En amatør prøver seg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av 127Tom »

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men har du lest manualen til sykkelen?
Har du tatt den med på verksted og fått en diagnose på den?
På forumer kan du får mye rare forslag som ikke alltid er så lurt.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Ser i manual, googler, ser videoer, skriver her og prøver ut det som virker logisk og overkommelig å gjøre selv. Mtp at problemet nå er litt mer snevret inn er det kanskje mulig å få et verksted til å se på den for å enten fikse om det er noe enkelt eller gi en diagnose som du sier på hva som må gjøres om det er større/dyrere.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

PWL skrev: 09 apr 2021, 23:26 Ooooog der stoppa den igjen. Good times!

Prøvde meg på en kort oppvarming på området, men kom vel ikke mer enn 3-400 meter før det begynte å fuske og motoren døde igjen.

Vrei nøkkelen av og på, ingen lyd fra bensinpumpa. La spesielt merke til tidligere i dag når den var i orden at den laget en "drrrr" lyd hver gang jeg slo på tenninga, men nå var den borte. Av og på førti ganger med den kontakten jeg hadde limet, men ingen lyd fra bensinpumpa. Hvordan kan jeg best teste om den får strøm eller om bensinpumpa i seg selv har tatt kvelden? Er det bare å måle spenning i den kontakten som kommer fra batteriet og hvis det er noe der så kan det fortsatt være problemet med strømtilførsel?

Edit (som vanlig): Lurte på om jeg hadde fått for mye lim på og at dette hadde havnet på selve kontakten, men begge deler så rene ut på selve metallet inni der. Limet var bare en liten dråpe på plast-delen etter hva jeg kunne se.
Det kan være dårlig kontakt i pluggene inne i kontakten. Har du prøvd og starte den mens du fikler litt med disse pluggene? Jeg ville forsøkt og byttet ut den pluggen som du limte. Prøv først etter du har fjernet pluggen og tvinne ledningene sammen, evt. bruk en Wago kobling eller noe for å se om den starter.

Den kan selvsagt være noe galt med bensinpumpen også, men det er ikke noe jeg har så mye greie på. For meg virker dette bare som om det er sårlig kontakt ett sted. Kanskje aller helst i den pluggen du snakker om. Selv om pluggen er festet sammen, så kan det definitivt være dårlig kontakt inne i selve pluggen.

Å ja, på forumer rundt om er det ikke alltid rådene du får like gode. Det kan også gjelde mine råd. Mekkern her inne derimot har jeg erfart er en meget kompetent kar så du bør kanskje lytte litt ekstra til hva han sier :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Du kan få ett par kontakter av meg hvis du vil. Henter du dem skal du få dem gratis. Skal jeg sende dem betaler du porto. (Er nok billigere å kjøpe dem selv evt.) :)

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Bjerknez skrev: 10 apr 2021, 06:34 Det kan være dårlig kontakt i pluggene inne i kontakten. Har du prøvd og starte den mens du fikler litt med disse pluggene? Jeg ville forsøkt og byttet ut den pluggen som du limte. Prøv først etter du har fjernet pluggen og tvinne ledningene sammen, evt. bruk en Wago kobling eller noe for å se om den starter.
Nei, jeg prøvde bare å dytte mer og mindre i hverandre mellom hver gang jeg prøvde å vri nøkkelen. Den starter forsåvidt men dør etter 1 sekund, og det må jo være pga mangel på bensin når det har vært problemet.

Skal forsøke å få tatt kontakten av og heller få tvinnet de sammen eller liknende, men nå er det jo blitt ekstra styrete for nå står sykkelen nedi veien her i stedet :lol For et opplegg.

De kontaktene sitter litt vanskelig til, det ser ut som det bare er å kappe ut ledningene fra de?
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

PWL skrev: 10 apr 2021, 09:45
Bjerknez skrev: 10 apr 2021, 06:34 Det kan være dårlig kontakt i pluggene inne i kontakten. Har du prøvd og starte den mens du fikler litt med disse pluggene? Jeg ville forsøkt og byttet ut den pluggen som du limte. Prøv først etter du har fjernet pluggen og tvinne ledningene sammen, evt. bruk en Wago kobling eller noe for å se om den starter.
Nei, jeg prøvde bare å dytte mer og mindre i hverandre mellom hver gang jeg prøvde å vri nøkkelen. Den starter forsåvidt men dør etter 1 sekund, og det må jo være pga mangel på bensin når det har vært problemet.

Skal forsøke å få tatt kontakten av og heller få tvinnet de sammen eller liknende, men nå er det jo blitt ekstra styrete for nå står sykkelen nedi veien her i stedet :lol For et opplegg.

De kontaktene sitter litt vanskelig til, det ser ut som det bare er å kappe ut ledningene fra de?
Jeg skal ikke råde deg til å kappe noe som helst, siden vi ikke vet om det er dårlig kontakt. Kapper du ledningene og det viser seg å ikke være dårlig kontakt, så har du bare fått ett problem mer helt unødvendig.

Så jeg vil anbefale deg å ikke gjøre så veldig mye mer hvis du ikke vet hva du holder på med og heller spørre noen du kjenner som kan hjelpe deg som har litt snøring.

Det kan være et skikkelig h**** og få på nye plugger hvis det er trangt og vanskelig å komme til. Er kablene for korte så kan det ende med at du må bytte ut hele kabelen og da tårner problemene seg fort opp for en som ikke har drevet med slikt tidligere.

Så det beste rådet jeg kan gi, hvis du ikke vil risikere noe mere selv, er å oppsøke et verksted for å se om dem kan finne feilkilden. I det lange løp kan det hende det er det som er mest lønnsomt og riktige å gjøre. :)

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Takk for svaret, men jeg ser at det har dukket opp en liten skrivefeil. Jeg skulle skrive "nappe ut" og ikke kappe ut, hehe. Hvis jeg kapper de av blir det nok hakket for kort, ja. Der er jeg veldig enig. Skal se om det er noen mulighet for å få dratt ut ledningen i stedet for. Spørs bare om det går an eller om det sitter som støpt.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

PWL skrev: 10 apr 2021, 10:29 Takk for svaret, men jeg ser at det har dukket opp en liten skrivefeil. Jeg skulle skrive "nappe ut" og ikke kappe ut, hehe. Hvis jeg kapper de av blir det nok hakket for kort, ja. Der er jeg veldig enig. Skal se om det er noen mulighet for å få dratt ut ledningen i stedet for. Spørs bare om det går an eller om det sitter som støpt.
Uansett om du skulle få kabelskoene ut av plasthylsteret så skal det godt gjøres og få dem på plass igjen. Kabelskoene er spesialtilpasset hylstrene dem er i og har en tapp som hindrer kabelskoene og skli ut. Noen kontakter kan man gå inn og bende bort delen som holder kabelskoene på plass, andre ikke.

Og om du får dem fra hverandre, så er det slett ikke sikkert det gjør saken noe bedre for deg siden du trolig ikke får dem skikkelig sammen igjen. Da bør du evt. bytte kabelsko og nye kontakter i samme slengen og til dette kan det hende du trenger spesialverktøy for å få det skikkelig.

Så sant du er klar over at du kan vikle deg selv opp i en litt dårlig situasjon her, så kjør på. Det lærer du av. Hvis du tror at dette med stor sannsynlighet kommer til å gå helt fint, selv om du aldri har gjort det før, så tenk deg om to ganger.

Spør noen rundt deg som kan hjelpe deg, og eller få den på et verksted for skikkelig feilsøking. Det er nok mitt beste råd. Trenger du kontakter så gi beskjed. Jeg kan sende til deg hvis du betaler frakt. Evt. kan du hente dem gratis. Bor i Fredrikstad. Men du får dem på Biltema for rundt 50 lappen.

Jeg har kjøpt fra AliExpress så jeg har nesten en bærepose med disse.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Det KAN jo også hende at du i kampens hete har kortsluttet noe og at sikringen til bensinpumpen etc. har gått. Men selvsagt kan det være noe galt med bensinpumpen også, men når det kommer til det mekaniske så er nok jeg feil mann å lite på :)

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Takk for tilbudet. Gir beskjed om det trengs :)

Skal tenke meg om, men sykkelen står ikke engang hjemme lenger, så det blir verksted som neste steg om ikke jeg finner ut av dette snart uansett. Skal høre med faren min som er litt mer på det elektriske. Mulig det er litt hjelp å få til feilsøking eller et par ekstra hender om ikke annet.

Så over den sikringsboksen jeg vet om. Ikke den største sikringsboksen jeg har sett, men var 4-5 stykk på 10A der. Alle inntakt. Får titte i manualen om det er fler å finne rundt omkring.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av 45316 »

Kan være forsøket verdt for å teste:

https://www.fireblades.org/threads/fuel ... tor.87358/

Hvis begge releene er like.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av 127Tom »

PWL skrev: 10 apr 2021, 01:59 Ser i manual, googler, ser videoer, skriver her og prøver ut det som virker logisk og overkommelig å gjøre selv. Mtp at problemet nå er litt mer snevret inn er det kanskje mulig å få et verksted til å se på den for å enten fikse om det er noe enkelt eller gi en diagnose som du sier på hva som må gjøres om det er større/dyrere.
Hadde tatt den til verksted. Kan hende det er noe veldig enkelt og banalt som ikke koster mye.
Så slipper du å kaste bort hele sesongen på å skru og famle i mørket og i værste fall skru i hjel sykkelen / gjøre noe feil som kan koste deg enda mer.
Erfaring fra å ha eid 10 sykler siden 1999 og kjørt hver sesong ;)

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av xavi0n »

om du vet opp å ned på et multimeter er det så enkelt som å bare måle mellom pluggene i den kontakten, der skal du ha 12v eller ikke veldig langt unna
If you gonna be dumb you gotta be tough

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av 45316 »

Hvis du leser linken jeg linket til så hadd han spenning i kontakten, men det var releet som var synderen. Så kan være at tiltross for utslag på multimeter så kan pumpa fungere.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av xavi0n »

Ja om denne kontakten befinner seg før releet så kan det stemme ja, regnet med det var snakk om kontakten som gikk rett på pumpa
If you gonna be dumb you gotta be tough

Svar