oivindgs BMW R1200R (2011)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
ErikW
Innlegg: 683
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av ErikW »

Flott tur det der!
For meg har venstresving vært et heng. Aner ikke hvorfor, men blir bare bedre og bedre, 👍😀

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Fikk "forsket" litt på problemet med høyresvinger i går. Det er forresten noe av det jeg liker med å kjøre helt aleine. Kan eksperimentere litt i svinger. Kjøre sakte, kjøre fortere og, ikke minst, snu og ta en sving på nytt hvis jeg har lyst. Kan også velge rute etter innfallsmetoden. Trivelig å skravle med folk når det er pause, men på veien foretrekker jeg foreløpig å være for meg selv.

Tilbake til svingteknikk. Jeg hadde en høyresving der motet sviktet og jeg stivnet litt i går også. Merket da at jeg ikke klarte å dytte på styret for å kontrastyre. Armen ville bare ikke. Etter å ha følt litt på dette en stund videre på turen, laget jeg meg en teori om at jeg ikke er konsistent i måten jeg kjører svinger på. Kanskje fordi sykkelen min er så lettsvingt. Noen ganger lener jeg meg bare inn i svingen, mens andre ganger bruker jeg kontrastyring. Etter dette bestemte jeg meg for å prøve å kjøre alle svinger med bevisst kontrastyring for å prøve å øve opp en refleks. Det hjalp. Når jeg kom til krappere høyresvinger gikk det mye lettere å få lagt ned sykkelen, og etterhvert kom overkroppen mer med også. Tror det kan bli bra hvis jeg fortsetter å være bevisst på kontrastyring.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av Esveen »

For min del handler det om å få albuene tettere intill kroppen og la overkroppen jobbe. Merket at når jeg blir sliten/stressa går albuene utover og armene blir stivere samt jeg støtter meg mer på styret. Da må jeg riste løs litt å få på plass albuene igjen slik at hendene er fri for å styre.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 20 sep 2020, 11:52Noen ganger lener jeg meg bare inn i svingen, mens andre ganger bruker jeg kontrastyring.
Tror mer du føler at du bare bruker kroppen, du kontrastyrer nok uansett, å styre med bare kroppen er som å snu en supertanker :-k Men uansett så er du på rett spor når du bevisst kontrastyrer.

2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av kjellv »

pingvin skrev: 20 sep 2020, 17:39 Tror mer du føler at du bare bruker kroppen, du kontrastyrer nok uansett, å styre med bare kroppen er som å snu en supertanker :-k Men uansett så er du på rett spor når du bevisst kontrastyrer.
Her tror jeg du har helt rett!
Det finnes knapt noen annen måte å styre en motorsykkel på. Jeg tror at alle kontrastyrer uansett, men at det er først når man gjør det til en bevisst handling at dette blir godt og effektivt.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av pingvin »

Sorry hvis blander meg for mye inn her nå, Øyvind, men en ting kom til å tenke på og som tar meg selv i noen ganger: "The fighting arm". Si skal inn i høyresving og dytter på høyre styreholke som man skal men sykkelen detter ikke inn så lett som vil. Kan være fordi ubevisst holder igjen med venstre armen, ubevisst fordi instinktet er å ha mindre nedlegg. Løsningen er enkel nok, ikke bare huske å pushe på riktig holk men også la være å holde igjen med andre armen.

Om du er gira på teori, kjøp Keith Code "Twist of the wrist". Kan bli væl teoretisk og blir litt paranoid hvis overanalyserer, men interessant lesing og helt klart en del å plukke opp.
kjellv skrev: 20 sep 2020, 20:58 Det finnes knapt noen annen måte å styre en motorsykkel på. Jeg tror at alle kontrastyrer uansett, men at det er først når man gjør det til en bevisst handling at dette blir godt og effektivt.
+1 :thumleft
Sist redigert av pingvin den 21 sep 2020, 07:22, redigert 2 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av FredrikE24 »

Overkroppen litt frem sammen med lanken på holka og trykk på fotpinnen og sykkelen går på skinner gjennom svingene.
Dette med fotpinnen gjør underverker, et annet triks er å klemme ytre lår inn mot tanken slik at du "henger" på låret gjennom svingen og står på indre fotpinne.

Dette med å motvillig holde igjen med motsatt lanke på styret i svinger er noe mange gjør tror jeg. Hjelper nok å følge på med overkroppen litt frem og inn i svingen, så blir det ordnings.

KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av KurtAA »

Gratulerer med lappen og flott sykkel :)
Akkurat lest gjennom hele tråden.

Kult at du sjekker ut can busen også, kan jo brukes til mye kult

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av Bjerknez »

Det å stivne i svinger har vi vel alle opplevd fra tid til annen. Spesielt i begynnelsen av MC karrieren. Jeg tror dette løser seg opp i takt med erfaringen du bygger deg opp som motorsyklist.

Jeg er ganske trygg på meg selv og sykkelen når jeg vet det er bar asfalt. (feks. ett sted jeg har kjørt to ganger på kort tid). Da skal det mye til for å vippe meg av pinnen. Men på nye steder er min aller største frykt grus i veibanen midt i en sving når man har godt driv og fint nedlegg.

Jeg veltet en gang på fjellet hvor jeg kjørte på leire og bakenden sklei. Jeg husker ennå ikke hva som eksakt skjedde. Det gikk jævlig fort og her snakker vi om gangfart i tillegg med små skader på sykkel og ingen skader på meg.

Treffer man en gruspøl midt i en sving med godt nedlegg hvor farten er større enn reaksjonsevnen og blikket så er man dømt til å gå ned for telling tror jeg. Å det er min største frykt. Kanskje en sunn frykt...?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

KurtAA skrev:Gratulerer med lappen og flott sykkel :)
Akkurat lest gjennom hele tråden.

Kult at du sjekker ut can busen også, kan jo brukes til mye kult
Takk!

Fint å ha noen prosjekter på vinteren. Blir nok litt mer forsking på CANbus-dataene og forsøk på å få 3D-printet en fin boks til elektronikken.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev:Treffer man en gruspøl midt i en sving med godt nedlegg hvor farten er større enn reaksjonsevnen og blikket så er man dømt til å gå ned for telling tror jeg. Å det er min største frykt. Kanskje en sunn frykt...?
Dette prøver jeg å følge godt med på, og det reddet meg på lørdag. Kjørte FV40 som er en veldig trafikkert vei. I en høyresving lå det en del ganske grov grus etter veiarbeid i nærheten. Jeg så at det ikke kom noen i mot, så jeg kjørte bare rett gjennom grusen i stedet for å bremse. Jeg havnet da ut i motgående felt. Der var det bar asfalt, så det var bare å legge ned sykkelen og komme seg inn i riktig kjørefelt igjen. Hadde det kommet noen i mot måtte jeg ha bremset på grusen og det kunne vært litt ekkelt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av FredrikE24 »

Har opplevd grus i sving noen ganger. Det gjelder å ha litt oversikt før man legger alle kluter til gjennom svingene. Man veit jo ikke hva som befinner seg bak neste sving. Jeg varierer hastigheten rundt 10-15km/t fra inngang til utgang av sving. Rett og slett for å se hvordan det ser ut før man kliner til.

Som regel så klarer man å svinge unna, men jeg har opplevd å skli på begge hjul i nedlegg og konstant gass/fart. Akkurat det var ganske udramatisk inntil forhjulet fikk tak og bakhjulet ikke. Jeg var veldig klar for en high-side og klamret meg fast alt jeg kunne. Det var ganske ekkelt da det endelig tok tak og kroppen ville forlate sykkelen. Heldigvis styrte jeg hardt for å fortsette kurven som jeg tror bremset opp highside-fenomenet opp noe.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Bensinforbruket så langt ligger på 0.48 liter/mil. Helt greit for en gammel 1200, men jeg må si det er litt rart å tenke på at konas SUV som veier 1850 kilo og har nesten 300 hester bruker 0.55 l/mil på langtur på 80-veier.

Jeg har ikke vasket sykkelen siden jeg kjøpte den. Har vel kjørt over 150 mil nå, så det er på tide å ta en vask. Og siden jeg har matt lakk må jeg være forsiktig med hvordan jeg gjør det. Har derfor bestilt såpe og voks spesiallaget for matt lakk, så får vi se hvordan det utvikler seg når jeg får testet produktene.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Ble en tur på snaue tjue mil etter jobb i dag. Flott vær, og faktisk 13-14 grader flere steder. Kjørte over Bolkesjø og nesten til Gransherad før jeg tok en mindre vei til Notodden. Krysset så elva ved flyplassen og tok vestsida oppover så langt jeg kom. (Her var det bare 60 hele veien, så det ble litt kjedelig.) En kort kilometer sørover igjen før jeg tok av til Gransherad. Hjem igjen over Bolkesjø og Jondalen, selvsagt. Feiret med burger på Kongsbergtoppen før jeg svingte nedom Mjøndalen for å se om svogeren min var på verkstedet. Noe han ikke var. Så da var det bare å sette nesa hjem igjen.

På veien mellom Bolkesjø og Gransherad. Som den jåla jeg er måtte jeg ta av toppboksen for å ta bildet.
IMG_5896a.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av n00b »

Herlig! :twothumbs:
Har satt sykkel min på vinterlagring allerede :sorry
Har bestemt meg for å bytte sykkel til våren, så tar ingen sjanser på at det skal være vått løv i en sving eller noe som skal få unødvendige konsekvenser for salg av den sykkel jeg har. Fikk lappen i år, og rundet 7.000km og er egentlig fornøyd med årets sesong. Blir fort kaldt og mørkt nå, og ikke fult så mye kos som tidligere i år.

Ser at du handlet hos KUS MC og at du virker fornøyd. Har sett på en del sykler der i løpet av sommeren (på finn.no) og det virker som han ligger godt under f.eks. Speed MC i pris. Men er det noe man bør være obs på i forhold til å handle der vs handle på Speed? Ser at han importerer en del sykler fra Sveits og er det sånn at det er en del "pakker" som da evt ikke er på de syklene kontra sykler beregnet på Norge? Prøvde å søke på "KUS MC" her i forumet, men det kommer opp at det jeg søker på er for kort.

Har bestemt meg for å prøve å få tak i en BMW 1200 GS fra 2013 og oppover. De som er vannavkjølte. Litt spent på om det kommer et skred av MC'er til salgs neste år, i og med at det er så mange som måtte feriere i Norge i år, eller om det skredet ikke kommer før i 2022.

Svar