oivindgs BMW R1200R (2011)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av Snekker.edvin »

AJ skrev: 11 jan 2021, 20:24
FredrikE24 skrev: 11 jan 2021, 20:04 Jeg limte sålene med tec7 tre ganger på mine gamle støvler.
Tec7 er gull :thumleft !
Og gjorde at mine Held Nevada fikk forlenget levetiden ganske mye etter hjemkomsten fra Tysklandsturen :prf .
Har alltid en tube transparent Tec7 fugelim liggende.
Jeg bruker mye forskjellig produkter fra tec7. Transparent er den svakeste fra tec7. Anbefaler svart den er egentlig top over alt.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Har fått de nye støvlene nå. Synes de virker ganske passelig med tanke på stivhet. Det eneste jeg er usikker på er størrelsen. Ut fra størrelsestabeller på nettet og andre støvler jeg har ligger jeg og vipper mellom 46 og 47. Jeg bestilte 47. De er litt for store med tynne sokker og litt for trange med raggsokker, men jeg finner ingen mellomtjukke sokker jeg kan prøve med. Etter å ha sjekket med forumet virker det som at det er flere enn meg som liker å ha litt gode sokker i støvlene også på sommeren, så jeg får kjøpe noen nye, mellomtjukke sokker før jeg bestemmer meg for å bytte størrelse på støvlene eller ikke.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 17 jan 2021, 21:49 Har fått de nye støvlene nå. Synes de virker ganske passelig med tanke på stivhet. Det eneste jeg er usikker på er størrelsen. Ut fra størrelsestabeller på nettet og andre støvler jeg har ligger jeg og vipper mellom 46 og 47. Jeg bestilte 47. De er litt for store med tynne sokker og litt for trange med raggsokker, men jeg finner ingen mellomtjukke sokker jeg kan prøve med. Etter å ha sjekket med forumet virker det som at det er flere enn meg som liker å ha litt gode sokker i støvlene også på sommeren, så jeg får kjøpe noen nye, mellomtjukke sokker før jeg bestemmer meg for å bytte størrelse på støvlene eller ikke.
Prøvde du å justere spennene, er jo en fordel med slike støvler, at kan justere mer enn ordinære gatestøvler? Måtte slippe opp ganske mye på mine Sidi Adventure sist uke når skulle ha tykke sokker.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev: 17 jan 2021, 21:53
oivindg skrev: 17 jan 2021, 21:49 Har fått de nye støvlene nå. Synes de virker ganske passelig med tanke på stivhet. Det eneste jeg er usikker på er størrelsen. Ut fra størrelsestabeller på nettet og andre støvler jeg har ligger jeg og vipper mellom 46 og 47. Jeg bestilte 47. De er litt for store med tynne sokker og litt for trange med raggsokker, men jeg finner ingen mellomtjukke sokker jeg kan prøve med. Etter å ha sjekket med forumet virker det som at det er flere enn meg som liker å ha litt gode sokker i støvlene også på sommeren, så jeg får kjøpe noen nye, mellomtjukke sokker før jeg bestemmer meg for å bytte størrelse på støvlene eller ikke.
Prøvde du å justere spennene, er jo en fordel med slike støvler, at kan justere mer enn ordinære gatestøvler? Måtte slippe opp ganske mye på mine Sidi Adventure sist uke når skulle ha tykke sokker.
Ja, har sett at de kan justeres. Men de er fortsatt litt for store med tynne sokker. Og med raggsokker er de trange før jeg lukker spennene. :roll

Jeg får se når jeg får tak i litt tjukkere sokker. Tipper det blir bra da. Greit å ha litt plass i tuppen. Skal vel ikke gå lange turer med dem heller, så det viktigste er at de er komfortable og varme når jeg sitter på sykkelen.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Tenkte det var smart å lade opp batteriet nå som sykkelen har stått i tre måneder. Siden det ikke er noen kontakt i nærheten av der sykkelen står måtte jeg starte opp og kjøre til andre enden av fellesgarasjen. Sykkelen startet med en gang og det ble noen ekstra runder i fellesgarasjen før jeg parkerte ved kontakten der jeg kunne koble til laderen. Fikk såpass fart på sykkelen at dekktrykksensorene ble aktivert og begynte å sende data. Dekktrykket var akkurat som da jeg parkerte sykkelen i begynnelsen av november.

Da jeg koblet på laderen viste den fire av fem streker, så lading var nok ikke nødvendig. Men når jeg først var i gang lot jeg den stå og lade over natta før sykkelen ble satt på sin faste plass igjen.

Gleder meg fortsatt til sesongen. :-)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av rolf-arne »

oivindg skrev: 16 jan 2020, 20:37 Starter på en logg, så får vi se hvor lenge jeg klarer å holde den i gang.
Jeg er sivilingeniør fra gode, gamle, NTH, har drevet med teknisk utvikling i tredve år og er selvsagt litt nerd. Derfor måtte jeg ha en sykkel med litt nerdete løsninger og corny design.
Da må man vel kunne gratulere med vel et års blogg, og siden du anskaffet en BMW så er det jo også nesten blitt en BMW-blogg . Om man skal gratulere med det , er en annen sak. :)

Ja jeg deltar ikke på så mange tekniske diskusjoner om MC - med unntak av den jeg selv er i besittelse av - så ikke ta det så tungt om jeg ikke bifaller BMW - om jeg skal tøye det litt så har jeg jo et godt blikk til både BMW og Moto Gussi - bare dem er av den gamle sorten. Uten for mye leamikk - og der skilles vi nok enda en gang :crazy: siden jeg bifaller enkel mekanikk, gjerne kaldt "slegge mekanikk". Derimot har gamle NTH folk ei stor stjerne hos meg pga. egne erfaringer - da jeg i mye av yrkes livet har jobba i skjæringspunktet mellom ing. og mekaniker`n .

Ja felles har vi nok alle at nå er det den grufulle vente perioden - hvor så mye skulle vært gjort - for min del så er det enda litt kaldt å gå i garasjen - så nå blir det litt småflikking - blandt annet bygge egne sidevesker som skal passe i front.

Fortsett med tråden - har lest det meste selv om jeg ikke er utprega BMW fan - så plukkes det opp mye i de overveininger som der gjøres. Så da håper jeg at vi sees på tref/tour til høsten.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

rolf-arne skrev: 31 jan 2021, 16:49 Da må man vel kunne gratulere med vel et års blogg, og siden du anskaffet en BMW så er det jo også nesten blitt en BMW-blogg . Om man skal gratulere med det , er en annen sak. :)

Fortsett med tråden - har lest det meste selv om jeg ikke er utprega BMW fan - så plukkes det opp mye i de overveininger som der gjøres. Så da håper jeg at vi sees på tref/tour til høsten.
Takk!

Har fulgt med på dine bravader også. Synes du skriver godt og virker som en hyggelig kar. Jeg håper også at vi sees i løpet av året. Så får vi ta en ordentlig prat om hva som er akseptable sykkelmerker da. :-D
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Endelig ordentlig i gang med sesongen! Tre turer siden 21. mars, sist en seks timers kosetur på måfå i går. Det er så deilig å kjøre aleine. Bare starte opp sykkelen og kjøre etter innfallsmetoden. I går ble det en runde innom Drammen, Svelvik, Holmestrand, Borre, Åsgardstrand, Tønsberg, Larvik og Skien før jeg tok en favorittetappe hjem via Valebøveien, Notodden, Gransherad og Jondalen før jeg var hjemme igjen i Kongsberg. I skien var det 19.5 grader da jeg passerte.

Føret var stort sett veldig fint. Noe veistøv her og der, og noen våte partier. Litt telehiv var det også noen steder, men ikke i svinger, så det ga ingen overraskelser. Dog var det en ganske kraftig motvind i perioder. Møtte denne på E18 sørover fra Tønsberg, og så ble det motvind igjen nordover mot Skien. :-)

Sykkelen går som ei kule, og jeg er fortsatt kjempefornøyd med valget av førstesykkel. Akkurat nå tenker jeg at det blir minst et par sesonger til før det er aktuelt å tenke på å kjøpe noe annet.


Så langt i år har jeg kjørt 650 kilometer.

Trivelig i Holmestrand
IMG_6249.JPG

Snart vårslepp for fritidsbåtene
IMG_6250.JPG

Trivelig gjestehavn
IMG_6251.JPG

Litt stillere i Åsgårdstrand
IMG_6254.JPG

Bevis for at det var varmt i går. Det var 19.5 grader i Skien, men da passet det ikke å stoppe
IMG_6261.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av oivindg den 30 mar 2021, 19:45, redigert 2 ganger totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av pingvin »

Jøss, imponerende, du er nok hakket ivrigere enn meg men ikke så rart med tanke på at du tok lappen i fjor :D
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Siste tur før kulda krøp på igjen ble en runde langs Eikeren og over Hanekleiva før jeg snudde og kjørte Hanekleiva tilbake igjen. Tok mot Hillestad og Høyjord før jeg svingte i retning Svarstad på artige småveier. Deretter over Siljan til Skien og videre til Seljord før jeg tok returen via Sauland og selvsagt Gransherad og Jondalen.

Da jeg kom hjem oppdaget jeg dette:
IMG_6278.JPG
Litt flaut at jeg ikke skjønte at dekket var nedslitt før jeg startet på turen, men man lærer så lenge man lever.

Nye dekk ble diskutert her på forumet, og siden Metzeler Roadtec 01 ikke var tilgjengelig lokalt falt valget på Michelin Road 5. Nytt bakdekk er på plass, mens framdekket ikke blir fikset før i morgen. Det nye dekket både ser og føles mye bedre enn det gamle, så dette blir moro.
IMG_6303.JPG
Ellers fungerer utstyret utmerket. Har hittil kjørt med en stillongs under buksa og tre tynne lag under jakka. Har fungert fra fem til 19 grader så langt. De nye Sidi-støvlene fungerer også veldig bra. Jeg liker at de er stivere og gir mer beskyttelse enn de gamle støvlene. De er litt verre å gire med på grunn av kraftigere tupp, men det virker som det går seg til. Jeg har foreløpig ikke justert girspaken. Jeg traff godt med størrelsen, det er litt plass til overs med litt tjukke sommersokker, men de er fortsatt gode å gå med. Puster godt gjør de også. Ikke noe svett på føttene, selv da det var 19 grader i Skien i påsken.
IMG_6306.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Hvor handler BMW-folket deler på nettet, forresten? Bremseklossene foran er halvt nedslitt, så det kunne vært greit å få handlet inn et sett.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Tomkrn
Innlegg: 38
Registrert: 16 jul 2017, 10:58
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 2018 + KTM SAS 1290 2023

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av Tomkrn »

MC Oslo er vel en kortreist løsning.

https://nettbutikk.mcoslo.no/
2023 KTM SAS 1290
2018 Husqvarna 701 Enduro
x2013 KTM 990 SMT
x2021 BMW R1250GS
x2016 BMW S1000XR
x2018 KTM 790 Duke
x2010 KTM 990 SMT
x2014 KTM 690 Duke
x1991 Yamaha TDM 850

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 715
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av haakeik »

Brakes.no. Er ikke så gærn pris, kontra å kjøpe fra utlandet
https://www.brakes.no/produktkategori/ebc-brakes-mc/

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Nye dekk på plass. Michelin Road 5 var det som var lokalt tilgjengelig. Utrolig enkelt å ta av hjulene på sykkelen. Bak var det to skruer for å hekte av eksospotta og fem hjulbolter. Foran var det fire kaliperbolter, en låsebolt for akslingen og så selve akslingen. Ikke noe justering av gaffelbein eller andre ting ved montering. Bare å sette ting på plass og stramme med riktig moment.

Fikk også skaffet meg en 90-graders forlenger til ventilen på bakhjulet. Dette gjorde luftpåfylling mye enklere. Har foreløpig bare fått kjørt rolig rundt i nabolaget for å få sjekket og justert lufttrykket via de innebygde sensorene, men inntrykket er at sykkelen er bedre å svinge i lav fart. Før føltes det litt som om den ville velte over når jeg kom til et visst svingutslag. Dette er helt borte nå. Sikkert fordi de gamle dekkene ikke var runde i profilen lenger.

Ellers ser jeg at det er på tide å vaske både sykkelen og gulvet i garasjen.

Lagde meg en adapter til frontakslingen (22mm) og kiler til bremseklossene på 3D-printeren. Kjekt med hjemmelaget verktøy
IMG_6312.JPG

Nytt framdekk
IMG_6310.JPG

Nytt bakdekk
IMG_6311.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Etter at jeg fikk på hjula igjen har det kommet et drypp olje på gulvet der sykkelen står i garasjen. I tillegg ser det ut som det er litt oljesvetting langs pakningen mellom sylinderen og blokka på venstre side. Kan det at sykkelen sto "på nesa" noen dager ha forårsaket noen problemer? At olja har samlet seg på feil sted i motoren og gjort at oljetrykket har blitt for høyt, eller noe sånt?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar