En amatør prøver seg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Domino skrev: 08 apr 2021, 22:05 Prøv å henge opp ei flaske med bensin koblet direkte på forgasserne. Starter den da er problemet mellom tanken og forgasserne. Har du byttet filter?
Hørtes litt avansert ut med direkte bensin for min del. Ikke byttet bensinfilter, nei. Føler meg litt stuck mellom min egen evne til å fikse dette og mulighet til å få fraktet den til et verksted, merker jeg :)
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av FredrikE24 »

Forskjellen på å henge opp en flaske og å bruke tanken som du allerede har sjekket at det renner ut av med åpen kran er vel særdeles liten?

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Domino »

Bytte filter og slanger er jo ikke hverken stor kostnad eller stor jobb. Hvis du ikke har noen formstøpte svindyre slanger, da.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Etter bensintilførsel ble hovedmistenkt fikk jeg en liten nedtur og ringte det lokale verkstedet for å høre litt priser. Da jeg sa hva jeg kjøpte sykkelen for ble samtalen fort "Hva kan jeg sjekke ut selv" og ikke "Hva kan dere fikse for meg", hehe.

Tenkte å se på bensinfilter osv som neste, men da de sa jeg heller burde ta en titt på bensinpumpa gikk jeg enda mer ned i kjelleren. Frem til jeg undersøkte litt etterpå! Den skal vel lage lyd når jeg skrur på sykkelen? Ingen lyd. Titta på pumpa og fulgte en ledning som nærmest gravd bak batteriet viste seg å henge i løse luften! AHA! Fikk satt denne inn i sukkerbiten det virket som den skulle være i, en liten spray med startgass OG BAM, endelig startet motoren!

Da jeg rev og sleit for å få ut batteriet som satt veldig hardt må jeg ha dratt ut denne ledningen som ligger rett ved og bensinpumpa var derfor helt dau.

Så en kjempe-takk til alle som har giddet å svare meg på alle mine små spørsmål de siste dagene. Hadde gitt opp om dere ikke hadde holdt meg gående tror jeg :crazy:

Et lite issue som gjenstår (bortsett fra å montere alt igjen, selvfølgelig) er at den lille clipsen som holder denne ledningen på plass er knekt av. Noen med et godt forslag på hvordan jeg kan holde denne på plass? Elektrisk teip?

Den hvite har denne intakt (rød pil), mens den svarte mangler denne lille biten slik at de blir holdt sammen (blå pil).
knekt clips.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av niko »

Kult at du ikke ga deg og fikk det til til slutt! Jeg hadde vurdert tape ja.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Den skal vel normalt sett holde seg sammen selv om klipset er røket tror jeg, men hvis du ikke vil bytte den, så kans kanskje en bitteliten dert med superlim være greit? En bitteliten dråpe er mer enn nok.

Biltema har slik superlim og aktivator i en pakke. Har brukt denne en del og den fungerer utmerket.

Men selvsagt kan du også bruke elektriker teip (ikke elektrisk teip) :)

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Ja, selvfølgelig ikke elektrisk teip, hehe. Jeg skulle gjerne brukt superlim, men jeg har ikke lenger den lille biten som er knekt av. Kunne byttet den, men hva i all verden heter disse delene her da...?
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

PWL skrev: 09 apr 2021, 15:17 Ja, selvfølgelig ikke elektrisk teip, hehe. Jeg skulle gjerne brukt superlim, men jeg har ikke lenger den lille biten som er knekt av. Kunne byttet den, men hva i all verden heter disse delene her da...?
Jeg tenkte ikke å lime fast biten som mangler, men lime fast selve kontaktene i hverandre. En bitteliten dråpe er mer enn nok. Det er bare å for å forhindre at dem vibrerer fra hverandre. Men tipper dem sitter godt nok uansett og elektriker teip er nok det enkleste :)

Det er nok trolig slike kontakter du har?
https://www.kjell.com//no/produkter/ele ... lsrc=aw.ds

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av oivindg »

PWL skrev: 09 apr 2021, 15:17 Ja, selvfølgelig ikke elektrisk teip, hehe. Jeg skulle gjerne brukt superlim, men jeg har ikke lenger den lille biten som er knekt av. Kunne byttet den, men hva i all verden heter disse delene her da...?
Tror han mente at du skulle lime sammen de to delene av kontakten med bittelitt superlim.

Et annet alternativ er å bruke krympestrømpe rundt hele kontakten.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du ønsker å bytte kontaktene så anbefaler jeg "DT kontakt" eller "Superseal kontakter". Førstnevnte får du på Jula, og sistnevnte på Biltema. Dette er kontakter som er vanntette og mer robuste enn dem du har der.

Ikke nødvendig selvsagt, men hvis du føler for å gjøre ting litt bedre så anbefaler jeg disse. Begge disse kontaktene som jeg snakker om har også klips som holder dem sammen og dem er beregnet for bruk i motorrom etc. Dem tåler også høyere spenning og mer strøm.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Ah. Skjønner. Ledningen fra bensinpumpa er akkurat lang nok, så den bør festes på noe vis. Regner med den detter ut igjen ganske raskt uten. Prøver meg på en liten dråpe superlim først, så kan jeg evt bytte om ikke det funker. Heldigvis er denne koblingen synlig rett under setet, så slipper å demontere halve sykkelen for å bytte ut senere om ikke limet skulle holde.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av xavi0n »

3 små strips funker greit, en strips rundt ledningen litt løst, men så stramt at den ikke går over kontakten, gjør sånn på hver side, å så en strips som holder de to delene i lag
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Som nevnt ingen grunn til å bytte kontaktene, hvis du ikke har lyst selvsagt.

Elektriker teip eller en dert superlim holder disse kontaktene sammen trolig resten av levetiden :)

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Takk for forslagene :D Det er noe med levetiden som må regnes inn her ja. Ser hva jeg har tilgang på og får fikset det før jeg monterer sammen :)

Tenkte å ta olje og oljefilter snart også, men siden sidekåpene var litt styrete å demontere tror jeg at jeg prøver å få kjørt en liten tur før jeg tar oljefilteret. Fristet litt nå som den startet igjen ;)
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Ooooog der stoppa den igjen. Good times!

Prøvde meg på en kort oppvarming på området, men kom vel ikke mer enn 3-400 meter før det begynte å fuske og motoren døde igjen.

Vrei nøkkelen av og på, ingen lyd fra bensinpumpa. La spesielt merke til tidligere i dag når den var i orden at den laget en "drrrr" lyd hver gang jeg slo på tenninga, men nå var den borte. Av og på førti ganger med den kontakten jeg hadde limet, men ingen lyd fra bensinpumpa. Hvordan kan jeg best teste om den får strøm eller om bensinpumpa i seg selv har tatt kvelden? Er det bare å måle spenning i den kontakten som kommer fra batteriet og hvis det er noe der så kan det fortsatt være problemet med strømtilførsel?

Edit (som vanlig): Lurte på om jeg hadde fått for mye lim på og at dette hadde havnet på selve kontakten, men begge deler så rene ut på selve metallet inni der. Limet var bare en liten dråpe på plast-delen etter hva jeg kunne se.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Svar