstøvler som varer lenge. Jeg kjøpte Alpinestars med stålspenner og sydd såle for det dobbelte ifjor. De er vannvittig gode synes jeg. Litt for høy såle til min sykkel, men det går akkurat. Litt krøkkete var det å gire i starten, men alt er en vanesak.. De ble også mykere med tiden. På en R1200GS bør det passe ypperlig. Vanntette og puster fint. Sitter godt på både foten og langt opp på beinet.
https://www.agmshop.no/kjøreutstyr/moto ... 0000014342
Dette kommer jo ann på hvor mye man kjører. For min del føler jeg at gode støvler er viktig, og at det å svette på beina er noe dritt samtidig som at man kan bli både våt og kald. Foreløpig har det bare vært en fryd. Hadde en ordentlig langtur på Fredag. Beina var det eneste stedet hvor jeg ikke frøs.
Hvis det funker greit å kjøre med på din så bør de absolutt funke bra på GS'n. Har sett på SIDI sin variant også. Tenker at hvis man først skal kjøpe ett par så kan man like gjerne kjøpe slike støvler enn å ha noe som funker bra på touring men kanskje mindre bra offroad. Men jeg har ikke testet noen av disse støvlene så må vel gjøre det før jeg skal legge meg opp noen mening. Takk for innspill uansett :thumleft

Svar