oivindgs BMW R1200R (2011)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Jeg brukte Tec7 og Sikaflex da jeg hadde båt. Kan brukes til veldig mye rart!

Jeg spurte AGM om jeg skulle prøve å lime støvlene, men det anbefalte de ikke. Hvis det ikke var vellykket ville Dainese nekte å godta reklamasjon i neste runde.

En av de tingene jeg liker med sykkelen min er at det er et skikkelig klunk når jeg girer. Og at jeg må ta i litt. Så jeg håper det går greit med stivere støvler. Det går vel an å justere vinkelen på girpedalen litt også. I verste fall får jeg selge støvlene på Finn og kjøpe noe mykere igjen.
Sist redigert av oivindg den 11 jan 2021, 20:46, redigert 3 ganger totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Fikk beskjed fra xlmoto om at støvlene er pakket. En time etter bestilling. :)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 11 jan 2021, 20:40Det går vel an å justere vinkelen på girpedalen litt også. I verste fall får jeg selge støvlene på Finn og kjøpe noe mykere igjen.
Skulle til å si at du må sjekke at ikke girpedalen tar borti kjede hvis du flytter den opp...til kom på at R1200R kanskje har kardang :knegg

Har Sidi Adventure, de er stivere enn rene gatestøvler så sikkert litt uvant i begynnelsen, men er vant til å gire med crosstøvler så da er disse rene tøflene :D Har også Alpinstars Toucan som er alternativ til Sidi Adventure men er litt mykere så jeg bruker de nå som mine gatestøvler, som du nevner, mer sikkerhet på denne type støvler enn normalt for rene gatestøvler.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev: 11 jan 2021, 21:08
oivindg skrev: 11 jan 2021, 20:40Det går vel an å justere vinkelen på girpedalen litt også. I verste fall får jeg selge støvlene på Finn og kjøpe noe mykere igjen.
Skulle til å si at du må sjekke at ikke girpedalen tar borti kjede hvis du flytter den opp...til kom på at R1200R kanskje har kardang :knegg

Har Sidi Adventure, de er stivere enn rene gatestøvler så sikkert litt uvant i begynnelsen, men er vant til å gire med crosstøvler så da er disse rene tøflene :D Har også Alpinstars Toucan som er alternativ til Sidi Adventure men er litt mykere så jeg bruker de nå som mine gatestøvler, som du nevner, mer sikkerhet på denne type støvler enn normalt for rene gatestøvler.
Jeg kikket på Toucan også, men de ser ut som de har litt mindre beskyttelse på innsida av ankelen. Leste at Sidiene blir litt mjukere med bruk også, så vi får satse på at det ordner seg.

Har kardang, ja. Boxer, kardang og telelever front var nesten et must for en nerd som meg. :)

Kjenner Sidi godt fra tråsykkel. Har aldri hatt problemer med dem. Spenner og såle har holdt til skoene har vært utslitt. Håper det er samme kvalitet på mc-støvlene.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av FredrikE24 »

Toucan er de jeg og har faktisk. Var et helvete å lære seg og gire med på K1200RS da den er trang å gire med som den er.

Etter noen ukers bruk har de myknet opp, og jeg har vendt meg til det antar jeg!

Digger komforten og alt med de. Jeg tror nok uansett fyren i butikken antok at jeg hadde R1200GS da jeg mumlet K1200RS :roll

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av Jompa »

Artig å lese at du liker og ha ei gearkasse som klunker, de fleste som skriver om klunkende gearkasser plages med nattesøvnen av det.
Min sykkel klunker mellom alle gearene, særlig når man starter med kald motor.
Som kåre dump en gang kommenterte høres det ut som når man slipper ei gammeldags verktøykiste full av verktøy ned på et betonggulv.
Jeg kan ikke si at jeg liker klunkinga, men har vent meg til at sånn skal det være på HD.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av pingvin »

Jompa skrev: 11 jan 2021, 22:27 Artig å lese at du liker og ha ei gearkasse som klunker, de fleste som skriver om klunkende gearkasser plages med nattesøvnen av det.
Min sykkel klunker mellom alle gearene, særlig når man starter med kald motor.
Som kåre dump en gang kommenterte høres det ut som når man slipper ei gammeldags verktøykiste full av verktøy ned på et betonggulv.
Jeg kan ikke si at jeg liker klunkinga, men har vent meg til at sånn skal det være på HD.
Ser logikken, med klunkete girkasse må man lære seg å gire bestemt. Første sykkelen hadde var Suzuki med smørmyk girkasse, trengte bare tenke tanken så smatt den i gir. Har kostet meg utallige bomgiringer på senere sykler da slurvete med giringen :sorry

Så som kommentert i andre tråder, første sykkelen burde ha moderate effekt (der bommet du litt, Øivind) men også klunkete girkasse så lærer å gire ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev: 12 jan 2021, 07:04
Jompa skrev: 11 jan 2021, 22:27 Artig å lese at du liker og ha ei gearkasse som klunker, de fleste som skriver om klunkende gearkasser plages med nattesøvnen av det.
Min sykkel klunker mellom alle gearene, særlig når man starter med kald motor.
Som kåre dump en gang kommenterte høres det ut som når man slipper ei gammeldags verktøykiste full av verktøy ned på et betonggulv.
Jeg kan ikke si at jeg liker klunkinga, men har vent meg til at sånn skal det være på HD.
Ser logikken, med klunkete girkasse må man lære seg å gire bestemt. Første sykkelen hadde var Suzuki med smørmyk girkasse, trengte bare tenke tanken så smatt den i gir. Har kostet meg utallige bomgiringer på senere sykler da slurvete med giringen :sorry

Så som kommentert i andre tråder, første sykkelen burde ha moderate effekt (der bommet du litt, Øivind) men også klunkete girkasse så lærer å gire ;)
100 hester på 230 kilo sykkel og en velvoksen fører er moderat. :)

Nå får dere klunkinga til å høres verre ut enn den er. Det høres ikke på noen måte ut som det er noe feil eller løst i girkassa, det høres bare ut som det er en solid konstruksjon. Så det er ei god klunking, ikke ei dårlig ei. :) Vanskelig å beskrive, egentlig.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 11 jan 2021, 21:50 Digger komforten og alt med de. Jeg tror nok uansett fyren i butikken antok at jeg hadde R1200GS da jeg mumlet K1200RS :roll
Har inntrykk av at det er veldig mange som tror at BMW 1200 er GS. Når jeg sier "R1200R" så er det flere som svarer "å, en sånn offroad BMW, ja".
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 12 jan 2021, 08:15 100 hester på 230 kilo sykkel og en velvoksen fører er moderat. :)
Har kjørt BMW boxer og ikke effekten som gjør at slipper å gire, er jo bøtter av dreiemoment som gjøre at knapt trenger å gire ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev: 12 jan 2021, 09:06
oivindg skrev: 12 jan 2021, 08:15 100 hester på 230 kilo sykkel og en velvoksen fører er moderat. :)
Har kjørt BMW boxer og ikke effekten som gjør at slipper å gire, er jo bøtter av dreiemoment som gjøre at knapt trenger å gire ;)
Er litt overdrevent det med dreiemoment og bånndrag på boxer. Den liker seg ikke under 50 på sjette gir. :D
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av FredrikE24 »

oivindg skrev: 12 jan 2021, 08:18
FredrikE24 skrev: 11 jan 2021, 21:50 Digger komforten og alt med de. Jeg tror nok uansett fyren i butikken antok at jeg hadde R1200GS da jeg mumlet K1200RS :roll
Har inntrykk av at det er veldig mange som tror at BMW 1200 er GS. Når jeg sier "R1200R" så er det flere som svarer "å, en sånn offroad BMW, ja".
Et av mine store problemer her i verden er å irritere meg over uttale/skriving av BMWs motorsykkelmodeller. Jeg burde ikke, men det er nå sånn :crazy: Verste er typisk GS1200 og 1200R og 1200RS, eller RT1200. Det knyter seg litt :knegg

Når det gjelder klunk i girkasse på sykler med tørrclutch bør dette være ikke-eksisterende. Nå har jo R1200-motoren fått våtclutch på et tidspunkt, uvisst hvilket årstall. Da sitter clutchen i oljebad fremst på motoren der dynamoreima en gang satt.

Det man skal slite litt med er å få den i gir når man står stille. Med clutchen inne, separeres motor og gir helt og girkassa står helt stille. Står giret på feil sted så ramler den ikke i gir med det første. Må gjerne litt ut med clutchhendelen for at dreva i giret skal flytte litt på seg og låse. Er det ikke slik bør man undersøke hvorvidt clutchen frir ut helt. Dette gjelder da tørrclutch.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 12 jan 2021, 17:37 Et av mine store problemer her i verden er å irritere meg over uttale/skriving av BMWs motorsykkelmodeller. Jeg burde ikke, men det er nå sånn :crazy: Verste er typisk GS1200 og 1200R og 1200RS, eller RT1200. Det knyter seg litt :knegg

Når det gjelder klunk i girkasse på sykler med tørrclutch bør dette være ikke-eksisterende. Nå har jo R1200-motoren fått våtclutch på et tidspunkt, uvisst hvilket årstall. Da sitter clutchen i oljebad fremst på motoren der dynamoreima en gang satt.

Det man skal slite litt med er å få den i gir når man står stille. Med clutchen inne, separeres motor og gir helt og girkassa står helt stille. Står giret på feil sted så ramler den ikke i gir med det første. Må gjerne litt ut med clutchhendelen for at dreva i giret skal flytte litt på seg og låse. Er det ikke slik bør man undersøke hvorvidt clutchen frir ut helt. Dette gjelder da tørrclutch.
Ganske sikker på at jeg har tørrclutch. Må bruke clutchen for å få den i gir når jeg står stille, ja. Betyr klunkinga at det er noe feil med girkassa?

På enkelte forum skriver de R12R i stedet for R1200R. Sikkert for å spare litt tid. :D
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av kjellv »

Genialt, da vet vi hvordan vi skal irritere BMW folket om vi får behov for det

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av FredrikE24 »

oivindg skrev: 12 jan 2021, 17:44
FredrikE24 skrev: 12 jan 2021, 17:37 Et av mine store problemer her i verden er å irritere meg over uttale/skriving av BMWs motorsykkelmodeller. Jeg burde ikke, men det er nå sånn :crazy: Verste er typisk GS1200 og 1200R og 1200RS, eller RT1200. Det knyter seg litt :knegg

Når det gjelder klunk i girkasse på sykler med tørrclutch bør dette være ikke-eksisterende. Nå har jo R1200-motoren fått våtclutch på et tidspunkt, uvisst hvilket årstall. Da sitter clutchen i oljebad fremst på motoren der dynamoreima en gang satt.

Det man skal slite litt med er å få den i gir når man står stille. Med clutchen inne, separeres motor og gir helt og girkassa står helt stille. Står giret på feil sted så ramler den ikke i gir med det første. Må gjerne litt ut med clutchhendelen for at dreva i giret skal flytte litt på seg og låse. Er det ikke slik bør man undersøke hvorvidt clutchen frir ut helt. Dette gjelder da tørrclutch.
Ganske sikker på at jeg har tørrclutch. Må bruke clutchen for å få den i gir når jeg står stille, ja. Betyr klunkinga at det er noe feil med girkassa?

På enkelte forum skriver de R12R i stedet for R1200R. Sikkert for å spare litt tid. :D
Tror det skjedde noe da R1200-motoren ble såkalt precision cooled med 125 hestekrefter.

BMW modellene er som nevnt i forumet før delt opp i tre. Første forbokstav beskriver motor/modellplatformen(F, G, S, K og R) etterfulgt av motorvolum, etterfulgt av type(R, RT, S, GT, GTL, RS, LT, GS osv.). Unntaket er vel R Nine T som er en moderne versjon av den klassiske R90(derav Nine T). Skulle hatt 900ccm, men har altså drøyt 1200ccm. Ingen tvil om at markedsavdelingen har tatt seg noen friheter.

Svar