En amatør prøver seg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Domino »

Jeg må jo innrømme at mine forslag var basert på at jeg ikke tenkte tanken på at du har bensinpumpe. Jeg har bare erfaring med "gravity feed" men det kommer jo av at jeg ikke har kommet meg inn i det 21. århundre ennå, MC-messig.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Da har jeg hørt fra verkstedet som tidligere idag hentet sykkelen. Det viste seg å være feil med kontakten til bensinpumpa som jeg konkluderte med selv, i tillegg til at de fikset startreleet som tydeligvis var full av drit :thumleft Litt fornøyd med å både ha vært på sporet av noe og at det var noe annet i tillegg slik at jeg ikke hadde fått fikset det selv med det første.

Igjen takk til alle innspill og hjelp her. Gleder meg til å hente slik at sesongen kan starte etter hvert. Også må jeg igang med oljeskift og kjederens snart, da :roll
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Dårlig kontakt kommer enten av korrosjon (vann som trenger inn og på sikt får kontaktene til å "ruste") eller av langvarig slitasje. Med mer værtettede kontakter som er festet bedre med skikkelige ledninger/kabler (gjerne med silikon isolasjon) så unngår man dette problemet på VELDIG lang tid.

Jeg håper dem byttet til skikkelige kontakter og gjorde det skikkelig? Spesielt hvis dem tok seg godt betalt for jobben.

Jeg bruker disse kontaktene:
kontakt.JPG
En slik kontakt har hengt åpen på husveggen min i all slags vær i 4 år nå og den fungerer utmerket den dag i dag og kontaktene er like fine. Dem har altså hengt helt uten beskyttelse av noe slag. Kontakten gir strøm til en utelampe.

For det første er kontakten 100% vanntett og for det andre så fylte jeg den med silikonfett (som ikke leder strøm) før jeg satt dem sammen for sikkerhets skyld. Det hindrer at all fuktighet kommer i kontakt med kontaktene og det gjør at den blir lettere og få fra hverandre hvis man trenger det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Kort innlegg idag, men siden denne tråden i det siste stort sett har vært problemer i det siste tenkte jeg i hvert fall det var hyggelig å skrive at det endelig ble tur på en times tid igår :D

Litt mye vind, men deilig å få det litt inn i "fingrene" igjen etter lang tid uten kjøring. Veldig konsentrert og ganske anspent kjøring. Blir vel det om våren, spesielt for oss nye. Det meste sitter relativt godt enda, men å holde blikket i horisonten krever fortsatt overraskende mye i noen svinger :P
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Da har det skjedd. Jeg har etter lang vurdering omsider solgt den tunge og kjøpt lett-MC. Kan bekrefte både "første kjøp er som regel litt bomkjøp" og at man bør gå for magefølelsen.

CBR600F ble nok litt for stort og fremoverlent til mitt pendler-bruk for tiden, og det føltes helt riktig på vei hjem med min "nye" CBF125 (2009) her om dagen. Forhåpentligvis blir terskelen litt lavere fremover og jeg får kjørt og øvd meg mer. Kanskje det blir tyngre om noen år igjen når det føles rett.

Så for dem som lurte så går det fint an å nedgradere til lett og være fornøyd om det er det som føles rett :)
8E2AF1FC-FD0E-4508-BA24-2BCD956D019A.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Jajo82 »

Spiller ingen rolle hva andre syns. Er du fornøyd,så er det tipp topp👍👍👍

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av AJ »

PWL skrev: 10 sep 2021, 18:54 CBR600F ble nok litt for stort og fremoverlent til mitt pendler-bruk for tiden, og det føltes helt riktig på vei hjem med min "nye" CBF125 (2009) her om dagen. Forhåpentligvis blir terskelen litt lavere fremover og jeg får kjørt og øvd meg mer. Kanskje det blir tyngre om noen år igjen når det føles rett.
Gratulerer!

Selv synes jeg nok 125 er litt i minste laget når det gjelder motor.
Men jeg kan skrive under på at en småkubikker med fysisk størrelse som en 125, men med noe mer potent motor er utrolig morsomt :D !
Som KTM 390'en jeg har :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Enig med AJ her.

Men gratulerer med sykkel ja :)

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

AJ skrev: 10 sep 2021, 19:09 Gratulerer!

Selv synes jeg nok 125 er litt i minste laget når det gjelder motor.
Men jeg kan skrive under på at en småkubikker med fysisk størrelse som en 125, men med noe mer potent motor er utrolig morsomt :D !
Som KTM 390'en jeg har :) .
Takk, alle tre :D

Kan vel si det sånn at jeg merker forskjell, hehe. Så det skal dere absolutt få lov å mene! Jeg kjenner meg selv godt nok til at MC-gleden vil forbli så lenge jeg faktisk tar den i bruk. Jeg ser for meg at om jeg i fremtiden skal ha noe større lander jeg sikkert fort på noe nærmere 400 fremfor 600+. Jeg er en spinkel fyr :D

Pris var også ganske avgjørende da, så når jeg fikk denne til 11 tusen var det ikke så drastisk avgjørelse sånn sett.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av AJ »

PWL skrev: 10 sep 2021, 19:48 Jeg er en spinkel fyr :D

Pris var også ganske avgjørende da, så når jeg fikk denne til 11 tusen var det ikke så drastisk avgjørelse sånn sett.
Pris er alltid interessant og selvfølgelig svært ofte avgjørende.

Er ikke akkurat overvektig jeg heller og synes nok oftere enn før at 1290'en er i ferd med å bli i største laget... :-k .
At man også blir eldre gjør det ikke enklere å håndtere en såpass stor sykkel som KTM Super Adventure S.
Mens Duke'en er det ikkeno' pes å slenge seg på og ta en tur uten tanke på at den skal være problematisk å buksere på f.eks trange plasser.
Men så mangler det selvfølgelig en del når det gjelder langturkapasitet, hvor 1290'en rett og slett er overlegen og suveren!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Det med MC tror jeg er et liv hvor man bygger erfaringer. Husk at den sykkelen du eier for øyeblikket er alltid den beste. Du vil oppleve at preferanser og smak endrer seg med tiden og det tar som oftest en stund før su finner ut hva som er riktig for deg. Det tok vertfall meg 7 år, selv om jeg ikke er heeeelt sikker enda så begynner ting å falle på plass.

Råd som andre gir gis ut fra egne erfaringer og ikke dine. Derfor synes jeg det er innefor og spøøre om konkrete ting, men kanskje ikke om hvilken sykkel man bør velge. Da vildu få maaaaange forskjellige svar som di ikke nødvendigvis blir klokere av.

Kjøp den sykkelen du føler du har mest lyst på og bygg egne erfaringer. Det være seg om det er en 125cc Vespa scooter eller en BMW S1000RR. Det er DU som skal kjøre sykkelen, ingen andre.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Jajo82 »

Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 21:04 Husk at den sykkelen du eier for øyeblikket er alltid den beste.
At det var sa du? 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 21:29
Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 21:04 Husk at den sykkelen du eier for øyeblikket er alltid den beste.
At det var sa du? 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Jeg mente... det er alltid den siste sykkelen som er den beste for den som eier den.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Jajo82 »

Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 21:35
Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 21:29
Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 21:04 Husk at den sykkelen du eier for øyeblikket er alltid den beste.
At det var sa du? 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Jeg mente... det er alltid den siste sykkelen som er den beste for den som eier den.
Ja det var mer riktig ja👍👍

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av rolf-arne »

Sykkel valg er som med det meste av valg - det kan ikke bare være fornuft--- jeg må si at jeg også har nedgradert selv om jeg har oppgradert -- ned i vekt -- ble litt lettere å håndtere - litt kortere også.... men med 37 hester mer så der gikk det opp.

hva jeg liker best - nja litt tidlig å si men den 26 år gamle sykkelen som midlertidig står i Oslo - står seg svært godt på skalaen i forhold til den knapt 3 år gamle utfor huset. Men det er nytt og masse dingsebomser - duppeditter --- så litt artig... like faktoren den kan være så mye -- jeg tenker at har det 2 hjul og får meg dit jeg vil så - er det en stor likhetsfaktor..
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar