VindR - Super sommer på Super'n

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: VindR - Sesongen er i gang og jeg prøver meg på filming

Legg inn av niko »

tshansen skrev: 04 mai 2021, 18:07

Mye av dette vil komme i takt med at interessen for å dele, samt lage mer filmer øker. Stå på, tror dette kan bli veldig bra jeg 👍🏻
Mange gode råd fra tshansen. Jeg syns også, som andre har ment, at du blir litt for lang. Uttrykket "kill your darlings" er velkjent innen film. Og så må du huske å nyte turen også :twothumbs: :D

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - Sesongen er i gang og jeg prøver meg på filming

Legg inn av VindR »

tshansen skrev: 04 mai 2021, 18:07 Det er utrolig behagelig å høre på deg foran kamera. Du har en naturlig og ikke nølende engelsk (mer enn jeg kan skryte på meg) Så snakke til kamera, kanskje litt voice over kan være et godt krydder til filmene dine.
Personlig har jeg veldig lite igjen for å se alt for mange minutter med asfalt kjøring hvis ikke det er helt spesielle strekker som ønsker å vite mer om etc. Men her er det stort sprik av interesse. Noen, eller veldig mange liker å få med seg hvert sekund av forskjellige vei strekker. Ikke vær fremmed for å legge på bilder, eller kart utsnitt av stedene du forteller om. Dette gir en langt større tilstedeveresle for seeren.

Du må sette kamera fra NTSC til PAL (region) da slipper du at lysene flimrer (inne i garasjen)
Jeg ville brukt litt tid på å sette meg inn i protune mode på kamera ditt, samt enkel redigering (Color correction) etterpå. Du vil få et så utrolig mye finere bilde ved bruk av gopro enn de standard gopro settingene.

Mye av dette vil komme i takt med at interessen for å dele, samt lage mer filmer øker. Stå på, tror dette kan bli veldig bra jeg 👍🏻
Tusen takk for tilbakemeldingene! Jeg jobber litt med å finne ut hva som skal tas med og ikke når det gjelder kjøring. Jeg ser selv også at det egentlig blir litt for langtekkelig... Som du sier, folk er forskjellige. Men jeg tror de fleste liker kun korte snutter når det gjelder selve kjøringen og det ikke skjer noe helt spesielt.

Har fått litt tilbakemeldinger på det med kart. Jeg prøver å finne ut en god måte å vise det på. Problemet er bare hvis jeg har kjørt veier jeg ikke er så veldig kjent på. Da er det vanskelig å vise nøyaktig rute. Jeg veit kameraet har GPS, men en må ha spesialprogram og gjennom flere systemer for å få det over på kartvisning.

Tusen takk for tipset angående det å endre til PAL. Jeg visste faktisk ikke at det var en egen innstilling for det! Jeg har endret det nå, slik at jeg ikke glemmer det til senere. Litt for seint, da jeg allerede har tatt opp en film i verkstedet i kveld (med blinkende lys...) :lol Det klippet regner jeg med at jeg poster ila. morgendagen ;)

Jeg sliter også litt med justeringen av farger og slik. Opptaket i verkstedet i kveld ble veldig mørkt, selv om jeg prøvde å justere noe på kameraet. Dessverre så er jeg ikke kompetent nok i redigeringsprogrammet til å rette det skikkelig der heller... Men jeg skal sette meg inn i det. Jeg veit kameraet klarer å lage veldig gode filmer, så det er litt kjedelig å publisere halvdårlig snutter i stedet :redface

Men igjen, tusen takk for tips og tilbakemeldinger. Bare å la det komme, jeg tåler litt kritikk ;)

niko skrev: 04 mai 2021, 18:46 Mange gode råd fra tshansen. Jeg syns også, som andre har ment, at du blir litt for lang. Uttrykket "kill your darlings" er velkjent innen film. Og så må du huske å nyte turen også :twothumbs: :D
Ja, det var mange gode råd der! Jeg har en tendens til å gjøre ting litt for komplisert og derfor drar det ut. Det gjelder spesielt når jeg skriver, og tydeligvis også når jeg redigerer video :lol Jeg skal jobbe med det :prf
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: VindR - Sesongen er i gang og jeg prøver meg på filming

Legg inn av Domino »

Når det gjelder video av selve kjøringen kommer det jo litt an på veien og omgivelsene. Sjøl har jeg hatt stor glede av å se videoer fra kjøring i det skotske høylandet og Lofoten/Vesterålen, der landskapet kan være ganske spektakulært.

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - Sesongen er i gang og jeg prøver meg på filming

Legg inn av VindR »

Da var neste video oppe!

Hadde lyst til å finne ut hvor mye lyd det faktisk blir i denne sykkelen med en decat, så da måtte jeg jo bare prøve å montere en da! Nå er jeg glad i lyd når det kommer til motorsykkel, men her vurderer jeg faktisk å redusere det litt :lol

Som nevnt tidligere i tråden, så var det noen innstillinger som ikke var helt på plass i denne videoen. Det gjorde at det ble litt blinking fra lysene i verkstedene, samtidig som videoen ble litt mørk. Beklager, men jeg jobber med saken :redface

Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

tshansen
Innlegg: 27
Registrert: 25 jan 2021, 12:31
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure R
Kontakt:

Re: VindR - Sesongen er i gang og jeg prøver meg på filming

Legg inn av tshansen »

Mye av grunnen til at filmen blir så mørk, er litt dårlig belysning samt at gopro colors er veldig mye kontrast i. Som gjør at slike settinger kan være vanskelig å få et godt bilde.
Du må ikke være redd for å prøve flere kamera vinkler når du monterer, dette tar mer tid, men gir en større forståelse og engasjement rundt det du gjør for seeren.

Stå på, lag filmer og lek med video lysten. Dette går bare en vei....tipp topp tommel opp

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - Sesongen er i gang og jeg prøver meg på filming

Legg inn av VindR »

tshansen skrev: 05 mai 2021, 10:15 Mye av grunnen til at filmen blir så mørk, er litt dårlig belysning samt at gopro colors er veldig mye kontrast i. Som gjør at slike settinger kan være vanskelig å få et godt bilde.
Du må ikke være redd for å prøve flere kamera vinkler når du monterer, dette tar mer tid, men gir en større forståelse og engasjement rundt det du gjør for seeren.

Stå på, lag filmer og lek med video lysten. Dette går bare en vei....tipp topp tommel opp
Jeg så en video angående det å få bedre bilde, med tips til innstillinger og redigering. Jeg tror faktisk det var din video til og med :redface Jeg så igjennom den, men tenkte "Jeg kommer ikke til å bruke så mye tid på redigering, jeg kjører den lette veien og lar kameraet justere det meste". Jeg merker nå at jeg kanskje angrer litt på det, for jeg ser både gleden og sjarmen ved å redigere nå. Det eneste problemet, er at jeg begynner å bli irritert på DaVinci når det kommer til redigering av 4K. Playback bare hakker, selv om jeg har prøvd alle triks på nettet for å fjerne det. Det gjør redigeringen utrolig slitsom, da det går mange forsøk på å finne riktige frames å kutte/redigere....

Vurderte om jeg skulle bruke flere vinkler, men jeg sleit med lyset. Jeg var også redd for at filmen skulle bli for lang, så jeg valgte bare én vinkel og kjørte selve monteringen i rask film. Filmen som endte opp på litt under 8 minutter hadde nesten 2 timer råfilm (med litt testing og problemer med skruingen), så det ble litt kutting :P

Jeg skal se opp igjen den filmen jeg nevnte, for det var DaVinci som ble brukt der også. Så skal jeg se om jeg får gjort noe med bildet når det gjelder innendørs filming. Bare det å bli kvitt flimringen i lyset hjelper på også :twothumbs:
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: VindR - Sesongen er i gang og jeg prøver meg på filming

Legg inn av niko »

Har du vurdert Adobe Premiere Elements? Vi bruker Pro på skolen, men jeg vil tro du vil klare deg lenge med billigversjonen. Spiller nok bedre på pc'en din enn DaVinci også (uten at jeg har prøvd noe annet enn fargekorrigering i Resolve)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: VindR - Sesongen er i gang og jeg prøver meg på filming

Legg inn av niko »

niko skrev: 05 mai 2021, 11:57 Har du vurdert Adobe Premiere Elements? Vi bruker Pro på skolen, men jeg vil tro du vil klare deg lenge med billigversjonen. Spiller nok bedre på pc'en din enn DaVinci også (uten at jeg har prøvd noe annet enn fargekorrigering i Resolve)
Og trenger du 4K på Youtube?

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - Sesongen er i gang og jeg prøver meg på filming

Legg inn av VindR »

niko skrev: 05 mai 2021, 11:57 Har du vurdert Adobe Premiere Elements? Vi bruker Pro på skolen, men jeg vil tro du vil klare deg lenge med billigversjonen. Spiller nok bedre på pc'en din enn DaVinci også (uten at jeg har prøvd noe annet enn fargekorrigering i Resolve)
*
*
*
Og trenger du 4K på Youtube?
Jeg har vurdert det, men jeg ville ikke gå på noe som koster penger (enda). I hvert fall ikke før jeg var sikker på at dette var noe jeg ville drive med framover. Men det ser jo slik ut nå da :P Adobe ser veldig strømlinjeformet og bra ut, og jeg veit at det er veldig mange som bruker det og er fornøyd med det. Jeg har også vurdert versjonen med abonnement i stedet. PC'en i seg selv er ikke noe problem, men jeg veit det er flere som sliter med hakking i DaVinci. Samtidig så får den PC'en min til å kræsje ved rendering i høy bitrate, da den presser alle 16 tråder til 100% over tid. Det er visstnok også et kjent problem for noen, så jeg må faktisk redusere antall tråder i bruk under rendering. Det er nok ikke mange videoene som skal til før jeg hopper over på noe annet hvis den hakkingen fortsetter :lol

Grunnen til at jeg bruker 4K, er fordi da er jeg garantert den beste codec'en til YouTube. Jeg kan alltids filme i 1080 og oppskalere det, men jeg tenkte at jeg like gjerne kunne gå all-in. 1080 har også lett for å bli litt uklart når det er ting som beveger fort på seg (som under kjøring), men de høyere oppløsningene takler det ganske bra. Jeg tenkte også på å gå ned til 2.7K i opptaket, men det viste seg at det var ikke noe særlig plassbesparende (i hvert fall ikke ut i fra hva kameraet sier det får plass til på minnekortet). Så når 1080 ble uklart, 2.7K tok fortsatt masse plass, da gikk jeg rett på 4K :lol Det er begrenset hvor mye forskjell det utgjør på mobiltelefoner da.

Men jeg skal absolutt ta en ny titt på Adobe Premiere. Det ser som sagt veldig ålreit ut! Tusen takk for tipset :twothumbs:
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - Sesongen er i gang og jeg prøver meg på filming

Legg inn av VindR »

tshansen skrev: 04 mai 2021, 18:07 Du må sette kamera fra NTSC til PAL (region) da slipper du at lysene flimrer (inne i garasjen)
Jeg ville brukt litt tid på å sette meg inn i protune mode på kamera ditt, samt enkel redigering (Color correction) etterpå. Du vil få et så utrolig mye finere bilde ved bruk av gopro enn de standard gopro settingene.
Hvis jeg har tippet riktig, så bruker du også DaVinci? Jeg lekte meg litt med det akkurat nå, og testet et par ting på den forrige videoen jeg redigerte (og som allerede var opplastet). Jeg kom over noen funksjoner som virkelig hjelper!

- Den kan automatisk justere farger, noe som fungerte for å gi et bedre utgangspunkt. Den lysnet opp videoen i verkstedet betraktelig, og justerte fargene. Det ble ikke perfekt, men det ble mye bedre enn det var
- Fusion har en funksjon for å fjerne lysflimmer. Denne er kun tilgjengelig i Studio-versjonen, men en kan teste den i gratisversjonen. Jeg prøvde denne på et klipp fra verkstedet, og den fjernet absolutt alt av flimring!

Angrer litt på at jeg ikke prøvde dette før jeg lastet opp forrige video :redface Flimringen hadde jeg ikke fått gjort noe med uansett, da jeg kun har gratisversjonen. Men selve bildet kunne sett mye bedre ut. Jeg tror nok jeg kommer til å ta opp video i flat fargeprofil på kameraet framover, og heller fikse det i post. Dette begynner å bli moro :D

Jeg fant også ut at hakkingen ved playback av 4K skyldes at DaVinci kun vil bruke CPU (prosessoren) ved decoding i gratisversjonen (tror det kun er i h.264 og h.265 den ikke gjør det, men det er jo det jeg redigerer i). I Studio-versjonen, så bruker den GPU (grafikkortet) også. Dette gir en stor fordel, da både playback og encoding går mye raskere og belaster ikke systemet like mye. Dette, sammen med tilgang til flere funksjoner, gjør at jeg faktisk vurderer å koste på noen kroner på DaVinci!

Ble lite sykkelprat i denne posten, men jeg syntes det var et interessant tema uansett :redface
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

tshansen
Innlegg: 27
Registrert: 25 jan 2021, 12:31
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure R
Kontakt:

Re: VindR - Sesongen er i gang og jeg prøver meg på filming

Legg inn av tshansen »

Ser noen kommenterer eller stiller spørmål til "om" du trenger 4K til YouTube. Svaret er ja. Uten at jeg skal utbrodere det så voldsomt her inne, men fordelene overveier bakdelene ganske mange ganger.

Grunnen til at Adobe er så mye brukt, og populært, er for at det er vært tilgjengelig siden tidenes morgen. Problemet med programmet er at det er bygget på en gammel plattform å er vanskelig å forbedre. Det koster også hinsides med penger da du er nødt å abonnere på tjenestene deres. Så jeg hadde vurdert Davinci eller Final Cut Pro om du sitter på Mac.
Davinci som jeg selv bruker er et helt utrolig bra verktøy, som du betaler en engangssum for å har oppdateringer til resten av livet.

Det er ganske mye som kan gjøres i redigering, men det er en dårlig uvane å legge seg på den linjen. Prøv å løs så mange av problemene i kamera, det gjør edit jobben langt lettere og enklere etterpå. Jeg hiver meg på sykkelen i dag. skal prøve å få meg 3 uker på veien med tur og film. Satase på at det kommer noe kjøre rundt i Norge video etterhvert.

Fortsett å lek deg, ha det kjekt og lær noe nytt hver dag. Det tok meg ca 100 opplastninger før jeg følte at jeg begynte å få det til skikkelig.

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - Sesongen er i gang og jeg prøver meg på filming

Legg inn av VindR »

tshansen skrev: 07 mai 2021, 09:27 Ser noen kommenterer eller stiller spørmål til "om" du trenger 4K til YouTube. Svaret er ja. Uten at jeg skal utbrodere det så voldsomt her inne, men fordelene overveier bakdelene ganske mange ganger.

Grunnen til at Adobe er så mye brukt, og populært, er for at det er vært tilgjengelig siden tidenes morgen. Problemet med programmet er at det er bygget på en gammel plattform å er vanskelig å forbedre. Det koster også hinsides med penger da du er nødt å abonnere på tjenestene deres.

Jeg hiver meg på sykkelen i dag. skal prøve å få meg 3 uker på veien med tur og film. Satase på at det kommer noe kjøre rundt i Norge video etterhvert.
Jeg ser også fordelene ved å laste opp i 4K, så jeg tror nok det blir standarden for meg. Det koster meg ikke så mye ekstra å gjøre, så lenge jeg kommer over hakkingen i DaVinci :lol

Jeg kikket nærmere på Adobe, og de fleste nevner det du nevnte her. At det har vært med lenge, at det blir dyrt i lengden og at utviklingen der har stoppet litt opp. Det er også mange som nevner at de har problemer med kræsjer, men det varierer fra person til person. Jeg bruker kun PC, så DaVinci står høyt oppe på lista nå som jeg har fått lært meg litt mer.

Høres ut som en skikkelig tur det da! Det blir nok moro! Hvordan gjør du det med opptak og slik på så lange turer? Må da bli mye å gå igjennom når du skal redigere, eller er du litt sparsom på filmingen? Hvordan gjør du det med lagring? Har du med massevis av minnekort eller laster opp i sky? Jeg bare lurer, for jeg skal forhåpentligvis på noe lengre tur(er) ila. sommeren og da er det kjekt med litt tips til slike ting ;)
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - Sesongen er i gang og jeg prøver meg på filming

Legg inn av VindR »

Neimenn, se hva som endte opp på gårdsplassen min!! KTM 890 Adventure R er i grunn en ganske ålreit sykkel altså!
20210507_194221.jpg

Nå tenker jeg at jeg kanskje fikk oppmerksomheten til noen av dem som kanskje har fulgt med :lol For de som så den forrige videoen min, så veit dere at jeg monterte en decat på sykkelen min. Det gjorde jo at (som forventet) sykkelen gikk i super-nødmodus. Problemet på med disse Super Duke'ne, er at det sitter en motor som styrer et spjeld i enden av katalysatoren. Når denne fjernes, så feiler så klart systemet når det kjører oppstartstesten. Dette var noe jeg var klar over før jeg monterte decat også. Det som skjedde, var:
- Maks RPM ble satt til 6000
- Quickshift ble deaktivert
- Traction Control ble deaktivert
- Omtrent all kraft ble fjernet (måtte beregne ekstra tid for å kjøre forbi noen i 70 km/t!)
- Displayet så ut som et juletre med altfor lite glitter og for mye lys

Jeg hadde allerede avtalt med Motorspeed på Lillehammer at de skulle legge inn mappet til Akrapovic Evo Line på sykkelen. Så jeg reiste ut dit i går for å få dette gjort. Men da fikk de plutselig dataproblemer, og sykkelen min måtte overnatte. Det endte med at jeg fikk lånesykkel, en KTM 890 Adventure R (de hadde ingen 1290'r med skilt på ;)). Splitter ny, med 11 mil på telleren da jeg satte meg på den.
20210507_180154.jpg

Jeg må innrømme at dette er første gangen jeg har prøvd en ren adventure-sykkel. Og jeg må også innrømme at det var en utrolig behagelig sykkel, til et visst punkt. Vindskjermen hadde akkurat feil høyde for meg, så jeg fikk en del kast i hjelmen over 70-80 km/t. Men dette kan jo så klart justeres. Men en ting syntes jeg var nedtur. Sittestillingen er utrolig god, den er veldig lettkjørt, smidig, stabil, motoren føltes god ut og jeg trengte ikke gire noe særlig. Kunne bare flyte av gårde. Jeg er sikker på at jeg kunne kjørt denne sykkelen flere timer i strekk, hvis det ikke hadde vært for den plankebiten av et sete.... Jeg tuller ikke, men etter 30-40 minutter så begynte det faktisk å gjøre vondt! Men sett på et Powerparts-sete eller et annet tredjeparts-sete, så er jeg sikker på at dette er en sykkel det er fullt mulig å stortrives lenge på!

I dag fikk jeg igjen min egen sykkel fra Motorspeed. Den føltes faktisk veldig liten etter å ha kjørt 890'n en stund :redface Mappet fra Akrapovic gjorde virkelig underverker! En ting er lyden (eller "støyen" som enkelte kaller det :knegg) som virkelig står i stil med resten av sykkelen nå, men den ble også overraskende mye mer behagelig å kjøre. Jeg kan fint bruke 5. gir i 15-20 km/t lavere fart enn tidligere og hele sykkelen føles "glattere" å kjøre. Litt av problemet med disse syklene, er at de rister og vibrerer veldig på lavt turtall og høyt gir. Dette er fordi blandingen er så tynn, så den klarer liksom ikke helt å holde jevn gass. Men det ble virkelig løst nå, og det ble en ny glede å kjøre. Også må jeg si at det gjorde litt med utseende å bli kvitt den flere kilo tunge klossen på undersiden av sykkelen ;)
IMG_20210508_231436_806.jpg

Så nå er både eksos-servoen og SAS deaktivert pga. mappet, så da får en se om en kanskje kan få fysisk fjernet litt rot også. Det er litt å rydde opp i når det gjelder disse systemene. Reservoaret til bakbremsen sitter montert på servo-motoren, og ny festebrakett er allerede bestilt så jeg kan fjerne servoen. Og så får jeg vurdere om jeg vil ta meg bryet med å rive ut hele SAS'et og montere block-off. Men det er ikke noe som haster. Block-off er mest for å fjerne evt. ettertenninger og slanger, men den ettertenner overaskende lite nå.

Alt i alt, veldig fornøyd :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: VindR - Sesongen er i gang og jeg prøver meg på filming

Legg inn av Maschev »

VindR skrev: 08 mai 2021, 23:39 Neimenn, se hva som endte opp på gårdsplassen min!! KTM 890 Adventure R er i grunn en ganske ålreit sykkel altså!

20210507_194221.jpg


Nå tenker jeg at jeg kanskje fikk oppmerksomheten til noen av dem som kanskje har fulgt med :lol For de som så den forrige videoen min, så veit dere at jeg monterte en decat på sykkelen min. Det gjorde jo at (som forventet) sykkelen gikk i super-nødmodus. Problemet på med disse Super Duke'ne, er at det sitter en motor som styrer et spjeld i enden av katalysatoren. Når denne fjernes, så feiler så klart systemet når det kjører oppstartstesten. Dette var noe jeg var klar over før jeg monterte decat også. Det som skjedde, var:
- Maks RPM ble satt til 6000
- Quickshift ble deaktivert
- Traction Control ble deaktivert
- Omtrent all kraft ble fjernet (måtte beregne ekstra tid for å kjøre forbi noen i 70 km/t!)
- Displayet så ut som et juletre med altfor lite glitter og for mye lys

Jeg hadde allerede avtalt med Motorspeed på Lillehammer at de skulle legge inn mappet til Akrapovic Evo Line på sykkelen. Så jeg reiste ut dit i går for å få dette gjort. Men da fikk de plutselig dataproblemer, og sykkelen min måtte overnatte. Det endte med at jeg fikk lånesykkel, en KTM 890 Adventure R (de hadde ingen 1290'r med skilt på ;)). Splitter ny, med 11 mil på telleren da jeg satte meg på den.

20210507_180154.jpg


Jeg må innrømme at dette er første gangen jeg har prøvd en ren adventure-sykkel. Og jeg må også innrømme at det var en utrolig behagelig sykkel, til et visst punkt. Vindskjermen hadde akkurat feil høyde for meg, så jeg fikk en del kast i hjelmen over 70-80 km/t. Men dette kan jo så klart justeres. Men en ting syntes jeg var nedtur. Sittestillingen er utrolig god, den er veldig lettkjørt, smidig, stabil, motoren føltes god ut og jeg trengte ikke gire noe særlig. Kunne bare flyte av gårde. Jeg er sikker på at jeg kunne kjørt denne sykkelen flere timer i strekk, hvis det ikke hadde vært for den plankebiten av et sete.... Jeg tuller ikke, men etter 30-40 minutter så begynte det faktisk å gjøre vondt! Men sett på et Powerparts-sete eller et annet tredjeparts-sete, så er jeg sikker på at dette er en sykkel det er fullt mulig å stortrives lenge på!

I dag fikk jeg igjen min egen sykkel fra Motorspeed. Den føltes faktisk veldig liten etter å ha kjørt 890'n en stund :redface Mappet fra Akrapovic gjorde virkelig underverker! En ting er lyden (eller "støyen" som enkelte kaller det :knegg) som virkelig står i stil med resten av sykkelen nå, men den ble også overraskende mye mer behagelig å kjøre. Jeg kan fint bruke 5. gir i 15-20 km/t lavere fart enn tidligere og hele sykkelen føles "glattere" å kjøre. Litt av problemet med disse syklene, er at de rister og vibrerer veldig på lavt turtall og høyt gir. Dette er fordi blandingen er så tynn, så den klarer liksom ikke helt å holde jevn gass. Men det ble virkelig løst nå, og det ble en ny glede å kjøre. Også må jeg si at det gjorde litt med utseende å bli kvitt den flere kilo tunge klossen på undersiden av sykkelen ;)

IMG_20210508_231436_806.jpg


Så nå er både eksos-servoen og SAS deaktivert pga. mappet, så da får en se om en kanskje kan få fysisk fjernet litt rot også. Det er litt å rydde opp i når det gjelder disse systemene. Reservoaret til bakbremsen sitter montert på servo-motoren, og ny festebrakett er allerede bestilt så jeg kan fjerne servoen. Og så får jeg vurdere om jeg vil ta meg bryet med å rive ut hele SAS'et og montere block-off. Men det er ikke noe som haster. Block-off er mest for å fjerne evt. ettertenninger og slanger, men den ettertenner overaskende lite nå.

Alt i alt, veldig fornøyd :twothumbs:
Så ikke spesielt komfortabelt ut det sete der nei. Men det er vel mer offroad enn touring uansett den sykkelen. Bra det ordnet seg med mappingen og jeg tviler ikke på at det er enda mer gøy nå :D Håper du bruker gode øreplugger da for det bråker vel sikker bra også vil jeg tro :twisted

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - Sesongen er i gang og jeg prøver meg på filming

Legg inn av VindR »

Maschev skrev: 09 mai 2021, 11:55 Så ikke spesielt komfortabelt ut det sete der nei. Men det er vel mer offroad enn touring uansett den sykkelen. Bra det ordnet seg med mappingen og jeg tviler ikke på at det er enda mer gøy nå :D Håper du bruker gode øreplugger da for det bråker vel sikker bra også vil jeg tro :twisted
Nå skal jeg innrømme at jeg er litt bortskjemt med setet på sykkelen min. Det er et Powerparts-sete med gelé, og det er utrolig komfortabelt. Men det originale setet på 890'n var værre enn det jeg hadde på MT09'n, og det var kjent for å være ille :lol Men som du nevner, det er vell kanskje ikke meningen at en skal ha ræva på sete hele tiden på den :P Samtidig er jeg sikker på at det er en sykkel du kan kjøre utrolig langt med (sittende), hvis en får tak i et godt sete.

Bråket var faktisk ikke så ille med decat. Det var i hvert fall det jeg syntes, fram til hele eksosanlegget ble varmt og lyden endret seg. Da ble det litt mer dundring i hjelmen :redface Jeg kjørte alltid med ørepropper på den forrige sykkelen, da den hadde Akrapovic helanlegg (uten DB-killer). Jeg har vært litt dårlig til å gjøre det med denne sykkelen, men det kan nok være lurt å venne seg til det igjen :knegg Jeg skal teste den litt på noen lengre turer, for å se om det kanskje kan lønne seg å sette i DB-killeren hvis en skal kjøre hele dagen ;) Spesielt hvis en skal kjøre sammen med andre også :redface

Nå vil jeg også bare si at jeg synes virkelig lyden står i stil med sykkelen. Den både ser ut som, og oppfører seg som, et beist. Det er litt derfor jeg har vært ute etter å få gjort litt med lyden også. Og jeg må si at jeg synes lyden kler sykkelen nå!
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Svar