oivindgs BMW R1200R (2011)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av Domino »

Disse kilene, kunne du tenke deg å dele tegningene med de av oss som ikke har funnet tid til å lære seg Fusion360 ennå?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Domino skrev: 12 apr 2021, 09:19 Disse kilene, kunne du tenke deg å dele tegningene med de av oss som ikke har funnet tid til å lære seg Fusion360 ennå?
Klart det, men jeg får ikke lagt dem inn i tråden. Send meg e-postadressen din på PM, så tar vi det den veien.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Hadde en veldig fin tur på søndag. Litt vind, men sol og etterhvert rundt 15 grader i lufta i lavlandet. Jeg prøver en blanding mellom å kjøre favorittveiene og å utforske ukjente veier. Startet, som vanlig, Jondalen - Bolkesjø - Gransherad. Deretter bar det mot Notodden, men jeg tok av på flyplassen og tok veien over til Bø sommarland. Herlig svingete vei som passet veldig bra på motorsykkel! Fra Bø kjørte jeg til Gvarv og Akkerhaugen så jeg kom meg inn på Valebøveien. Fra Skien kjørte jeg til Langesund og fulgte så deler av gamle sørlandske til nedkjøringen til Kragerø. Her var det også masse herlige svinger og god asfalt. Så bar det til Drangedal på 38. Videre til Vrådal og Kviteseid og noen fantastiske svinger opp bakken til Brunkeberg. Derfra til Seljord og gamleveien over fjellet via Nutheim og Hjartdal før det ble E134 gjennom Sauland og videre til Ørvella. Denne delen av E134 er ganske morsom så lenge det ikke er for mye trafikk. En blanding av rette strekninger der det går an å kjøre forbi, og svingete partier som er skikkelig kos uten at man må ligge mye over fartsgrensa. Fra Ørvella gikk veien hjem over Gransherad og Bolkesjø igjen, men med en liten tur oppom Svene før hjemturen gikk på østsida av Lågen hjemover. Total for dagen ca. 45 mil.

Turen gikk på nye Michelin Road 5 dekk. Magisk å ha dekk som er helt runde i profilen. Sykkelen var enda mer lettsvingt enn før. Dekkene bidro til at jeg fikk et hakk bedre flyt i svingene og at svinger som endrer radius underveis er mindre krevende enn tidligere.

Her et parti fra Fossingveien litt nord for Kragerø
IMG_6352.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av MortenL »

Utrolig stilig sykkel du har! Jeg har ikke egentlig fått opp øynene for R1200R tidligere, de er kanskje "noe" mindre vanlige enn GS utgavene som det finnes så utrolig mange av? I tillegg synes jeg de eldre R850/900R syklene ser noe klovnete ut, men denne din er jo rett og slett nydelig! :)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

MortenL skrev: 20 apr 2021, 10:36 Utrolig stilig sykkel du har! Jeg har ikke egentlig fått opp øynene for R1200R tidligere, de er kanskje "noe" mindre vanlige enn GS utgavene som det finnes så utrolig mange av? I tillegg synes jeg de eldre R850/900R syklene ser noe klovnete ut, men denne din er jo rett og slett nydelig! :)
Tusen takk, det var veldig hyggelig!

Siden jeg ikke har noe erfaring, kan jeg ikke sammenligne med andre sykler annet enn det jeg leser på nettet. Min subjektive oppfatning er at denne sykkelen er veldig undervurdert. Jeg har tidligere skrevet at den ikke er best på noe, men at den er veldig bra på veldig mye. Det føler blir mer og mer riktig etterhvert som jeg får flere kilometer på den. Det går an å ha det veldig moro i svinger og det er greit drag i motoren. Samtidig er den veldig komfortabel på langtur og det er plass til en del bagasje med de originale koffertene som det tar to minutter å klikke på. Elektronisk justerbar demping og preload bak gir også gode muligheter til å tilpasse sykkelen både last og veistandard. Utseendet blir jo smak og behag, men her synes jeg BMW har fått til en ganske fin blanding av det typisk sære BMW-designet og litt mer mainstream design.

Jeg priser meg lykkelig for at jeg valgte denne sykkelen som førstesykkel. Tror jeg kommer til å være fornøyd med den i mange år. Det det kommer til å stå på er nok knevinkelen, som er det "dårligste" punktet på sykkelen. Så når helsa blir dårligere med alderen kan det hende at jeg må bytte til en sykkel med mer avstand mellom sete og fothvilere.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Har ikke vært så mye å rapportere så langt i år. Sykkelen fungerer helt glimrende med de nye dekkene. Det har blitt rundt 4000 kilometer så langt i år uten nevneverdige problemer. Det forsvant en halvliter olje på mystisk vis etter at den sto "på nesa" og ventet på nye hjul. Gud veit hvor den tok veien. Det var ingen flekker på gulvet i garasjen og ikke noe røyk, men nivåmåleren var plutselig på minimum. Fylte som nevnt på rundt en halvliter og deretter har nivået holdt seg ganske konstant.

Eneste uhellet så langt ble forårsaket av en kortslutning i hjernen som gjorde at jeg gikk av sykkelen uten å ta ned støtta. Skjønner ikke hva jeg tenkte på, men sykkelen tippet bare rolig over på sida da jeg gikk av. Da fikk jeg i alle fall bruk for veltebøylene jeg monterte etter at jeg knakk kragebeinet i fjor. Veltebøyle og sideveske var laveste punkt, så det ble noen skraper, men tilsynelatende ikke noe alvorlig.

Neste helg blir det langtur med noen arbeidskolleger i Telemark og bortover på Sørvestlandet. Det blir første turen med overnatting. Foreløpig har det bare vært dagsturer med ca. 45 mil som den lengste.

Ellers har jeg fått testet Klimdressen fra 3-29 grader. På det kaldeste bruker jeg lang underbukse og tre tynne lag på overkroppen. På det varmeste har jeg bare en shorts og t-skjorte. For meg er det suverent å slippe annen planlegging av kjøreutstyr enn hvor mange lag jeg skal ha under dressen. Det samme gjelder forsåvidt også kjørehanskene der jeg kan stikke henda i foret når det er kaldt og på utsida av foret når det er varmt. Dressen er nok fortsatt komfortabel over 30 grader, men hanskene kan kanskje bli litt svette når det bikker 30.

Her et stemningsbilde med Gaustatoppen i bakgrunnen. Fy søren for et land vi bor i!
IMG_6616.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av FredrikE24 »

Hyggelig med en oppdatering! Skal på tur på sørvestlandet selv til helga! Et følge med en K1600GTL først, deretter meg og en rekke med GSer og min gamle K100RS16V ispedd noe japansk. Tenker at jeg kjenner deg igjen om vi passerer hverandre 👍🏼

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 07 jun 2021, 19:54 Hyggelig med en oppdatering! Skal på tur på sørvestlandet selv til helga! Et følge med en K1600GTL først, deretter meg og en rekke med GSer og min gamle K100RS16V ispedd noe japansk. Tenker at jeg kjenner deg igjen om vi passerer hverandre 👍🏼
Hyggelig hvis du gir tegn. Jeg er utrolig dårlig til å kjenne igjen folk og sykler langs veien. Vi blir elleve sykler med en salig blanding av alt fra BMW GS til Ducati gatesykler.

Har GTL'en to runde lykter foran? (Angel eyes)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Helgeturen blir forresten den ultimate testen over mitt jåleri. Da jeg kjøpte sykkelen satt det komfortsete på den. Komfortsetet er en opsjon som kostet ekstra da sykkelen var ny etter det jeg har funnet ut. Mange bytter til komfortsetet nettopp på grunn av komforten. (Ja, den var litt tørr.) Problemet for meg er at jeg ikke liker utseendet på komfortsetet. Så jeg kjøpte et sportssete brukt på nettet for å teste. Sportssetet skal være mindre komfortabelt, men det ser ti ganger bedre ut (i mine øyne). Og dette setet har fungert veldig bra for meg. Men det lengste jeg har kjørt sammenhengende er rundt seks timer med en haltimes pause til sammen. Så jeg er spent på hvordan det går med seks timer hver dag i tre dager. Kanskje jeg angrer på at jeg ikke satte på komfortsetet?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av FredrikE24 »

Leser man på amerikanske forum er nå alt BMWene er utstyrt med fra fabrikk drit. Byttes saler i fleng på min sykkel også, men det originale er godt nok for meg. Holder det en time, så holder det 84 timer også.

Tror det skal gå fint jeg! Viktigste er at man ikke sitter rett på ræva..
DFFE9BED-4EC6-4568-BFFD-EFD67B492120.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Ble en fin impulstur her om dagen. Fikk det for meg at jeg ville kjøre 21 nordover fra Ørje, så jeg kjørte østover via Oslofjordtunnelen og unngikk motorveiene.

Ved Lyseren fikk jeg prøvd terrengferdighetene. Der var det mange kilometer med asfaltarbeid som i praksis betød grusvei. Det verste partiet var rundt 500 meter med noe som minnet om 20 centimeter ukomprimert blomsterjord. Sykkelen seilte hit og dit og det var bare å henge på så godt jeg kunne. Selvsagt en lysregulert strekning med lang kø både foran og bak, så det var ikke noe alternativ å stoppe heller. Trikset var bare å se langt fram og la sykkelen styre i litt høyere fart enn det som var komfortabelt siden flyten ble best da. Nok en ting som en R1200R kan brukes til!

Fra Mysen kjørte jeg østover til jeg kom til Rødenessjøen, men tok vestsida av sjøen oppover til jeg kom meg inn på 21. Dette var en variert vei med mange fine partier, og forholdsvis lite trafikk. Koste meg fælt gjennom skogene fram til Kongsvinger. Derfra tok jeg nyveien (E16) vestover og havnet i Vormsund der jeg tok nordover. Kjørte over Eidsvolls verk via Hurdal til Brandbu før jeg vendte nesa hjemover via Vikersund og Hokksund. Var borte til sammen tolv timer og satt på sykkelen godt over elleve av dem. Rundet 70 mil, noe som er ny pers på én dags kjøring. Var ikke spesielt sliten, så med en kaffestopp kunne jeg nok godt kjørt noen timer til. Godt å se at sykkelen fungerer bra på langtur.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Måtte prøve meg litt på grus i dag. Etter en fin runde rundt Drammen, Sande, Hanekleiva og Eikern på asfalt satt jeg kursen mot Saggrenda. Fra Saggrenda er det noen kilometer med grusvei til Knutehytta. Ganske bra dekke mesteparten av veien, men med noen løse partier innimellom. Jeg klarte å slappe av og gi sykkelen litt løse tøyler og da gikk det veldig fint selv om det skled litt noen steder.


Fint på skauen. Dammene på Gruveåsen ble laget på 1600- og 1700-tallet for å ha driftsvann til sølvgruvene.
IMG_6841_s.jpg

Jonsknuten i bakgrunnen
IMG_6843_s.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Som nevnt i kjøpetråden har jeg anskaffet en Garmin Zumo XT GPS. Jeg har kjørt litt med iPhone i en midlertidig holder på styret i sommer, men jeg har problemer med at skjermen ikke er tydelig nok i sollys. Samtidig føler jeg at mobilen er veldig utsatt når den sitter på styret. Greit å ikke ødelegge mobilen i en velt eller annet uhell, så jeg bestemte meg for å kjøpe inn en separat GPS.

Tidligere har Garmin hatt samme feste som BMWs GPSer, men det er det slutt på nå. Heldigvis, på mange måter. Braketten til Garmin er mye mindre og er RAM-mountkompatibel. Jeg kan derfor fjerne den store BMW-braketten og få en mye mer elegant løsning for innfesting. Zumoen kommer imidlertid (selvsagt) ikke med en plugg som passer i 12V-kontakten på BMWen, så før jeg får tak i en plugg kjører jeg bare på batteriet som er innebygd i Zumoen. Og inntil ny plugg er på plass får BMW-braketten sitte der den sitter. Det er knotete å komme til kontakten, så det venter jeg med til jeg kan få gjort alt ferdig på én gang.

Braketten som følger med Zumoen er veldig kjekk. Fleksibel i hvor du plasserer den, men dønn stødig når du har bestemt deg og skrudd til låseskruen. Siden den passer RAM-mount har jeg bestilt ei kule med plass til 8mm gjennomgående bolt som jeg kommer til å montere i ett av de fire hjørnene på styrebraketten. Da slipper jeg D-ring festet, så styret blir nesten helt cleant.
IMG_7062.JPG
IMG_7063.JPG
IMG_7064.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Ble litt tid for opprydding på styret i dag. Jeg kjøpte en konnektor på eBay som er maken til den som sitter på den originale GPS-braketten. Loddet den på ledningen som fulgte med Zumo'en, slik at jeg kunne få 12V til den ved å plugge den inn der originalbraketten satt. Ved å fjerne plastdekselet i forkant av tanken var det noenlunde greit å komme til ledningene. Originalbraketten ble plugget ut og tatt vekk. Så ble Zumo-braketten montert og ledningen plugget inn og stripset fast etter alle kunstens regler.

Styret ble en del ryddigere, men det gjenstår fortsatt litt finpuss. Spesialskruene i styrebraketten skal byttes ut med vanlige skruer, slik at de ikke stikker opp. Den ene av de fire skal imidlertid byttes med ei RAM-mount kule når den ankommer fra det store utland. Da blir Zumo'en sittende enda litt nærmere styret. Mulig at jeg tegner en egen brakett etterhvert, slik at den kommer omtrent helt ned til styret, men det får tiden vise.


Her er BMW-kontakten loddet på Garminkabelen
IMG_7081s.jpg

Sånn ser det ut når plastdekselet foran på tanken er fjernet
IMG_7082s.jpg

BMW-holderen er ganske klumpete
IMG_7096s.jpg

Litt mer ryddig når jobben er gjort. Zumo'en skal enda nærmere styret etterhvert
IMG_7103s.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Fikk kula som jeg hadde bestilt for å montere GPS'en på styrebraketten. Kula i seg sjøl var veldig elegant der den satt, men med festearm ble det ikke så fint som jeg hadde håpet. Vinkelen på GPS'en ble litt feil også. Så da var det like greit å designe en brakett som kunne 3D-printes. Braketten bruker festene fra den originale BMW-braketten, så braketten henger egentlig i gummioppheng i alle fire hjørner. Kjekt for å unngå for mye vibrasjoner i GPS'en. Med den nye braketten kommer GPS'en lenger ned mot styret og dermed ute av siktlinja til de andre instrumentene. I tillegg fikk den en litt mer oppreist vinkel slik at sol bakfra ikke blir reflektert rett i fjeset.


Kule montert på styrebrakett
IMG_7119s.jpg

GPS-feste montert på kula
IMG_7121s.jpg

Egenprodusert brakett påmontert GPS'feste
IMG_7147s.jpg

GPS'en på plass i den hjemmelagde braketten
IMG_7143s.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar