Motorsykkel logg, «dypen» …

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: dypen’s logg

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jompa skrev: 10 okt 2022, 20:52 Sånn folie som denne?

20221010_203313.jpg
Vanskelig å si, men den til 3M jeg har brukt er laget for bla. terskelbeskyttelse og steinsprut på utsatte steder (typisk fremkant av bakre hjulbuer på enkelte biler), en ganske tykk og litt føyelig folie. Brukte det også i dørterskler på bilene da barna var små, da jeg dro den av før salg så tersklene ut som nye.
Bjerknez skrev: 10 okt 2022, 21:10 Jeg har sagt dette tidligere. Men folie beskytter riktignok lakken mot riper, men folien er mykere enn lakken under og vil bli veldig ripete på sikt. Så rent estetisk er folie bare tull synes jeg.

Man kan ikke unngå å få riper på utsatte steder. Lakken kan man lett polere blank igjen, men skal man bytte folie blir det fort mer styr.
Har du prøvd det da Bjerknez? Jeg har brukt det i terskler på biler med små barn og selv da ble det ikke riper under.
Så hvordan du klarer å ripe under denne folien forstår jeg ikke.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: dypen’s logg

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 10 okt 2022, 21:28
Jompa skrev: 10 okt 2022, 20:52 Sånn folie som denne?

20221010_203313.jpg
Vanskelig å si, men den til 3M jeg har brukt er laget for bla. terskelbeskyttelse og steinsprut på utsatte steder (typisk fremkant av bakre hjulbuer på enkelte biler), en ganske tykk og litt føyelig folie. Brukte det også i dørterskler på bilene da barna var små, da jeg dro den av før salg så tersklene ut som nye.
Bjerknez skrev: 10 okt 2022, 21:10 Jeg har sagt dette tidligere. Men folie beskytter riktignok lakken mot riper, men folien er mykere enn lakken under og vil bli veldig ripete på sikt. Så rent estetisk er folie bare tull synes jeg.

Man kan ikke unngå å få riper på utsatte steder. Lakken kan man lett polere blank igjen, men skal man bytte folie blir det fort mer styr.
Har du prøvd det da Bjerknez? Jeg har brukt det i terskler på biler med små barn og selv da ble det ikke riper under.
Så hvordan du klarer å ripe under denne folien forstår jeg ikke.
Tror du missforsto meg.

Som jeg skrev så forhindrer folie at det blir riper i lakken under. Men rent estetisk så har det liten betydning, fordi folien får også veldig fort riper og tåler mindre juling. Derfor så får man et matt område etter hvert midt på tanken der folien er. Det er ikke mye pent.

Skal man filiere hele sykkelen fordi man ikke vil ha riper? Jeg vil heller vise frem en blank og fin sykkel og heller forhindre så godt som mulig å få riper ved hjelp av andre metoder.

Å ja, jeg har prøvd folie flere ganger. På en bruksbil er det ikke så nøye kanskje og folien har en funksjon, men på en motorsykkel synes jeg ikke folie hører hjemme. Vertfall ikke midt på tanken.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: dypen’s logg

Legg inn av Bjerknez »

Da vil jeg heller beskytte med en skikkelig tank pads. Tank pads kan gjøre sykkelen tøffere og tank padsen har også en funksjon med tanke på friksjon. Skikkelig tank pads blir heller ikke ripete og stygge.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: dypen’s logg

Legg inn av Bjerknez »

Jeg prøvde folie på Street Triplen jeg hadde. For det første må man lime folien skikkelig på. Får man luftbobler er man fucked. Jeg vet man skal bruke såpevann for å dra ut folien, men mitt inntrykk er at dette bare var styr på en tank som ikke hadde ett eneste rett hjørne. Folien ble også veldig fort stygg.

Du skriver at du har tank pads over folien igjen? Grøss og gru :)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: dypen’s logg

Legg inn av mekkern »

På steder utsatt for slitasje er folie/beskyttelse å foretrekke-er begrenset hvor mange ganger en kan slipe vekk riper før man er i gjennom klarlakk/lakk.
Om det blir litt riper på folien så er det enklere å bytte denne enn å lakkere.
Terskelbeskyttelsen er genial på steder utsatt for sprut fra bakhjuleteller der støvlerog slikt gnusser.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: dypen’s logg

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 10 okt 2022, 22:18 På steder utsatt for slitasje er folie/beskyttelse å foretrekke-er begrenset hvor mange ganger en kan slipe vekk riper før man er i gjennom klarlakk/lakk.
Om det blir litt riper på folien så er det enklere å bytte denne enn å lakkere.
Terskelbeskyttelsen er genial på steder utsatt for sprut fra bakhjuleteller der støvlerog slikt gnusser.
Da skal man jaggu meg polere ofte før det blir et problem. Såkalte gnissemerker etter kjlrebukse på tanken poleres jo nesten bort for hånd. Dette kan man ta en gang pr. Sesong feks. Man skal eie sykkelen en del år før man går igjennom klarlakken. På eldgamle sykler kan dette vøre et større problem da lakken ofte er langt mer slitt dog.

Lakkdybden på tanken min er rundt 2-300my. Dette er den totale dybden inkludert grunning, lakk og klarlakk. Av disse tre er det klarlakken som er tykkest. Men deler man det på tre, så får jeg i kitt tillfelle 100my å leke med. Ved normal lett polering fjerner man rundt 2my med lakk. Do the math :)

Å polere tanken er jo ikke noe man gjør hver dag. Som oftest holdet det med hver sesong. Å det er fort gjort. Å polere bort småriper og gnissemerker på en lite område på tanken er gjort på under 2 minutter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: dypen’s logg

Legg inn av Bjerknez »

Men ja, jeg ser fordeler med folie i dørterskler på biler og ellers på steder der det passer seg rent estetisk. Midt på tanken synes jeg derimot folie ikke blir særlig pent. Tanken på en motorsykkel er jo ofte et blikkfang og i mange tillfeller den eneste lakkerte delen. Hvorfor man skal ødelegge denne med folie skjønner jeg ikke.

Lakk tåler en del juling og slitasjemerker rundt tanken er også "akseptert" på en motorsykkel og regnes som normal slitasje. En kjapp polering om våren så har man blank og fin tank igjen.

Det er jo ikke snakk om full rubbing eller våtsliping her. Dette gjøres kun når man skal fjerne dype riper. Man får ikke slike riper av kjlrebukse som gnisser intill tanken.

Under skjermer og rundt radiator og steder der steinsprut er et problem er jeg enig i at folie kan fungere bra. Men er sykkelen laget slik at lakken flasser av grunnet normal skitt og smuss fra veien, så er det noe galt med designet mener jeg.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: dypen’s logg

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 10 okt 2022, 22:09 Jeg prøvde folie på Street Triplen jeg hadde. For det første må man lime folien skikkelig på. Får man luftbobler er man fucked. Jeg vet man skal bruke såpevann for å dra ut folien, men mitt inntrykk er at dette bare var styr på en tank som ikke hadde ett eneste rett hjørne. Folien ble også veldig fort stygg.

Du skriver at du har tank pads over folien igjen? Grøss og gru :)
Nei nei.. har ikke folie annet enn det lille feltet på enden av tanken mot skrevet, har tank-pads i epoxy resin på sidene hvor lårene treffer og på vei opp mot tanklokket. Ikke folie under pads nei :crazy:
Men dette er Dypens logg, så bør vel ikke "spamme" for mye her ;) (bare og slette mine om ønskelig).

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: dypen’s logg

Legg inn av Bjerknez »

Ja, vi kan godt la den ligge.

Men jeg står fast ved at disse ordinære og ofte glorete og fargerike tankpadsa man får kjøpt over disk ikke ser spesielt bra ut. Spesielt på en adventure sykkel så bør man etter min mening ha noe mer robust. Tykke gummipads med skikkelig friksjon for god forankring med beina samt god beskyttelse mot tanken da dem er ganske tykke og beskytter faktisk litt på utsiden også da beina ikke kommer like nære.

Kunne ikke falt meg inn og bruke noe ale folie på Rocketen på tanken. Det hjelper overhodet ingenting. Jeg får uansett ikke dype riper i tanken og skal man forsegle alt man har i frykt for riper, så er nok det tryggeste å sette sykkelen i garasjen :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Mitt territoriet «dypen» …

Legg inn av dypen »

Skulle gjerne kjørt en tur med KTM’n i finværet men husvask er prioritert siden jeg har leid lift som taksameteret løper på :O Ser det luftes kjøreturer her på mcsiden.no :)

Dag fem er avslutta og alle remedier er rydda inn samt att lift er trygt parkert.

Ferdig med garasje, uthus, søppelskur, takflater på huset som vender mot sør, vindskier mot øst og sør, veggflater mot øst sør og halve vest veggen.

Det verste står igjen, taket som vender mot nord (skygge side) og veggflater mot nord pluss den halve veggen mot vest. Her får jeg ikke brukt lift’n da det blir for trangt mellom uthuset og verandaen, det går for bredde på lift men lengden stopper for passering da garasjen er i veien.

Bruker Jordan husvask, diverse koster og vanlig hageslange med bra trykk. På taket (Zanda takstein) brukes det plastskrape, metall pigg med stålbørste på langskaft og hageslangen. Metallbeslag og takrenner skures med husvask og børste. Lift pluss stige og gardintrapper for å komme opp i høyden.

I morgen er det varsla regn så da blir det å finne på noe annet :D

Etterhvert må det flekk males litt hvor det er skader / avflassing på utsatte plasser.
IMG_3924.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Mitt territoriet «dypen» …

Legg inn av dypen »

Klarer ikke å holde dette for meg selv …

Da har jeg endelig fått kjøpt meg BMW :D en 2013 BMW K1600 GT Dark Graphite Metallic, tre BMW kofferter med innervesker, BMW Integrert Navi, BMW sine ekstralys inkl feste paneler, motorvernbøyle, vedlikeholdslader, norsk solgt ny, full servicehistorikk, to tidligere eiere (første eier 8 år) med lav kilometer stand (49235) og ingen skade historikk i følge de to tidligere eiere :twothumbs:

Du kan si det har tatt sin tid, men jeg beholder KTM’n :prf

2013 BMW K1600 GT Dark Graphite Metallic

2013 BMW K1600 GT spec, link:
https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... gt-13.html

2013 K1600 GT Info, link:
https://www.bmwmotorcycle.com/2013_bmw_k1600gt_info/
E93B2763-4F88-40E6-97F6-A29CFC7A9838.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 03 aug 2023, 09:21, redigert 3 ganger totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Mitt territoriet «dypen» …

Legg inn av Ketil »

Gratulerer med en flott motorsykkel👍 Ser frem til å høre mer om den og ikke minst se bilder😊

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Mitt territoriet «dypen» …

Legg inn av Jompa »

Det måtte jo skje, gratulerer med nysykkelen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mitt territoriet «dypen» …

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 22 mai 2023, 17:52 Klarer ikke å holde dette for meg selv …

Da har jeg endelig fått kjøpt meg BMW :D en 2013 BMW K1600 GT Dark Graphite Metallic, tre BMW kofferter med innervesker, BMW Integrert Navi, BMW sine ekstralys inkl feste paneler, vedlikeholdslader, norsk solgt ny, full servicehistorikk, to tidligere eiere med lav kilometer stand (49235) og uten skader :twothumbs:
Gratulerer :crazy: !
Har jo ligget i kortene lenge, dette ;) .

Satser på at du blir fornøyd med denne :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mitt territoriet «dypen» …

Legg inn av FredrikE24 »

Gratulerer med riktig merke :)

Hva er dine tanker sålangt?

Har du utstyrslista?

Får du den rette premiumfølelsen? For dette er premium. Jeg husker den gang jeg fikk kjenne og føle på K1300GT da den var ny med alle greier og ting med de. Innerbagene er fine å reise med også om man bare skal reise et par dager(uten motorsykkel). Er liksom ikke disse plastposene andre sykler har som innervesker.

Svar