spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Fahad88
Innlegg: 17
Registrert: 02 jan 2020, 08:33
Motorsykkelen din: Kawasaki Z750

spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Legg inn av Fahad88 »

Hei og godt nyttår :)

Jeg er ganske ny i MC-verden, nylig tatt teorien (3 dager siden) og har planer om å ta oppkjøringen i Mai i år.
Mitt spørsmål er: jeg ser etter en grei MC innen 50.000 NOK. Naked type er noe for meg, tror jeg!!
Jeg kommer til å bruke den hovedsakelig til mellom-lange turer (20-200 km ). Jeg har lyst på en ny utgave av suzuki SV650 men den er litt for dyrt.
Nå ser jeg på en Kawasaki Z750 2005 modell, ganske strøken, den har 109 HK !! Kanskje litt for mye for en nybegynner? Jeg er 31 år og føler meg ikke fristet til fart noe lenger..Hvis 109 HK er mye, anbefaler dere ned plumbering ?

på forhånd takk :=)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Legg inn av KåreDump »

Fahad88 skrev: 02 jan 2020, 09:47 Hvis 109 HK er mye, anbefaler dere ned plumbering ?
Kjenner ikke til noen av syklene du "ønsker deg".
Å plombere bare for å få færre hester ser jeg ikke helt poenget med. Du trenger ikke bruke alle hestene selv om du har de. :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Legg inn av Kjellrf »

Z750 er ett godt valg, gjennomprøvd motor, lettkjørt og fin. Hvor mange hk du bruker, bestemmer du selv :)

Lykke til!
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Legg inn av FredrikE24 »

109hk er vel akkurat passe.

Z750 er en fin sykkel det, men hadde personlig gått i retning VFR800 Vtec. Funker bedre til lengre kjøring.
Z750 er en liten sykkel.
Men nå er jeg 194 og synes alt er smått

Fahad88
Innlegg: 17
Registrert: 02 jan 2020, 08:33
Motorsykkelen din: Kawasaki Z750

Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Legg inn av Fahad88 »

KåreDump skrev: 02 jan 2020, 10:17
Fahad88 skrev: 02 jan 2020, 09:47 Hvis 109 HK er mye, anbefaler dere ned plumbering ?
Kjenner ikke til noen av syklene du "ønsker deg".
Å plombere bare for å få færre hester ser jeg ikke helt poenget med. Du trenger ikke bruke alle hestene selv om du har de. :-)
Takk KåreDump,
Som sagt jeg er ny i to-hjulet verden, Manger sier 110 HK er for mye at man kan lett bli "Throttle-happy" i svinger og da man kjemper motorsykkelen for å klare svingen eller i regnvær! men flere her mener at det er dumt å plumbere ned MC'en.

Fahad88
Innlegg: 17
Registrert: 02 jan 2020, 08:33
Motorsykkelen din: Kawasaki Z750

Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Legg inn av Fahad88 »

Kjellrf skrev: 02 jan 2020, 11:30 Z750 er ett godt valg, gjennomprøvd motor, lettkjørt og fin. Hvor mange hk du bruker, bestemmer du selv :)

Lykke til!
Takk Kjellrf :)

Fahad88
Innlegg: 17
Registrert: 02 jan 2020, 08:33
Motorsykkelen din: Kawasaki Z750

Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Legg inn av Fahad88 »

FredrikE24 skrev: 02 jan 2020, 12:45 109hk er vel akkurat passe.

Z750 er en fin sykkel det, men hadde personlig gått i retning VFR800 Vtec. Funker bedre til lengre kjøring.
Z750 er en liten sykkel.
Men nå er jeg 194 og synes alt er smått
Takk FredrikE24

Jeg er 184cm i høyde og 84 KG.
Er den fortsatt liten ?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Legg inn av simpson »

Fahad88 skrev: 02 jan 2020, 13:06
KåreDump skrev: 02 jan 2020, 10:17
Fahad88 skrev: 02 jan 2020, 09:47 Hvis 109 HK er mye, anbefaler dere ned plumbering ?
Kjenner ikke til noen av syklene du "ønsker deg".
Å plombere bare for å få færre hester ser jeg ikke helt poenget med. Du trenger ikke bruke alle hestene selv om du har de. :-)
Takk KåreDump,
Som sagt jeg er ny i to-hjulet verden, Manger sier 110 HK er for mye at man kan lett bli "Throttle-happy" i svinger og da man kjemper motorsykkelen for å klare svingen eller i regnvær! men flere her mener at det er dumt å plumbere ned MC'en.
Tror ikke du skal bekymre deg for regnvær. 110 hk er akkurat passe i en nybegynnersykkel, nok til at du kjenner litt på kreftene, men drar ikke sånn at du får ufrivillig hjulløft eller spinner ukontrolerrt ut.
Du kan kjøre alt for fort inn i sving med 50 hk også, helt opp til den som kjører.
Ikke tenk på å redusere effekt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Legg inn av FredrikE24 »

Det går litt på smak. Z750 har jeg prøvekjørt 20 meter. Det er en fin sykkel, flott motor. Den er bare litt for liten og sportslig for meg og mitt bruk(fremoverlent).
VFR800 Vtec som jeg nevnte er langt ifra kul. Alt fra 25-åringer til 60-åringer har en. Den er funksjonell. Langturer, pendling, korte turer, osv.
Du vil nok fint passe på den, Z750 altså. Jeg klarte å stue meg på en gammel FZ6-N på kjøreskolen med tilsvarende høy kjørelærer. Det gikk såvidt. Men det var jo en drøm å bare kunne sette seg på BMWen jeg har. Hive på noen kofferter og dra på tur. Ellers kjøres det hver eneste dag.

Så her gjør man et valg. Z750 er jo en kjempesykkel, men er ikke typisk en sykkel som folk kjører mye og langt med, eller eier særlig lenge. Det er mitt inntrykk.

Jeg har mye tohjulingserfaring. Helt siden barnehagen har jeg kjørt moped. Å sette seg på 131hk og 290kg var null problem. VFR er på en annen side noe helt annet å kjøre da jeg fikk prøve en. Så lettstyrt. BMWen har man imidlertid mye mer respekt for når det røyner på. En uerfaren fører som prøvde den følte at han satt på sykkelen og han var passasjer mens sykkelen kjørte avgårde. Man må ta mer grep om kjøringen.

Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Legg inn av Erlend Kveinen »

Med oppgitt budsjett får du en 16-20 år gammel VFR, gjerne med koffertsett, alternativt en noe nyere Z 750. Kawa’n er sjelden utstyrt med koffertløsninger og det er ikke så mange av dem på markedet. Begge er kvalitetssykler med glimrende kjøreegenskaper som bør passe din lengde, de er også omtrent like sterke. Effekten skal ikke være noe problem for en nøktern nybegynner, det koker ned til bruksområdet. Har du behov for å ta med deg ting og tang og ser for deg turer lengre enn seks-sju mil er VFR-en det rette valget. Om du heller vil ha en særdeles leken nakensykkel å kjøre til pølsekiosken med ville jeg gått for Kawasakien.

SprintS955
Innlegg: 139
Registrert: 01 jul 2018, 21:08
Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S

Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Legg inn av SprintS955 »

Skal selge min 2007 triumph sprint st nå, litt over ditt budsjett, men kan gå ned noe. Den ligger på finn.no. Kjempesykkel som er god på tur. Nylig service med ventiler justert, servet gaffelbein m.mhttps://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=162111095

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Legg inn av TrondA »

Skal du kjøre langt, kan nakensykkel uten kåper og gode bagasjeløsninger bli litt snaut. Kawasaki Z750 er dessuten litt mer tungkjørt enn hva man skulle tro. Innenfor budsjett kan du se etter førstegenerasjon Kawasaki Versys 650 eller førstegenerasjon Suzuki DL650. I sistnevnte får du også den fantastiske SV650-motoren i sykkelen du antyder i ditt første innlegg. Disse syklene kan brukes til alt. De dekker også behovet ved kortreist transport i hverdagen som nakensyklene er så gode på. Kikk litt på anmeldelser, gjerne på MCN(motorcyclenews.com). Den hjemmesiden gjør deg klokere etter noen søk. Lykke til!

steven
Innlegg: 113
Registrert: 22 apr 2012, 07:59
Motorsykkelen din: BSA A10 650 1960 og Honda NX650 Domi
Sted: Aksdal

Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Legg inn av steven »

Z750 er ein tøff sykkel. Har ikke prøvd sjøl men 109 hk passer nok bra. Ville ikke strupet ned.
Tidligere Mc:

250 Maico cross
84` Suzuki GSX 1100 Katana
93` Honda CBR 900 RR
98` Honda CBR 900 RR
04` Honda CBR 1000 RR

Nå - 60`BSA som skal bli caferacer/ streettracker
89`NX650 Dominator custom

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Legg inn av kjellv »

Henger meg på med alle andre her. Har du førerkort klasse A skal du ha nødvendig kompetanse til å håndtere sykkelen slik den er typegodkjent og registrert. Glem alle tanker om å plombere den. Det vil ta seg bare noen få småturer/dager til du har full fortrolighet til sykkelen. De første turene vil du uansett være litt forsiktig, og på vakt over eventuell skjult lunefullhet hos sykkelen. Etter ganske kort tid vil du takke oss for at vi frarådet deg å plombere.
Husk at det er flere ting enn høy fart du kan utnytte kreftene i en motorsykkel til. Først og fremst akselrasjonskraft. Det å kunne ha krefter til å foreta en kjapp forbikjøring er blant de ting vi har størst glede av, dette er blant de ting som gir oss den store frihetsfølelsen. Tar du igjen en bobil som synes det er hensiktsmessig å kjøre i 60 km/t i 80-sone på smal og kronglete vei, vil du ha krefter nok til å ta en forsvarlig forbikjøring innenfor lovlig hastighet straks du har 100-150 meter sikt foran bobilen. Men også det å vite at du KAN gjøre det, vil gi en tilsvarende frihetsfølelse :prf

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Legg inn av dypen »

Hadde vært uten sykkel en del år, kjøpte en Honda CB500X med 48 hk. Kjempeflott sykkel som skulle brukes i nærområdet samt til jobb med en tur av og til. Det ble aldri noen tur, fikk aldri godfølelsen før jeg etter to år byttet til en 1050 Adventure med 95 hk, da snudde alt og godfølelsen var tilbake :) Nei, lytt til gutta over her og vær ikke engstelig for hester og størrelse. Selv trives jeg best på en romslig sykkel med pondus :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar