oivindgs BMW R1200R (2011)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Jeg er godt fornøyd med Kus. Det jeg har klart å finne av andres erfaringer, så er det stort sett bra, men med noen småting. @ErikW har handlet flere sykler der, og han har opplevd at det er slitte bremseklosser eller dårlige dekk som sitter på. Forsåvidt ting som var synlig ved besiktigelse, men som man kanskje bør forvente at en forhandler tar tak i. Tror ikke han har hatt noen alvorlige tekniske problemer.

Det har ikke vært noen overraskelser på min sykkel. Jeg var litt redd for at den kunne ha "stått i stykker" litt siden den bare hadde 7000 kilometer på tellern etter nesten ti år, men nå har jeg kjørt 2000 kilometer siden jeg fikk lappen i september :) uten tegn til noe rusk. Jeg fikk forresten levering til Kongsberg med i prisen. Han hadde en flott mc-henger som mekanikeren hans fraktet sykkelen på.

Finner du en fin sykkel hos Kus er det bare å ta en grundig sjekk og å be ham om å sørge for at dekk og bremseklosser er i topp stand i tillegg til servicen (olje og bremsevæske?) som jeg tror han tar på alle BMWer.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Rakk en tur til før vinteren i går. Hver tur føles som årets siste nå. Turen ble på 12 mil. Den vanlige veien via Jondalen og Bolkesjø til Gransherad. Pluss den lille biten fra Gransherad til E134 ved Ørvella før jeg tok samme vei hjem igjen. Våt vei noen steder, men bremsetester viste at det ikke var glatt.

Fint høstvær ved Ongelvatn
IMG_5970a.jpg
Temperaturen lå mellom 4 og 10 grader. Jeg fikk testet varmen i håndtakene på trinn 2. Klarte meg fint uten å bli veldig kald, men det er omtrent så kaldt som det er behagelig å bruke BMW-hanskene mine. Har ikke tenkt å ha utstyr for kaldere enn fire graders temperatur, så jeg er godt fornøyd.

Jeg har blitt veldig glad i Klim-dressen. Den er praktisk og komfortabel. På turen hadde jeg ei tynn joggebukse under kjørebuksa. Under jakka hadde jeg ei kortarma ulltrøye, ei langarma supertrøye og en langarma tynn fleecegenser. Hadde jeg skullet kjøre mer enn et par timer ville jeg nok hatt et lag til både oppe og nede. Kommer til å skaffe meg ei tynn ullbukse og en tynn langarma ullgenser i løpet av vinteren.

Har også fått en fin rutine rundt utstyr og påkledning. Jeg har femti meter å gå til garasjen, så det er greit å ikke ha altfor mye å bære på. Hansker, refleksvest og ørepropper ligger i toppboksen på sykkelen, i tillegg til en caps som jeg bruker når jeg har litt lengre stopper langs veien. Hjelmen tar jeg med inn fordi jeg må vaske av visiret og lade den mellom hver tur. Når jeg er ute og kjører ligger mobilen i høyre sidelomme på jakka, mens nøkler ligger i venstre lårlomme og kredittkortholderen ligger i høyre lårlomme. Da har alt sin plass uten at jeg merker noe til det. Jeg glemmer stadig å dra igjen glidelåsen på lommene, men de er tydeligvis dype nok til at ting ikke ramler ut. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Sesongen var ikke helt over, gitt! Tok fri fra jobb etter lunsj i dag og kjørte en runde på ca. 20 mil. Kongsberg - Bolkesjø - Gransherad - Sauland - Tuddal - Gaustatoppen (nesten) - Rjukan - Gransherad - Bolkesjø - Kongsberg. Fantastisk vær, med over ti grader mye av turen. For det meste tørre veier. Nesten ikke trafikk før på slutten av turen da hyttefolket våknet til liv og lagde kø i motsatt retning av det jeg kjørte.


Tuddal
IMG_6029a.jpg

Nesten på høyeste punkt på veien
IMG_6045a.jpg

Bikket toppen på veien. Utsikt til Gaustatoppen
IMG_6047a.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av pingvin »

Ingen dum runde det, kjørt mange ganger. Litt småpjusk så måtte stå over MC ellers hadde jeg gjort det samme :vs
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

På dagens tur ble det en ny aha-opplevelse. Eller faktisk to. Jeg har jo jobbet med å få høyresvingene til å flyte like godt som venstresvingene. Og å bli bedre på svinger generelt. I dag merket jeg at jeg slurvet med å holde hodet horisontalt i sving. Så jeg startet på mitt vanlige vis, med å være overtydelig på å holde hodet flatt når jeg lente meg inn i svingene. Og da merket jeg tydelig forskjell. Mye lettere å få passelig nedlegg og gode linjer gjennom svingene. Inspirert av dette tok jeg for meg neste punkt på lista.

Flere har sagt at jeg skal ha tyngden på foten som er i yttersving, mens andre har sagt at jeg skal ha tyngden på foten som er i innersving. Litt forvirrende, men jeg har så langt ikke klart noen av delene. Jeg har prøvd å presse en fot ned, men følt at jeg stort sett har hatt tyngden på begge føttene likevel. Så i dag var det tid for å overdrive igjen. Først kjørte jeg noen svinger der jeg presset indre fot nedover og løftet ytre fot av fothvileren, rett og slett. Da merket jeg hva som var ment med å ha tyngden på en fot. Så prøvde jeg motsatt. Tyngden på ytre fothviler og løftet indre fot av fothvileren. Etter å ha gjort dette en del ganger klarte jeg å få trykk på én fot uten å løfte den andre av fothvileren. Begge alternativene ga helt klar forskjell i forhold til jevn tyngde på begge føtter, men for meg ga tyngden på ytterfot en nesten magisk følelse gjennom svingene. Jeg satt liksom låst fast på sykkelen uten å bruke krefter, og kontrastyringa gikk nesten av seg sjøl. Dette, kombinert med å holde hodet flatt gjorde at de svingene jeg har slitt mest med på veien opp Jondalen og ned til Gransherad nå gikk av seg sjøl. Null stress, selv om jeg kjørte fortere enn jeg har gjort tidligere! Så når jeg nærmer meg krappe svinger nå, legger jeg trykk på ytterfot, lener overkroppen litt inn i svingen og holder hodet flatt. Suser uanstrengt rundt svingen med følelse av full kontroll.

Utrolig gøy å ha sånne aha-opplevelser.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av FredrikE24 »

Veldig bra! Prøv også å «slippe fri» det indre låret og heng i sykkelen med det ytre sammen med trykk på ytre fotpinne. Jeg er selv veldig nøye med å kun ha tåspissene på fotpinnene. Jeg ser andre har pinnene midt under foten, det gjør ikke ting bedre.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev:Veldig bra! Prøv også å «slippe fri» det indre låret og heng i sykkelen med det ytre sammen med trykk på ytre fotpinne. Jeg er selv veldig nøye med å kun ha tåspissene på fotpinnene. Jeg ser andre har pinnene midt under foten, det gjør ikke ting bedre.
Bra tips!

Jeg har vent meg til å ha tåballen på fothvileren.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Snøen har kommet og det er på tide med vinterprosjekter igjen. Tok fram displayprosjektet fra sist vinter litt før jul. Tegnet et kretskort for å montere Arduinokortene ved siden av hverandre i stedet for oppå hverandre. Bestilte kort fra JLCPCB i Kina og kortene kom i løpet av to uker. Veldig bra kvalitet til en lav pris.

Her er mitt eget kort med displaydriver montert, før de to siste kortene kom på plass.
IMG_6153.JPG
Jeg har lenge hatt lyst på en 3D-printer for å kunne lage alle slags småbiter som jeg trenger rundt i huset. Så fikk jeg sannelig en printer til jul! Da måtte jeg prøve å designet et hus til displayet også. Laget det så jeg fikk et 2mm plastglass fra Biltema som beskyttelse foran displayet. Slik ser første versjon ut. (Bra fart i fri!)
IMG_6157.JPG
Neste fase er å finne ut mer av kodene som blir sendt på CAN-bussen og å oversette dem til noe som gir mening på skjermen, så da trenger jeg å koble til en del ledninger som vanligvis ikke skal være i bruk. Baksiden av huset til displayet er derfor nesten helt åpent for å kunne komme til der det er nødvendig.
IMG_6159.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av oivindg den 11 jan 2021, 19:56, redigert 1 gang totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 03 jan 2021, 15:37 Jeg har lenge hatt lyst på en 3D-printer for å kunne lage alle slags småbiter som jeg trenger rundt i huset. Så fikk jeg sannelig en printer til jul!
Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

:-D
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Støvlene jeg kjøpte før jeg begynte å ta lappen i fjor begynte etterhvert å løsne litt mellom sålen og støvelen. Bare et lite område på hælen på den ene støvelen, og ikke kritisk, men jeg kontaktet Alf Graarud Motor, der jeg hadde kjøpt dem, og de ville at jeg skulle sende dem inn på reklamasjon. Det gjorde jeg litt før jul. Jeg har vært veldig fornøyd med støvlene, så jeg håpet bare at fabrikken ville lime fast sålen på nytt, eller at jeg fikk et nytt par. Her om dagen fikk jeg imidlertid beskjed om at Dainese ikke ville reparere dem, og at de ikke hadde noen nye støvler å sende meg, så jeg får pengene tilbake.

Dette er støvlene jeg hadde, Dainese R Trq-Tour Gore-Tex. De har vært veldig behagelige å ha på seg. Vanntette, varme i kaldt vær, men likevel ikke for varme på varme dager.
Dainese-R-TRQ-Tour-GTX-2.jpg

AGM har gitt meg veldig god service, så jeg ville helst kjøpe nye støvler der. Jeg studerte nettbutikken deres, men fant ikke noe jeg syntes var midt i blinken, så da var det bare å utvide søket. Det eneste jeg har hatt å utsette på Dainesestøvlene er at jeg kunne tenkt meg litt mer beskyttelse. Ikke nok til at jeg hadde noe sterkt ønske om å bytte støvler, men nå som jeg måtte starte på nytt igjen var det fristende å se etter noe litt mer robust. Etter litt glaning på YouTube falt valget på Sidi Adventure 2 Gore-Tex. I dag hadde xlmoto 20% rabatt på en allerede grei pris, så da ble nye støvler bestilt. Jeg har hørt både godt og vondt om xlmoto, så nå blir det å følge med i spenning for å se om handelen går greit. Og om jeg treffer på størrelsen. :roll
106e6de205b467bf419da50e0d497bf1c411ed62_52180_43_102_Feb242017.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av oivindg den 11 jan 2021, 19:58, redigert 2 ganger totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av AJ »

At kjøreutstyret fungerer så godt som mulig er helt avgjørende for den gode MC-turen.
For meg gjelder dette fra alt til støvler, kjøreklær, hjelm og ikke minst øreplugger.

Etter en heller mislykket tur pga. regn og helseutfordringer i Tyskland i 2016, løsnet hælen på Held støvlene mine. Akkurat det ble på en måte de doble strekene under svaret etter en begredelig tur dagen før vi skulle kjøre ombord på ferga hjem igjen...
Jeg blir irritert over ting som går i stykker lenge før man bør regne med at slike ting skjer.
Heldigvis skjer dette sjelden.
Sist det skjedde var da jeg kjøpte en hel (one-piece) Aquashell regndress og Diadora støvler på et restesalg i en norsk nettbutikk.
Alle limte innersømmer på regndressen hadde løsnet, viste det seg. I tillegg røyk en av glidelåsene etter første gangs bruk.
Reklamasjon som endte meg at jeg fikk refundert hele kjøpesummen.

Så røyk glidelåsen på Diadora støvlene. Kort tid etter løsnet innerfóret i den ene støvelen. Med det resultat at jeg nesten ikke fikk av meg støvelen, faktisk.
Importør ville forsøke å reparere, mens selger foreslo 1000,- i prisavslag. Jeg valgte det siste og limte innerfóret selv og fikset glidelåsen. Men hvor lenge varte fiksen?
Ikke lenge... Dermed gikk både regndress og støvler i søpla.
Like greit. Prisrefusjonen gjorde at tapet ikke ble noe å snakke om.

Men irritasjonen mens det sto på burde også blitt refundert i form av erstatningsvarer. Men det hadde ikke denne selgeren siden dette var et restesalg.

Så jeg endte opp med italienske Prexport støvler, som jeg er strålende fornøyd med. Og en Held Splash II regndress, som jeg også regner med å bli fornøyd med. Den kjennes og ser atskillig mer solid ut enn Aquashell dressen i hvert fall.

Så ja, godt utstyr er viktig for at turen skal bli god :drg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg limte sålene med tec7 tre ganger på mine gamle støvler. Så fikk de opp i fóret etterpå.

Nå har jeg støvler som ligner dine nye, fra Alpinestars. Med sydde såler. De kostet dog noe mer enn de gamle fra Axo.
FB752B19-5F40-4A73-A9EF-35B4A0DDD132.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tror du kanskje vil synes de er uvant å gire med i starten. Da sålen er høyere. Så det blir trangere rundt girpedalen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 11 jan 2021, 20:04 Jeg limte sålene med tec7 tre ganger på mine gamle støvler.
Tec7 er gull :thumleft !
Og gjorde at mine Held Nevada fikk forlenget levetiden ganske mye etter hjemkomsten fra Tysklandsturen :prf .
Har alltid en tube transparent Tec7 fugelim liggende.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar