Motorsykkel logg, «dypen» …

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av lazyboy »

Nå har du vel fått deg noen km på bysykkelen. Hva er dommen vs tidligere kjøretøy.?
Hva liker du oh hva savner du i forhold til 1290 eller gt1600

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6574
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av dypen »

@lazyboy ja det kommer senere da jeg har kjørt sykkel’n veldig lite de tre siste ukene men det jeg skulle putte på av dilldall et på plass.

1250’n og 1290’n har veldig lik sittestilling, 1250 GSA er mer bamse med bokser og 30 liters tank. K1600’n og 1290’n har begge fantastiske turtallsvillige motorer med god lyd og K1600’n har veldig god beskyttelse mot regn og kaldt vær som gjør mye for de som er mye på langtur.

Har nevnt det før, du får en sykt grom sykkel ved å kjøpe en gammel K1600. Hvis jeg må si noe negativt om K1600’n må det være knevinkel, kunne godt vært litt mer avstand mellom sete og fothvilere.

Skal kose meg på 1250’n resten av sesongen og det vil rulle på mange mil forhåpentlig da jeg koser meg på den :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av lazyboy »

Helt på linje med deg ang knevinkel, og det bli værre hvert år😄. Fornøyd med moment ved daglig kjøring?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6574
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av dypen »

lazyboy skrev: 31 jul 2024, 20:00 Helt på linje med deg ang knevinkel, og det bli værre hvert år😄. Fornøyd med moment ved daglig kjøring?
Det er bra moment i 1250’n, fin å kjøre med høyreist sittestilling god vindbeskyttelse og god rekkevidde på en bensintank :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24292
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av Bjerknez »

En vakker dag må jeg jo omsider få prøvekjørt en GSA. Det er den sykkelen jeg har slengt mest kommentarer om som jeg ikke engang har prøvesittet :lol

Dog er det kun utseendet som plager meg når det kommer til slike sykler, spesielt med sidevesker og toppboks. At dem er gode ellers har jeg aldri sagt noe om. Jeg har som nevnt aldri kjørt en ;)

Men med 150ish NM og 150 ish hester så kan den neppe være noen sinke?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6574
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av dypen »

GSA’n 1254 cc 143 NM 136 HK 0-100 kmh 3.3 s
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24292
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 31 jul 2024, 21:58 GSA’n 1254 cc 143 NM 136 HK 0-100 kmh 3.3 s
Hvor mye veier en GSA med sidevesker og full tank egentlig?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6574
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av dypen »

BMW R 1250 GS ADVENTURE Unladen weight, road ready, fully fueled 591 lbs (Det vil da bli 268 kg)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24292
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 31 jul 2024, 23:00 BMW R 1250 GS ADVENTURE Unladen weight, road ready, fully fueled 591 lbs (Det vil da bli 268 kg)
Okay. Er dette med sidevesker og toppboks?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6574
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av dypen »

Infoen er fra fra BMW sin nettsider og det står ingen ting om kofferter … Fant en side hver koffert og toppkoffert ligger på ca 5 kg hver, koffert med utsparring for eksos er under 5 kg de to andre litt over. Det er kanskje noen som har dette nøyaktig, men la oss si mine tre kofferter veier ca 15 kg om det er inkl eller tillegg vet jeg ikke.
IMG_1509.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24292
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av Bjerknez »

Okay, så man nærmer seg faretruende 300kg her med fullt oppsett. I tillegg sitter mye av vekten ganske høyt og ut på sidene. Det at koffertene i seg selv veier 15-20 kg. Inkludert braketter etc. er jo ganske insane spør du meg. 15-20kg. Er ganske mye. Prøv og løft 15-20kg. Det er like kye som en random fullpakket fullsized sydenkoffert...

Jeg vil påstå at all bagasjen jeg hadde med i sommer veide rundt 15-20kg. Inkludert veskene. Det er jo oike kye som selve koffertsettet veier alene her. I tillegg har man denne vekten lengst bak og høyt opp på sykkelen.

Med softbags hadde man fått ned vekten betraktelig da disse neppe veier mer enn maks 2-3 kg.

kaLARSnikov
Innlegg: 335
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av kaLARSnikov »

Stemmer nok ganske bra. Mine 37-liters sidekofferter er oppført med litt under 6kg per stykk mens toppboksen på 58 liter skal veie drøye 7kg. Da er jeg rett i underkant av 20 kilo uten bagasje, og for øvrig ikke iberegnet fester.

Når det er sagt så klarer selv en MC-amøbe som undertegnede å dra seg gjennom Alpene med alt dette + bagasje + fullstappet drybag uten å tenke over at det er noe ekstra bakpå. Ville dog ikke anbefalt det om man skal ut og bokstavelig talt hoppe i skog og fjell.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24292
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av Bjerknez »

Så da snakker vi i ditt tillfelle om ca. 20kg. + fester? Som sikkert også veier rundt 5kg. samlet?

25kg. er dritmye. Prøv og løft 25 kilo. Å alt dette befinner seg da langt opp og langt bak på sykkelen. Det kan umulig være den optimale løsningen spør du meg. Sett bort fra det rent praktiske. I tillegg er dem firkantede og lite aerodynamiske.

Jeg forstår bare ikke hvordan folk orker å kjøre rundt med slike påskrudd hele året. Dem er jo mer eller mindre permanent festet til sykkelen også så vidt jeg vet? Altså ikke noen smarte løsninger vedrørende å lett koble dem av?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4955
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av FredrikE24 »

Selvfølgelig kan du ta dem av enkelt.
Denne vekten er ikke noe problem i det heletatt med mindre man velter hele tiden og skal måtte løfte den opp støtt.
Festene er bare noen alu-rør. Veier sikkert ikke mer en en kilo.

Jeg vil si at det er en ganske optimal løsning faktisk. Vekten merker man ingenting til.

greina
Innlegg: 153
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Bosted: Ullensaker

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av greina »

Bjerknez skrev: 01 aug 2024, 09:04 Så da snakker vi i ditt tillfelle om ca. 20kg. + fester? Som sikkert også veier rundt 5kg. samlet?

25kg. er dritmye. Prøv og løft 25 kilo. Å alt dette befinner seg da langt opp og langt bak på sykkelen. Det kan umulig være den optimale løsningen spør du meg. Sett bort fra det rent praktiske. I tillegg er dem firkantede og lite aerodynamiske.

Jeg forstår bare ikke hvordan folk orker å kjøre rundt med slike påskrudd hele året. Dem er jo mer eller mindre permanent festet til sykkelen også så vidt jeg vet? Altså ikke noen smarte løsninger vedrørende å lett koble dem av?
Disse motorsyklene er beregnet til å ha både passasjer og bagasje, så det er mye å gå på vektmessig før grensen er nådd. Jeg vet ikke hvordan det er med GS/GSA, men jeg har ikke noe problem med å kjøre der jeg føler for med Africa Twin med full oppakning. Joda man merker vekta, men det går fortsatt an å ha det veldig morsomt på svingete krokveier.

Svar