Erik_B70 - Liten sensommertur på vei til MC Siden treffet.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av Erik_B70 »

Nytt framdekk i dag.
Fikk en god pris på Michelin Pilot Road 4 GT hos den lokale dekkpusheren, så da får vi prøve ut det i år.
Blir spennende å prøvekjøre i morgen.

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av Erik_B70 »

Tok av sidekåpa i går kveld, da jeg tenkte å skifte tennpluggene før ferien til helgen.
Svinget innom den lokale BMW forhandleren i dag for å ta med meg et sett nye originale plugger, men den gang ei.
Slikt har man visst ikke på lager lenger.
De kunne skaffe på ca. en uke, jeg takket høflig nei. Da kan jeg like godt bestille dem selv, sannsynligvis til en betydelig lavere pris også.
De gamle pluggene får duge en stund til.
Må si jeg ble litt skuffet, og dette med å støtte sin lokale forhandler fikk seg et skudd for baugen :sorry

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av Esveen »

Såpass ja. Da hadde jeg også blitt litt sur. Fant du ut nå mer om fuskingen på sykkelen?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg var innom Oslos BMW Motorrad forhandler denne uka for å få tak i en shims.

Det hadde dem ikke på lager?? Justerer man ikke ventiler lenger? Må si jeg blir litt forundret. Slike shims burde jo ligge i skuffen på verkstedet til enhver tid? Da jeg kjøpte sykkelen hadde den just vært på en stor service. Allikevel var det 5 ventiler som var utenfor spec.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av 45316 »

Hvilken type shims er det? Diameter? Har 2.75 mm i 10 mm diameter liggende.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av Erik_B70 »

Esveen skrev: 22 jul 2020, 20:18 Såpass ja. Da hadde jeg også blitt litt sur. Fant du ut nå mer om fuskingen på sykkelen?
Nei, det er et mysterium. Men den har vært bra lenge nå....

Når jeg tenker meg om, har det oftest dukket opp ved kjøring i tett trafikk og kø. Kan virke som pluggene sotes ned ved tomgang eller lav belastning . Ett skikkelig drag med rikelig gass og høyt turtall, så er problemet vekk, og kan forbli borte lenge.

Tenker å skifte pluggene i første omgang, så blir det nok en litt større gjennomgang i vinter.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av FredrikE24 »

45316 skrev: 22 jul 2020, 20:43 Hvilken type shims er det? Diameter? Har 2.75 mm i 10 mm diameter liggende.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
BMW bruker ikke rene shims på disse 16Ventilerne sine. Er hele bøtta som skiftes ut og ikke bare en skive.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av 45316 »

Den er god!

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020- Ikke helt som planlagt.

Legg inn av Erik_B70 »

Som tidligere nevnt har jeg i periode slitt med fusking på sykkelen. Har kommet og gått litt, men i det siste har det forverret seg .
Har tidligere mistenkt pluggene, men disse er nå byttet , uten noe merkbar forskjell.
Da jeg skulle starte opp i går ettermiddag, ville den ikke mer. Dvs. sykkelen starter , humper og går på ustabil dårlig tomgang i 5-10 sekunder før den dør. Symptomene minner mye om å starte en gammel forgassersykkel med bensinkranen stengt :-k
Tåler overhode ikke gass, da dauer den momentant.
Jeg mistenker bensinpumpe, eller evt. filter men er usikker. Jeg hører at pumpen starter et lite øyeblikk når tenningen slåes på, så det er i alle fall liv i den. Burde fått målt bensintrykket, men må skaffe et manometer .

Har kledd av sykkelen, og tatt av tanken.
Tenker å ta ut pumpen, for å se om det er noen åpenbar feil å finne der inne, evt. sjekke bensinpumperele.

Er takknemlig for inspill.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av 45316 »

Ville ha startet med å sjekke slangene de kan være morkne og gjøre at du mister trykk hvis det er hull, ville også ha sjekket slangekoblingene de kan ha blitt løse etterhvert som slangene forvitrer. Ville uansett ha byttet filter da man først er oppe med pumpa. Sjekk også for skarpe bøyer og kink på slangene.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk



cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020- Ikke helt som planlagt.

Legg inn av cannon »

Erik_B70 skrev: 12 aug 2020, 11:30 Som tidligere nevnt har jeg i periode slitt med fusking på sykkelen. Har kommet og gått litt, men i det siste har det forverret seg .
Har tidligere mistenkt pluggene, men disse er nå byttet , uten noe merkbar forskjell.
Da jeg skulle starte opp i går ettermiddag, ville den ikke mer. Dvs. sykkelen starter , humper og går på ustabil dårlig tomgang i 5-10 sekunder før den dør. Symptomene minner mye om å starte en gammel forgassersykkel med bensinkranen stengt :-k
Tåler overhode ikke gass, da dauer den momentant.
Jeg mistenker bensinpumpe, eller evt. filter men er usikker. Jeg hører at pumpen starter et lite øyeblikk når tenningen slåes på, så det er i alle fall liv i den. Burde fått målt bensintrykket, Vet ikke hvordan dette er plassert på gamle BMW'er, men det sitter sikkert integret med pumpa i tanken.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020- Ikke helt som planlagt.

Legg inn av cannon »

cannon skrev: 12 aug 2020, 14:58
Erik_B70 skrev: 12 aug 2020, 11:30 Som tidligere nevnt har jeg i periode slitt med fusking på sykkelen. Har kommet og gått litt, men i det siste har det forverret seg .
Har tidligere mistenkt pluggene, men disse er nå byttet , uten noe merkbar forskjell.
Da jeg skulle starte opp i går ettermiddag, ville den ikke mer. Dvs. sykkelen starter , humper og går på ustabil dårlig tomgang i 5-10 sekunder før den dør. Symptomene minner mye om å starte en gammel forgassersykkel med bensinkranen stengt :-k
Tåler overhode ikke gass, da dauer den momentant.
Jeg mistenker bensinpumpe, eller evt. filter men er usikker. Jeg hører at pumpen starter et lite øyeblikk når tenningen slåes på, så det er i alle fall liv i den. Burde fått målt bensintrykket, Vet ikke hvordan dette er plassert på gamle BMW'er, men det sitter sikkert integret med pumpa i tanken.
Beklager rotet her :-)
Vet ikke hvordan dette er plassert på gamle BMW'er, men det sitter sikkert integret med pumpa i tanken. Hvis pumpe høres ok ut så er det lurt å rense/bytte bensinfilter i tanken.

https://www.motorcycleid.com/quantum-fu ... =112024976

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av FredrikE24 »

Er bare å få ut tank-armaturet og se. Siden all plast er av, så tar det deg 15 minutter å ta det ut.

Snu tanken på hodet og skru av den store korken. Trekk den 10cm og løsne overløpsslangene på innsiden og ta ut hele stasen. Det er totalt to spesialslanger inni der som bør byttes. Den ene er mellom pumpe og filter, en stump med slange med rundt 30 grader knekk. Så en slange mellom filter og armaturet, formet som en U. Er en av disse dårlige, så får du dårlig trøkk.

Du kan prøve å ta av tur-slangen ut av tanken og hvis det er quick-disconnects så dytter du noe inn i koblingen slik at den åpner seg.
Når du cycler tenninga skal det stå en ordentlig god stråle ut der.
D3B67D47-F482-4526-9196-E71995BE11F3.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av Erik_B70 »

Da har jeg hatt armaturet ute.
Slanger virker å være i bra tilstand.
Filteret er ikke kjørt mer enn 7000 km. , og det var ikke mye motstand i det da jeg prøvde å suge bensin gjennom. Fikk fort kjeften full av bensin :crazy:
Gjorde rent sugesilen på pumpa og armaturen. Var en del korrosjon nede på armaturet som måtte rengjøres.
Virker ikke som en designmessig innertier å montere armaturet i bunnen av tanken der evt. kondens vil samle seg.
Koblet til pumpa , og den går, og leverer bensin.

Fikk armaturet tilbake i tanken , og satte tanken på plass og koblet til.

Sykkelen starter, og den er en anelse bedre. Tåler litt gass uten å daue momentant.

Begynner å mistenke vann i bensinen igjen. Turen i forkant av problemene hadde foregått i et sinnsykt regnvær, og sykkelen hadde deretter stått ubrukt i garasjen i halvannen uke med knapt en kvart tank med bensin.
Tappet av, og fylte på en skvett jeg hadde på en kanne. Merkbar forbedring etter å ha latt den gå en stund, men ikke helt bra.
Neste steg blir å kjøpe en kanne med bensin, og fylle opp tanken.

Kan det være at jeg har lekkasje i tanklokket , som gjør at det kommer vann i bensinen ved vask, og kjøring i regn ?

Det blir nok ny pumpe, filter og slanger i vinter uansett, sammen med en sjekk av tanklokktetninger.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av 45316 »

Sjekket du overløpsslange som går fra tanklokk og ned til pumpedel? Den kan også morkne slik at det kommer vann ned i tanken.

Ville også ha sjekket slangen som går fra pumpe til innsprøyting, hos meg hadde den kommet i klem og blitt vridd slik at flyten ble veldig begrenset.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Svar