Forc's Biker-logg (2019 CB650R)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Forc's Biker-logg (2019 CB650R)

Legg inn av kjellv »

Ja den appen funker fint. Men jeg tror nok at skal lean angle måles så korrekt som mulig må telefonen ligge stabilt i tankveska og ikke i brystlomma. Da registreres ikke det du selv beveger deg. Tror jeg..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Forc's Biker-logg (2019 CB650R)

Legg inn av Snikendeugle »

Lean angle måling er nok litt funky på telefonbasert måling.

Jeg regner med at appen kalibrerer seg uavhengig av telefonens posisjon i lomma når du er på en rett vei og dermed også å anse som ca 0 grader lean. Siden de fleste har telefonen på kropp og ikke på sykkel blir lean angle på menneske vs sykkel ganske annerledes, avhengig av hver enkelt fører og hvordan de beveger seg på sykkelen i sving.

Det er uansett litt gøy å se slik statistikk da 😁
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Forc's Biker-logg (2019 CB650R)

Legg inn av niko »

Snikendeugle skrev: 28 jul 2019, 19:52 Lean angle måling er nok litt funky på telefonbasert måling.

Jeg regner med at appen kalibrerer seg uavhengig av telefonens posisjon i lomma når du er på en rett vei og dermed også å anse som ca 0 grader lean. Siden de fleste har telefonen på kropp og ikke på sykkel blir lean angle på menneske vs sykkel ganske annerledes, avhengig av hver enkelt fører og hvordan de beveger seg på sykkelen i sving.

Det er uansett litt gøy å se slik statistikk da 😁
Nemlig. Litt ekstra krydder. Om det stemmer helt er ikke så farlig.

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Forc's Biker-logg (2019 CB650R)

Legg inn av Forc »

https://m.wikihow.com/Calculate-Acceleration

Denne gir en forklaring uten at jeg er sikker på at jeg forstår alt. :P

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Forc's Biker-logg (2019 CB650R)

Legg inn av niko »

Forc skrev: 28 jul 2019, 21:21 https://m.wikihow.com/Calculate-Acceleration

Denne gir en forklaring uten at jeg er sikker på at jeg forstår alt. :P
Det der ødelegger hele moroa! :D

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Forc's Biker-logg (2019 CB650R)

Legg inn av Forc »

niko skrev: 28 jul 2019, 22:11
Forc skrev: 28 jul 2019, 21:21 https://m.wikihow.com/Calculate-Acceleration

Denne gir en forklaring uten at jeg er sikker på at jeg forstår alt. :P
Det der ødelegger hele moroa! :D
Ok, da skal jeg gjøre det morsommere for deg: Større er bedre! (Evt mindre er bedre i tilfellet nedbremsing)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Forc's Biker-logg (2019 CB650R)

Legg inn av niko »

Forc skrev: 28 jul 2019, 22:28
niko skrev: 28 jul 2019, 22:11
Forc skrev: 28 jul 2019, 21:21 https://m.wikihow.com/Calculate-Acceleration

Denne gir en forklaring uten at jeg er sikker på at jeg forstår alt. :P
Det der ødelegger hele moroa! :D
Ok, da skal jeg gjøre det morsommere for deg: Større er bedre! (Evt mindre er bedre i tilfellet nedbremsing)
Ok. Jeg fikk følgende tall: (ikke veldig mye av hverken aks eller brems) -3,91 = brems, +5,15 = aks.Som hvis jeg forstår det riktig, er et gjennomsnitt. Akkurat den informasjonen veit jeg ikke helt hva jeg skal bruke til. Morsommere med nedlegg.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Forc's Biker-logg (2019 CB650R)

Legg inn av niko »

niko skrev: 28 jul 2019, 22:54
Forc skrev: 28 jul 2019, 22:28
niko skrev: 28 jul 2019, 22:11
Forc skrev: 28 jul 2019, 21:21 https://m.wikihow.com/Calculate-Acceleration

Denne gir en forklaring uten at jeg er sikker på at jeg forstår alt. :P
Det der ødelegger hele moroa! :D
Ok, da skal jeg gjøre det morsommere for deg: Større er bedre! (Evt mindre er bedre i tilfellet nedbremsing)
Ok. Jeg fikk følgende tall: (ikke veldig mye av hverken aks eller brems) -3,91 = brems, +5,15 = aks.Som hvis jeg forstår det riktig, er et gjennomsnitt. Akkurat den informasjonen veit jeg ikke helt hva jeg skal bruke til. Morsommere med nedlegg.
Lean angle er endra. Endte på 28 grader venstre og 30 grader høyre. Høres ikke like tøft ut, men er nok mye riktigere. Dessverre.

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Forc's Biker-logg (2019 CB650R)

Legg inn av Forc »

Aks og brems er ikke gjennomsnitt vel? Trodde det var maks?

Lean angle er ihvertfall maks vet jeg. Og ja, den endrer seg fra etter du trykker på finish trip. Antar de gjør noe utrensing av usaklig data. (F.eks som på min siste tur hjem fra sørlandet hvor det sto 60 grader før jeg trykka på finish, noe som selvsagt ikke var i nærheten av realiteten. Jeg har riktignok mobilen i bukselomma, så det påvirker vel resultatet noe, får prøve med den i brystlomma istedet og se om det hjelper.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Forc's Biker-logg (2019 CB650R)

Legg inn av niko »

Forc skrev: 28 jul 2019, 23:32 Aks og brems er ikke gjennomsnitt vel? Trodde det var maks?

Lean angle er ihvertfall maks vet jeg. Og ja, den endrer seg fra etter du trykker på finish trip. Antar de gjør noe utrensing av usaklig data. (F.eks som på min siste tur hjem fra sørlandet hvor det sto 60 grader før jeg trykka på finish, noe som selvsagt ikke var i nærheten av realiteten. Jeg har riktignok mobilen i bukselomma, så det påvirker vel resultatet noe, får prøve med den i brystlomma istedet og se om det hjelper.
Du har sikkert rett. Aks er nok maks :-). Ellers tror jeg 30 grader nedlegg (som jeg ble målt til) kan være ganske riktig, med telefonen i brystlomma.

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Forc's Biker-logg (2019 CB650R)

Legg inn av Forc »

Det kan nok fort stemme ja, jeg har peaka på 26 grader nedlegg i bukselomma, og jeg er IKKE veldig hard på nedleggene ennå. (Må komme meg på banekurs merker jeg... Kunne trengt litt mer selvtillit i svingene. Vet jo at sykkelen og dekkene klarer langt mer, er et stykke igjen til kanten av dekkene.)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Forc's Biker-logg (2019 CB650R)

Legg inn av niko »

Forc skrev: 29 jul 2019, 09:49 Det kan nok fort stemme ja, jeg har peaka på 26 grader nedlegg i bukselomma, og jeg er IKKE veldig hard på nedleggene ennå. (Må komme meg på banekurs merker jeg... Kunne trengt litt mer selvtillit i svingene. Vet jo at sykkelen og dekkene klarer langt mer, er et stykke igjen til kanten av dekkene.)
Jeg tenker at et alternativ til bane kan være å finne et fint strekk med gode, oversiktlige svinger. Så kan man kjøre det strekket mange ganger, og pushe litt mer etter hvert som man blir tryggere. Rett og slett terpe. Ta det som ei treningsøkt. Når vi veit hva som møter oss kan vi konse på kontrastyring, forankring og blikkbruk - helt til det sitter :-). AJ lærte meg å se langt fram - mye lengre enn jeg trodde var riktig. Det hjalp meg mye!

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Forc's Biker-logg (2019 CB650R)

Legg inn av Forc »

Ja, får vel fortsette å ta noen turer i Maridalen f.eks, synes svingene der oppe er rimelig behagelige, samtidig som fartsgrensene tillater litt hastighet. Tenker vel også å prøve å komme meg en tur eller tre rundt randsfjorden etterhvert. Sist så stoppet jeg på Randsfjord MC og returnerte etter det da jeg som vanlig dro hjemmefra litt sent. Er dårlig til å komme meg opp tidlig når jeg har fri. :p

Tenker uansett å ta et kurs i presis kjøreteknikk med SeniorMC for å få litt direkte opplæring. Tror det vil være nyttig for meg. Samt er jo morro å kunne komme seg ut på en bane og ikke måtte stresse med fartsgrenser og kjøretøy imot en gang iblant.

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Forc's Biker-logg (2019 CB650R)

Legg inn av Forc »

Flott tur østover i dag bortover mot Øyeren. Rota meg litt bort da jeg stolte for mye på Google maps og havna på en grusvei. Heldigvis hardpakket så jeg tok sjangsen og kjørte noen km med grus, noe som jo gikk helt fint. I ekstremt lav fart... :P

Deilig vær og ekstremt koselig med nylagt asfalt på RV155. :D Får håpe været blir bra de kommende helgene så jeg får tatt noen flere litt lengre turer før sesongen er over.

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Forc's Biker-logg (2019 CB650R)

Legg inn av Forc »

Jaja, da har jeg endelig gjennomført en støttevelt. ](*,) ](*,)

Hadde sykkelen utendørs på grus. (Ja, jeg vet jeg er en idiot) for litt vask og sånn. Vasket den, oljet kjedet, blablabla. Tok den av depotstøtta, satt den tilbake på vanlig støtte, skulle pakke litt greier og sånn, kom tilbake til sykkel liggende på siden på grusen da grusen hadde gitt etter (naturlig nok... Har jo alltid gått greit der før, men måtte jo gå galt en gang.). Fra nå av skal det ALLTID vært planke under støtta ved parkering på grus.

Ser ut til at det ikke ble så alt for mye skade. Litt oppripet plastikk på venstre side samt riper på "alternator cover" og såvidt på clutchen og tuppen av styret. Ellers reddet toppboksen baken på sykkelen. Heldigvis klarte tanken seg og, mistenker at det kunne blitt dyrest.

Den fungerer ihvertfall like greit, men det var litt surt, ser dog ut til at reservedeler ikke er så alt for dyre, så blir vel til å bytte de oppripete delene fordi det irriterer meg.

Noen som har erfaring med tanke på å betale forhandler for å bytte deler osv? Blir fort dyrt mistenker jeg?

Svar