VindR - Super sommer på Super'n

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

VindR - Super sommer på Super'n

Legg inn av VindR »

Heisann alle sammen!

Jeg er ikke helt typen til å skrive blogger, men jeg tenkte "Hvorfor ikke gjøre et forsøk". Litt usikker på akkurat hva som kommer til å havne her, men det vil tiden vise. Jeg må bare starte et sted.

Jeg velger å ikke lage en lang presentasjon av meg selv. Introduksjonen av meg selv har jeg skrevet et annet sted på forumet, og den kan finnes på viewtopic.php?f=12&p=364990#p364990 for de som er interesserte.

Jeg er for øyeblikket midt i løpet når det gjelder å ta førerkortet på MC (A). Jeg har tatt unna teorien, og har hatt noen få kjøretimer. Disse har bestått av både kjøregård og i trafikk. Kjøring i trafikken er i grunn ikke noe problem, men kjøregården..... Det er vell et tema jeg gjerne skulle unngått hvis det var mulig. Jeg har full forståelse for hvorfor den er nødvendig, men litt lengre avstand mellom kjeglene i krypkjøringen hadde vært helt topp hvis det hadde vært opp til meg! Denne uken er det klart for kurs på bane, etterfulgt av langkjøring om tre ukers tid og oppkjøring et par uker etter det igjen.

Heldigvis (så lenge du ikke spør min bedre halvdel) så har jeg nå fått anskaffet meg en sykkel. Jeg brukte lang tid på å bestemme meg, leste haugevis med anmeldelser, så videoer og tester på netter, og endte til slutt opp med en 2014 Yamaha MT-09 Street Rally. Jeg er klar over at noen mener dette absolutt ikke er noen sykkel for forholdsvis ferske sjåfører, men etter å ha snakket med flere i MC miljøet og testet den, så falt altså valget på denne.
20190731_230330.jpg
Og jeg må bare si at jeg angrer ikke! Det alle sier er galt med den (myke støtdempere og en gassrespons ut av en annen verden) har jeg ikke hatt noen problemer med. Støtdempingen fungerer helt flott til det jeg har brukt den til (gårdsvei og så vidt vanlig landevei) og jeg kan fint kjøre i min hjemmelagde krypkjøringsløype med "den totalt uforsvarlige" gassresponsen (forskjellige kjøremoduser er genialt). Gleder meg utrolig til å kunne bruke den på en lengre tur! Problemet akkurat nå, er bare at jeg ikke har noen som kan kjøre sammen med meg i trafikken. Kan jo slenge ut at hvis noen er i området og har tenkt å kjøre en tur, og har lyst på selskap, så henger jeg meg gjerne med (eller ligger forran i det tilfellet her da) for å få litt erfaring ;)

Jeg skal forsøke å holde denne tråden oppdatert. Jeg vil legge inn bilder og skrive litt etterhvert som ting skjer, og kanskje få en liten historikk og samle minner om min første tid som MC-kjører.
MT-09 SR.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av VindR den 14 jun 2021, 11:08, redigert 8 ganger totalt.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

APettersen
Innlegg: 73
Registrert: 02 apr 2018, 15:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av APettersen »

Hei og velkommen!

Jeg kjenner meg igjen i det du sier med hensyn til kjøregården. Strøk faktisk på oppkjøring i fjor høst blant annet fordi jeg var helt håpløst dårlig der.

Heldigvis kjenner jeg noen som ble med meg ut et par søndager og noen ettermiddager, så fikk jeg slura rundt kjeglene mange nok ganger til at det begynte å sitte. Kjørte en BMW K1200rs (svær sportstourer). Etter hvert så løsnet det, og da tenkte jeg som så at med den lille, lettkjørte sykkelen til kjøreskolen, måtte dette gå bra. Jeg kan følgelig ikke være med på noe tur, ettersom lappen er for fersk ennå. Noterer du ned hvilket område det er aktuelt for deg å kjøre i, skal du nok se at noen blir med.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av Bjerknez »

Velkommen skal du være og gratulerer med ny sykkel :twothumbs:

Jeg kjørte en MT09 2014 modell (tror det var 2014) og jeg likte den gang alt med sykkelen bortsett fra demperne. Gassresponsen beit jeg meg ikke merke i den gangen, siden jeg var ganske fersk selv. Jeg kjlrte dig ikke en street rally, så mulig denne er oppgradert på dempersiden.

Den jeg kjørte bunnet framdemperne lett ved bråbrems i sagte fart. Kan ha vert noe feil med den sykkelen jeg kjørte, men den var jo så og si helt ny den gangen...

Bakdemperen var også veldig svampete, men ikke så ille som framdemperen. For sistnevnte var faktisk så elendig at jeg vil si den var direkte trafikkfarlig.

Uansett, så ønsker jeg deg vertfall velkommen til forumet, med en sykkel ikke så veldig mange har. Så vidt jeg vet kom vel Street Rally i noen enkelte eksemplarer? Kjellv kan sikkert opplyse mer om dette :thumleft

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

APettersen skrev: 06 aug 2019, 02:08 Hei og velkommen!

Jeg kjenner meg igjen i det du sier med hensyn til kjøregården. Strøk faktisk på oppkjøring i fjor høst blant annet fordi jeg var helt håpløst dårlig der.

Heldigvis kjenner jeg noen som ble med meg ut et par søndager og noen ettermiddager, så fikk jeg slura rundt kjeglene mange nok ganger til at det begynte å sitte. Kjørte en BMW K1200rs (svær sportstourer). Etter hvert så løsnet det, og da tenkte jeg som så at med den lille, lettkjørte sykkelen til kjøreskolen, måtte dette gå bra. Jeg kan følgelig ikke være med på noe tur, ettersom lappen er for fersk ennå. Noterer du ned hvilket område det er aktuelt for deg å kjøre i, skal du nok se at noen blir med.
Hei og takk :)

Jeg har hørt om mange som stryker pga. kjøregården. Det er jo ikke noe de fleste trener på utenom kjøretimene, da det er rett og slett kjedelig. Hehe :P Men viktig er det. Utvidet krypkjøringen til 6 kjegler hjemme (mot 4 som er hos SVV), og klarer de stort sett i 3-5km/t nå. Jeg er bare redd for at jeg kanskje har for lang avstand mellom dem, men det kan jeg gradvis korte ned på. Får bare fortsette å trene, det er det som må til.

Må si jeg er imponert over at du trente på det med den sykkelen du nevnte! Det kan ikke ha vært bare-bare. Gratulerer med fersk lapp :twothumbs:

Jeg glemte helt å nevne området jeg bor i her. Jeg skrev det i introduksjonstråden. Men for de som lurer, så holder jeg til i Oppland, mellom Gjøvik/Dokka/Hov.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

Bjerknez skrev: 06 aug 2019, 04:29 Velkommen skal du være og gratulerer med ny sykkel :twothumbs:

Jeg kjørte en MT09 2014 modell (tror det var 2014) og jeg likte den gang alt med sykkelen bortsett fra demperne. Gassresponsen beit jeg meg ikke merke i den gangen, siden jeg var ganske fersk selv. Jeg kjlrte dig ikke en street rally, så mulig denne er oppgradert på dempersiden.

Den jeg kjørte bunnet framdemperne lett ved bråbrems i sagte fart. Kan ha vert noe feil med den sykkelen jeg kjørte, men den var jo så og si helt ny den gangen...

Bakdemperen var også veldig svampete, men ikke så ille som framdemperen. For sistnevnte var faktisk så elendig at jeg vil si den var direkte trafikkfarlig.

Uansett, så ønsker jeg deg vertfall velkommen til forumet, med en sykkel ikke så veldig mange har. Så vidt jeg vet kom vel Street Rally i noen enkelte eksemplarer? Kjellv kan sikkert opplyse mer om dette :thumleft
Tusen takk for det :)

Jeg kan være enig i at demperne kan være litt myke (samme på SR og vanlig), spesielt hvis man sitter to på sykkelen, men det har ikke vært så ille at jeg har følt meg utrygg eller noe. Har ikke merket så mye til framdemperen, selv under bråbrems, men bakdemperen kan kanskje være litt myk. Jeg har ikke hatt noen problemer eller noe med det (enda), jeg bare merker at den kan gynge litt enkelte ganger. Blir det altfor ille så kan det hende jeg spanderer på sykkelen en oppgradering. Jeg er villig til å koste på denne sykkelen noen kroner ;)

Takk for velkomsten. Jeg har alltid likt å ha kjøretøy som ikke alle andre har, så jeg er fornøyd med å ha fått fingrene i denne.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av kjellv »

Et par kommentarer til Bjerknez sitt innlegg:
MT-09 Street Rallye er ikke forskjellig fra standard MT-09, den kom med et tilleggskit som ble montert hos forhandler og som endret utseende ganske mye. Men under kitet er det en MT-09.
Bjerknez er ingen dreven MT-09 pilot. Men han har bastante meninger om det meste, og når han har bestemt seg for at en sykkel har for dårlige dempere, da er det slik..
Bjerknez er vant til dyre elektroniske dempere i BMW S1000R, da vil alt annet virke dårlig. Det blir som en Ferarrieier som skal mene noe om en Mazda, det blir aldri bra nok.
Ja, demperne på førstegenerasjon MT-09 er ikke tatt fra øverste hylle. Men de er ikke for dårlig for folk flest, og i hvert fall ikke for nybegynnere. De holder rikelig til daglig bruk, og jeg er ganske sikker på at de hadde holdt rikelig også for Bjerknez og hans kjørestil. Men motorjournalistene var ikke imponerte av demperne da modellen kom, alt annet ved modellen fikk gode karakterer. Motorjournalistene tester mange sykler, og de vet hva de skal teste. Jeg er ikke så overbevist om at Bjerknez la merke til noe mer enn at demperne var mykere enn han var vant til..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av Jajo82 »

Godt skrevet, kjellv ,og når jeg leser at bjerknez mener at demperene kunne være direkte trafikkfarlige ...vel.....den karen går det jo ikke an å høre på.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 06 aug 2019, 10:35 Et par kommentarer til Bjerknez sitt innlegg:
MT-09 Street Rallye er ikke forskjellig fra standard MT-09, den kom med et tilleggskit som ble montert hos forhandler og som endret utseende ganske mye. Men under kitet er det en MT-09.
Bjerknez er ingen dreven MT-09 pilot. Men han har bastante meninger om det meste, og når han har bestemt seg for at en sykkel har for dårlige dempere, da er det slik..
Bjerknez er vant til dyre elektroniske dempere i BMW S1000R, da vil alt annet virke dårlig. Det blir som en Ferarrieier som skal mene noe om en Mazda, det blir aldri bra nok.
Ja, demperne på førstegenerasjon MT-09 er ikke tatt fra øverste hylle. Men de er ikke for dårlig for folk flest, og i hvert fall ikke for nybegynnere. De holder rikelig til daglig bruk, og jeg er ganske sikker på at de hadde holdt rikelig også for Bjerknez og hans kjørestil. Men motorjournalistene var ikke imponerte av demperne da modellen kom, alt annet ved modellen fikk gode karakterer. Motorjournalistene tester mange sykler, og de vet hva de skal teste. Jeg er ikke så overbevist om at Bjerknez la merke til noe mer enn at demperne var mykere enn han var vant til..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Jeg må rette på en del ting av det du skriver her kjellv. Noe av det er også selvmotsigelser.

Jeg var ikke vant til dempere fra S1000R når jeg testet denne men demperne fra cruiseren jeg kjørte. Du skriver i tillegg at demperne på første generasjon ikke ble tatt fra øverste hylle... Så jeg kan ha rett altså...?

Jeg skrev også at jeg likte resten av sykkelen, bortsett fra demperne. Noe også motor journalistene skrev.

Det at framdempern bunnet er et faktum. Den slo rett i stålet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 06 aug 2019, 10:45 Godt skrevet, kjellv ,og når jeg leser at bjerknez mener at demperene kunne være direkte trafikkfarlige ...vel.....den karen går det jo ikke an å høre på.
Når framdemperen bunner i sagte fart ved bråbrems så er dette i mine øyne trafikkfarlig. Så kan du jo velge å tro at jeg juger om dette selvsagt. Det får jeg ikke gjort noe med.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av Jajo82 »

Du skrev også en gang at demperene på africa twin var for dårlig...de SKAL være sånn med tanke på hva sykkelen er ment brukt til...så nei, rett har du ikke

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 06 aug 2019, 10:59 Du skrev også en gang at demperene på africa twin var for dårlig...de SKAL være sånn med tanke på hva sykkelen er ment brukt til...så nei, rett har du ikke
Jeg skrev at dem var for myke. Men DET kan komme av at jeg er vant til andre dempere. Jeg er ingen proff tester og har aldri påstått at jeg er det. Det er mine personlige betrakninger av en sykkel jeg har kjørt.

Folk kan gjerne også mene at S1000R er en drittsykkel. Kunne ikke brydd meg mindre :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av AJ »

Folkens!
Ta denne diskusjonen i en annen tråd.
Å kuppe bloggtråden til vårt sylferske medlem her inne er ikke akkurat den forumatferden noen av oss ønsker :[-X .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av kgjersda »

Absolutt den peneste MT-09-fargekombinasjon/styling jeg har sett!

Og om alt det andre de over her skriver, alt er mulig å fikse dersom det er noe gale med det. Trenger ikke være dyre sakene å bytte noen fjærer om du har så behov :) Ta en strips rundt et av gaffelbenene fremme, så ser du hvor mye du bruker av demperen. ( https://www.youtube.com/watch?v=EAQ40X2UyMY )



Velkommen!
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av Fsva »

Velkommen :vs
Gratulerer med fet sykkel og lykke til med lappen, og så er det bare å fortsette med skriveriene og gjerne flere bilder :thumleft

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

kgjersda skrev: 06 aug 2019, 12:41 Absolutt den peneste MT-09-fargekombinasjon/styling jeg har sett!

Og om alt det andre de over her skriver, alt er mulig å fikse dersom det er noe gale med det. Trenger ikke være dyre sakene å bytte noen fjærer om du har så behov :) Ta en strips rundt et av gaffelbenene fremme, så ser du hvor mye du bruker av demperen. ( https://www.youtube.com/watch?v=EAQ40X2UyMY )



Velkommen!
Tusen takk for det. Artig å se at det er flere enn jeg som er fornøyde med den ;)

Ja, jeg har undersøkt litt og det skal være greit å gjøre endringer hvis det blir for ille. Både dempere og gassrespons kan fint fikses med små oppgraderinger og remap (folk har vært veldig fornøyde med remapping av disse). Det var faktisk en utrolig god idé å bruke strips! Tenkte jeg skulle ta et par tester og teste frontdemperne, bare for å se og være litt forberedt på effekten av dem. Jeg skal huske på tipset ditt.

Fsva skrev: 06 aug 2019, 12:58 Velkommen :vs
Gratulerer med fet sykkel og lykke til med lappen, og så er det bare å fortsette med skriveriene og gjerne flere bilder :thumleft
Takk takk!

Jeg skal prøve å holde tråden oppdatert med ting og tang. Og bilder skal det selvfølgelig bli :) Merker jeg er virkelig blitt bitt av basillen (til min bedre halvdels store fortvilelse), så jeg skal nok klare å liv i tråden tenker jeg ;)
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Svar