oivindgs BMW R1200R (2011)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Starter på en logg, så får vi se hvor lenge jeg klarer å holde den i gang.

Min sykkel er en 2011-modell BMW R1200R med 7213 kilometer på telleren.
311_108332449.jpg
Jeg har kikket på sykkelen på Finn en stund, men jeg syntes det var for mye penger å legge i min første sykkel. Bullshit, selvsagt. Alle vet jo hvordan sånt ender. Jeg startet med å kikke på sykler til femti lapper og kjøpte en til over hundre. Det som kanskje er litt unikt i mitt tilfelle er at kona faktisk veit hva jeg betalte!

Nok om det. Jeg handlet av en bruktforhandler som heter Kus MC Østfold. De holder til i (på?) Mysen og importerer de fleste syklene sine fra Sveits. Prøvde å finne info om dem på nettet, men fant ikke så mye. Dro ut der på lørdag og fikk et veldig godt inntrykk, både av sykkelen og av Wojciech Kus som driver butikken. Siden jeg ikke kan noe i det hele tatt om mc dro jeg med meg svogeren min som er svoren Harleyfan ut dit i går for å sparke litt i dekkene og sjekke at krommen var blank. Kontrakt ble skrevet med avtale om levering hjemme hos meg i Kongsberg til uka. I dag fikk jeg e-post om at sykkelen er registrert på meg, så dette går unna!

Jeg er sivilingeniør fra gode, gamle, NTH, har drevet med teknisk utvikling i tredve år og er selvsagt litt nerd. Derfor måtte jeg ha en sykkel med litt nerdete løsninger og corny design. Det måtte bli BMW. Telelever forstilling og Paralever bakhjulsoppheng. Bare navnene er nok til at det kribler både her og der hos en ingeniør. Og når du ser hvor mye innsats og teknisk kunnskap som er lagt i å løse problemer som ikke eksisterer, da nærmer det seg fort Nirvana! Min sykkel har, i tillegg til nevnte løsninger, integral ABS, traction control (ASC), dekktrykksmåling (RDC) og justerbare dempere (ESA). Og selvsagt varme i holkene. I tillegg har den sidevesker og toppboks som kan tas av og på med få håndgrep. Burde være brukanes både til småkjøring og lengre turer.

Motoren er selvsagt en boxer på 1170 kubikk som er luft og oljekjølt. (Camhead?)

Her er noen flere bilder av skjønnheten. Fargen er RAUCHGRAUMETALLICMATT (M11)
311_1152470389.jpg
311_1286411358.jpg
311_1802477723.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av oivindg den 09 okt 2020, 10:09, redigert 2 ganger totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av AJ »

Da vil jeg svært gjerne ønske deg velkommen som aktiv MCsiden.no bruker med to gode innlegg som en riktig god start her inne :thumleft !

Og ikke minst; gratulerer med staselig sykkel.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Siden vinteren går veeeeeldig sakte når en sitter og studerer motorsykler på YouTube, har jeg satt i gang med et lite vinterprosjekt. Sånne prosjekter som du gjør halvveis ferdig og legger i en skuff når våren kommer.

De nyeste BMWene har grafiske display i stedet for runde klokker. Dette synes jeg er utrolig tøft, selv om det muligens ikke er veldig praktisk. Siden tøft trumfer praktisk hver gang, vil jeg også ha grafisk display på min sykkel. Og jeg vil selvsagt lage det sjøl i stedet for eventuelt å kjøpe noe ferdig. Jeg har derfor kjøpt inn et 7-tommers dagslysdisplay som kan styres fra en Arduino gjennom et innstikkskort (shield). I tillegg har jeg skaffet et innstikkskort som kan kommunisere på CAN-bus, slik at jeg kan lese av hastighet, turtall og alt mulig annet og vise det på displayet.

Jeg har selvsagt støtt på en haug med problemer. Det starter med dårlig (eller ingen) dokumentasjon. Neste er at de forskjellige kortene virker hver for seg, men ikke sammen. Og så videre, og så videre. Men status i dag er at jeg har fått CAN-buskortet opp og gå sammen med displayet, så nå er de grunnleggende tingene på plass. Neste steg er å få motorsykkelen i hus og koble seg til CAN-bussen i motorsykkelen for å se om jeg klarer å få noe fornuftig ut av meldingene der. Så kommer den store jobben med å dekode meldingene til noe fornuftig og, ikke minst, å designe et stilig brukergrensesnitt.

Foreløpig har jeg bare rasket sammen et design for å teste prinsippene (fargene og detaljene er mye finere i virkeligheten):
IMG_5180.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av oivindg den 16 jan 2020, 20:57, redigert 2 ganger totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

AJ skrev: 16 jan 2020, 20:51 Da vil jeg svært gjerne ønske deg velkommen som aktiv MCsiden.no bruker med to gode innlegg som en riktig god start her inne :thumleft !

Og ikke minst; gratulerer med staselig sykkel.
Tusen takk!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av Subsea79 »

oivindg skrev: 16 jan 2020, 20:52 Siden vinteren går veeeeeldig sakte når en sitter og studerer motorsykler på YouTube, har jeg satt i gang med et lite vinterprosjekt. Sånne prosjekter som du gjør halvveis ferdig og legger i en skuff når våren kommer.

De nyeste BMWene har grafiske display i stedet for runde klokker. Dette synes jeg er utrolig tøft, selv om det muligens ikke er veldig praktisk. Siden tøft trumfer praktisk hver gang, vil jeg også ha grafisk display på min sykkel. Og jeg vil selvsagt lage det sjøl i stedet for eventuelt å kjøpe noe ferdig. Jeg har derfor kjøpt inn et 7-tommers dagslysdisplay som kan styres fra en Arduino gjennom et innstikkskort (shield). I tillegg har jeg skaffet et innstikkskort som kan kommunisere på CAN-bus, slik at jeg kan lese av hastighet, turtall og alt mulig annet og vise det på displayet.

Jeg har selvsagt støtt på en haug med problemer. Det starter med dårlig (eller ingen) dokumentasjon. Neste er at de forskjellige kortene virker hver for seg, men ikke sammen. Og så videre, og så videre. Men status i dag er at jeg har fått CAN-buskortet opp og gå sammen med displayet, så nå er de grunnleggende tingene på plass. Neste steg er å få motorsykkelen i hus og koble seg til CAN-bussen i motorsykkelen for å se om jeg klarer å få noe fornuftig ut av meldingene der. Så kommer den store jobben med å dekode meldingene til noe fornuftig og, ikke minst, å designe et stilig brukergrensesnitt.

Foreløpig har jeg bare rasket sammen et design for å teste prinsippene (fargene og detaljene er mye finere i virkeligheten):
IMG_5180.JPG
Jøss!
Drar du i land dette blir jeg imponert :prf :prf

Brukeravatar
kif83
Innlegg: 40
Registrert: 20 des 2019, 11:05
Motorsykkelen din: Honda CB500X 2020
Sted: Florø

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av kif83 »

Velkommen:) ser ut som en flott sykkel du har fått deg, og imponerende km stand til 2011 og vere, min er 2019 og gått snart rundt det samme :D hadde vert forbi det om eg kjøpte den i starten av sesongen og ikke midt i

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Subsea79 skrev: 16 jan 2020, 21:41 Jøss!
Drar du i land dette blir jeg imponert :prf :prf
Som sagt blir det nok lagt i skuffen halvferdig, men jeg har i alle fall tenkt å få live-data fra CAN-bus på sykkelen før jeg gir meg. :)

Jeg er veldig usikker på om jeg har truffet med valg av sykkel, men hvis den passer til min bruk og jeg beholder den noen år, så kan jeg jo bruke flere vintre på å fullføre prosjektet.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av FredrikE24 »

Blir spennende å se om hva du får lest av rådata fra fra CAN. Kjenner jeg BMW rett er dette dokumentert og bør være mulig å finne et sted.

Gratulerer med BMW. Som ingeniør selv, så henger også jeg meg opp i finurlige løsninger på ekte BMW-vis. Jeg henger i K-leiren. Synd at det pr. Idag ikke er noe fullgodt tilbud til oss som ikke nødvendigvis favoriserer boxeren. K1300S er nok derfor noe jeg drømmer om. Den har imidlertid dual-lever forstilling istedefor Telelever. Kule greier.
Sist redigert av FredrikE24 den 16 jan 2020, 22:04, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av Esveen »

Gratulerer med kjøp av flott sykkel 👍

Regner med det var du som vurderte sykkel fra Kus i mc-tråden på bimmers.no?

Blir lenge å vente på vår nå? 🤔😁
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 16 jan 2020, 22:00 Blir spennende å se om hva du får lest av rådata fra fra CAN. Kjenner jeg BMW rett er dette dokumentert og bør være mulig å finne et sted.

Gratulerer med BMW. Som ingeniør selv, så henger også jeg meg opp i finurlige løsninger på ekte BMW-vis. Jeg henger i K-leiren. Synd at det pr. Idag ikke er noe fullgodt tilbud til oss som ikke nødvendigvis favoriserer boxeren. K1300S er nok derfor noe jeg drømmer om. Den har imidlertid dual-lever forstilling istedefor Telelever. Kule greier.
Takk skal du ha!

Duolever er jo enda kulere enn Telelever! Jeg kikket på K1200R, men siden jeg har eid en haug med folkevognbobler opp gjennom årene måtte det nesten blir boxermotor.

Det finnes faktisk ikke spor av noe offisiell dokumentasjon av meldingene som går på CAN-bussen. Det eneste jeg har funnet er et Excelark som noen gjør-det-selvere har laget ut fra timer med "sniffing" på CAN-bussen.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Esveen skrev: 16 jan 2020, 22:00 Gratulerer med kjøp av flott sykkel 👍

Regner med det var du som vurderte sykkel fra Kus i mc-tråden på bimmers.no?

Blir lenge å vente på vår nå? 🤔😁
Tusen takk!

Det stemmer. Det var dere på bimmers som gjorde at jeg kom hit. :twothumbs:
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Så var sykkelen på plass i garasjen!

Kus MC inkluderte levering til Kongsberg i prisen vi ble enige om, og i går leverte de sykkelen. Helt inn i garasjen! :) Godt stroppet fast på spesialhenger, og med plastfilm pakket rundt de lakkerte delene. Veskene lå i bagasjerommet på trekkvogna. Ryddig opplegg!

Må si det var en spesiell følelse å stå der alene med sin egen motorsykkel og ikke ha greie på noen ting. Bare noe så enkelt som å sette den i fri for å trille den på plass måtte tas steg for steg. Første forsøk var mislykket fordi jeg surret med hva som var clutch og hva som var frambrems. :redface Å få den opp på midtstøtta var omtrent umulig til jeg skjønte at det bare var å trå hardt på armen på støtta. Da var det ikke nødvendig å hjelpe til med hendene engang!

Fortsatt på hengeren. Noen av stroppene er fjernet
IMG_5315.JPG

Og her på plass med "lillebroren" sin (naboens Buell XB12, en megakul sykkel)
IMG_5317 (1).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Dagene fra vi skrev kontrakt til sykkelen ble levert har selvsagt gått veldig seint. Og dagene fram til jeg kan begynne å øvelseskjøre vil sikkert gå minst like seint. :crazy: Så da er det viktig å ha prosjekter for å få tida til å gå. Hadde jeg kjøpt en sykkel med vanlig blank lakk hadde jeg kanskje satt i gang med våtsliping og polering for å få en helt unødvendig perfekt finish, men siden min sykkel har matt lakk er dette uaktuelt (heldigvis).

Prosjektet som får dagene til å gå er det før nevnte displayet. Jeg har jobbet litt med å designe et minimalistisk dashboard, og synes jeg har funnet noe som kan være et godt utgangspunkt. Rett og slett bare fart og turtall. Jeg har laget turtelleren slik at indikatoren er hvit under 1500 omdreininger. Så er den gul over 1500 omdreining og opp til rødmerkingen, der den blir rød. (Hva ellers?) Normal rødmerking på min sykkel er 8500 RPM, men jeg har laget displayet slik at jeg enkelt kan flytte rødmerkingen. Da kan jeg lage en funksjon som leser av motortemperaturen og flytter rødmerkingen nedover når sykkelen er kald, sånn som det er på de nye syklene.

Neste trinn er å koble seg til CAN-bussen i sykkelen og se om jeg klarer å lese dataene uten å ødelegge noen av ECUene ombord. :-k

Her er et utkast til designet (igjen, alt ser mye bedre ut i virkeligheten enn på bildet)
IMG_5312.JPG
Jeg har også begynt å tenke på design til boksen som displayet skal inn i. Først tenkte jeg å kopiere designet på BMWs TFT-display, men så fant jeg ut at det er litt kjedelig. Så jeg har laget det litt annerledes. Kom gjerne med kommentarer eller innspill.


Her er en skisse (fra Fusion 360)
Display 1.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av Esveen »

Gratulerer igjen. Jeg liker utseende på denne godt. Husker også første gangen jeg fikk mc i hus, brukte litt tid på å lære meg å flytte rundt på den i garasjen. Fort gjort å få tyngdepunktet over på feil side når man driver i en halvtrang garasje.

Må si du har store planer for speedo, unngår du å kutte i originalt ledningsnett? Greit å ha muligheten til å bygge tilbake.

Andre planer for sykkelen?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Esveen skrev:Må si du har store planer for speedo, unngår du å kutte i originalt ledningsnett? Greit å ha muligheten til å bygge tilbake.

Andre planer for sykkelen?
Har ingen andre planer enn eventuelt et høyere sete og risere, hvis det blir nødvendig. Hvis jeg først begynner med eksos og annet er jeg redd for at det vil ta helt av. :)

Speedo er et vinterprosjekt som godt kan ta flere år. Egentlig ikke viktig å bli ferdig i det hele tatt. Men hvis jeg gjør det ferdig, så blir det plug and play. Bare å plugge ut originalinstrumentet og plugge inn det nye.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar